Skocz do zawartości

Jaka korba 38T do 1x11


Krzysztof K.

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

Chciałbym założyć sobie napęd 1x11 do mojego roweru crossowego.

Problem mam taki że chciałbym aby na korbie była zębatka 38T.

Shimano slx m7000-1 kończy się na zębatce 34T, można założyć o ile mi wiadomo zębatkę xtr 36T ale to nieco za mało.

Jako pierwszą opcję rozpatrywałem korbę slx 38Tx28T (z 2x11, tarcza 28T do demontażu) ale profil zębów nie jest narrow-wide. Czy bez napinacza będzie to pracować prawidłowo (chodzi o spadanie łańcucha)?

Jako drugą opcję rozpatrywałem sram nx - tutaj w teorii wszystko jest tak jak trzeba aczkolwiek poszukiwania korby z zębatką 38T postawiły jej dostępność pod gigantycznym znakiem zapytania. Gdzie można taką dostać?

 

Odnośnik do komentarza

hej, będę wdzięczny za informacje czy udało Ci się coś wymyśleć w tym temacie - również potrzebuję takiego zestawu. Z tego co wiem niektórzy montują korby np race face o innym BCD lub kasety sram-a z zębatką 10T (tutaj wymagane jest odpowiednie tylne koło).

Odnośnik do komentarza

Ja mam taki układ i używam do tego zwyczajnej korby Deore na 104BCD. Jeżdżę tak od roku i uważam że to byłą jedna z lepszych decyzji jeżeli chodzi o przerobienie roweru crossowego. Zębatki można zamówić z aliexpress w kwocie 60-80 PLN. Jeżdżę na zębatce marki Snail i tylko za nią mogę poręczyć że jest wytrzymała. Jakieś 2 miesiące temu zamówiłem nową i porównałem z zębatką po przejechaniu 2000km. Praktycznie nie było widać śladów zużycia poza brakami w lakierze  na zębach. Aktualnie po przejechaniu 3000km dużo gorzej nie wygląda nawet jeżeli nie jest zrobiona z wysokiej jakości aluminium to grubość zębów rekompensuje to i zużywa się tak samo jak markowe zębatki. 

Mam na zbyciu niebieską zębatkę 38T więc mogę ja odsprzedać za 70PLN. Jeżeli nie śpieszy się to spokojnie można z Chin zamówić i poczekać od 2 do 4 tyg. Na terenie Poznania mogę podjechać z zębatką i przedstawić działający system :)

Edytowane przez Yan
Odnośnik do komentarza

Jeżeli masz korbę z dwoma rzędami to psuje się linia łańcucha i przy kręceniu do tyłu może spadać z największej zębatki z tyłu. Druga sprawa że dobrze zaopatrzyć się w dłuższe kominy w śrubach do zębatek bo oryginalne mogą być odrobinę na krótkie.

Odnośnik do komentarza

Cześć
Tutaj http://singletrackworld.com/forum/topic/xt-m8000-cranks-use-as-1x-and-2x znalazłem informację że korba SLX M7000 jest ta sama zarówno dla 1x jak i 2x.
Szczerze to właśnie co (wczoraj) założyłem sobie swój wydumany zestaw tzn korbę SLX M7000-2 38/28T z kasetą SLX M7000 11-42, wszystko bez przedniej przerzutki. Na małym blacie 28T na korbie wszystko chodzi w miarę sensownie ale na blacie 38T przy 42T na kasecie mam wątpliwości czy przekos łańcucha nie jest zbyt duży bo nie chodzi to jakoś specjalnie cicho i lekko w odróżnieniu do zębatki 11T na kasecie - tam jest wedle mnie wzorowo. Może jeszcze po prostu będę musiał tylną przerzutkę podregulować ale wydaje mi się że raczej będzie trzeba podkładki na suporcie założyć inaczej niż shimano zaleca tzn jedną (lub żadną) od strony zębatek korby a resztę z drugiej (wedle shimano 2 podkładki od strony napędu i jedna z przeciwnej) lub pokombinować coś z podkładkami na śrubach zębatki 38T (o ile się da). Ponadto przy kręceniu do tyłu łańcuch zjeżdża z kasety na mniejsze zębatki jeśli jest na 42T (taki urok podobno).
W każdym razie zakres przełożeń jak dla mnie jest mega (nic dziwnego, wcześniej miałem 3x7 :D ) i jak tylko uda się linię łańcucha dopracować to będzie pięknie.

PS. Yan, o jakich kominach piszesz?

Edytowane przez Krzysztof K.
Odnośnik do komentarza

Przełożyłem podkładki na suporcie - jedna od strony napędu, dwie od przeciwległej. Zębatka 38T zbliżyła się do osi ramy o 2.5mm.
Skutek jest taki że przy kręceniu do tyłu tylko przy dość sporej "kadencji" (na oko 90-100) łańcuch zjeżdża z największej zębatki (42T) na kasecie na niższe. Ponadto przy włączonym sprzęgle łańcuch spadł mi póki co 2 razy na mniejszą zębatkę na korbie i żeby było śmiesznie to w sytuacji bez specjalnych "turbulencji" i przy schodzeniu na mniejsze zębatki kasety z pozycji równoległej linii łańcucha (powinien spaść w drugą stronę!?). O ile spadanie przy kręceniu do tyłu to nie jest coś specjalnie martwiącego dla mnie to spadki przy kręceniu do przodu są mało budujące. Coś mi się wydaje że nie obejdzie się bez zębatki ze zmienną grubością zębów aby było zupełnie dobrze. Na tą chwilę postanowiłem nabyć dedykowaną 34T narrow-wide aby przekonać się czy jest różnica w offsecie i jak to pracuje w porównaniu do zwykłych.

Odnośnik do komentarza

Ja mam prawie taką samą konfigurację jak Krzystof. Też tak zrobiłem z podkładkami i jest teraz z linią łańcucha znacznie lepiej niż w konfiguracji zalecanej przez Shimano. Ja zdemontowałem mniejszy blat na korbie i używam tylko 38T. Czasem ciężko jest na podjazdach  ... ale na razie daję radę :-)

Ale aby nie było tak różowo to przy zjazdach (szybkich i po nierównym terenie) łańcuch mi spada z korby :-( najcześciej na zewnątrz (bo wtedy nam wrzucony wysoki bieg aby się rozpędzać). Starałem się podczas zjazdów ustawiać tak bieg aby linia łańcucha była prosta ale ... to nie wiele pomaga. Problem występuje przy włączonym sprzęgle.

Macie jakieś pomysł co zrobić? mi chodzą po głowie takie:

  1. "dokręcić" jeszcze sprzegło (jest śruba reguląca twardość jego)
  2. skrócić łańcuch - może jest za długi i przez co jest za luźny co powoduje, że na wertepach potrafi go "wytrzepać" z zębatek
  3. zaopatrzyć się w napinacz łańcucha

Może ktoś z Was miał podobne problemy albo może ktoś z Was ma doświadczenie z napinaczami do systemów 1x11?

 

Edytowane przez BzQ
Odnośnik do komentarza

No cóż taki urok jak się przekonałem.

Na zębatce 34T dedykowanej do 1x czyli narrow-wide łańcuch spada tylko przy kręceniu w tył i to tylko z kasety. Na korbie jeszcze mi nie spadł. Ja na razie jeżdżę na 34T w zalecanej przez shimano konfiguracji podkładek na supporcie i nie narzekam...

 

PS. Skracania łańcucha próbowałem - wg mnie nie pomaga.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...