Budowa Enduro E-Bike'a. Część 1 - koła.


SzajBajk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Administrator

Tylne koło.

Tylne koło jest zaplecione na piaście Shimano SLX, których tradycyjne łożyska nie kręcą się tak lekko, jak DT Swiss 350, ale ta piasta jest znacznie tańsza i niektórzy wolą cichą pracę nowych bębenków Shimano, w porównaniu z bardzo głośnymi, choć niesamowicie skutecznymi DT Swiss. Moje tylne koło waży 1090 gramów, opona Maxxis Minion DHR II 1250g, a dętka dodatkowe 273g. Rower będzie śmigał na systemi mullet wheels, czyli z przodu 29'er, a z tyłu 27.5 cala.

IMG_20201016_083416.jpg IMG_20201016_083341.jpg IMG_20201016_083306.jpg IMG_20201016_083242.jpg IMG_20201016_083222.jpg IMG_20201016_083157.jpg IMG_20201016_083123.jpg IMG_20201016_083055.jpg IMG_20201016_083033.jpg IMG_20201016_083012.jpg IMG_20201016_082938.jpg

 

Jak na nową dętkę przystało, mój Maxxis puścił powietrze przy pierwszym pompowaniu i musiałem go kleić. Od lat narzekam na beznadziejną jakość dętek w rowerach. Zwłaszcza przy sztywnych oponach, jak ta "Minionka", warto zwilżyć wodą jej stopkę (od zewnątrz) i ścianki obręczy (od wewnątrz), by guma wskoczyła łatwiej na swoje miejsce. Linia, którą wskazuję poniżej, musi zachowywać równy odstęp od krawędzi obręczy. Jeżeli w którymś miejscu się chowa lub tylko nawet zbliża do obręczy - będziecie mieli "bicie" na oponie. Najpierw pompuję więcej, niż trzeba do jazdy, aż do momentu ułożenia się opony, ale bez przekraczania wartości wskazanych na oponie. Następnie spuszczam powietrze do uzyskania pożądanej twardości opony. Początkowo planuję jazdę na dętkach, więc ciśnienie ustawiam nieco wyższe, niż w systemie tubeless. Na razie będzie sporo - około 1.35 bara.

IMG_20201016_082813.jpg IMG_20201016_082754.jpg IMG_20201016_082708.jpg IMG_20201016_082605.jpg IMG_20201016_082545.jpg IMG_20201016_082504.jpg

 

Przednie koło.

Z przodu mamy koło 29-calowe, ważące 930g, oponę Maxxis Assegai (około 1290g) i dętkę Cheng Shin Tube (241g), lżejszą, niż tylny Maxxis. Na oba koła trafiają rotory Shimano SM-RT64, o średnicy 203 mm, z czego ten tylny posiada jeszcze wbudowany magnes czujnika prędkości. Dysk przedni waży tyle, ile ma średnicy - 203g ;) 

IMG_20201016_082434.jpg IMG_20201016_082405.jpg IMG_20201016_082336.jpg IMG_20201016_082313.jpg IMG_20201016_082237.jpg IMG_20201016_082214.jpg IMG_20201016_082202.jpg IMG_20201016_082141.jpg IMG_20201016_082121.jpg IMG_20201016_082100.jpg IMG_20201016_082021.jpg IMG_20201016_081510.jpg IMG_20201016_081447.jpg

 

Przy zakładaniu kasety się nie zamieszajcie. Jedenaście zębatek nasuwamy na odpowiadający ich nacięciom wielowypust bębenka, natomiast najmniejsza zębatka jest mocowana na jedenastej - tutaj upewnijcie się, że zębatka się nie przesunęła podczas przykręcania nakrętki (lock ring).

IMG_20201016_081414.jpg IMG_20201016_081325.jpg IMG_20201016_081209.jpg IMG_20201016_081122.jpg IMG_20201016_080944.jpg IMG_20201016_080912.jpg IMG_20201016_080847.jpg

 

Ja na koniec nakładam jeszcze cienką warstwą Brunox'a Deo i wycieram kasetę do sucha - będzie błotoodporna :) Koła już mamy, czas na składanie części ramy, o czym przeczytacie w części drugiej.

IMG_20201016_080810.jpg IMG_20201016_080732.jpg

  • Lubię to! 3
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Accent_Szaj
16 godzin temu, SzajBajk napisał:

Maxxis puścił powietrze

Hehe, z tego powodu nigdy nie wrócę na dętki xD.Ileż to ich przyszczypałem?

16 godzin temu, SzajBajk napisał:

oba koła trafiają rotory Shimano SM-RT64, o średnicy 203 mm,

Na tył aż takie bydle? :o

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dt Swiss 350 jest głośna piasta? Użytkowałem ja rok i gdy jechałem na rowerze nawet jej nie było słychać.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
14 minut temu, Kkaaeell napisał:

Dt Swiss 350 jest głośna piasta? Użytkowałem ja rok i gdy jechałem na rowerze nawet jej nie było słychać.

Dokładnie. W przypadku tej piasty jej głośność świadczy o braku smaru na pierścieniach ratchet'a. Piasta prosto z pudełka jest bardzo cicha. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Accent_Szaj
4 godziny temu, Red napisał:

braku smaru na pierścieniach

Zapomniałeś dopisać -  braku smaru dt Special (tego czerwonego)

Wystarczy dać jakiś porządny do łożysk ceramicznych i już jest dużo głośniej.

Kolejną rzeczą odnośnie głośności jest ilość zębów w ratchet.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
CoolBreeze
25 minut temu, Accent_Szaj napisał:

Kolejną rzeczą odnośnie głośności jest ilość zębów w ratchet.

No właśnie. Fabryczne 18T hałasu dużo nie narobi. Od 36T wzwyż robi się zabawa z dźwiękiem :)

  • Lubię to! 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Accent_Szaj
4 minuty temu, CoolBreeze napisał:

zabawa z dźwiękiem :)

Oj tak :D

Jeszcze jak dasz smar Kluber i rozegniesz sprezynki,to już hałas jest jak nadzorującego stada szerszeni xD

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam nadzieję że tym razem będzie rama stworzona do e-bike'a a nie jakieś lepienie klasycznej ramy i chińskiego zestawu do "konwersji". I jak na e-bike'a przystało kontrola tłumienia, sztyca i przerzutki sterowane elektronicznie.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Accent_Szaj napisał:

Zapomniałeś dopisać -  braku smaru dt Special (tego czerwonego)

Wystarczy dać jakiś porządny do łożysk ceramicznych i już jest dużo głośniej.

Kolejną rzeczą odnośnie głośności jest ilość zębów w ratchet.

Ja używam uniwersalnego Shimano. Nie narzekam choć faktycznie hałas znacznie szybciej. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się