Skocz do zawartości

Gravel na ramie Cr Mo


serbi

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich

 

Nie widziałem takiego tematu, stąd mój pst.

Po sezonie chciałem sobie "upolować" jakiegoś gravela na stalowej ramie,

bo bardzo mi sie podoba idea graveli plus to co oferuje stalowa rama (dla mnie to troche powrót do korzeni,

bo jako pierwszego mtb'ka miałem własnie sztywną Univege na ramie Cr Mo i nawet troche naszych i czeskich beskidów na tym objeździłem:)

 

Moje pytanie - czy naprawde jest spora różnica w tłumieniu przy dzisiejszych technologiach pomiędzy ramą cr mo a alu+karbonowy widelec?

 

Czy mógłby ktos dopisać też znane mu modele na stalowej ramie? Ja znalazłem takie:

- Kross Esker 4.0

- Fuji Jari 2.5

- Marin 4C

- Marin Nicasio

 

pozdrawiam

Sebastian

 

 

 

Odnośnik do komentarza

-Marin Nicasio +

-Specialized Sequoia

-Specialized Awol

-Kona Rove ST

-Kona Sutra LTD

-Kona Sutra ULTD

-Bombtrack Hook EXT

-Bombtrack Audax

-Breezer Radar Expert

-Surly Midnight Special

Jeszcze troche by się znalazło, ale to nie ułatwi Ci wyboru. :D

Edytowane przez Fimala
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

- Octane One Kode

- Antymateria na ramie od Rychtarskiego 

Mam rower Cr-mo, odczucia z jazdy są takie że jest on jakby plastyczny i sprężysty, widać bardzo wyraźnie że widelec pracuje na nierównościach, zachowuje się jak sprężyna.

 

Edytowane przez leejoonidas
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

Zapomniałem dodać jeszcze:

- Genesis Vagabond

- Genesis Croix de Fer

Cytat

Mam rower Cr-mo, odczucia z jazdy są takie że jest on jakby plastyczny i sprężysty, widać bardzo wyraźnie że widelec pracuje na nierównościach, zachowuje się jak sprężyna.

No i jest do tego kotwicowaty. Zwłaszcza jeśli frameset jest w całości stalowy. Śmigam na codzień Sequoia i niestety do stylu w jakim jeżdżę nie do końca ona pasuje.

Edytowane przez Fimala
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

Oo, dzieki :)

Te Genesis'y są super. Tylko ten Vagabond to juz prawie mtb z barankiem :)

Ja na codzień jezdze na fullu xc, gravela chcialem jako drugi rower - boli tylko cena tych rowerow, bo mam wrazenie, ze wszystko co ma w nazwie gravel,

jest z mety co najmniej 25% droższe...

 

 

Odnośnik do komentarza
1 godzinę temu, serbi napisał:

Oo, dzieki :)

Te Genesis'y są super. Tylko ten Vagabond to juz prawie mtb z barankiem :)

Ja na codzień jezdze na fullu xc, gravela chcialem jako drugi rower - boli tylko cena tych rowerow, bo mam wrazenie, ze wszystko co ma w nazwie gravel,

jest z mety co najmniej 25% droższe...

 

 

Odpowiedni osprzęt do Graveli jest po prostu droższy niż do MTB. Jak popatrzysz na ceny szos na podobnym osprzęcie to będzie ten sam poziom mniej więcej.

Odnośnik do komentarza

Rondo.

W dniu 27.09.2020 o 17:44, Fimala napisał:

Odpowiedni osprzęt do Graveli jest po prostu droższy niż do MTB. Jak popatrzysz na ceny szos na podobnym osprzęcie to będzie ten sam poziom mniej więcej.

Tylko z czego to wynika? Czemu tyczy się to też graveli które mają osprzęt w większości z MTB (np. gravele Fuji są na deore)?

  • Lubię to! 2
Odnośnik do komentarza
3 godziny temu, Mosek napisał:

Rondo.

Tylko z czego to wynika? Czemu tyczy się to też graveli które mają osprzęt w większości z MTB (np. gravele Fuji są na deore)?

Żaden z nich nie jest na deore. W najniższych modelach zdarzał się Altus.

Odnośnik do komentarza

Mam Fuji Jari 2.5. Jeździ mi się bardzo dobrze ale jaka w tym zasługa stali to nie mam pojęcia. Trzeba by mieć dwa identyczne rowery różniące się jedynie materiałem ramy a to chyba jest niewykonalne. Wybrałem go bo mi się mega podobają cienkie stalowe rurki. Poza tym, prze moje ręce przeszło kilkanaście rowerów na aluminiowych i karbonowych ramach, a swojego pierwszego górala z 93r na ramie Cro-Mo mam do tej pory. Nazwij to sentyment czy przywiązanie, a niektórzy twierdzą że stalówki mają 'duszę'.. może coś w tym jest.

Odnośnik do komentarza

Pytanie na ile stalowa rama daje większą wytrzymałość w nadwadze kolarza od aluminium? czy to faktycznie sa fakty czy raczej chwyt marketingowy? 

Edytowane przez MichalCredo
Odnośnik do komentarza

Stal sama z siebie jest o wiele bardziej wytrzymała niż aluminium, ale to w zasadzie jeszcze zależy od rodzaju stali. 

Natomiast jeżeli chodzi o wytrzymałość (trwałość) aluminiowych ram to jest całkiem dobrze, ba nawet lepiej niż dobrze. Osobiście znam prawie 140kg człowieka który pomyka na aluminiowym krossie (chyba lvl b6 o ile dobrze pamiętam) już 4 sezony i nic się nie stało, inny trochę lżejszy ale też sporo ponad 100kg na śmiga na aluminiowej szosie, ergo nie bał bym się o ramę a raczej spojrzał na koła, bo te może się okazać trzeba będzie zmienić.

Stal to wybiera się raczej sercem niż rozsądkiem :D

Odnośnik do komentarza

Rurki stalowe są dużo cieńsze od aluminiowych, żeby utrzymać rozsądną wagę więc wytrzymałość ramy powiedziałbym nie zależy stricte od materiału wykonania ramy, od samej jej charakterystyki i przeznaczenia. Wycieniowana, leciutka stalowa rama będzie tak samo podatna na uszkodzenia jak bardzo lekka rama aluminiowa.

16 godzin temu, taki_jeden napisał:

Stal sama z siebie jest o wiele bardziej wytrzymała niż aluminium, ale to w zasadzie jeszcze zależy od rodzaju stali. 

Aluminium 6061 w stanie T6 (najpopularniejszy stop na ramy aluminiowe) ma wytrzymałość na rozciąganie ok. 300 MPa, granicę plastyczności ok 240 MPa, takie własności to ma byle stal konstrukcyjna, chociażby najtańsza S255, stopy CrMo obrobione cieplnie potrafią być 4x bardziej wytrzymałe. Ale tak jak pisałem wyżej na ramy stalowe wykorzystuje się bardzo cienkie rurki o grubości ścianki często w okolicach 0,7 mm, więc suma sumarum wytrzymałość ramy jest na podobnym poziomie.

Przy wyższej wadze kierownika myślę że ważniejsze jest skupić się na dobrych, wytrzymałych kołach nie ramie.

Pozdrawiam ;)

Odnośnik do komentarza

Miałem stal, teraz przechodzę na alu. Zobaczymy czy faktycznie jest różnica w wygodzie. Stal pękła.

Wytrzymałość stali zależy od jakości stopu z jakiej są rurki. W moim wypadku Spec miał mitycznie brzmiące "Premium Cromo", ale przez niską jakość stopu Sequoie pękają na potęge.

Odnośnik do komentarza

Też chciałem stal ale lekki rower z markowej stali kosztuje prawie tyle co węgiel. Zdecydował rozsądek i kupiłem rower na ramie alu. Nie martwię się o korozję. Mam 11 letniego krossa Level A2 na aluminiowej (6061) ramie i nadal dzielnie służy. Zero rdzy, parę drobnych otarć poza tym lakier idealny. Tyrany w śniegu, błocie, czasem nocleg pod chmurą.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...