Gość Opublikowano 13 Września 2020 Udostępnij Opublikowano 13 Września 2020 (edytowane) Mam nadzieję, iż przekładnie w piaście również należą do tego podforum. Przeszukiwanie szajbajk nie dało zadowalających odpowiedzi na mój problem. Początkiem lata wykonałem serwis na Shimano Nexus 8-stopniowej przewidywany przez producenta. Nakłoniły mnie do tego piski dochodzące z dolnych sekcji roweru i w przypadkowych odstępach czasu. Użyłem materiałów producenta (olej i smar). To był tak trochę strzał w ślepo, bo dowodów na to że piski uchodzą z przekładni nie miałem. Jednakże znalazłem w sieci kilka wypowiedzi oraz zdanie producenta, no i podjąłem decyzję o wykonaniu serwisu. Dwie próbne jazdy wykazały, że piski faktycznie chyba zniknęły. Nawet chyba sporadyczne prześlizgi na zazębieniach zniknęły. Dwie próbne jazdy to jednak za mało, aby wydać ostateczny werdykt. Więcej jazd jednak nie wykonałem (rower stoi od czasu zmontowania nieużywany). Na przeszkodzie stoi fakt, że nie daję rady znaleźć zadowalającego ścisku osi na zewnętrznych łożyskach konusach: Albo pedały kręcą się wraz z prowadzeniem roweru do przodu (przed serwisem tego nie było), albo odczuwalny luz na osi (axial). Pierwsze denerwuje, z drugim nie chcę tak jeździć. Rower wraz z przekładnią miał na początku lata ok. 3lat i jest używany tylko w czasie wolnym, raczej w suchych warunkach. Również "garażowany" w suchych warunkach. Koło montowane jest na widełkach nakrętkami. Bez hamulców w piaście, wolnobieg. Wiele prób i nie udało mi się znaleźć złotego punktu w docisku na nakrętkach osi. Ostatnio już walczyłem z samym kołem bez montażu w widełkach. Jedne skrajne ustawienie luzu na łożyskach to silne przeniesienie napędu na zębatkę. Drugie skrajne ustawieni luzu charakteryzuje się w odczuwalnym luzie osi w płaszczyźnie prostopadłej do płaszczyzny koła. Pomiędzy tymi skrajnymi ustawieniami mam taki dziwny efekt, że odczuwalne przeniesienie napędu na zębatkę jest tylko na części pełnego obrotu koła (im bliżej pełnego docisku, tym większa część pełnego obrotu). Dziwi mnie to, bo oczekiwałbym, że przeniesienie napędu na zębatkę jest mniej więcej jednakowe na całym pełnym obrocie. A tutaj to następuje tylko w skrajnym ustawieniu docisku łożysk. Czy ktoś może ma pomysły, gdzie może leżeć przyczyna? Pewnie zataiłem jakieś szczegóły potrzebne do zdalnej pomocy, ale stało się to wyłącznie bez intencji. W każdej chwili mogę dostarczyć brakujących szczegółów, potrzebuję tylko wiedzieć które brakują. Edytowane 13 Września 2020 przez TocToJa Odnośnik do komentarza
remigiusz Opublikowano 13 Września 2020 Udostępnij Opublikowano 13 Września 2020 (edytowane) Generalnie ósemka Nexusa nie jest super dopracowana, choć późniejsze egzemplarze lepiej się spisują od tych z pierwszego okresu produkcji. Ja kupiłem nową piastę Nexus 8 i na biegach od piątki w górę czasem przepuszczało pod naciskiem na pedały, i tylko w zasadzie wyjąłem cały mechanizm ze środka i włożyłem, i problem znikną. Takie pytania. Rower ten masz od nowości? Czy rozbierałeś mechanizm? Czy odkręcałeś konus od strony zębatki? Jeszcze jedna rzecz, ciężko kogokolwiek znaleźć do tego. Nie wiem jak daleko masz na przykład do Warszawy, tam jest warsztat który w szczególności tym się zajmuje, BeatBike. Są jeszcze Rowery Stylowe, mają sklepy i serwisy we Wrocławiu, Katowicach i jeszcze gdzieś, oni dużo sprzedają rowerów z planetarkami. Jeszcze jest strona Rowerowe Porady, tam czytałem na temat wad i zalet takich piast i było wiele komentarzy że tak ujmę kozaków którzy niemal z zamkniętymi oczami rozbierają i składają te cuda. Edytowane 13 Września 2020 przez remigiusz Odnośnik do komentarza
Gość Opublikowano 19 Września 2020 Udostępnij Opublikowano 19 Września 2020 (edytowane) Dzięki za feedback. Przekładnia nie była rozbierana - brakowało mi powodów i odwagi (lub czasu zamiennie do odwagi). Chodziło o wykonanie okresowego serwisu jak producent to zaleca - kąpiel całej jednostki w oleju. Wielki konus od strony zębatki to po prostu wyprofilowana odpowiednio piasta od środka, a łożysko leży praktycznie luzem na przekładni skoro tylko ta jest wyciągnięta z piasty. Ściągnięcie tego łożyska z przekładni nie wymaga ani dużo wysiłku ani specjalnej wiedzy/doświadczenia. Historia roweru postarałem się po krótce przedstawić w moim pierwszym poście. Dziś wziąłem pod lupę montaż elementów po stronie zębatki. Zdecydowałem się na ten krok, gdyż próby znalezienia przyczyny po stronie przekładni i jej ulokowania w piaście an następnie dokręcania nakrętki naciągającej konusy nie powiodły się. A również fakt, iż zębatka i elementy z nią sąsiadujące były zdemontowane z osi oraz czyszczone podczas kiedy przekładnia brała kąpiel w oleju. I tu chyba znalazłem mój błąd w montażu. Mianowicie na żadną powierzchnię nie naniosłem smaru. A jeśli się posmaruje powierzchnię styku zębatki z ochroną metalową za nią (w stronę piasty), moje problemy znikają jak od ręki. Ochrona metalowa obraca się mianowicie wraz z piastą. Jeśli równocześnie przylega ściśle do zębatki to przekazanie momentu obrotowego w mniejszym lub większym stopniu jest gwarantowane. Ponadto faktycznie zębatka w punktach styku z ochroną metalową ma wyrobioną farbę - materiał zębatki widoczny zamiast czarnej warstwy ochronnej. Przekazanie napędu z obracającego się uniesionego koła na zębatkę jest w wysokim stopniu niezmienne na całym pełnym obrocie koła. I tylko zależnie od stopnia skręcenia osi na konusach, te przekazanie napędu stopniowo wzrasta/maleje. Edytowane 19 Września 2020 przez TocToJa więcej punktów opisane Odnośnik do komentarza
Gość Opublikowano 19 Września 2020 Udostępnij Opublikowano 19 Września 2020 (edytowane) Udało się pomyślnie zakończyć prace. Rower jest kompletny, a co do koła tylnego: ani wyczuwalnego luzu na osi, ani pedały nie kręcą się same podczas pchania roweru do przodu. Wygląda na to, iż chyba mogę potwierdzić: smar za zębatką oraz za metalową osłoną (która jest zaraz pod zębatką), kolejność patrząc z boku koła w stronę piasty, jest najwidoczniej tym, co tylnemu kołu brakowało - mój błąd w montażu po wykonaniu serwisu okresowego na przekładni. Edytowane 19 Września 2020 przez TocToJa Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się