.::Piotr::. Napisano 7 Lipiec 2017 Udostępnij Napisano 7 Lipiec 2017 Witam, przy okazji zmiany kasety oraz łańcucha nasunęła mi się o myśl o wymianie zębatek korby albo całej korby. Potem stwierdziłem, że może zmienić na napęd 2x. W tej chwili posiadam korbę FC-M622 (40, 30, 22 ) cz po załączonym zdjęciu widać czy zębatka największa domaga się wymiany? Przy ostatniej wizycie w sklepie rowerowym jak serwisant spojrzał na korbę to stwierdził że już "przeszła swoje" i przy kolejnej wymianie kasety przydałaby się wymiana zębatek. Jeżeli będzie zalecana wymiana to zastanawiam się na przejściem na system z 2 blatami. Jakie są zalety, wady? Waszym zdaniem jest sens przechodzenia na 2 blaty i kupno nowej korby? Jeżdżę głównie w lesie i na maratonach mtb. Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Napisano 7 Lipiec 2017 Udostępnij Napisano 7 Lipiec 2017 Dwa balty na maratony to uniwersalne rozwiązanie, które pozostawia dość duży zakres przełożeń, a przy okazj uprasza napęd i obniża masę roweru. Środkowy blat można zastapić właściwym doborem rozmiarów zębatek w korbie dwublatowej i nie stracić na zakresie. 1 Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 7 Lipiec 2017 Udostępnij Napisano 7 Lipiec 2017 Wymiana samej korby wydaje mi się zbędna choć widać, że "przeszła swoje". Wymień dwa blaty oczywiście dobierając odpowiednią ilość zębów i ciesz się dalszą jazdą. Co do uproszczenia samego napędu to moim zdaniem kwestia jest sporna, bo nadal używamy przedniej przerzutki. 1blat ogranicza a 2 blat faktycznie daje większe pole manewru jeśli chodzi o przełożenia. W lesie raczej rzadko używa się największego blatu. 2blatowy napęd na prostych odcinkach będzie "wolniejszy" niżeli 3blatowy. Przy tej korbie gdybyś jednak stwierdził, że 2blat to nie to to zawsze możesz wrócić do 3 blatu. Poskładaj, przetestuj i to najlepsza metoda sprawdzenia czy to dla Ciebie. Kasetę masz 10? Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Napisano 7 Lipiec 2017 Udostępnij Napisano 7 Lipiec 2017 3 minuty temu, PrzeLuka napisał: 2blatowy napęd na prostych odcinkach będzie "wolniejszy" niżeli 3blatowy. Z reguły tak może być, ale wszystko zależy jakie blaty wsadzisz i jak stopniowana jest kaseta 5 minut temu, PrzeLuka napisał: Co do uproszczenia samego napędu to moim zdaniem kwestia jest sporna, bo nadal używamy przedniej przerzutki. ale mieszamy między dwoma blatami a nie trzema I o to mi chodziło. Jest jeszcze jeden walor dwublatu,bo co prawda nie powinno się jeździć na przekosie, ale przy małym blacie z przodu np. popularnym 24T w korbie dwublatowej możesz bez szkody dla napędu obsłużyć wszystkie zębatki kasety już przy średnim wózku przerzutki. Niestety w przypadku dużego blatu 38T z przodu już tak nie jest i choć na siłe da radę pokręcić to istnieje duże ryzyko zerwania łańcucha lub uszkodzenia zębatek. 1 Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 7 Lipiec 2017 Udostępnij Napisano 7 Lipiec 2017 Całkowicie się z Tobą zgadzam @Franz Mauer. Wyczerpałeś temat ja opisałem to w wielkim skrócie. Odnośnik do komentarza
.::Piotr::. Napisano 7 Lipiec 2017 Autor Udostępnij Napisano 7 Lipiec 2017 Czyli generalnie za dużo nie ma argumentów za ani przeciw i w zasadzie na jedno wyjdzie??:P najtaniej mi wyjdzie dokupić po prostu duży i średni blat ok 200 zł i wszystko będzie git Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Napisano 7 Lipiec 2017 Udostępnij Napisano 7 Lipiec 2017 (edytowane) Wydaje się, że jest to najrozsądniejsze rozwiązanie jeśli bieżący napęd spełnia Twoje oczekiwania, ponieważ może okazać się, że coś jeszcze musiałbyś wymienić np. manetkę itd, itp Tak zakłądasz nowe balty i heja w świat Edytowane 7 Lipiec 2017 przez Franz Mauer 1 Odnośnik do komentarza
.::Piotr::. Napisano 7 Lipiec 2017 Autor Udostępnij Napisano 7 Lipiec 2017 41 minut temu, Franz Mauer napisał: np. manetkę itd, itp manetka ma przełącznik na 2 i 3 blaty więc powinno być ok, przeżytka też da radę ale faktycznie najtaniej będzie wymienić tylko blaty... A czy po zdjęciu ktoś jest w stanie powiedzieć czy największy blat jest zużyty i wymaga wymiany? Łańcuch rozciągnął mi się dosyć szybko i czy zjechana zębatka korby mogłą się do tego przyczynić ?? Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Napisano 7 Lipiec 2017 Udostępnij Napisano 7 Lipiec 2017 Czy podczas jazdy na tej żebatce coś się dzieje np. przeskakuje łańcuch, głośno chodzi, trzeszczy itp? Jeśli nie to zakłądaj nowy łańcuch i pojeździj, jak coś będzie się dziac na tej żebatce to wtedy możesz wymieniać Tragedii nie ma, lae to tylko zdjecie. Byc może w realu wygląda to inaczej. 1 Odnośnik do komentarza
.::Piotr::. Napisano 7 Lipiec 2017 Autor Udostępnij Napisano 7 Lipiec 2017 łańcuch nie przeskakuje na blacie ale kaseta nowego nie przyjęła na 2 przełożeniach 5 minut temu, Franz Mauer napisał: Jeśli nie to zakłądaj nowy łańcuch i pojeździj, jak coś będzie się dziac na tej żebatce to wtedy możesz wymieniać Czy cały napęd szybciej się nie zużyje jak będzie zjechany ten blat? Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Napisano 7 Lipiec 2017 Udostępnij Napisano 7 Lipiec 2017 Piotr ja przedwczoraj wymieniałem łańcuch na nowy. Przy okazji przymierzałem się do wymiany blatu w dwublatowej korbie bo wydawało mi się, że jest zużyty. Kupiłem oryginalny i jak przyjechałem do domu, przymierzyłem do swojego starego to się okazało, że nowe zęby niewiele się różnią od starych. Postanowiłem blat zwrócić. Zrób to samo, przymierz blaty do siebie i sam ocenisz czy rzeczywiście masz tak zjechany blat,że trzeba wymienić. Jeśli łańcuch nie przeskakuje to jeszcze możesz na nim pojeździć. Jeśli jednak Cię to męczy to wymień blat - będziesz spał spokojniej 1 Odnośnik do komentarza
Administrator SzajBajk Napisano 14 Lipiec 2017 Administrator Udostępnij Napisano 14 Lipiec 2017 Dnia 7.07.2017 o 14:06, .::Piotr::. napisał: czy zębatka największa domaga się wymiany? Tutaj pokazuję, jak rozpoznać, czy zębatki są do wymiany. Dodatkowa metoda: jeżeli po założeniu nowego łańcucha na korbę będziesz w stanie pociągnąć za ogniwo na godzinie trzeciej w kierunku koła przedniego i zauważysz, że przesuwasz kilka ogniw po korbie, to jest ona do wymiany. Nowy łańcuch powinien poruszyć się jedynie na długości 3-4 ogniw. Odnośnik do komentarza
stasiu Napisano 24 Sierpień 2017 Udostępnij Napisano 24 Sierpień 2017 A powiedzcie mi czy przy zmianie przedniego napędu z 3 na 2 blaty przerzutkę przednią trzeba zmienić czy " stara" ogarnie i nie bedize problemu z przerzucaniem czy klinowaniem łąńcucha ? Odnośnik do komentarza
Nurek_ Napisano 24 Sierpień 2017 Udostępnij Napisano 24 Sierpień 2017 Zależy jaka była wcześniej przerzutka. Jeśli pod duże blaty (44-48 zębów) to może być problem. Jeśli pod tarcze 42, max 44 zęby to da radę. Odnośnik do komentarza
borek83 Napisano 26 Sierpień 2017 Udostępnij Napisano 26 Sierpień 2017 (edytowane) Pozwolę sobie dodać kilka spostrzeżeń. Ja przeszedłem na system 2x10 z 3 x10 bez wymiany przerzutki. Pierwsza rzecz na jaką musisz zwrócić uwagę to rama i wózek obecnej przerzutki. Żeby nie przerzucać przez przypadek łańcucha na ramię korby musisz trochę obniżyć przerzutkę na biegu 2. Tak jak masz w tej chwili to ustawione przy dużej zębatce w systemie trzyrzędowym z 3 mm nad zębami. Czasem widełki ramy nie pozwalają na opuszczenie przerzutki bo ten wózek opiera się o ramę. Ja wywaliłem blat 42 w korbie deore i zamieniłem środkowy z 32 na 36 od trzyrzędowego xt i jest super. Tak naprawdę największy przekos łańcucha jest na najmniejszej koronce czyli 36 przód i 11 z tyłu ale rzadko się tego używa. Obie zębatki z przodu obsługują całą kasetę bez ocierania o przerzutkę przednią. Śruba ograniczająca też dała się wkręcić na tyle aby ograniczyć wychylenie przerzutki więc jest ok. Ale trzeba to przetestować i przyjrzeć się budowie ramy i obecnej przerzutki zanim kupi się nowe zębatki bo może trzeba będzie coś kombinować. Jak dobrze pójdzie to wystarczy kupić samą koronkę korby a resztę zostawić. Młynek chyba bez znaczenie czy jest 22,24 czy 26 bo i tak jest tylko do "pionowych" ścian. Można też nie zmieniać nic w ustawieniach przerzutki a dla pewności zamiast dużej tarczy zastosować rockring i wszystkie problemy znikają. Blokujesz manetkę z 3 biegów na 2, kupujesz środkowy blat w wybranym rozmiarze i koniec modyfikacji. Ale rockringi nie każdemu się podobają (mnie akurat nie bardzo) Edytowane 26 Sierpień 2017 przez borek83 Odnośnik do komentarza
Fimala Napisano 28 Listopad 2018 Udostępnij Napisano 28 Listopad 2018 Sorry za archeologie stosowaną, ale mam pytanie odnośnie przeróbki korby z 3 blatów na 2. Aktualnie w gravelu mam korbe FSA Vero. Dwa blaty 48x32 ale niestety korba jest na kwadrat. Chcę przejść na zintegrowaną oś. Udało mi się znaleźć korbę MTB z takimi samymi koronkami z tym, że jest 3 blatowa. Czy powinienem się spodziewać jakichś problemów w pasowaniu korby jeśli po prostu wywaliłbym najmniejszy blat którego przerzutka i tak nie obsłuży? (Sora 2 rzędowa)? Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się