Skocz do zawartości

RockShox Tora 318 Solo Air - nieprawidłowy sag.


KarolGiant

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, od pewnego czasu posiadam amortyzator Rock Shox Tora 318 ze sprężyną Solo Air. Amortyzator pompuje pod swoja wagę (160 psi) i mam w nim sag 10%. Lecz podczas jazdy, najczęściej po szutrze amortyzator potrafi zapaść się do 2 cm skoku po czym nie cofa się do góry. Trzeba wyciągnąć go ręką. Próbowałem bawić się rebound-em ale amortyzator tak czy siak zapada się podczas agresywnej jazdy po szutrze.

Opublikowano (edytowane)

Rozbierz, wyczyść, wymień olej w tłumiku. Pewnie zgęstniał i nie przeciska się prawidłowo przez tłumik. Kumplowi ostatnio robiłem serwis, miał ten sam problem z Reconem. Wiem to inna liga ale podejrzewam, że przyczyna będzie podobna. Po serwisie amor odżył i działa jak nowy. Poszukaj manuala i do dzieła lub zanieś amor do serwisanta.

Edytowane przez Gość
Opublikowano

Tłumik jak tłumik. Trzeba też zajrzeć do komory powietrznej oraz sprawdzić stan ślizgów. Czyli gruntowny serwis, najlepiej z wymianą wszystkich uszczelnień. A Recon akurat obok Tory 318 stał (i stoi) bardzo blisko. 

Opublikowano (edytowane)

:/

 

Edytowane przez Franz Mauer
Opublikowano
19 minut temu, Fenthin napisał:

Recon akurat obok Tory 318 stał

Racja. Moja niedokładność.

Opublikowano

Wymieniłem olej i przeczyściłem tłumik. Okazało się że olej był zbyt gęsty.  

Opublikowano

Już tak na marginesie. Dlaczego gęstość oleju ma znaczenie. Kumpel swojego Recona zalał 15 W myśląc, że to wszystko jedno. Amor "pracował" jak by go w ogóle nie było. Wystarczyło wlać odpowiedni olej i po problemie. Na przyszłość już będziesz wiedział co robić.

Opublikowano

Wyobraź sobie, że masz szybko wypić szklankę wody, a potem zrób to samo ze szklanką płynnego miodu. Lepkość i gęstość są różne w obu tych przypadkach i w pierwszym wariancie pójdzie to dość łatwo, a w drugim się umęczysz.

Andrzej Sawicki
Opublikowano

Tłumik w amortyzatorze pracuje na zasadzie przeciskania oleju przez specjalnie ukształtowane, bardzo małe otwory. Dopasowane do konkretnej gęstości oleju. Z tego samego powodu olej trzeba wymienić, kiedy się spieni albo zabrudzi -- zmieni się jego lepkość. I również dlatego należy użyć oleju do amortyzatorów, który jest sformułowany w celu zapobiegania spienianiu.

Opublikowano (edytowane)
39 minut temu, Sziva napisał:

Lepkość i gęstość 

Skoro już operujemy tymi dwoma własnościami. Lepkość odnosi się do oporów . Gęstość to stosunek masa/objętość. To co istotne jest w olejach  to ich lepkość. Przykład z miodem. Miód ma lepkość nawet 1000 razy większą niż woda w temperaturze pokojowej. Gęstość zaledwie jakieś 1,4 raza wyższą.

Ale żeby nie było zbyt prosto, parametr wg SAE (czyli np. 5W, 10W) nijak nie nadaje się do porównywania olejów przeznaczonych do amortyzatorów.  Jeśli ktoś chce więcej informacji, odsyłam tutaj: https://www.forumrowerowe.org/topic/103016-amortyzacja-olej-do-amortyzatorow-faq-lepkosc-zamienniki-etc/

Edytowane przez Fenthin
Opublikowano

Znam różnice między lepkością a gęstością :) Użyłam tych dwóch własności, aby lepiej zobrazować o co chodzi.

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
Dnia 3.07.2017 o 09:26, Fenthin napisał:

 A Recon akurat obok Tory 318 stał (i stoi) bardzo blisko. 

A co sądzicie o rock shox tora sl?

Opublikowano

Ciężka, prosta, ale pancerna konstrukcja. Niestety jeśli chcesz kupić, jest to stary widelec i będzie potrzebował na start porządnego serwisu.

  • Pomógł 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...