Skocz do zawartości

Konserwacja roweru przed jazda


damiano

Rekomendowane odpowiedzi

witam, zakupiłem rower mtb giant atx 1 2017r. czy ktoś bardziej ogarnięty mógłby mi powiedzieć czy powinienem zacząć od konserwacji jakichś konkretnych elementów przed pierwszą jazdą? czy naoliwić łańcuch?

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza

Łańcuch to chyba standard.

Ja smaruję co jakieś 100km. 

Sprawdź ciśnienie w oponach i czy aby na pewno wszystko jest dokręcone. Pomyśl też nad odpowiednim ustawianiem siodełka byś czuł się komfortowo. 

Dodam że jak kupiłeś stacjonarnie rower powinni przygotować Tobie bezpośrednio by był gotowy do jazdy. :)

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Andrzej Sawicki

Na co dzień czyścimy i smarujemy łańcuch (najtaniej olejem wazelinowym, do kupienia w sklepach rowerowych), kiedy słychać, że hałasuje. Najlepiej zrobić to po powrocie, bo taki olejek lubi sobie wyschnąć na łańcuchu, aby lepiej działał. Poza tym sprawdzamy ciśnienie w oponach zgodnie z zakresem, jaki jest na nich napisany (najniższa wartość na ciężki teren, najwyższa na szosę i chodniki).

W nowym rowerze warto sprawdzić, czy wszystko jest dokręcone, np. czy kierownica nie rusza się oddzielnie od koła i nie ma luzów kół oraz pedałów.

Kompletne przeglądy robi się raz w roku albo i rzadziej.

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

dziękuje wszystkim za odpowiedzi, rower był kupowany na portalu roweroza, jest nowy i gotowy do jazdy, kwestia tego łańcucha, zastanawiam się co jaki czas go konserwować i czy wysmarować go przed pierwszą jazdą ale tak jak napisał @Andrzej Sawicki wysmaruje go po skończonej jeździe:) przy wcześniejszym rowerze (krossie hexagonie) przesmarowywałem łancuch i jeżdząc w terenie przyklejało mi się bardzo dużo brudów

@m4rvell0us rower jest nowiutki, byłem w salonie gianta żeby dostosować do siebie odpowiedni rower ale zamówiłem go przez internet, miałem akurat  bony żeby kupić go taniej:)

Odnośnik do komentarza
Andrzej Sawicki

Nowy łańcuch jest fabrycznie nasmarowany przez kąpiel w specjalnym wosku. Powinien dość długo działać bez problemów.

Napęd wyraźnie hałasuje, kiedy wymaga czyszczenia. Trzeba wtedy wytrzeć syf z łańcucha, zębatek i kółek przerzutki (dowolną plastikową szczotką, nawet starą do zębów). Zwykle dzieje się to co około 100-200 km przez las zależnie od warunków i użytego środka. Jeśli nasmarujesz tuż przed jazdą i nawet wytrzesz nadmiar np. papierowym ręcznikiem, nowy brud będzie się zbierał szybciej. Dlatego warto poświęcić te pięć minut po powrocie.

Edytowane przez Andrzej Sawicki
Odnośnik do komentarza

Jeżeli kupiłeś nowy rower to łańcuch należy wyczyścić ze smaru fabrycznego nie jest on przeznaczony do pracy łańcucha tylko do jego konserwacji. Przynajmniej ja tak miałem jak dostałe rower kupiony przez internet. Jeżeli kupił byś bezpośrednio w sklepie to oni powinni to zrobić.

Odnośnik do komentarza
1 godzinę temu, damiano napisał:

 

@m4rvell0us rower jest nowiutki, byłem w salonie gianta żeby dostosować do siebie odpowiedni rower ale zamówiłem go przez internet, miałem akurat  bony żeby kupić go taniej:)

No to takie podstawowe czynności:

- sprawdź czy w oponach masz odpowiednie ciśnienie,
- porządnie przeczyść łańcuch szmatką, a następnie posmaruj go np. olejem Finish Line, Zefal czy innym rowerowym, który posiadasz (po zabiegu po około minucie/dwóch jeszcze raz, ALE LECIUTKO przeczyść z nadmiaru smaru),
- sprawdź czy siodełko masz ustawione we właściwej pozycji (wysokość, nachylenie, przód-tył) --> jeżeli nie jesteś tego pewien, to w trasę zabierz sobie klucz typu 'multitool' i podczas jazdy dokonywać korekt, tak aby Cię nie bolały kolana, nadgarstki i kręgosłup

Szerokiej drogi! :D

Odnośnik do komentarza

polecam kupić oliwkę do łańcucha finish line oraz jakiś odtłuszczacz. Co jakiś czas odtłuść napęd oraz nanieś oliwkę na łańcuch Jest to nowy rower, więc na razie nie musisz się martwić o więcej. Po 1250 km polecam wymienić łańcuch

Odnośnik do komentarza

Ja szczerze polecam olejek Morgan Blue race oil.
Skąd wytrzasnąłeś ten dystans?
Łańcuch wymieniamy jak zużyty. A to może zweryfikować przymiar. Polecam kupić.
W moim GT zbliżam się z przebiegiem do 2000 i to katowania roweru w różnych warunkach i łańcuch jeszcze ok, zużycie 0,05. Czyli do 0,07 jeszcze trochę pociągnie . Łańcuch hg 90.

Wysłane z mojego E2303 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza

Przy 0,1 to już kaseta i ewentualnie blaty na korbie mogą być zużyte.

Ogólnie to sporo prawdy tu było już napisane.
- zmyć wosk z łańcucha i nanieść oliwkę (Jaka Ci pasuje. Ja nie lubię Finish Line. Według mnie Rohloff jest bardzo dobra i tej się od jakiegoś roku trzymam).
- sprawdzić czy łańcuch jest dobrze założony. Zdarza się, że ludzie dostają rowery z łańcuchem założonym tył na przód. Nawet Daniel (Szajbajk) miał tak bodajże w Cad8.
- pilnować ciśnienia w oponach
- sprawdzić jak działają przełożenia. Zwłaszcza skrajne. W transporcie linki mogły zostać wyciągnięte i przez to przerzutki rozregulowane. Ja miałem tak ustawioną tylną przerzutkę,że wózek przerzutki był za wysoko i na przełożeniu 34-32 łańcuch spadał.

Dodatkowo/opcjonalnie: kupić przymiar do łańcucha i drugi łańcuch + spinkę dla wygody. Kontrolować wyciągnięcie łańcucha i jeździć na 2 lub nawet 3 łańcuchy.

Odnośnik do komentarza

Zgadzam sie. Nie czekać aż przymiat 0,75 wpadnie tylko zmienić chwile wcześnie. Nowy łańcuch pasuje jak złoto. Póżniej kupić trzeci łańcuch i jeździć ;)

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...