Megabos

Gravel - Giant Revolt Advanced 2 - Drugi zestaw kół - Szosa/teren

Rekomendowane odpowiedzi

Megabos

Witajcie,

Jakiś czas temu zakupiłem rower Giant Revolt Advanced 2. Wcześniej jeździłem bardzo budżetowym MTB - Giant Talon.

Specyfikacja Giant REV ADV 2

Okazało się że okoliczne piaski jakich dotychczas praktycznie nie zauważałem w MTB, na seryjnych oponach gravela 700x38C stanowią spory problem.

Kolejna sprawa to przełożenie - najmocniejsze niestety nieco za szybkie na najbardziej strome podjazdy - da się wjechać, ale zdecydowanie za szybko, co powoduje kolejne zawały serca  na szczycie każdej poważniejszej górki i wypalenie na dłuższych trasach.

Praktycznie od początku planowałem zakup drugiego zestawu kompletnych kół. Docelowo chcę jeden zestaw typowo na szosę i drugi który pozwoli na przyjemną jazdę w terenie. Myślałem o oponach 47mm w teren i 25mm - szosa. Koła mają być przede wszystkim mocne i trwałe. Czy na podstawie załączonej specyfikacji jesteście mi wstanie pomóc w doborze drugiego zestawu kompletnych kół i opon na obręcze, które mam? 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kruk

Co do kół to podaj swój maks budżet, to jest chyba najważniejsze kryterium przy którym należy oscylować w poszukiwaniach kół, bo można coś za 1000 złotych kupić a można i za 10000 :D 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Megabos

Rower katalogowo 10k wiec górna granica raczej odpada. Koła mają być wytrzymałe i trwałe, ale nie wyczynowe. Myślę że 2-3k wystarczy na komplet koł, kasetę i dwa komplety opon. Mam nadzieję że na grupie 105 jesteśmy wstanie poprawić trochę mocne przełożenie. Ewentualnie wymiana tylnej przerzutki na GRX jeśli jest w ogóle kompatybilna z manetką 105.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
nctrns

Na szosę kup sobie Fulcrum Racing 4 DB (w Wertykalu albo Cyklomanii), albo coś od daveo lub lemonbike, na piastach DT 350, obręcze RR521 (bardziej szosowe) albo RR481 (bardziej allroad).

W lemonbike proponowali mi właśnie takie zestawy w cenie <2,5k

10 godzin temu, Megabos napisał:

Mam nadzieję że na grupie 105 jesteśmy wstanie poprawić trochę mocne przełożenie. Ewentualnie wymiana tylnej przerzutki na GRX jeśli jest w ogóle kompatybilna z manetką 105.

Jak chcesz mieć szybsze przełożenia, to zmień korbę, albo poszukaj blatów do tego Praxisa (co może być w Polsce ciężkie). Tylna przerzutka GRX jest w pełni kompatybilna ze 105. 

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Megabos
W dniu 20.05.2020 o 09:58, nctrns napisał:

Na szosę kup sobie Fulcrum Racing 4 DB (w Wertykalu albo Cyklomanii), albo coś od daveo lub lemonbike, na piastach DT 350, obręcze RR521 (bardziej szosowe) albo RR481 (bardziej allroad).

W lemonbike proponowali mi właśnie takie zestawy w cenie <2,5k

Jak chcesz mieć szybsze przełożenia, to zmień korbę, albo poszukaj blatów do tego Praxisa (co może być w Polsce ciężkie). Tylna przerzutka GRX jest w pełni kompatybilna ze 105. 

Powiem wam, że zawiłości technologii rowerowej są dla mnie niezgłębione.

Szerokość obręczy jakie mam seryjnie to około 23mm. Na tą obręcz nie założę opony szosowej 25mm, więc należało by wykorzystać je w teren. W rozmiarze 28" i szerokości około 45mm pod tubles znalazłem tylko jedną oponę Maxxis Rambler.

Czy ktoś może coś powiedzieć o tej gumie? Teraz mam 38mm i jest ciężko w piaskach, na 55mm w MTB jak by ich nie było, ale za to opory nawet na leśnych ścieżkach spore. Może 45mm w Gravelu to przesada?

W kwestii zmiany przełożeń, wymiana korby chyba nie da zbyt wiele. Obecnie 48/32T na co mogę zamienić, żeby realnie zyskać?  Może się okazać, że nie ma co zrobić z nadmiarem łańcucha. Myślę, że zmiana tylnej kasety z 34T na powiedzmy 40T da lepszy efekt. Może ktoś ma starą  40T lub 42T  11r do założenia i sprawdzenia jak to działa ze 105, choć pewnie docelowo i tak wjedzie GRX/XT/SLS ze sprzęgłem, bo 105 wali łańcuchem na wybojach jak kościelny w odpust?

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
nctrns
12 minut temu, Megabos napisał:

W rozmiarze 28" i szerokości około 45mm pod tubles znalazłem tylko jedną oponę Maxxis Rambler.

 

W sensie dostępną do zakupienia w tym momencie, czy w ogóle? Bo opon w tym rozmiarze do graveli pod tubeless jest cała masa.

14 minut temu, Megabos napisał:

Teraz mam 38mm i jest ciężko w piaskach, na 55mm w MTB jak by ich nie było, ale za to opory nawet na leśnych ścieżkach spore. Może 45mm w Gravelu to przesada?

Zdecyduj się, czy chcesz jeździć po piaskach i błocie, czy po szutrach i asfalcie, bo opony idealnej na wszystko nie ma. A ogólnie w gravelach zasada jest taka, że pakujesz najszerszą oponę jaka wejdzie. Ważna jest też kwestia doboru bieżnika, bo gładka opona lepiej się toczy na suchej, ubitej nawierzchni, ale gorzej w błocie itd. Na piasku sama szerokość pomoże. 

20 minut temu, Megabos napisał:

W kwestii zmiany przełożeń, wymiana korby chyba nie da zbyt wiele. Obecnie 48/32T na co mogę zamienić, żeby realnie zyskać?  Może się okazać, że nie ma co zrobić z nadmiarem łańcucha.

Przedtem cię źle zrozumiałem, myślałem że chodzi ci o mocniejsze przełożenie do szybkiej jazdy po prostej / z góry i miałem na myśli korbę 50/34. Jak chcesz lżejsze przełożenia w teren/pod górę, to są korby 46/30. Łańcuch się wtedy skraca.

27 minut temu, Megabos napisał:

Myślę, że zmiana tylnej kasety z 34T na powiedzmy 40T da lepszy efekt. Może ktoś ma starą  40T lub 42T  11r do założenia i sprawdzenia jak to działa ze 105, choć pewnie docelowo i tak wjedzie GRX/XT/SLS ze sprzęgłem, bo 105 wali łańcuchem na wybojach jak kościelny w odpust?

Zmiana kasety to też opcja. Ale przerzutka 105 obsłuży maksymalnie 34 zęby. Docelowo zapomnij o XT/SLX bo są niekompatybilne z klamkomanetkami szosowymi.

Po wymianie kasety na większą, musisz założyć dłuższy łańcuch.

 

A i jeszcze bym zapomniał

32 minuty temu, Megabos napisał:

Szerokość obręczy jakie mam seryjnie to około 23mm. Na tą obręcz nie założę opony szosowej 25mm,

Szerokość wewnętrzna twoich obręczy to 19mm i spokojnie założysz 28mm opony, 25 podejrzewam też siądą.

 

Mam nadzieję że wyjaśniłem zawiłości technologii rowerowej w ten deszczowy, sobotni wieczór. Zazwyczaj się tak nie rozpisuję i czekam, aż ktoś inny to zrobi.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Megabos

Pięknie dziękuję za pomoc i wyjaśnienie paru kwestii. Sam jestem moderatorem na innym forum i wiem jak głupie mogą być pytania.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Megabos

Pierwszy etap modyfikacji za mną. 

Wymieniłem opony na  MAXXIS Rambler czarny / Rozmiar koła: 28" / Szerokość: 45 mm / Ścianki boczne: Silkshield1 

Opony mają mniej ostry bieżnik, niż wyglądało to na zdjęciach. Montaż tubless przebiegł bez żadnych problemów, ale sposób przyklejenia fabrycznej taśmy na obręczy pozostawia wiele do życzenia i już wiem dla czego z tylnego koła schodziło powietrze. Przy chwili czasu wymienię na taśmę izolacyjną. Opony na asfalcie lekko hałasują powyżej 30km/h, ale nie zauważyłem znacznego (uciążliwego) oporu w porównaniu do poprzednich 38mm. Na szutrze i leśnych ścieżkach jest zdecydowanie lepiej - większy komfort i trzymanie na zakrętach. Na piasku i ostrych podjazdach też wyraźna poprawa trakcji w stosunku do fabrycznych opon 38mm. Podjechałem wczoraj tam gdzie na MTB i 2,2" miewałem kłopoty z przyczepnością. Ogólnie zmiana opon na duży plus w terenie i minimalny minus na asfalcie.

Opony szerszej niż 45-47mm przy 28" do tego roweru nie założymy. Między widełkami jest jeszcze sporo miejsca, ale już niewiele od przerzutki przedniej do bieżnika.

 

Dodatkowo wymieniłem tylną kasetę i przerzutkę na: SHIMANO GRX RD-RX812 i kasetę: Deore XT CS-M8000 11-42 11r

Przełożenia są wyraźnie lepsze w teren i powinny pozwolić na pokonanie każdej hopki na leśnych ścieżkach. Założyłem nowy łańcuch kmc z 118 ogniwami, który skróciłem tylko o dwa ogniwa. Jak się spodziewałem nie da się dobrze dobrać jego długości i jeździć na maksymalnych przekosach. Na dwóch małych zębatkach łańcuch się luzuje, a na dwóch największych jest napięty zbyt mocno. Ogólnie seryjnie nikt tego tak nie zamontuje, ale dla mnie nie stanowi to żadnego problemu, bo nigdy nie robię aż takich przekosów. W pozostałych ustawieniach poza skrajnymi wszystko pracuje poprawnie. Przerzutka 105 się po prostu nie nadaje do Gravela, w moim sensie rozumienia tego roweru.

 

Tutaj mam pytanie - pod kasetą 105 miałem pierścień dystansowy taki jak między zębatkami. Zostawiłem go pod kasetę XT, ale nie jestem pewny, czy powinien tam zostać??

 

Podsumowując dotychczasowe zmiany - mogę już bez problemu Gravelować i bez obawy ruszać na wycieczki z kolegami na MTB. Właśnie taki rower był mi potrzebny, bo z jednej strony nie lubię odpuszczać żadnej górki, a z drugiej nie przepadam za jazdą po asfalcie i płaskich szutrach na MTB.

 

Czekam jeszcze na wycenę kół szosowych od Daveo i może będę miał rower do "wszystkiego"- do wszystkiego czego od roweru oczekuję.

 

Edytowane przez Megabos

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
nctrns

No to super że udało się przeprowadzić sensowne modyfikacje :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.