tas79

Strzelanie w główce sterowej, CAAD 8

Rekomendowane odpowiedzi

tas79

Witam,

Jakieś 2 miesiące temu zaczęło się strzelanie przy mocnym kręceniu, na początku myślałem, że to support, ale podczas podjeżdżania ostrego podjazdu wyczaiłem, że jak naciskam na kierownicę to strzelanie się wzmaga, stąd wiem , że to są strzały dochodzące ze sterów. Wcześniej kierownicę odkręcałem od mostka i wszystko ładnie odtłuściłem, nie pomogło.

Dwa dni temu założyłem nowe łożyska aerozine IS42/30 2szt, dzisiejsza jazda i ..... strzały ze sterów. Pomóżcie co jeszcze można sprawdzić. Na bank strzały dochodzą ze sterów bo przy nacisku na kierownicę te trzaski zaczynają być słyszalne :)

Rower: CAAD8, 2013r, stery 1 1/8'' zintegrowane , taki zestaw cannondale KB002.

Kolejność części przy montażu , zaczynając od korony:

podkładka gumowa uszczelniająca, łożysko (odpowiednią str założone na widelec), od góry łożysko (założone odpowiednią str), pierścień kompresyjny, stożkowa uszczelka górnego kapsla anty kurzowego i kapsel anty kurzowy. Dalej podkładki, mostek, podkładka i kapsel szyszki. Szyszka dokręcona z czuciem, później mostek .

 

Będę wdzięczny za jakiekolwiek wsparcie...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Accent_Szaj

Z jaką siłą masz zakręcony mostek?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
vdcmike

Duża szansa, że strzela rura sterowa na połączeniu z koroną widelca.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
tas79
9 godzin temu, Accent_Szaj napisał:

Z jaką siłą masz zakręcony mostek?

5Nm

 

9 godzin temu, vdcmike napisał:

Duża szansa, że strzela rura sterowa na połączeniu z koroną widelca.

Masz na myśli wyrobienie tulejki na rurze widelca przy koronie czy tą a'la bierznię nasuwaną na koronę ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
vdcmike

Nie wiem jak konkretnie jest to rozwiązane u Ciebie ale jeśli nie masz widelca w węgla w technologii monocoque to zawsze jest szasna (nawet jeśli rura jest spawana do rurek widelca) że na połączeniu pod wpływem naprężeń związanych z obciążeniem tego połączenia będzie to strzelać. Przerabiałem to zarówno w widelcach amortyzowanych, sztywnych stalowych, aluminiowych i węglowych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Accent_Szaj

Masz gdzieś carbon?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
tas79
24 minuty temu, Accent_Szaj napisał:

Masz gdzieś carbon?

widelec ma rurę sterową alu, "widełki" carbon

28 minut temu, vdcmike napisał:

Nie wiem jak konkretnie jest to rozwiązane u Ciebie ale jeśli nie masz widelca w węgla w technologii monocoque to zawsze jest szasna (nawet jeśli rura jest spawana do rurek widelca) że na połączeniu pod wpływem naprężeń związanych z obciążeniem tego połączenia będzie to strzelać. Przerabiałem to zarówno w widelcach amortyzowanych, sztywnych stalowych, aluminiowych i węglowych.

to co widelec do wymiany ??? (to jest widelec alu+carbon)

 

Mam paski szerokości 4mm z blachy o grubości 0,02mm i 0,05mm spróbuję wcisnąć między łożysko a rurę, może to usztywni, bo nie wiem co jeszcze można zrobić... 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
vdcmike

Jeśli nie przeszkadza to jeździć i się nie przejmować (chyba, że gdzieś widzisz pęknięcie na węglu).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
tas79
21 minut temu, vdcmike napisał:

Jeśli nie przeszkadza to jeździć i się nie przejmować (chyba, że gdzieś widzisz pęknięcie na węglu).

Za głośno żeby się nie przejmować :) muszę to rozpracować.Pęknięcia nie widać, ale zdemontuję widelec i spróbuję trochę ponaginać z wyczuciem moe wywołam jakiś strzał , byle nie na trwałe ;)

 

Jeszcze spróbuję ponownie skręcić kierę z mostkiem z dokręcaniem śruby po przekątnych

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
m-peter

Jeśli dysponujesz trenażerem to możesz go wykorzystać do diagnozowania. Ja ostatnio u siebie tak zrobiłem i po prawie roku szukania w końcu zdiagnozowałem miejsce stukania. W moim przypadku było to trochę źle spasowane dolne łożysko sterów. Po kolei eliminowałem kolejne elementy na sadzie odkręcenia kapsla sterów, potem mostka, wymiana koła, zacisku itd.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Motke
16 godzin temu, tas79 napisał:

Na bank strzały dochodzą ze sterów bo przy nacisku na kierownicę te trzaski zaczynają być słyszalne :)

No to chyba najlogiczniej sprawdzić połączenie kierownica-mostek i mostek-widelec.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
tas79
5 minut temu, Motke napisał:

No to chyba najlogiczniej sprawdzić połączenie kierownica-mostek i mostek-widelec.

już czyściłem, odtłuszczałem i skręcałem ponownie, ale jeszcze raz to skręcę dla pewności 200%

Jeszcze zdemontuję całkiem widelec i zrobię test w imadle - oczywiście z czuciem - będę wiedział czy to styk rury na koronie czasem nie strzela.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
tas79

Połączenie aluminiowej rury sterowej z carbonową koroną bez trzasków, więc jest dobrze - sprawdzone na imadle.

Ale ....

Nałożyłem łożysko dolne na koronę i lekko ruszałem łożyskiem na boki - strzela. Wsunąłem, tak jak pisałem wyżej pasek blaszany do pasowania elementów 4mm szerokości, gr. 0,1mm między łożysko a rurę sterową i łożysko siedzi sztywno bez strzelania - to wszystko na zdjętym widelcu, bez ściskania łożysk. Wieczorkiem skręcę wszystko z ramą i zobaczymy, ale jestem dobrej myśli.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
tas79

jeszcze raz...

1) ponownie skręciłem mostek i kierownice - dokręcanie na krzyż jak głowicę w aucie

2) podłożyłem pasek blachy gr. 0.1mm celem lepszego dopasowania łożyska na rurze sterowej

3) mocniej dokręciłem stery - oczywiście na poluzowanym mostku

4) zablokowałem rurę sterową w imadle, brak strzelania  przy ruszaniu widełkami na boki i przód tył

 

Wczoraj jazda i strzela - najbardziej przy podjeżdżaniu pod górki, bo trzeba się mocniej zaprzeć na kierownicy (baranek). Dodatkowo, wtedy dla testu wywieram większy nacisk raz na jedną raz na drugą stronę kierownicy i strzelanie się wtedy nasila, jak puszczam kierę cichnie, więc to gdzieś na układzie kiera-stery.

Jak miałem zdjęty widelec nałożyłem nowe łożysko na koronę - dociskając łożysko palcami w kierunku korony, raz mocniej docisk z lewej, raz z prawej i strzela tak jak podczas jazdy - po podłożeniu tej blachy 0,1mm siedzi sztywno i nie strzela, ale po zmontowanu całości i próbie jazdy strzela.

Te strzały są takie same jak strzelający support BB30 ( ja mam nowy support i nowe korby).

Rower Cannondale CAAD 8

 

Co tu jeszcze można sprawdzić bo tak się nie da jeździć z tymi strzałami, a to są stery zintegrowane, jak się gniazdo wyrobi to ... lipa

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Motke
3 godziny temu, tas79 napisał:

2) podłożyłem pasek blachy gr. 0.1mm celem lepszego dopasowania łożyska na rurze sterowej

W sumie już wcześniej chciałem napisać.

Po co ten pasek? Stożkowe łożysko na stożkowej bieżni w stożkowej misce. To się powinno samo centrować.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
tas79
Godzinę temu, Motke napisał:

W sumie już wcześniej chciałem napisać.

Po co ten pasek? Stożkowe łożysko na stożkowej bieżni w stożkowej misce. To się powinno samo centrować.

Ten pasek blaszki jeszcze usztywnia łożysko na rurze sterowej, bo jak nałożę łożysko, ścisnę palcami i poruszam tak na boki, raz większa siła na lewą rękę, raz na prawą to łożysko strzela, czuć że się kołysze na rurze sterowej - próbuję już się czepić wszystkiego :).

 

Też myślałem, że stożki łożyska będą całą powierzchnią leżeć na stożku crown race i to powinno pięknie blokować , ale jest ślad na stożku łożyska (linia jakby natrasowana promieniowo) że wchodzi tylko do połowy na crown race (???)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Motke
29 minut temu, tas79 napisał:

poruszam tak na boki, raz większa siła na lewą rękę, raz na prawą to łożysko strzela, czuć że się kołysze na rurze sterowej 

A zaglądałeś do środka? Może suche.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
tas79

nic co do tej pory zrobiłem nie pomaga 😔 co za diabeł siedzi w tej główce.

Na bank strzela w strefie: kiera-mostek-stery, bo podczas podjazdu strzela mocno, a jak specjalnie docisnę kierę raz z lewej raz z prawej strony to trzaski nasilają sie tam gdzie właśnie nacisnę. Dźwięk strzelanie identyczny jak strzelające supporty.

 

Jak zaczęło strzelać zrobiłem przy mim CAAD8:

1) Support i korba nowe, zamieniłem z BB30 na Shimano poprzez adapter rotora - bo myślałem z początku, że to suport właśnie.

2) kiera lekko przesmarowane mocowanie z mostkiem gęstym smarem i skrecone na 6Nm, wczesniej odtłuszczone i wyczyszczone

3) łożyska sterowe są  nowe aerozine dobrane wg zaleceń cannondale

4) mocowanie łożysk w główce sterowej wysmarowane pięknie smarem

5) skręciłem mocniej łożyska (na luźnych śrubkach mostka)

6) wkręciłem widelec w imadło i wyginałem widełki w każdą stronę - brak jakichkolwiek dźwięków

to wszystko na nic, bo dalej strzela...ręce mi już opadają

 

Jeszcze mi zostało tylko wymienić crown race (???), a później tylko zmienić rower 😤

Edytowane przez tas79

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Accent_Szaj
2 godziny temu, tas79 napisał:

5) skręciłem mocniej łożyska (na luźnych śrubkach mostka)

Dlaczego tak zrobiłeś?Górna śruba służy tylko i wyłącznie do skasowania luzów.Wbrew pozorom im mocniej skręcisz tym występowanie trzasków jest większe.

2 godziny temu, tas79 napisał:

3) łożyska sterowe są  nowe aerozine dobrane wg zaleceń cannondale

Czy przy wymianie łożysk nie zmieniła Ci się odległość górnego kapsla od rury sterowej?

Zrób zdjęcia ze zdemontowanym górnym kapslem/pokrywką.Możesz mieć po zmianie za długą rurę sterową.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
tas79
19 godzin temu, Accent_Szaj napisał:

Dlaczego tak zrobiłeś?Górna śruba służy tylko i wyłącznie do skasowania luzów.Wbrew pozorom im mocniej skręcisz tym występowanie trzasków jest większe.

Czy przy wymianie łożysk nie zmieniła Ci się odległość górnego kapsla od rury sterowej?

Zrób zdjęcia ze zdemontowanym górnym kapslem/pokrywką.Możesz mieć po zmianie za długą rurę sterową.

 

Tak, wiem. Na początku skręciłem tak jak należy, żeby nie było luzu przy zaciśniętym hamulcu przednim, ale dla testu dokręciłem jeszcze mocniej, ale kiera jeszcze sama się skręca przy przekrzywieniu roweru ;)także z czuciem.

 

Nowe łożyska mają taką samą wysokość jak miały poprzednie stare. Jeśli chodzi ci o możliwość kasowania luzu to jest tu OK. Luzu przy zaciśniętym hamulcu nie ma, a jak zamontuję mostek to jest on wyżej od  rury sterowej o jakieś 3-5mm.

Strzelanie pojawia się jak się mocniej zapieram na kierze, a później to już nawet przy lżejszym zapieraniu się strzela - dźwięk jak padające łożysko BB30 (dla porównania).

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Accent_Szaj

@tas79 masz coś karbonowego?

Spróbuj jeszcze pożyczyć od kogoś inny mostek i kierownice i sprubój dokręcić słabiej Ok 4Nm i posmaruj pastą do karbonu. Nawet jak to Alu. Chodzi o to aby dojść skąd te trzaski ;)

Edytowane przez Accent_Szaj
Autokorekta w telefonie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.