Skocz do zawartości

Bagażnik rowerowy na hak nie spełnia wymogów polskiego prawa


Remigiusz Banach

Rekomendowane odpowiedzi

Remigiusz Banach

Hej Szajbaki,

Mam problem, za rozwiązanie którego od dziś zabieram się :) Dzisiaj mój kolega podczas luźnej rozmowy o transporcie rowerów uświadomił mnie, że po zmianie przepisów prawa mój bagażnik na rowery (Thule EuroWay G2 923) nie spełnia wymogów zawartych w par.7 ust 8a rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tekst jednolity w Dz.U. 2016 poz. 2022). Ww. bagażnik zakupiłem w 2014 roku kiedy w naszym prawie nie było żadnych wymogów co do bagażników, nie wspominając o tablicach rejestracyjnych :)  Na szczęście "problem" z tablicami został rozwiązany, a w 2016 roku Minister Infrastruktury i Budownictwa postanowił doprecyzować w prawie warunki techniczne jakie powinien spełniać bagażnik rowerowy montowany na hak, i tak: 

  1. W Dziale III cyt. rozp. "Warunki techniczne pojazdu samochodowego i przyczepy przeznaczonej do łączenia z tym pojazdem" Rozdział 1 Warunki ogólne, par.7 ust 8a określono takie wymogi: "W przypadku gdy obciążony albo nieobciążony bagażnik został zamontowany na kuli urządzenia sprzęgającego albo zintegrowany z nadwoziem pojazdu, w sposób naruszający art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy, bagażnik powinien być wyposażony w: 1) światła, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 3–5, 7, 8, 12–14, spełniające wymagania określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia; 2) miejsce przewidziane do umieszczenia tablicy rejestracyjnej, spełniające wymagania określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia."
  2. Art. 60. ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym stanowi, że zabrania się zakrywania świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne.
  3. Światła, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 3–5, 7, 8, 12–14 rozporządzenia to: pkt. 3 kierunkowskazy, pkt. 4 hamowania „stop, pkt. 5 oświetlające tylną tablicę rejestracyjną, pkt. 7 pozycyjne tylne, pkt. 8 odblaskowe tylne inne niż trójkątne, pkt. 12 awaryjne, pkt. 13 przeciwmgłowe tylne i pkt. 14 cofania.
  4. Mój bagażnik niestety nie posiada świateł przeciwmgłowych i cofania, w związku z tym zgodnie z prawem za jazdę z takim bagażnikiem mogę dostać mandat.
  5. Przeprowadziłem wstępną rozmowę ze sprzedawcą bagażnika i dowiedziałem się, że można go dostosować do obowiązujących przepisów prawa - koszt około 500 zł! Należy wymienić kompletne oświetlenie oraz zastąpić wiązkę elektryczną 7-pinową na 13-pinową. 
  6. Wysłałem także wstępne zapytanie do firmy Thule - zobaczymy co oni zaproponują.
  7. Dodatkowo szukam "po świecie" wiązki 13-pin wraz ze światłami - wstępnie już znalazłem - koszt niższy niż u sprzedawcy :)  Thule Lamp Set 13-Pin 51245 - for EuroWay G2

I jeszcze dwie sprawy:

  1. Okazuje się, że nadal w Polsce oferowane w sprzedaży są bagażniki rowerowe na hak nie spełniające obowiązującego prawa.
  2. Zgodnie z prawem bagażnik rowery musi posiadać światła cofania, a przyczepa o DMC do 750 kg już nie ;)
  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

A tak czysto teoretycznie. Mam bagażnik siena 4, który posiada zarówno przeciwmgłowe, jak i cofania, natomiast w samochodzie mam gniazdo 7 pin, które ich nie obsługuje. Jak się ma do tego prawo?

Odnośnik do komentarza

Jeśli trafi się na policyjną ekipę, która zna się na rzeczy i będzie musiała zrobić statystyki to można zakładać, że problem niewłaściwego oświetlenia na bagażniku się pojawi. Myślę jednak, że prawo to będzie podobnie egzekwowane jak poprzednio gdy mnóstwo kolarzy woziło rowery z "lewą" czyli dodatkową tablicą rejestracyjną za co też groził mandat, ale ani mnie ani nikomu znajomemu to się nie przytrafiło. 

 

Odnośnik do komentarza
Dnia 23.06.2017 o 10:25, Merlin napisał:

A tak czysto teoretycznie. Mam bagażnik siena 4, który posiada zarówno przeciwmgłowe, jak i cofania, natomiast w samochodzie mam gniazdo 7 pin, które ich nie obsługuje. Jak się ma do tego prawo?

Przejście za cale 12,99 polskich złociszy. U mnie odwrotna sytuacja ma 13 przy haku, a 7 przy bagażniku. Nigdy problemów z mundurowymi nie miałem. Sprawdzają tylko "autentyczność" tablic. 

Odnośnik do komentarza
Remigiusz Banach

Witam ponownie po dłuższej przerwie

Oficjalna odpowiedź z firmy Thule:

"Witam,

Dziękujemy za maila.
 
 W tej wersji platformy może Pan wymienić lampy wraz z kablem na wersje 13pin. Potrzebuje Pan lampy wraz z kablem o numerze: 51245
Można je nabyć w jednym z naszych punktów sprzedaży. Najbliższy sklep znajdzie Pan korzystając z lokalizatora na stronie Thule.com:
https://www.thule.com/pl-pl/pl/dealer-locator#/category/bike-carriers

Należy jednak pamiętać że gniazdo w aucie musi posiadać 13 pin by oświetlenie działało w pełni."

Odnośnik do komentarza

Thule na swojej pierwszej stronie informuje o fakcie konieczności posiadania świateł cofania oraz przeciwmgłowych, niestety w salonach samochodowych nadal sprzedają bagażniki rowerowe jako akcesoria do samochodów wyposażone tylko w 7 pinowe złącza. 

Odnośnik do komentarza
Remigiusz Banach

Witam,

A więc po długim czasie udało się zmodernizować oświetlenie w bagażniku rowerowym Thule EuroWay G2 923 :)  Wspólnie z firmą czerwonaprzyczepa.pl udało się dobrać idealnie pasujący zestaw oświetlenia (CPZ-303) do bagażnika. Kontakt i współpraca z firmą na bardzo wysokim poziomie - naprawdę polecam.

Montaż zestawu nie stanowi żadnego problemu. Wyciągasz stare oświetlenie i zakładasz nowe :) Jedyna rzecz, która wyszła już po zabudowie, to to, że białe klosze, które sam chciałem nie posiadają odblasku (poinformował mnie o tym szef firmy - sam dopiero dziś to zauważył), ale nie ma z tym problemu ponieważ dobuduję sobie odblaski na bagażnik. Poza tym zestaw spełnia wszystkie wymogi związane z oświetleniem i wygląda nie najgorzej ;) Są też zestawy z czerwonymi kloszami, które mają odblaski. Z tego co szef firmy mi powiedział będzie też z czasem opcja zestawu z LEDami :)

No i najważniejsze - cena? Oryginał z Thule to około 480 zł, ten poniżej to około 120 zł :) 

 

001.jpg

002.jpg

003.jpg

004.jpg

005.jpg

006.jpg

007.jpg

Odnośnik do komentarza
W dniu 25.04.2018 o 16:37, Remigiusz Banach napisał:

Witam,

A więc po długim czasie udało się zmodernizować oświetlenie w bagażniku rowerowym Thule EuroWay G2 923 :)  Wspólnie z firmą czerwonaprzyczepa.pl udało się dobrać idealnie pasujący zestaw oświetlenia (CPZ-303) do bagażnika. Kontakt i współpraca z firmą na bardzo wysokim poziomie - naprawdę polecam.

Montaż zestawu nie stanowi żadnego problemu. Wyciągasz stare oświetlenie i zakładasz nowe :) Jedyna rzecz, która wyszła już po zabudowie, to to, że białe klosze, które sam chciałem nie posiadają odblasku (poinformował mnie o tym szef firmy - sam dopiero dziś to zauważył), ale nie ma z tym problemu ponieważ dobuduję sobie odblaski na bagażnik. Poza tym zestaw spełnia wszystkie wymogi związane z oświetleniem i wygląda nie najgorzej ;) Są też zestawy z czerwonymi kloszami, które mają odblaski. Z tego co szef firmy mi powiedział będzie też z czasem opcja zestawu z LEDami :)

No i najważniejsze - cena? Oryginał z Thule to około 480 zł, ten poniżej to około 120 zł :) 

 

001.jpg

002.jpg

003.jpg

004.jpg

005.jpg

006.jpg

007.jpg

Witam

Zakupiłem taki sam zestaw lamp do takiego samego bagażnika.

Czy udało Ci się rozwiązać problem montażu lamp odblaskowych, gdzie je zamontowałeś, czy możesz podesłać zdjęcie?

Dzięki za wszelkie informacje i sugestie

Odnośnik do komentarza

Witam

@RemigiuszBanach czy mógłbyś napisać trochę więcej o montażu tych lamp do platformy. Czy pasują idealnie na oryginalne śruby, czy trzeba coś wiercić?

i co najważniejsze, jak zdemontować oryginalne, bo i miałem z tym problem.

Z góry dziękuję :)

Odnośnik do komentarza

W ramach wyjaśnień standardowa wiązka z gniazdem 7  pin obsługuje światło przeciwmgielne.Problemem jest światło wsteczne.Do niego musi być doprowadzony ósmy przewód.W starszych samochodach wystarczy doprowadzić ten przewód do gniazda a same gniazdo zmienić z siódemki na trzynastkę.W nowszych samochodach trzeba już wymieniać moduł lub próbować to zrobić na przekaźniku. Nie ma potrzeby montować pełnej wiązki trzynastoprzewodowej no chyba, że będzie ciągnąć przyczepę kempingową.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...