Skocz do zawartości

Kompatybilność Shimano GRX, a Marin Four Corners


SnikerS

Rekomendowane odpowiedzi

Pacjent: Marin Four Corners - https://katalog.bikeworld.pl/2018/web/produkt/rowery/gravel/marin/55074/four_corners
Suport Shimano Hollowtech II
Koła są zmienione, na piastach DT Swiss 350 Straightpull, więc raczej kompatybilne z 11rz

Chciałem zmienić napęd na Shimano GRX 1x11, ale im więcej przeglądam, dopytuje, tym więcej wątpliwości. Byłbym wdzięczny gdyby ktoś rozwiał wątpliwości i pomógł dobrać odpowiedni osprzęt.

 

1. Hamulce BR-RX810 lub BR-RX400 - problem z mocowaniem, bo w tych GRXach jest Flat Mount, u mnie jest mocowanie IS. Z tego co się dowiedziałem potrzebne będą aż 2 adaptery FL-PM, PM-IS.

1a) nie ma takiego adaptera bezpośrednio Flat Mount to IS?

1b) jeśli faktycznie potrzebne będą aż 2 adaptery, to czy takie rozwiązanie będzie miało jakieś negatywne skutki, gorsze działania/regulacja itp.? Rozwiązanie to jest szerzej stosowane w takich sytuacjach jak moja, czy to jednak bardziej trochę nieoficjalne "druciarstwo"? :)

Dodatkowa fotka moich hamulców, przód, tył, z tego co się kiepsko orientuje zamontowane w mocowaniach IS z adapterem Post Mount. Obie tarcze są 160mm. (SHIMANO Deore XT SM-RT86)

 

2. Korba, FC-RX600-1 - tutaj pojawiają się wątpliwości, czy ta korba jest kompatybilna z supportem Hollowtech II przez tą tabelkę poniżej (korba szczebel wyżej, FC-RX810 ma ptaszka w tym miejscu, 2 tabelka)

fmOuqJ3.png     9Ts44LV.png

 

Jednak z tego co się dowiedziałem "RX600 jak najbardziej jest kompatybilna z suportem Hollowtech II pod zintegrowaną oś, a Shimano niestety wprowadziło dla tych rozwiązań bardzo niejasne nazewnictwo"

2a) czy korba FC-RX600 jest kompatybilna z moim Marinem Four Corners z supportem Hollowtech II?

2b) jeśli tak, to trzeba będzie jeszcze dokupić jakiś nowy wkład supportu np. BBR60 czy może ten stary support będzie wystarczający (jeśli oczywiście po serwisie okaże się, że jest w dobrym stanie)?

 

3. Kaseta i tylna przerzutka, RD-RX812 - oficjalnie maksymalnie z tyłu można wsadzić 42T, jeżdżę bardziej turystycznie, zależy mi raczej na lżejszych przełożeniach, więc zastanawiałem się też nad 46T, bo z tego co czytałem, nieoficjalnie obsłuży również takie wartości. Będzie to hulać? Czy nie warto przekraczać oficjalnych wytycznych?

 

Z góry wielkie dzięki za odpowiedzi, bo zmienić cały osprzęt będąc laikiem w kwestii sprzętu, to naprawdę niezłe wyzwanie... Oczywiście większy mętlik i wątpliwości co kupić, niż przed całą operacją 🙃

Edytowane przez SnikerS
Odnośnik do komentarza

1. Jeżeli masz mocowanie hamulca IS lub PM to nie zamontujesz zacisku FM.

Pod IS faktycznie dzięki adapterowi możesz zamontować hamulec w systemie PM. 

Możesz też dzięki adapterowi zamontować hamulec PM mając mocowanie FM. Ale nie działa to w drugą stronę.

Rozwiązaniem jest sparowanie klamkomanetek GRX z zaciskiem mtb.

2. Korba będzie kompatybilna z suportem. 

3. Powinna dać radę.

Odnośnik do komentarza
11 minut temu, Nemrod napisał:

1. Jeżeli masz mocowanie hamulca IS lub PM to nie zamontujesz zacisku FM.

Pod IS faktycznie dzięki adapterowi możesz zamontować hamulec w systemie PM. 

Możesz też dzięki adapterowi zamontować hamulec PM mając mocowanie FM. Ale nie działa to w drugą stronę.

Rozwiązaniem jest sparowanie klamkomanetek GRX z zaciskiem mtb.

2. Korba będzie kompatybilna z suportem. 

3. Powinna dać radę.

Hmm tutaj jeszcze takie info z tabelki shimano

kZFsmhD.png

 

Tylko znaleźć taki adapter to jak igła w stogu siana... Tutaj jedynie na jakiejś zagranicznej stronie znalazłem https://www.assolutions.ca/shop/adapters/flat-mount-adapter-for-is-frame/

 

A inne rozwiązania? Rozumiem, że klamki GRX hydrauliczne nie będą działać z hamulcami mechanicznymi np. takimi jak mam obecnie?

Jakie hamulce hydrauliczne w mocowaniu PM lub IS pasowałyby tutaj do GRXa?

 

Odnośnik do komentarza
Teraz, SnikerS napisał:

A inne rozwiązania? Rozumiem, że klamki GRX hydrauliczne nie będą działać z hamulcami mechanicznymi np. takimi jak mam obecnie?

Klamki hydrauliczne działają z klamkami hydraulicznymi, to chyba logiczne.

Jeśli chciałbyś założyć mechaniczne hamulce to możesz sobie kupić o wiele tańsze klamki, np 105 5800, które używane znajdziesz za 400 plnów Lub 105 r7000, ultegra 6800, ultegra 8000)

Odnośnik do komentarza

No tylko, że te nowe specjalnie profilowane klamki GRX to chwyt marketingowy, który mnie przekonał 😆 Bez nich, to faktycznie można byłoby szukać jakiś innych rozwiązań 1x11 np. sram, czy inne składaki. Opcja do rozważenia jeśli nie uda się z GRX 😔

 

 

53 minuty temu, SzpiceR napisał:

Klamki hydrauliczne działają z klamkami hydraulicznymi, to chyba logiczne.

Jeśli chciałbyś założyć mechaniczne hamulce to możesz sobie kupić o wiele tańsze klamki, np 105 5800, które używane znajdziesz za 400 plnów Lub 105 r7000, ultegra 6800, ultegra 8000)

Taka mechaniczna klamka z innej grupy faktycznie będzie działała z tą przerzutką GRXa RD-RX812,? Bo tabelka na stronie shimano niezbyt tu przychylnie patrzy na łączenie czegokolwiek z tym nowym GRXem 1x11 🙃

lSPWE4z.png

Edytowane przez SnikerS
Odnośnik do komentarza
3 godziny temu, SnikerS napisał:

Taka mechaniczna klamka z innej grupy faktycznie będzie działała z tą przerzutką GRXa RD-RX812,? Bo tabelka na stronie shimano niezbyt tu przychylnie patrzy na łączenie czegokolwiek z tym nowym GRXem 1x11 🙃

Jeśli masz budżet na hamulce hydrauliczne to nawet nie patrz mechaniki - to są dwa inne światy :) Zupełnie inna jakość pracy i płynność hamowania.

Odnośnik do komentarza

Na mechanicznych tarczowych jeżdżę gdzieś od 5 lat i szczerze mówiąc nie czuje jakoś super wielkiej potrzeby dużej poprawy w hamowaniu. Nie jeżdżę raczej po górach i jakiś mocno wymagających trasach, więc pewnie nie było jeszcze tak wielkich potrzeb 😄 Jakbym przetestował hydrauliczne, zapewne inaczej bym mówił i ciężko byłoby wrócić do mechanicznych, no ale na teraz pilnym priorytetem jest przede wszystkim nowy napęd (stary padł, a i tak chciałem go zamienić, więc już nie reanimuje trupa)

 

11 godzin temu, SzpiceR napisał:

GRX 11s jest kompatybilny ze wszystkimi 11s grupami szosowymi

 

Załatwiłem używane klamki Shimano 105 ST-5800, więc jeśli tak kiepsko z możliwością montażu tych hydraulicznych grx w moim rowerze, to chyba pójdę na razie właśnie w tym kierunku 1x11 GRX + stare klamki + stare hamulce 👍 Jeszcze nie wiem w jakim są stanie, no ale mam nadzieję, że takie nieużywane od ponad 2 lat klamki, po odświeżeniu i z nowymi linkami, będą jednak hulać bez zająknięcia 🤔

Edytowane przez SnikerS
Odnośnik do komentarza

Jakby ktoś miał podobne wątpliwości, to wrzucam info, że hamulce hydrauliczne Shimano Ultegra RS-785 z mocowaniem Post mount (czyli z adapterem pasujące do IS) działają z klamkami GRXa. Hmm teraz mam dylemat czy próbować takich kombinacji, czy jednak zostać przy tym prostszym i tańszym rozwiązaniu starych klamek, starych hamulców  🤔🤔🤔

Odnośnik do komentarza
23 minuty temu, Nemrod napisał:

Składałem ostatnio rower na GRXie. Działają też z zaciskami SLX. Także powinny z dowolnymi mtb spokojnie współpracować.

A takie hamulce mtb w gravelu jakie mają plusy/minusy względem szosowych (nie licząc wagi i ceny)? Na plus ultegry, że jest oficjalnie w tabelce kompatybilność z klamkami GRX i wyszczególnione czym je okablować. Bo tak studiuje właśnie te tabelki i uczę się nowych pojęć 😆 Tu jakiś Straight -
Banjo, tu Straight - Straight, okablowania, końcówki, szerokości, ech czarna magia. Jakby jakiś serwis w Warszawie, czy jej północno-wschodnich okolicach chciał zarobić na sprzętowej ciemnocie, złożyć, skonfigurować wszystko, to dajcie znać 🙃

Odnośnik do komentarza

Jestem zdecydowany na pełny GRX, zamówienie skompletowane, pozostał ten dylemat hamulców. Prośba o ostateczne potwierdzenie, poradę co z hydraulicznych dobrać do tego zestawu.

1. BR-RS785 - ultegry byłyby pewnie bardziej pasujące, ale słabo dostępny ten model, ponad 2x droższy, pewnie z Czech z przesyłką 50zł musiałbym je zamawiać (no ale przy takiej dużej wymianie całości, do przebolenia, jeśli wszystko by działało jak należy)

2. BR-M7100 - mtb SLX, np. z takim okablowaniem SM BH59 SB, byłaby to odpowiednia opcja do klamek GRXa, pasująca do mojej ramy? (kiepskie zdjęcia hamulców z Marina w pierwszym poście)

3. jestem otwarty na wszelkie inne porady 😜 Dzięki!

 

Tarcze jakie mam to SHIMANO Deore XT SM-RT86  160mm (w tabelkach kompatybilne z tymi hamulcami powyżej) ( w opcji mtb, ostrzegają że przy 160mm tarczy siła hamowania będzie mocna, od 5 lat jestem przyzwyczajony do wciskania na maksa klamek mechanicznych, może być wesoło w pierwszych jazdach po ewentualnej zmianie 🙃)

Edytowane przez SnikerS
Odnośnik do komentarza

Problem z podłączeniem klamkomanetek GRX i zacisków SLX polega na tym, że nie ma kompletu przewodów, który posiadałby zakończenie bonjo i śrubę montażową szosową.

Można zamiast SLXów dać deorki, które mają proste podłączenie ale i tak zestaw będzie musiał mieć dodatkową śrubę: https://bikecenter.pl/p70460,shimano-dura-ace-ultegra-105-sm-bh90-jk-ssr-1000mm-przewod-hamulca.html

Ewentualnie przy takim zestawie jak podałeś dokupić same śruby podłączeniowe do klamkomanetek:

https://www.cingolanibikeshop.com/shimano-bullone-di-collegamento-sm-bh90.html

 

 

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

Dzięki za objaśnienie! Przejrzę jeszcze te śruby, ale chyba pójdę już w tą droższą, ale bardziej kompatybilną opcję ultegry. Mam bardziej turystyczne trasy, staczać się z pionowych górek raczej nie będę za dużo, więc i mocarnych hamulców mtb tak mocno nie potrzebuje 😉

Odnośnik do komentarza

I tak już zbyt bystro nie wypadłem w tym temacie, to zadam ostatnie głupie pytanie. Czy ten zestaw kabli Shimano SM-BH90-JK-SSR to jest tylko na jedną stronę hamulca, czy na cały rower? Wygląda tylko na tył, miała być też wersja 100cm (czyli chyba na przód), ale nigdzie nie widzę takich w ofercie. Wszędzie tylko są te 170cm wersje w tym wariancie. 2x170 brać?

Odnośnik do komentarza

Happy end, dzięki wszystkim za odpowiedzi!

ps. ta otwarta, wielka dziura na wylot w supporcie trochę mnie zdziwiła muszę przyznać 🙃 Na początku myślałem, że jakaś nakrętka się zgubiła 😆

comment_1586265465uLEJsvF2B8P79NAShpOfJy

  • Lubię to! 2
Odnośnik do komentarza
18 godzin temu, SnikerS napisał:

Happy end, dzięki wszystkim za odpowiedzi!

ps. ta otwarta, wielka dziura na wylot w supporcie trochę mnie zdziwiła muszę przyznać 🙃 Na początku myślałem, że jakaś nakrętka się zgubiła 😆

comment_1586265465uLEJsvF2B8P79NAShpOfJy

Gratulacje! Jakie ostatecznie zaciski wybrałeś? Sam rozważam przejście na GRX'a, a tak jak Ty nie mam flat-mount.

Odnośnik do komentarza

Hamulce: zaciski BR-RS785, tarcze: SHIMANO Deore XT SM-RT86 160mm, klocki: J02A, przewody hamulcowe: SM-BH90-JK-SSR


tylna przerzutka: RD-RX812 GRX 1x11
kaseta: Deore XT CS-M8000 42t
Łańcuch CN-HG701


Korba: GRX FC RX600 142,5 40T 1x11
klamki: BL-RX810 GRX lewa, ST-RX810 GRX prawa 11rz
wkład supportu: SM-BBR60


Koła zmieniłem już rok temu, więc pasowało z tymi 11rz, nie wiem jak to jest ze standardowymi kołami od Marina FC.

Edytowane przez SnikerS
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...