SnikerS Opublikowano 19 Marca 2020 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2020 (edytowane) Pacjent: Marin Four Corners - https://katalog.bikeworld.pl/2018/web/produkt/rowery/gravel/marin/55074/four_corners Suport Shimano Hollowtech II Koła są zmienione, na piastach DT Swiss 350 Straightpull, więc raczej kompatybilne z 11rz Chciałem zmienić napęd na Shimano GRX 1x11, ale im więcej przeglądam, dopytuje, tym więcej wątpliwości. Byłbym wdzięczny gdyby ktoś rozwiał wątpliwości i pomógł dobrać odpowiedni osprzęt. 1. Hamulce BR-RX810 lub BR-RX400 - problem z mocowaniem, bo w tych GRXach jest Flat Mount, u mnie jest mocowanie IS. Z tego co się dowiedziałem potrzebne będą aż 2 adaptery FL-PM, PM-IS. 1a) nie ma takiego adaptera bezpośrednio Flat Mount to IS? 1b) jeśli faktycznie potrzebne będą aż 2 adaptery, to czy takie rozwiązanie będzie miało jakieś negatywne skutki, gorsze działania/regulacja itp.? Rozwiązanie to jest szerzej stosowane w takich sytuacjach jak moja, czy to jednak bardziej trochę nieoficjalne "druciarstwo"? Dodatkowa fotka moich hamulców, przód, tył, z tego co się kiepsko orientuje zamontowane w mocowaniach IS z adapterem Post Mount. Obie tarcze są 160mm. (SHIMANO Deore XT SM-RT86) 2. Korba, FC-RX600-1 - tutaj pojawiają się wątpliwości, czy ta korba jest kompatybilna z supportem Hollowtech II przez tą tabelkę poniżej (korba szczebel wyżej, FC-RX810 ma ptaszka w tym miejscu, 2 tabelka) Jednak z tego co się dowiedziałem "RX600 jak najbardziej jest kompatybilna z suportem Hollowtech II pod zintegrowaną oś, a Shimano niestety wprowadziło dla tych rozwiązań bardzo niejasne nazewnictwo" 2a) czy korba FC-RX600 jest kompatybilna z moim Marinem Four Corners z supportem Hollowtech II? 2b) jeśli tak, to trzeba będzie jeszcze dokupić jakiś nowy wkład supportu np. BBR60 czy może ten stary support będzie wystarczający (jeśli oczywiście po serwisie okaże się, że jest w dobrym stanie)? 3. Kaseta i tylna przerzutka, RD-RX812 - oficjalnie maksymalnie z tyłu można wsadzić 42T, jeżdżę bardziej turystycznie, zależy mi raczej na lżejszych przełożeniach, więc zastanawiałem się też nad 46T, bo z tego co czytałem, nieoficjalnie obsłuży również takie wartości. Będzie to hulać? Czy nie warto przekraczać oficjalnych wytycznych? Z góry wielkie dzięki za odpowiedzi, bo zmienić cały osprzęt będąc laikiem w kwestii sprzętu, to naprawdę niezłe wyzwanie... Oczywiście większy mętlik i wątpliwości co kupić, niż przed całą operacją 🙃 Edytowane 19 Marca 2020 przez SnikerS Odnośnik do komentarza
Nemrod Opublikowano 19 Marca 2020 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2020 1. Jeżeli masz mocowanie hamulca IS lub PM to nie zamontujesz zacisku FM. Pod IS faktycznie dzięki adapterowi możesz zamontować hamulec w systemie PM. Możesz też dzięki adapterowi zamontować hamulec PM mając mocowanie FM. Ale nie działa to w drugą stronę. Rozwiązaniem jest sparowanie klamkomanetek GRX z zaciskiem mtb. 2. Korba będzie kompatybilna z suportem. 3. Powinna dać radę. Odnośnik do komentarza
SnikerS Opublikowano 19 Marca 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2020 11 minut temu, Nemrod napisał: 1. Jeżeli masz mocowanie hamulca IS lub PM to nie zamontujesz zacisku FM. Pod IS faktycznie dzięki adapterowi możesz zamontować hamulec w systemie PM. Możesz też dzięki adapterowi zamontować hamulec PM mając mocowanie FM. Ale nie działa to w drugą stronę. Rozwiązaniem jest sparowanie klamkomanetek GRX z zaciskiem mtb. 2. Korba będzie kompatybilna z suportem. 3. Powinna dać radę. Hmm tutaj jeszcze takie info z tabelki shimano Tylko znaleźć taki adapter to jak igła w stogu siana... Tutaj jedynie na jakiejś zagranicznej stronie znalazłem https://www.assolutions.ca/shop/adapters/flat-mount-adapter-for-is-frame/ A inne rozwiązania? Rozumiem, że klamki GRX hydrauliczne nie będą działać z hamulcami mechanicznymi np. takimi jak mam obecnie? Jakie hamulce hydrauliczne w mocowaniu PM lub IS pasowałyby tutaj do GRXa? Odnośnik do komentarza
SzpiceR Opublikowano 19 Marca 2020 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2020 Teraz, SnikerS napisał: A inne rozwiązania? Rozumiem, że klamki GRX hydrauliczne nie będą działać z hamulcami mechanicznymi np. takimi jak mam obecnie? Klamki hydrauliczne działają z klamkami hydraulicznymi, to chyba logiczne. Jeśli chciałbyś założyć mechaniczne hamulce to możesz sobie kupić o wiele tańsze klamki, np 105 5800, które używane znajdziesz za 400 plnów Lub 105 r7000, ultegra 6800, ultegra 8000) Odnośnik do komentarza
SnikerS Opublikowano 19 Marca 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2020 (edytowane) No tylko, że te nowe specjalnie profilowane klamki GRX to chwyt marketingowy, który mnie przekonał 😆 Bez nich, to faktycznie można byłoby szukać jakiś innych rozwiązań 1x11 np. sram, czy inne składaki. Opcja do rozważenia jeśli nie uda się z GRX 😔 53 minuty temu, SzpiceR napisał: Klamki hydrauliczne działają z klamkami hydraulicznymi, to chyba logiczne. Jeśli chciałbyś założyć mechaniczne hamulce to możesz sobie kupić o wiele tańsze klamki, np 105 5800, które używane znajdziesz za 400 plnów Lub 105 r7000, ultegra 6800, ultegra 8000) Taka mechaniczna klamka z innej grupy faktycznie będzie działała z tą przerzutką GRXa RD-RX812,? Bo tabelka na stronie shimano niezbyt tu przychylnie patrzy na łączenie czegokolwiek z tym nowym GRXem 1x11 🙃 Edytowane 19 Marca 2020 przez SnikerS Odnośnik do komentarza
SzpiceR Opublikowano 19 Marca 2020 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2020 GRX 11s jest kompatybilny ze wszystkimi 11s grupami szosowymi GRX 10s jest kompatybilny z tiagrą 4700 (i z grupami 11s również ale trzeba ograniczyć przerzutkę śrubami) Odnośnik do komentarza
DiamondDog Opublikowano 19 Marca 2020 Udostępnij Opublikowano 19 Marca 2020 3 godziny temu, SnikerS napisał: Taka mechaniczna klamka z innej grupy faktycznie będzie działała z tą przerzutką GRXa RD-RX812,? Bo tabelka na stronie shimano niezbyt tu przychylnie patrzy na łączenie czegokolwiek z tym nowym GRXem 1x11 🙃 Jeśli masz budżet na hamulce hydrauliczne to nawet nie patrz mechaniki - to są dwa inne światy Zupełnie inna jakość pracy i płynność hamowania. Odnośnik do komentarza
SnikerS Opublikowano 20 Marca 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2020 (edytowane) Na mechanicznych tarczowych jeżdżę gdzieś od 5 lat i szczerze mówiąc nie czuje jakoś super wielkiej potrzeby dużej poprawy w hamowaniu. Nie jeżdżę raczej po górach i jakiś mocno wymagających trasach, więc pewnie nie było jeszcze tak wielkich potrzeb 😄 Jakbym przetestował hydrauliczne, zapewne inaczej bym mówił i ciężko byłoby wrócić do mechanicznych, no ale na teraz pilnym priorytetem jest przede wszystkim nowy napęd (stary padł, a i tak chciałem go zamienić, więc już nie reanimuje trupa) 11 godzin temu, SzpiceR napisał: GRX 11s jest kompatybilny ze wszystkimi 11s grupami szosowymi Załatwiłem używane klamki Shimano 105 ST-5800, więc jeśli tak kiepsko z możliwością montażu tych hydraulicznych grx w moim rowerze, to chyba pójdę na razie właśnie w tym kierunku 1x11 GRX + stare klamki + stare hamulce 👍 Jeszcze nie wiem w jakim są stanie, no ale mam nadzieję, że takie nieużywane od ponad 2 lat klamki, po odświeżeniu i z nowymi linkami, będą jednak hulać bez zająknięcia 🤔 Edytowane 20 Marca 2020 przez SnikerS Odnośnik do komentarza
mataman Opublikowano 20 Marca 2020 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2020 Ale te klamkomanetki to mechaniczne są przecież. Czy o czymś nie wiem? Odnośnik do komentarza
SnikerS Opublikowano 20 Marca 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2020 No tak, hamulców bym nie zmieniał w takiej sytuacji na razie, w Marinie mam mechaniczne. Przerzutka tylna GRX RD-RX812 nie będzie działać z nimi? Odnośnik do komentarza
SzpiceR Opublikowano 20 Marca 2020 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2020 Będzie działać. Ewentualnie jako alternatywną przerzutkę do grx'a masz coś takiego jak ultegra rx. Ale max koronka na kasecie na pewno nie będzie taka jak w grx 1 Odnośnik do komentarza
SnikerS Opublikowano 21 Marca 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2020 Jakby ktoś miał podobne wątpliwości, to wrzucam info, że hamulce hydrauliczne Shimano Ultegra RS-785 z mocowaniem Post mount (czyli z adapterem pasujące do IS) działają z klamkami GRXa. Hmm teraz mam dylemat czy próbować takich kombinacji, czy jednak zostać przy tym prostszym i tańszym rozwiązaniu starych klamek, starych hamulców 🤔🤔🤔 Odnośnik do komentarza
Nemrod Opublikowano 21 Marca 2020 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2020 Składałem ostatnio rower na GRXie. Działają też z zaciskami SLX. Także powinny z dowolnymi mtb spokojnie współpracować. Odnośnik do komentarza
SnikerS Opublikowano 21 Marca 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2020 23 minuty temu, Nemrod napisał: Składałem ostatnio rower na GRXie. Działają też z zaciskami SLX. Także powinny z dowolnymi mtb spokojnie współpracować. A takie hamulce mtb w gravelu jakie mają plusy/minusy względem szosowych (nie licząc wagi i ceny)? Na plus ultegry, że jest oficjalnie w tabelce kompatybilność z klamkami GRX i wyszczególnione czym je okablować. Bo tak studiuje właśnie te tabelki i uczę się nowych pojęć 😆 Tu jakiś Straight - Banjo, tu Straight - Straight, okablowania, końcówki, szerokości, ech czarna magia. Jakby jakiś serwis w Warszawie, czy jej północno-wschodnich okolicach chciał zarobić na sprzętowej ciemnocie, złożyć, skonfigurować wszystko, to dajcie znać 🙃 Odnośnik do komentarza
SnikerS Opublikowano 22 Marca 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2020 (edytowane) Jestem zdecydowany na pełny GRX, zamówienie skompletowane, pozostał ten dylemat hamulców. Prośba o ostateczne potwierdzenie, poradę co z hydraulicznych dobrać do tego zestawu. 1. BR-RS785 - ultegry byłyby pewnie bardziej pasujące, ale słabo dostępny ten model, ponad 2x droższy, pewnie z Czech z przesyłką 50zł musiałbym je zamawiać (no ale przy takiej dużej wymianie całości, do przebolenia, jeśli wszystko by działało jak należy) 2. BR-M7100 - mtb SLX, np. z takim okablowaniem SM BH59 SB, byłaby to odpowiednia opcja do klamek GRXa, pasująca do mojej ramy? (kiepskie zdjęcia hamulców z Marina w pierwszym poście) 3. jestem otwarty na wszelkie inne porady 😜 Dzięki! Tarcze jakie mam to SHIMANO Deore XT SM-RT86 160mm (w tabelkach kompatybilne z tymi hamulcami powyżej) ( w opcji mtb, ostrzegają że przy 160mm tarczy siła hamowania będzie mocna, od 5 lat jestem przyzwyczajony do wciskania na maksa klamek mechanicznych, może być wesoło w pierwszych jazdach po ewentualnej zmianie 🙃) Edytowane 22 Marca 2020 przez SnikerS Odnośnik do komentarza
Nemrod Opublikowano 22 Marca 2020 Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2020 Problem z podłączeniem klamkomanetek GRX i zacisków SLX polega na tym, że nie ma kompletu przewodów, który posiadałby zakończenie bonjo i śrubę montażową szosową. Można zamiast SLXów dać deorki, które mają proste podłączenie ale i tak zestaw będzie musiał mieć dodatkową śrubę: https://bikecenter.pl/p70460,shimano-dura-ace-ultegra-105-sm-bh90-jk-ssr-1000mm-przewod-hamulca.html Ewentualnie przy takim zestawie jak podałeś dokupić same śruby podłączeniowe do klamkomanetek: https://www.cingolanibikeshop.com/shimano-bullone-di-collegamento-sm-bh90.html 1 Odnośnik do komentarza
SnikerS Opublikowano 22 Marca 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2020 Dzięki za objaśnienie! Przejrzę jeszcze te śruby, ale chyba pójdę już w tą droższą, ale bardziej kompatybilną opcję ultegry. Mam bardziej turystyczne trasy, staczać się z pionowych górek raczej nie będę za dużo, więc i mocarnych hamulców mtb tak mocno nie potrzebuje 😉 Odnośnik do komentarza
SnikerS Opublikowano 22 Marca 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2020 I tak już zbyt bystro nie wypadłem w tym temacie, to zadam ostatnie głupie pytanie. Czy ten zestaw kabli Shimano SM-BH90-JK-SSR to jest tylko na jedną stronę hamulca, czy na cały rower? Wygląda tylko na tył, miała być też wersja 100cm (czyli chyba na przód), ale nigdzie nie widzę takich w ofercie. Wszędzie tylko są te 170cm wersje w tym wariancie. 2x170 brać? Odnośnik do komentarza
Nemrod Opublikowano 22 Marca 2020 Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2020 Na jedną stronę. Trzeba wziąść 2 komplety lub kupić właśnie ten 100 cm na przód. Odnośnik do komentarza
SnikerS Opublikowano 7 Kwietnia 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Kwietnia 2020 Happy end, dzięki wszystkim za odpowiedzi! ps. ta otwarta, wielka dziura na wylot w supporcie trochę mnie zdziwiła muszę przyznać 🙃 Na początku myślałem, że jakaś nakrętka się zgubiła 😆 2 Odnośnik do komentarza
m-peter Opublikowano 8 Kwietnia 2020 Udostępnij Opublikowano 8 Kwietnia 2020 18 godzin temu, SnikerS napisał: Happy end, dzięki wszystkim za odpowiedzi! ps. ta otwarta, wielka dziura na wylot w supporcie trochę mnie zdziwiła muszę przyznać 🙃 Na początku myślałem, że jakaś nakrętka się zgubiła 😆 Gratulacje! Jakie ostatecznie zaciski wybrałeś? Sam rozważam przejście na GRX'a, a tak jak Ty nie mam flat-mount. Odnośnik do komentarza
SnikerS Opublikowano 8 Kwietnia 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Kwietnia 2020 Dzięki! Zaciski te ultegry BR-RS785, na olx po 100zł sztuka znalazłem. 1 Odnośnik do komentarza
DarelTeam Opublikowano 25 Kwietnia 2020 Udostępnij Opublikowano 25 Kwietnia 2020 Napisz proszę zestawienie osprzętu jakie zastosowałeś. Odnośnik do komentarza
SnikerS Opublikowano 25 Kwietnia 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Kwietnia 2020 (edytowane) Hamulce: zaciski BR-RS785, tarcze: SHIMANO Deore XT SM-RT86 160mm, klocki: J02A, przewody hamulcowe: SM-BH90-JK-SSR tylna przerzutka: RD-RX812 GRX 1x11 kaseta: Deore XT CS-M8000 42t Łańcuch CN-HG701 Korba: GRX FC RX600 142,5 40T 1x11 klamki: BL-RX810 GRX lewa, ST-RX810 GRX prawa 11rz wkład supportu: SM-BBR60 Koła zmieniłem już rok temu, więc pasowało z tymi 11rz, nie wiem jak to jest ze standardowymi kołami od Marina FC. Edytowane 25 Kwietnia 2020 przez SnikerS 1 Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się