Skocz do zawartości

Korba na kwadrat - krzywe działanie [film] - do wymiany czy naprawiać?


Qane

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Korba (moim zdaniem drugi najsłabszy po amortyzatorze punkt mojego roweru) zaczęła mi krzywo działać.

Denerwuje mnie to niesamowicie, przerzutki mam średniej klasy (Acera) ale wyregulowane są moim zdaniem świetnie, nic nie trze, biegi zmieniają się szybko i sprawnie, jedyne obcieranie i hałas z napędu dochodzi właśnie od strony korby. Dla lepszego odwzorowania sytuacji załączam film, widać i słychać na nim pracę korby.

Pytanie jest następujące - czy warto kupować ściągacz za 15zł i próbować ją odkręcać, zdjąć i założyć z powrotem? Pomoże to coś, jeśli tak to na ile?
Czy może lepiej spróbować z tym żyć (chociaż ciężko, irytujące to jest) i zbierać na sztywną oś? Z tego co pamiętam to można z Shimano kupić coś nowego średniej klasy za ok. 300zł.
Przykładowo: Shimano Deore FC-M591 + Suport Shimano Deore SM-BB51/BB52.

Korba jest dokręcona bardzo mocno, nie mogłem ruszyć śrub, nie przykładałem się co prawda za mocno, bo chciałem tylko sprawdzić czy nie są luźne.

 

 

Edytowane przez Qane
Odnośnik do komentarza

Masz dobrze dokręconą tą korbę ? Nie ma luzu jak trzymasz oba ramiona ? Albo krzywa oś suportu albo rozrobione gniazdo w korbie , to czy to nie powinno mieć miejsca . Co do ściągacza to i tak się przyda jak masz zamiar wymienić na korbę ze sztywną osią. Do 300 zł kupisz już dobrą korbę deore.

Odnośnik do komentarza

Wywal to. Albo oś krzywa albo blaty wiec ściąganie i zakładanie niewiele pomoże moim zdaniem. Korbę Alivio z zintegrowaną kupisz już za 200 zł plus wkład. Alivio ma inne BCD (rozstaw śrub mocujących blaty) niżeli Deore co trzeba mieć na uwadze. Jak szkoda Ci kasy to wymień chociaż na octalink i tu powinieneś się zmieścić w kwocie poniżej 200 zł razem z wkładem.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
37 minut temu, samuel_87 napisał:

Masz dobrze dokręconą tą korbę ? Nie ma luzu jak trzymasz oba ramiona ? Albo krzywa oś suportu albo rozrobione gniazdo w korbie , to czy to nie powinno mieć miejsca . Co do ściągacza to i tak się przyda jak masz zamiar wymienić na korbę ze sztywną osią. Do 300 zł kupisz już dobrą korbę deore.

Tak, ramiona nawet nie drgną, po prostu krzywo chodzą blaty.

 Ściągacz przyda mi się też na przyszłość przy sztywnej osi? Jeżeli ma to być jednorazowy zakup to mogę się wpierw ręcznie pomęczyć, może uda się jakoś zdjąć.

 

33 minuty temu, PrzeLuka napisał:

Wywal to. Albo oś krzywa albo blaty wiec ściąganie i zakładanie niewiele pomoże moim zdaniem. Korbę Alivio z zintegrowaną kupisz już za 200 zł plus wkład. Alivio ma inne BCD (rozstaw śrub mocujących blaty) niżeli Deore co trzeba mieć na uwadze. Jak szkoda Ci kasy to wymień chociaż na octalink i tu powinieneś się zmieścić w kwocie poniżej 200 zł razem z wkładem.

Jeżeli mam zamiar kupić korbę z blatami i łożyskami to chyba nie ma dla mnie znaczenia rozstaw śrub mocujących blaty?

Nie chcę rozwiązań pośrednich, jeżeli będę zmieniał to od razu na sztywną oś.

Rozumiem, że poza kluczem do okręcania supportu nic więcej nie będzie mi potrzebne jeżeli chodzi o specyficzne narzędzia?

Polecacie może jakiś konkretny model wkładu supportu i korby? 3 blatowy, najlepiej shimano, z tyłu mam kasetę Acera CS-HG300-9.

Odnośnik do komentarza

Ściągacz do zintegrowanej osi nie przyda się w ogóle. Rozstaw śrub ma znaczenie przy wymianie blatów gdy się zużyją. Do demontażu starego wkładu potrzebny będzie Ci tylko ten specjalny wielowpust jeśli uda Ci się zdjąć ramiona korby. Do sztywnej osi do wkładu potrzebny będzie Ci specjalny klucz do wkręcenia misek w mufę i wkręcenia kontrśruby w oś. Wkład zakup taki jaki zaleca producent. Weź Alivio lub Deore. Obydwie będą działać z Twoja kasetą.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
12 minut temu, Qane napisał:

Ściągacz przyda mi się też na przyszłość przy sztywnej osi? Jeżeli ma to być jednorazowy zakup to mogę się wpierw ręcznie pomęczyć, może uda się jakoś zdjąć.

Ściągacz przyda się tylko przy demontażu istniącej korby , do korby ze sztywną osią nie potrzeba ściągacza ma inną konstrukcję.

 

co do kluczy potrzebujesz też w/w ściągacza i klucza do suportu na kwadrat by go wykręcić

 

Edytowane przez samuel_87
  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

Dziękuję za propozycję narzędzi, tego mi brakowało.

Samuel - rozumiem, że klucz który pokazałeś to połączenie narzędzi podanych przez kolegę wyżej? Nie widzę jego drugiej strony, więc nie wiem czy ma to ząbkowe wykończenie.
A obecny support czym odkręce? Też jakimś specjalnym kluczem?
Chyba poza częściami czeka mnie też poważny wydatek na narzędzia.

Z tego co wiem to średnica supportu jest wszędzie taka sama - 35mm, długość mam trochę ponad 6cm, ale skąd mam wiedzieć czy mam gwint BSA czy jakis inny?

Jak to jest ze zgodnością z tylna kasetą? Znalazłem fajną korbę deore razem z łożyskami ale jest opisana jako dedykowana do 10 tarcz na kasecie.

Wiem, że to dużo pytań ale lubię robić takie rzeczy sam, bo sprawia mi to jakaś satysfakcję i wiem jak to działa i że mogę na tym polegać.

Franz Nie wiem, nigdzie nie uderzyłem na 100%. Ważę trochę ponad 100kg, ale wątpię by miało to aż takie duże znaczenie, bo staram się jeździć na większej kadencji a mniejszej sile, cholera wie co się jej odwidziało.

HTC & TT

Odnośnik do komentarza
27 minut temu, Qane napisał:

Samuel - rozumiem, że klucz który pokazałeś to połączenie narzędzi podanych przez kolegę wyżej?

tak to są dwa klucze w jednym , dobre narzędzie , szerokość mufy masz standardowy 62 mm , co do gwintów z tej szerokości mufy jest to BSA ( angielski).

potrzebujesz jeszcze takiego klucza by odkręcić stary suport

http://allegro.pl/klucz-do-suportu-na-kwadrat-neco-shimano-uniwersal-i6829234635.html

co do korby to nie przeszkadza ,że jest dedykowana pod 10 rzędów będzie działać .

Odnośnik do komentarza

Teoretycznie potrzebujesz tych kluczy i sciągacza. W praktyce sciągacz możesz zastąpić szlifierką a te plastikowe dziadostwo możesz zastąpić czymś innym. Np dłudkiem lub szerokim srobokrętem. 

Czyli przecinasz korbę szlifierką (możesz przeciąć kwadratową koncowke suportu i nic sie nie stanie) kupujesz wyżej wymieniony klucz do suportu na kwadrat ( http://www.allegro.pl/ShowItem2.php?item=6829234635 )

 Gwint z lewej strony odkręcasz normalnie, czyli przeciwnie do wskazowek zegara, a z prawej strony (tam gdzie tarcze) jest lewy gwint, czyli odkręcasz zgodnie z wskazowkami zegara.

Jak już jest zamontowany to przystępujesz do montażu systemu Hollowtech 2.

Łożyska wkręcasz rękami i dokręcasz odpowiednim kluczem:

http://www.allegro.pl/ShowItem2.php?item=6850401132

Tu nawet jest najtanszy  z wyżej wymienionym plastikowym dziadostwem, tak że obejdzie się bez dłutka ;)

Następnie wkładasz korbę, dokręcasz tym plastikowym dziadostwem z lewej strony tak aby korba swobodnie się kręciła, a następnie przykręcasz 2srobki na imbus.

 

Wersja bez użycia specjalnych narzędzi (warunek: trzeba znać mechanika kub posiadać klucz do odkręcania filtrów oleju)

Korba szlifierką, suport kwadrat dłudkiem i młotkiem, następnie łożyska do Hollowtech 2 dokręcamy pożyczonym od mechanika kluczem do filtrów oleju i na końcu korbe dokręcamy dłudkiem lub szerokim śrubokrętem. 

IMG_20170613_222506.jpg

Korby 10s nie są identyczne, ale ponoć podejdą, a przynajmniej tak głosi wielu ludzi w necie. Ja bym jednak kupił tańszą alivio, która będzie może nawet mocniejsza, bo ma wszystkie tarcze stalowe. Jak nie zależy Ci na wadze to bierz alivio bo jest tańsza ;)

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza
1 godzinę temu, Janao napisał:

Jeśli nie potrzebujesz już korby, możesz użyć szlifierki do usunięcia korby ; )

Kolega 115kg szybko wykanczał suport.

Panie, co tak brutalnie? Delikatnie, z miłością, gumowym młotkiem :)

Odnośnik do komentarza

Wyjmiesz stary wkład i na nim powinny być wszystkie informacje odnośnie gwintu itd. Choć nie sądzę by był to inny gwint niż BSA. Ściągacz do korb faktycznie nie będzie Ci potrzebny jeśli użyjesz szlifierki tym bardziej, że korba i wkład idą na śmietnik ale bądź ostrożny. Nie uszkodź mufy. Wykaz narzędzi masz. Groszy może nie kosztują ale ceny też nie są wygórowane. Ja za swoje zapłaciłem może ze 30 zł. Oryginalne Shimano choć to akurat znaczenia nie ma. Wydatek jednorazowy i przyszłościowy, bo przy przeglądzie okresowym i czyszczeniu nie będziesz musiał się nikogo o narzędzia prosić ;) Zintegrowanej osi poskładać źle teoretycznie się nie da. Należy tylko pamiętać aby lewa miska była po lewej a prawa po prawej. Miski będą oznaczone i kierunek kręcenia kluczem też. Nic na siłę. Miski są aluminiowe. Porządnie wyczyść mufę nasmaruj gwinty i pomału wkręcaj. Pamiętaj również o linii łańcucha do jej ustalenia w komplecie będą podkładki a w instrukcji co gdzie jak poskładać. Robota jest naprawdę banalnie prosta. Dla Deore i Alivio (FC-M 4050, 4060) linia łańcucha (odległość od środkowego blatu do środka mufy suportu) to 50 mm. Też szedł bym w Alivio jeśli nie zależy Ci na zbijaniu masy roweru i jeśli nie planujesz kiedyś w przyszłości przeróbki napędu np. 1 x ... Wiec czy Deore jest kompatybilne z 9 rzędówką? To zależy który model. Deore FC-M 590 jest kompatybilna z 9 rzędówkami i ma częściej spotykane dziś BCD (104/64 mm) niż Alivio (96/64 mm) co ułatwiło by ewentualne przeróbki w przyszłości. Wybierz jeszcze tylko ilość zębów na blatach i można zamawiać.

 

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi, zarówno dotyczące części jak i narzędzi.

Jeżeli chciałbym w przyszłości w ogóle przejść na deore nawet z napędem (różnica w cenie jest nieduża a wiele osób bardzo sobie chwali) to rozumiem, że zgodnie z tym co piszecie Deore będzie w pełni zgodne tylko odpowiednio trzeba ułożyć podkładki? Chcę trochę zbić masę teraz rower ma 15kg, jeżeli będę mógł to będę coś zbijał, możliwe, że będę zmieniał widelec więc też będę szukał czegoś lżejszego ok.1.2kg a nie 1.6, chociaż nie mam jakiegoś wielkiego ciśnienia, jeżeli jest tak samo dobre to może być też i Alivio.

A jak to jest z zębami?Teraz mam 40-30-22, mogę to zmienić na 44-32-22 lub nawet 48? Ma to znaczenie jaki mam łańcuch i co z tyłu czy mogę sobie dowolnie operować tymi wartościami?

Odnośnik do komentarza
3 minuty temu, Qane napisał:

A jak to jest z zębami?Teraz mam 40-30-22, mogę to zmienić na 44-32-22 lub nawet 48? Ma to znaczenie jaki mam łańcuch i co z tyłu czy mogę sobie dowolnie operować tymi wartościami?

jest taka wartość jak pojemność przedniej przerzutki i przy zmianie z blatu 40 z na 48 może przerzutka nie obsłużyć napędu, oczywiście zmiana blatu na sporo większy wiąże się też ze zmianą długości łańcucha

Odnośnik do komentarza
10 minut temu, Qane napisał:

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi, zarówno dotyczące części jak i narzędzi.

Jeżeli chciałbym w przyszłości w ogóle przejść na deore nawet z napędem (różnica w cenie jest nieduża a wiele osób bardzo sobie chwali) to rozumiem, że zgodnie z tym co piszecie Deore będzie w pełni zgodne tylko odpowiednio trzeba ułożyć podkładki? Chcę trochę zbić masę teraz rower ma 15kg, jeżeli będę mógł to będę coś zbijał, możliwe, że będę zmieniał widelec więc też będę szukał czegoś lżejszego ok.1.2kg a nie 1.6, chociaż nie mam jakiegoś wielkiego ciśnienia, jeżeli jest tak samo dobre to może być też i Alivio.

A jak to jest z zębami?Teraz mam 40-30-22, mogę to zmienić na 44-32-22 lub nawet 48? Ma to znaczenie jaki mam łańcuch i co z tyłu czy mogę sobie dowolnie operować tymi wartościami?

W poście wyżej podałem Ci, który model Deore działa w systemie 3 x 9. Podkładki ułóż tak jak podaje producent. Deore to naprawdę zacna korba. Czy wybierzesz Deore czy Alivio to już twoja sprawa. Jeśli chcesz zbijać masę idź w Deore. 315 zł z wkładem. Alivio około 250 zł z wkładem. Ale pamietaj o tym BCD. Do BCD 104 łatwiej będzie o blaty. Co do zębów. Kup korbę z takimi blatami na jakich jeździsz jeśli Ci odpowiadają a jak za małe to weź większe ale wówczas łancuch będzie wymagał wymiany i trzeba by policzyć czy napęd Ci to pomieści. Podaj dokładnie jaki masz napęd to zaraz policzymy.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza

Po pracy albo w ciągu najbliższych dni usiądę na spokojnie i sprawdzę co dokładnie mam oraz poszukam modeli co bym chciał, wtedy będę decydował czy deore czy alivio i jakie blaty, raczej zostanę przy 3x9, jak na razie chodzi tylko o zmianę korby z blatami na sztywną oś oraz żeby rozwiązanie to było łatwo naprawialne w razie czego i żeby łożyska były trwałe jak na kogoś o mojej masie.

 

Na szybkiego znalazłem coś takiego: http://allegro.pl/korba-shimano-deore-fc-m612-40-30-22t-175mm-czrana-i5105105679.html

Liczba zębów się zgadza, jest pod 10 rzędów z tyłu ale pod 9 też powinna pasować.

Edytowane przez Qane
Odnośnik do komentarza

Podaj ile zębów ma kaseta na najmniejszej i na największej koronie, model przerzutki przedniej i tylnej. Zintegrowana w obsłudze jest bardzo łatwa i nie będziesz żałował o ile starannie wszystko złożysz. Przy wykręcaniu starego suportu uważaj aby nie uszkodzić gwintów. Kierunek kręcenia ma znaczenie ;)

Odnośnik do komentarza
17 minut temu, samuel_87 napisał:

dla tej korby nie będzie miał znaczenia czy to napęd 3x7,8,9,10

Może macie macje i jest to marketingowy bełkot, ale skoro shimano co chwile się chwali swoimi technologiami ( wgłębienia na ząbkach w celu lepszego przechodzenia łańcucha itd. ) To w przypadku stosowania korb do innego napędu może wszystko dizałać, ale czy tak plynnie ? 

Jak masz trochę więcej kasy to zmień cały napęd :D

Manetki 150zl deore http://www.allegro.pl/ShowItem2.php?item=4943910295

Przerzutka tył: 115zł deore  http://www.allegro.pl/ShowItem2.php?item=6791432678

Przerzutka przód: 60zł deore http://www.allegro.pl/ShowItem2.php?item=6664204523

 

Łańcuch kmc 60zł : http://www.allegro.pl/ShowItem2.php?item=6802857545

Kaseta hg50011-34: 90zł 

http://www.allegro.pl/ShowItem2.php?item=6811939286

Do tego korba np. Deore 2rzedowa.

Troche to kosztuje, ale jeśli masz kase to pomyśl nad zmianą. Zbijesz z wagi, uproscisz naped na 2x10 i będziesz miał naprawde dobry sprzęt ;) 

Zawsze można kombinować z używkami i z czasem je wymienić, zawsze wyjdzie to taniej na początek.

Odnośnik do komentarza

Kaseta: Acera CS-HG300-9 11-34z 9 rz.

Przerzutka przód: SHIMANO Acera M3000 (diam 34.9mm)

Przerzutka tył: SHIMANO Acera M3000 (diirect mount)

Obecna korba: SR SUNTOUR XCM (40x30x22) 175mm (długość ramion korby pozostanie bez zmian, nie wiem czy jest sens zakładać 170mm, czy te 5mm robi różnicę - widziałem, że są korby zarówno 170 jak i 175mm).

Obecny wkład supportu: jakiś badziew no-name na kwadrat

Odnośnie wymiany ktoś wyżej podał już dokładny opis, więc z tym sobie poradzę, jedynie co może sprawić problem to podkładki do ustawienia linii łańcucha ale to będę już na żywo kombinował.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...