Skocz do zawartości

Lancuch sie blokuje na najmniejszej przerzutce


chomik78

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Jestem nowym forumowiczem i dopiero zaczynam razem z synem swoja przygode z rowerem.

Zaczne od tego, ze postanowilismy wymienic w rowerze caly naped (lancuch, tylne i przednie przelozenie).

Po zakupie przerzutki stwierdzilismy ze przerzucimy sie rowniez z wolnobiegu na kasete, co skutkowalo tez wymiana kola, ktore defakto bylo i tak krzywe.

Po skreceniu wszystkiego okazuje sie ze na najmniejszej przerzutce lancuch blokuje sie o rame.

Prawdopodobnie za mala odleglosc miedzy rama a zebatkom.

Pomyslalem o zalozeniu jakiegos dystansu w postaci nakretki czy podkladki, moze tulejki,  ale os okazuje sie byc za krotka (10/140 mm).

Czy wymiana osi na dluzsza pomoze, czy tez moze drodzy koledzy i kolezanki macie inny pomysl na moj problem.

Pozdrawiam

ps. przepraszam  za brak polskich znakow.

 

 

 

Opublikowano

Ile masz tych przerzutek że na najmniejszej blokuje Ci się łańcuch. Najlepiej będzie jak wrzucisz zdjęcie problemu a najlepiej film.

Opublikowano

Kompletnie nie wiem o co chodzi. Wrzuć foto.

Opublikowano

Przerzytki są w rowerze dwie. Z przodu i z tyły. Te koła zębate na kasecie/wolnobiegu to koronki a nie przerzutki.

Zakres pewnie masz źle ustawiony, dlatego łańcuch spada z najmniwjszej koronki. Na YT masz mase filmów jak to ustawić.

Opublikowano

Dzieki za szybka odpowiedz.

Dolaczam foto.

Filmik pozniej po przekonwertowaniu do dozwolonego formatu.

15e7427b-41c9-4ab4-8c16-c69e7e2101d8.jpeg 79eb5a65-556f-4e44-918a-4dfe082fa068.jpeg

Ponizej link do filmiku

Filmik

Opublikowano

Śruba która kręciła to regulacja skrajnego położenia przerzutki. Naukę zacznij od przeczytania instrukcji bo ta będzie wyjaśnione jak ustawić wraz z obrazkami.

Opublikowano

Za mała przestrzeń miedzy koronką a hakiem ramy... Nie masz przypadkiem pod kasetą podkładki? Jak zakładałeś kasetę na bębenek to zakładałeś coś jeszcze? Haki normalnie sią zapięły na piaście czy odstęp miedzy nimi się zmniejszył? Co to za rower? Jeśli po zwolnieniu szybkozamykacza haki się odrobine rozchylają znaczy, że piasta jest ciut za wąska. Podkładki 1-2 mm i będzie git.

Opublikowano

Może to koło to jakaś porażka i zostało źle złożone. Podkładki lewo prawo są pomieszane. Możesz wkleić linka do tego koła albo podać model? Dodawanie podkładek na własną rękę to raczej zły pomysł. Trzeba by zdiagnozować przyczynę a nie leczyć objawy.

Opublikowano (edytowane)

Raczej jak już to będzie miał założoną redukcję na bębenku z 11 na 10s o ile taki tam jest.

Natomiast to jest książkowy przykład kiedy  do ramy  pod nakrętki i  wolnobieg nawet z rozstawem 135 ląduje koło pod zacisk i kasetę z większą ilością koronek.

Wtedy rozwiązanie jest tylko jedno - 2x podkładka 1mm po obu stronach na qr9 i po temacie.

Są jeszcze inne opcje  manewru, na  kasecie ( prostsza) i samej ramie ( tzw przeróbka pod koło z bębenkiem), ale to w przypadku gdy qr-y są zbyt krótkie.

Oczywiście nie wszystkie ramy mają tą przypadłość, ale i takie się zdarzają ( pomijam stare i obecne typowe marketowce, z nowych daleko nie szukając T100).

 

 

17 minut temu, Yan napisał:

Może to koło to jakaś porażka i zostało źle złożone.

To nie jest wina koła.

 

Edytowane przez kaido2
Opublikowano

Czy zmieniłeś ilość przełożeń? czy tylko wolnobieg na kasetę? Jeśli ilość przełożeń się nie zmieniła to przerzutka wymaga tylko regulacji. A jak to zrobić znajdziesz w filmie serwisowym SzajBajka.

Opublikowano

Dziękuje za cenne uwagi.

przeanalizowalem większość filmów Daniela - szajbajka i innych youtuberow tez, co oczywiście nie świadczy o tym ze napewno robię nie wszystko dobrze.

nie odzywalbym się na forum gdybym nie próbował wcześniej znaleść rozwiązania problemu w internecie.

Panowie wiem ze kręciłem śruba do regulacji gdyż chciałem zejść z przedostatniej koronki na ostatnia.

Lancuch nie spada tylko po zejściu na ostatnia blokuje się bo nie ma miejsca.

kolo założone jest prosto: ma równe odległości z obu stron i nie bije na boki.

Kolega ma racje: przeszedłem z osi z nakretkami i z wolnobiegu na zacisk i kasetę. kupując koło cieszyłem sie ze ma zacisk nie zdawajac sobie sprawy z konsekwencji.

Podkladka? Nie wiem czy będzie wystarczająca ilość miejsca na osi żeby weszła podkładka i było miejsce na to żeby rama chwyciła koło .

Jezeli tak to z dwóch stron żeby koło było centralnie osadzone czy tylko z jednej od strony kasety?

 

Opublikowano

Na moje oko wystarczy od napędowej ale to wyjdzie w praktyce. Załóż i sprawdź czy koło ułoży się właściwie jak nie to druga z przeciwnej strony. Oś nie musi się opierać o całą grubość haka i rzadko kiedy tak jest.

Opublikowano

Wolnobieg mial 8  zebatek, a kaseta 9, przezutke kupilem nowa na 9 

No wlasnie ze os nie opiera sie na calej dlugosci tylko na kawalku, koncowce haka, dlatego boje sie dokladac dystans gdyz moze nie miec sie juz na czym hak oprzec.

Moze lepiej kupic nowa os na nakretki troche dluzsza i wtedy ewentualnie ponakrecac dystansy, tylko pytanie jaka os  dokladnie, bo sa rozne.

Aktualne jest na zacisk 140 mm o przekroju 10 mm.

A moze wyciagnac jedna koronke i zalozyc przerutke na 8 bo taka tez kupilem do zabawy.

 

Opublikowano

Nakładałeś coś na bębenek przed założeniem kasety? 

Załóż podkładkę na oś i sprawdź.  Przynajmniej będzie wiadomo czy w tym problem. Jak oś za krótka to możesz wymienić na 10x145 mm i to powinno już wystarczyć.

np. https://allegro.pl/oferta/os-oska-drazona-piasty-tylniej-m10x145mm-k-238-145-8122850406?reco_id=fa1517de-4e5e-11ea-a00e-000af7f62240&sid=0e7a5475e04eefd78184d559df6fb9f87c889ad5ac94196dac75ac99722370c3&bi_s=archiwum_allegro&bi_c=Product&bi_m=reco&

Opublikowano (edytowane)

Dobrze jakby to stanowiło 3/4 grubości haka.

Możesz próbować bawić się z osią, możesz co będzie najszybszym rozwiązaniem zdjąć redukcje 11 x10s i od strony nakrętki zastosować odpowiednio  grubą podkładkę np z PCV ( żeby nakrętka się nie odkręciła), a możesz zrobić frez na haku przerzutki stosując też wspomniane podkładki 1mm na qr.

Edytowane przez kaido2
Opublikowano (edytowane)

Kaseta jest zbyt blisko ramy. Powody mogą być dwa. Źle złożona piasta lub wytarcie materiału ramy w miejscu gdzie styka się z kontrą piasty przez co jest bliżej kasety. Dodatkowo chyba widzę minimalnie krzywy wymienny hak ramy.  

Edytowane przez Piotr78
Opublikowano (edytowane)

Czyli jak chodzi o kwestie roweru to wiesz co kombinować.  Z mojej strony uwaga. Bez polskich liter fatalnie się czyta. 

Edytowane przez elmapeto
Opublikowano

Dziękuję za pomoc, cenne komentarze i sugestie, do których na pewno się dostosuję.

Już zamówiłem wymienny hak do ramy, założę podkładki ze starego koła i oczywiście poinformuję o efektach.

Opublikowano
12 godzin temu, chomik78 napisał:

założę podkładki ze starego koła

Wiecej pytań nie mam.

Opublikowano
16 godzin temu, Piotr78 napisał:

Dodatkowo chyba widzę minimalnie krzywy wymienny hak ramy. 

W obecnych czasach nic nowego, takie wychodzą z fabryki.

 

16 godzin temu, Piotr78 napisał:

wytarcie materiału ramy w miejscu gdzie styka się z kontrą piasty przez co jest bliżej kasety.

 Nie wytarcie, a po prostu ramy pod nakrętki nie mają tego frezu

671639429_frezrama.thumb.jpg.104488e4363eabdfe1f35a10c6d129a6.jpg

co ramy pod zacisk i dlatego ociera.

13 godzin temu, chomik78 napisał:

Już zamówiłem wymienny hak do ramy

To nic nie zmieni.

Opublikowano

To nie jest rama pod zacisk czy śrubę. To z resztą bez znaczenia.  On ma ramę alu z wymiennym hakiem, jak najbardziej przystosowaną do piast QR. Tu chodzi o prawą stronę od kasety, lewa jest bez znaczenia czy jest frez czy nie. To w ogóle nie ma znaczenia. Coś powoduje, że rama jest zbyt blisko kasety. Pytanie co. Zdjęcie nie jest idealne, ale ewidentnie kontra jest zbyt krótka lub zbyt głęboko wchodzi w hak ramy ( z jakiegoś powodu ). Więc albo coś z hakiem/ramą albo wina źle złożonej piasty ( ale piasta jest ponoć nowa ) więc stawiam na ramę. Musiałbym to widzieć. Będzie albo albo. Nie ma innej opcji.

A wymiana haka nic nei zmieni - tu zgoda, nawet minimalnie krzywy można wyprostować na oko. Przy tej przerzutce prostowanie na oko nie wpłynie na jej działanie.

Opublikowano

Panowie Kolo jest nowe, wiec nie ma chyba mowy o zle zlozonej piascie.

Myślę też, że  wymiana haka nic by nie dala, ale skoro kolega twierdz, ze krzywy to wole dmuchac na zimne, tym bardziej ze koszt nie jest duzy.

Pomierzylem sufmiarka wszystkie odleglosci miedzy koronkami - sa rowne, szerokosc, grubosc lancucha, odleglosc miedzy najmniejsza koronka a rama i z wyliczen matemetycznych wyszlo, ze odleglosc jest zbyt mala zeby lancuch mogl sie tam zmiescic, a co dopiero pracowac na najmniejszej koronce.

Podkladka ze starego kola sprawila ze odleglosc sie zwiekszyla i lancuch ma miejsce. (oczywiscie zamowilem nowe podkladki, ale nie bylem w stanie czekac na przesylke wiec wykorzystalem do testow stare ).

Pojawil sie kolejny problem, bo tarcza hamulcowa trze o adapter od hamulca, ale mysle ze teraz to tylko kwestia zabawy podkladkami na osi.

Teoria i filmy na youtube to jedno a praktyka to calkiem co innego.:))

W niedziele, w poniedzialek najpozniej musze miec wszystko zlozone i o efektach poinformuje.

Dzieki i pozdrawiam.

 

Opublikowano
9 minut temu, chomik78 napisał:

Panowie Kolo jest nowe, wiec nie ma chyba mowy o zle zlozonej piascie.

Oczywiście, że jest. To nie jes tsystemowe koło za miliony monet. Ja w fabrycznie nowym tanim rowerze wymieniałem koło z uwagi na luz bębenka i oddawałem na centrowanie bo było niecentryczne i to o 1cm.

Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, Piotr78 napisał:

On ma ramę alu z wymiennym hakiem

No i co to zmienia?

T100 też jest alu pod nakrętki - ten sam problem

Mój Kross też jest alu  i z wymiennym  hakiem i pod nakrętki i ten sam problem.

Moja szosa gdzie też  tył pod nakrętki, znów wymienny hak i ten sam problem.

Ja już pomijam inne przypadki, gdzie było przejście z wolnobiegu pod kasetę i gładkie haki , oczywiście co?  - Ten sam problem.

Koła oczywiście proste, w symetrii itd...

Wszystkie ramy które mam nawet te z lat 80-tych pod zacisk mają ten frez i problemu nie ma.

Po prostu system bębenkowy to wymusza, bo taka jest jego konstrukcja.

Już pomijając jakąkolwiek logikę:

Ten frez służy właśnie za ten dystans  1mm w ramach pod zacisk, by właśnie łańcuch nie orał o tylny trójkąt od strony napędowej,  myślę, że tyle w temacie.

 

Godzinę temu, zibi_j1 napisał:

To nie jes tsystemowe koło za miliony monet.

Nie musi kosztować miliony monet, a bywa, że nawet te droższe są z takimi niespodziankami.

Przyczyną jest składanie maszynowe. Nikt tego nie koryguje w fabryce,  dopiero robią to montażownie ( oczywiście nie wszystkie), czy serwisy.

Edytowane przez kaido2
Opublikowano

Ja napiszę tylko że u siebie mam 2x11 i nakrętkę kasety od ramy dzieli z 1,5 mm i działa wszystko okey.

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...