Skocz do zawartości

Mechaniczne czy hydrauliczne, niska półka


codiii

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry.

Jestem tu nowy, jednak często byłem "gościem" korzystając z różnych porad i informacji zawartych na forum.
Jednak nigdzie nie znalazłem informacji, które mnie nurtują.

Jestem posiadaczem RR520 z Decathlonu, w których są hamulce tarczowe Hayes MX5 (zacisk i tarcza). Tył hamuje ok, potrafi zatrzymać koło, jednak przód pozostawia wiele do życzenia, jest problem żeby w miare ostro przyhamować, regulowałem, ustawiałem, czyściłem klocki, odtłuszczałem tarcze, poprawy zero, dodam że przy bardziej stromej górce hamując aż palce bolą.
Aktualnie zamówiłem klocki półmetaliczne A2Z, oryginały to jakieś no name niewiadomego składu.

Wracając do pytania.
Mam okazje kupić w dobrej cenie (poniżej 150pln) komplet przód tył, nowych Shimano BR-MT400, ewentualnie nowe zaciski CX Force dual
Czy jest sens pakować się w taką hydraulikę bądź CXy, odczuje różnice w sile hamowania?
Nie chce generować dużych kosztów, może wymiana linki, skrócenie, wydłużenie, da lepsze efekty? Ewentualnie zmiana klamek? Aktualnie są oryginalne Decathlon (czyli najniższy model Tektro, na dwa palce)


Moja waga to 92kg, jeżdżę sporadycznie, raz, dwa razy do roku zdarzy się trasa 100km+, warunki w jakich się poruszam to góry, rejony Sucha Beskidzka, Zawoja, itp.....

Z góry dziękuje za odpowiedź, porady, i przepraszam za chaotyczny wpis, nie jestem polonistą :)
 

Odnośnik do komentarza
leejoonidas

O Br-mt400 mogę powiedzieć tyle że jak na swoją cenę to te hamulce całkiem dobrze hamują, widywałem te hamulce w rowerach elektrycznych które są ciężkie, a nawet miałem okazję jeździć na elektryku z takimi hamulcami i ten sprzęt dobrze sobie radził. Osobiście wybrałbym MT500.

Jeżeli Twój przedni hamulec gorzej hamuje a odtłuszczanie nic nie pomaga, to warto przetrzeć tarczę hamulcową drobnym płótnem ściernym w miejscu tarcia klocków oraz same klocki też przetrzeć delikatnie aby zebrać 0,1-0,2 mm powierzchni.

Odnośnik do komentarza
Napisano (edytowane)

Dziś przelecę tarcze jakimś drobnym papierkiem, myślę że 1000 będzie ok. Zobaczymy czy coś pomoże, nadzieje mam jeszcze w tych nowych klockach.....
Zależy mi na tym aby to w miare normalnie hamowało, bo zdarza się że do roweru mam podpiętego syna na holu :) a jadąc z góry to jednak musi hamować :)

Ewentualnie jeszcze te MT-400, troche się boje tych hydraulicznych, że będą jakieś wycieki albo coś.......ewentualnie CX Force Dual, również mogę miec poniżej 15opln, nówki, tylko to też mechaniczne......kurcze nie wiem........ nie jeżdżę zawodowo a sporadycznie, jednak dobrze jest mieć pewność że w razie W jesteś w stanie dobrze wyhamować... :/

Jeszcze jedno, czy ewentualna wymiana pancerza może pomóc w zwiększeniu siły hamowania? Aktualnie są te z Decathlony, domniemam że jest to shit.

Edytowane przez codiii
Odnośnik do komentarza

W większości przypadków zastosowań xc i niższych wystarczą nawet hamulce mt200, hamują tak samo jak mt400 (różnią się w praktyce klamkami  - dłuższe w mt200). Mt500 to kolejna "ewolucja" wyłącznie po stronie klamki (dochodzi servo-wave).

Dodatkowo pod względem trwałości uszczelnień w zaciskach jest lepiej - na kilkaset rowerów z mt200 jakie "przeglądałem" nie spotkałem się z posikanymi zaciskami po sezonie czy dwóch co było swego czasu zmorą niskich grup do alivio włącznie.

Odnośnik do komentarza

Chyba się przekonam do tych hydraulików.....nie wiem dokładnie jaka tarcza to jest, wiem że Hayes, ale nie znam modelu, pewnie coś z najniższej półki, jak to w rowerach z Decathlonu, bo i tak po przejechaniu z 20km musiałem ją prostować domowym sposobem. Serwis tak wyregulował że tarcza miała bicie z 3-4mm.... :/

Odnośnik do komentarza

No właśnie jest Hayes, ale nie wiem jaki model, pewnie ten z puszki po piwie :) 
A tak serio to dzięki za zainteresowanie tematem, dogrywam temat tych BR-MT400, będe musiał jakieś klocki jeszcze do nich załatwić.

Na tą chwile przeszlifuje tarcze drobnym papierkiem, jutro powinny być klocki półmetaliki A2Z, to zamontuje i zobacze czy będzie poprawa. Najwyżej będę miał na sprzedaż komplet BR-MT400. Jeszcze mnie korci zajrzeć do wnętrza pancerza, czy to jakieś badziewie czy jednak coś lepszego, ale cudów się nie spodziewam. 
Troszke jestem skołowany bo czytałem kilka tematów i te Hayes MX5 niby dobre hamulce a u mnie taki lekki zonk, może mam zbyt duże wymagania :/

Odnośnik do komentarza

Czy brzydsze czy nie, to kwestia gustu. Na razie tak czy siak spróbuję zabiegu z papierem ściernym. Następnie wymienię klocki, i zajrzę na pancerze. Na końcu jak rezultat będzie mizerny wymienię zestaw. Będę pisał o postępach i rezultatach.

Odnośnik do komentarza

Właśnie wróciłem z garażu.

Linki to Jagwire CEX, więc chyba lipy nie ma, puściłem ją trochę w inny sposób tak aby było mniej zakrętów. Do tego przeleciałem tarcze papierem 800 oraz zebrałem wierzchnią warstwę z klocków. Właśnie klocki, jakoś tak lekko czarne były, tak jak gdyby przypalone, jak je przeczyściłem przybrały kolor....hmmm... Świeżo upieczonego chleba, przed zabiegiem wyglądały jak przypalony chleb :) Czuć lekką poprawę, wydaje mi się że gdybym jeszcze mocniej docisnął to zablokuje koło, więc zabiegi na pewno na plus.

Mam nadzieję , że jutro dotrą klocki półmetaliki i uda mi się je wymienić. Na testy jednak będę musiał poczekać bo pogoda nie sprzyja.

Odnośnik do komentarza

Lekkie szlifowanie klocków na papierach wodnych to dobry zabieg o ile sam papier nie jest czymś urypany przez przypadek :) Tarcze tradycyjnie alkoholem umyj lub rozpuszczalnikiem. Klocki jak je przetarłeś na papierze muszę się znów lekko dotrzeć także luz :)

Czarny nalot na klockach to nic innego jak starta tarcza :)

Odnośnik do komentarza

Nie no papier nówka, więc czysty. Tarcza po szlifowaniu przejechana Nitrem. Jak na złość pada śnieg, to średnio będę miał jak pojeździć. Ale jak się tylko coś polepszy to z jakieś 5km moze zrobie :) Dziś mam mieć nowe klocki więc wieczorem dla zabawy wrzucę i sprawdzę czy na "dzień dobry" jest lepiej, bo może faktycznie te klocuszki jakieś lipne.

Odnośnik do komentarza

Wczoraj zamontowałem klocki A2Z półmetaliki, zjechałem z górki i jest duża różnica. Wiem, że muszą się dotrzeć, natomiast pierwsze wrażenie na duży plus, jestem w stanie zablokować koło, wiadomo trzeba użyć dużej siły, ale i tak w porównaniu z tamtymi klockami (oryginalne z Decathlonu) to jest poprawa na duży plus. Jak tylko pogoda pozwoli to zrobię więcej km. Pod koniec przyszłego tygodnia mam mieć te MT400, zobaczymy jak to będzie.

Odnośnik do komentarza

Witam ponownie. Dotarły do mnie hamulce. Zamontowałem wraz z nową tarczą Snail.... Pierwsze wrażenie, lekko zawiedziony, spodziewałem się większej siły hamowania, porównywalnie z Hayes MX5, ale dajmy im szansę. Noszę się z zamiarem zakupu jeszcze klocków pół metalików Jagwire i poczekać aż będzie lepsza pogoda. W końcu klocki muszą się do tarczy dopasować.

IMG_20200214_230312.jpg IMG_20200214_230731.jpg
Odnośnik do komentarza
leejoonidas

Niedawno zamontowałem te hamulce w moim drugim rowerze i hamują fantastycznie, klamkę wciskam jednym palcem i koło się blokuje, dlatego nie bój żaby i poczekaj aż klocki i tarcza się dotrą, z każdym następnym wyjazdem hamulce będą coraz lepiej hamowały.

Edytowane przez leejoonidas
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

Ludzie często zapominają że klocki z tarczą muszą się ułożyć lub inaczej - dotrzeć.

Jak nie zadziała i dalej będzie średnio to kup sobie klocki od szaja.

Odnośnik do komentarza

Właśnie miałem pytać o klocki. Myślę że szarpne się jeszcze na pół metalowe Jagwire i dam im czas aby się dotarły. Wiem że pytanie trochę z d...y ale po ilu km mniej więcej klocki powinny być już ułożone?

leejonidas, masz na klockach Ori czy zmieniłeś?

Edytowane przez codiii
Odnośnik do komentarza
leejoonidas

Ilość kilometrów przy docieraniu klocków i tarcz nie ma znaczenia, ważna jest częstotliwość z jaką używasz hamulców, im częściej będziesz hamował tym szybciej dotrzesz klocki i tarcze.

Po zamontowaniu komuś nowych hamulców zawsze je wstępnie docieram robiąc kilkuminutową rundkę na pobliskiej uliczce, rozpędzam rower i gwałtownie hamuję, po kilku takich gwałtownych hamowaniach sprzęt zaczyna już całkiem nieźle hamować.

Klocki mam oryginalne takie jakie były w zestawie.

Edytowane przez leejoonidas
Odnośnik do komentarza

Ok, poczekam na ciut lepsze warunki i będę pedałować. Liczę że hamowanie poprawi się względem mechaników Hayes.

Btw. Tarcze Snail zakupiłem jakiś czas temu, jednak z mechanikami MX5 nie współgrają gdyż nity blokują się o zacisk.

Odnośnik do komentarza

Dziś doszły klocki, czarowne Jagwire pół metalik, wymiana bezproblemowa. Miałem oryginalne Shimano Resin. Po przejechaniu z 50m czuć różnicę w sile hamowania, sądzę że jak ułożą to będzie zdecydowania lepiej. 

Przyjdzie czas na jakąś przejażdżkę to zdam relacje, natomiast na tą chwilę, zdecydowanie lepiej wypadają hydrauliczne Shimano MT400 vs Hayes MX5.

Martwi mnie, bądź bardziej nurtuje jedna rzecz, mianowicie jak się ma odporność oleju w hamulcach na jakieś dłuższe zjazdy? Na pewno będę mieć zjazdy po 500-600m gdzie trzeba hebel mieć non stop wciśnięty, a i taki 2km zjazd też jest w planach. Domyślam się że to takie trochę wróżenie z fusów ale marnie skończę gdy braknie hebla :) mechaniki raczej są odporne na wysokie temp, a jak hydrauliki?

I jeszcze jedno, czy zmiana tarczy z 160 na 180 jest odczuwalna? Pytam bo gdybym miał niedosyt czy warto bawić się w to?

Odnośnik do komentarza
1 godzinę temu, codiii napisał:

Na pewno będę mieć zjazdy po 500-600m gdzie trzeba hebel mieć non stop wciśnięty, a i taki 2km zjazd też jest w planach.

Po pierwsze radzę Ci się zgłębić w technikę hamowania, przede wszystkim pulsacyjnym hamowaniem, tyłek za siodło i przedni hebel ale to takie podstawy.

Jak idzie o pojemność cieplną oleju w układzie to każdy hebel ma inną pojemność cieplną, np. taka Deorka M6000 ma mniejszą niż np. Sainty M820.

Ogólnie temat szeroki bo na zwiększenie pojemności cieplnej układu ma wpływ wielkość tarczy, rodzaj (np. z fiszbinami jak XTR ) , rodzaj przewodu, rodzaj klocków ( np. z dodatkowymi radiatorami) . Sramowskie heble mają problemy z zapadaniem się klamki podczas długich zjazdów.
 

Druga sprawa, to wielkość tarczy. Tak jest minimalna różnica w silę i modulacji ale i tak najwięcej zyskuje się na klockach i tarczach, czyli tym co bezpośrednio hamuje w rowerze :)

Odnośnik do komentarza

Dzięki wszystkim za odpowiedzi i rady. Na pewno się podzielę informacjami jak to wszystko w praktyce wygląda po przejechaniu kilku tras.

Gdyby mnie coś jeszcze męczyło na pewno będę pytać bardziej doświadczonych ode mnie.

Odnośnik do komentarza

Witam ponownie. Zamontowałem z przodu tarcze Accent Frezeer, klocki pół metaliki Jagwire, i przejechaniu jakiś 100-120km w sumie, stwierdzam że hamuje wszystko całkiem dobrze. Na pewno lepiej niż mechaniki Hayes. Nie chcę grzebać więcej bo szkoda czasu i tarczy ale jestem ciekaw jak te mechaniki po takim przebiegu spisywały by się z tą tarczą :)

W każdym bądź razie, na tą chwilę wybierając hydrauliki czy mechaniki, postawił bym na hydrauliki, nawet ten podstawowy model MT400 po ułożeniu klocków daje rade.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...