Skocz do zawartości

Wymiana piasty vs nowe koła do gravela (DT350+R500?) vs dwa zestawy kół


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

------

Wersja TL;DR: Czy DT Swiss 350 + R500 to dobry zestaw do bikepackingego gravela? Czy jak zmienię tylną piastę w Stan's ZTR Grail S1 na DT 350 to będę mógł bezproblemowo zmieniać oba zestawy kół?

------

Mam gravela Fuji Jari 1.3 2018 na fabrycznych kołach Stan's ZTR Grail S1.

 

W zeszłym roku miałem sporo problemów z tylnym kołem:

  • najpierw bicie, które max doszło do 0,5-1cm - usunięte w serwisie
  • potem strzeliła szprycha - poprawiona w serwisie
  • w międzyczasie luzy na piaście (chyba tak to się nazywa - koło chodziło na boki względem osi)
  • potem strzeliła kolejna szprycha, pojawiły się kolejne luzy
  • następnie w serwisie zapleciono koło na nowo na gwarancji - nowe szprychy; piasta i obręcz została
  • potem znowu pojawiły się luzy, dotego gruchotanie w piaście przy obrotach koła
  • w innym serwisie dowiedziałem się, że przez te luzy wyrobiły się takie zęby w piaście (nie wiem jak to się nazywa, ale widziałem zdjęcie - całkowicie wyrobione metalowe części) i że trzeba będzie wymienić piastę. Na pytanie czy da się coś innego z tym zrobić serwis zaproponował dokręcenie piasty na moją odpowiedzialność, na zasadzie "pojeździ Pan aż się zepsuje i wtedy trzeba będzie wymienić" - spoko, jeździłem tak jeszcze bezproblemowo jakieś 1,5 tys km aż do przesiadki na trenażer.

 

No i pytanie - co teraz? Sprawa niby prosta, bo mogę:

1) Wymienić piastę (powiedzmy że DT Swiss 350 + szprychy + robocizna, wyjdzie ~700zł)

2) Kupić nowe koła - tu na myśl przychodzi popularny zestaw 350 + R500 (~1500zł)

 

Przychylam się ku Opcji 2 - skoro dorzucając stosunkowo niewiele mogę mieć pełen nowy zestaw kół, to czemu nie.

 

Tu pojawiają się pytania:

a) Chcę częściej jeździć w terenie, również z bagażem bikepackingowym. Ważę 86-90kg, z rowerem i bagażem wychodzi jakieś 110-115kg. Opony WTB Resolute 42mm, będą w Tubeless. Mam dość ciągłego jeżdżenia po serwisach, wolę bardziej pancerne koła kosztem wagi. Czy DT 350 + R500 to dobry pomysł? A może jakieś inne obręcze od DT?

b) Myślałem sobie, że docelowo fajnie byłoby mieć dwa zestawy kół, które mógłbym w kilka minut zamienić pod konkretną trasę (wciąż lubię asfalt i brevety) - nie chcę zmieniać opon, za dużo będzie zabawy przy Tubeless. Tu pojawia się pomysł wykorzystania Stan'sów jako zestawu na szosę. Czy wymieniając tylną piastę na taką samą jak w nowych kołach wyeliminuję konieczność korekty położenia hamulców (oba zestawy byłyby na DT 350)? Na co jeszcze powinienem zwrócić uwagę?

c) Czy jest sens dopłacać do spawanych obręczy (np. DT 531db)?

d) Na co jeszcze powinienem zwrócić uwagę przy zakupie nowych kół, żeby były jak najbardziej wytrzymałe?

Odnośnik do komentarza

DT350 to dobra i sprawdzona piasta, obręcze też mają dobre opinie. Jeśli Ci to złoży ktoś ogarnięty i na dobrych szprychach to będziesz zadowolony. Możesz napisać jeszcze do lemonbike lub daveo może Ci jeszcze coś ciekawego zaproponują. 

Tu masz za 1199, tylko oznacza sobie co potrzebujesz. Limit wagowy jest na 130 kg.

https://lemonbike.eu/product/dt-swiss-r500/#configuration

Odnośnik do komentarza

@IOO, @Kruk, dzięki za odpowiedzi :)

 

Ten bębenek micro spline to jest głównie potrzebny do ew. upgrade'u w przyszłości? Obecnie mam Shimano 105 11x. Na stronie Lemonbike nigdzie nie jest wprost napisane, czy piasty są na ratchet system - tylko DT 350 Classic.

 

Czy dobrze mi się wydaje, że mając dwa zestawy kół na tym samym modelu piasty i tarczach o tej samej grubości nie będę musiał korygować położenia zacisków hamulca przy zmianie kół? (pomijam przypadek skrajnego zużycia tarczy w jednym zestawie)

.

Odnośnik do komentarza

Noo tak jakbyś chciał kiedyś 12 shimano to wtedy masz możliwość wymiany bębenka a nie całej piasty :)

To napisz do nich i siędopytaj czy te 350 są na ratchet czy na 3 zapadkach :)

Jeeeśli piasty będą te same, z tym samym systemem montażu tarczy co jest ważne, to wtedy raczej nie powinno być problemu z przekładkami kół i obędzie się bez regulowania zacisku. :)

Odnośnik do komentarza

Minęło trochę czasu, trochę się pozastanawiałem, wysłałem zapytania kilka zapytań o złożenie kół...

Skłaniam się ku DT350 + RR481 na 32h DT Competition za 1600zł. Dobry wybór?

Wszystko po to, żeby koła były pancerne:

  • Trochę więcej szprych (w jednym miejscu zaproponowano mi 28, ale wolę mieć zapas wytrzymałości)
  • Trochę droższa obręcz (główna różnica między RR481 a R500 jest taka, że ta pierwsza jest spawana)
Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...