Skocz do zawartości

Shimano Ultegra Di2 oraz E-Tube. Recenzja użytkownika.


JaW

Rekomendowane odpowiedzi

Przezbroiłem rower na Di2. I przedtem, i potem szukałem w necie najróżniejszych informacji o tym systemie, i było dość ciężko. O ile na zagranicznych stronach i kanałach są recenzje, poradniki, omówienia, szczegóły - to po polsku pustynia informacyjna. Postanowiłem więc napisać kilka słów, przybliżając ten bardzo ciekawy temat. 

O sprzęcie nie ma co za dużo pisać: przełożenia zmieniane są silniczkami elektrycznymi, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Działa to o wiele szybciej, niż podczas zmian za pomocą linek, szczególnie przód to przepaść. Druga sprawa to automatyczne ustawianie się pozycji przedniej przerzutki w zależności od położenia tylnej. Coś jak mechaniczne trymowanie, ale w całym zakresie i bez naszego udziału. Po prostu nie istnieje obcieranie łańcucha o przerzutkę, nawet przy maksymalnym skosie. Kwestia numer trzy - tryby Semi-Synchro i Full Synchro. O nich będzie jeszcze w dalszej części opisu. 

Natomiast kilka zdjęć sprzętu można obejrzeć w temacie o moim Specu Diverge:

https://forum.szajbajk.pl/topic/12510-specialized-diverge-e5-comp-2019-kawa-z-mlekiem/page/10/?tab=comments#comment-189682

Teraz o oprogramowaniu, czyli o aplikacji E-Tube. 

Apka występuje w dwóch wersjach - pod Windows oraz na smartfony (iOS oraz Android). Wersja windowsowa łączy się ze pomocą kabelka (tego od ładowarki), a smartfonowa poprzez Bluetooth, ale wymaga dodatkowego modułu EW-WU111, montowanego w rowerze, wewnątrz ramy. Do montażu potrzebny będzie jeszcze krótki kabelek. 

20191212_144808.thumb.jpg.70d86aca34f04cfb25c7817dcc1d5ec2.jpg

Kot nie jest potrzebny. :)

Po podłączeniu modułu krótka instalacja - w telefonie mamy ekran wyszukiwania sprzetu, naciskamy i przytrzymujemy sekundę przycisk w rowerze i po chwili smartfon jest połączony z rowerem. Mmmm... to lubię :)

Na początku rozpoznawanie poszczególnych urządzeń i ewentualnie aktualizacja firmware. 

Screenshot_20191215-205856.thumb.jpg.1cac0f71c8152cabc793d69bfe605471.jpg

Ekran główny wygląda bardzo prosto, tylko potrzebne przyciski i jedno rozwijane menu, na którym jest lista sprzętu, łączenie, rozłączanie, tutorial itp, oraz bardzo ważna ikonka stanu baterii. 

Screenshot_20191215-205103.thumb.jpg.ea670ea0eea71b3f796838fc07dd538e.jpgScreenshot_20191215-205834.thumb.jpg.465f26c83700373e9229a583f46c5faa.jpg

Preset to ładowanie do pamięci sciagnietych ustawień, Update firmware to wiadomo co, dla nas najważniejszy jest przycisk Customize. 

Screenshot_20191215-205113.thumb.jpg.e7e393431660f9333020211437101888.jpg

Opcja pierwsza to ustawienia łączności bezprzewodowej. Swoją drogą... ciekawe, co się dzieje po wybraniu Off Mode :)

Screenshot_20191215-205122.thumb.jpg.007f9b33ccb532f8564a4c7f7deb209a.jpg

Idąc dalej, mamy opcje klamkomanetek, gdzie przyporządkowujemy przyciskom odpowiadające nam funkcje. 

Screenshot_20191215-205132.thumb.jpg.cc8423d67245d86ab2c240b79bc12917.jpgScreenshot_20191215-205146.thumb.jpg.44d1538080cbe9e215555f926fa82597.jpg

Dla posiadaczy kompatybilnych komputerków rowerowych są opcje zmiany ekranów za pomocą przycisków w klamkomanetkach, można też doinstalować sobie ze sklepu Garmin IQ pole danych, na którym graficznie przedstawione jest aktualnie wybrane przełożenie. 

Screenshot_20191215-205217.thumb.jpg.42904b35cb86c65c9d4c9f6ab3a4d263.jpgScreenshot_20191215-205226.thumb.jpg.aeed1db0c12472fd2e0586f96f98b9f0.jpg

Sednem sprawy jest Shift Mode. Ha! To właśnie tutaj ustawiamy sobie rowerek, aby śmigał rakietowo :)

Najpierw krótkie rozpoznanie, czym dysponujemy, czyli pokazujemy aplikacji nasze zębatki, a potem mamy do wyboru dwa tryby: Semi-Synchro i Synchro, które dla jasności nazywam Full Synchro. 

Screenshot_20191215-205619.thumb.jpg.2561d7c6e7e145ea8b1dbdc91dca895b.jpgScreenshot_20191215-205659.thumb.jpg.3305b3a8b1764b3af0b2b91e8f33c7d4.jpg

O trybie Semi-Synchro nie będzie za dużo, bo i nie ma o czym. Sprawa jest prosta: sami sterujemy przednią przerzutką, a Di2 dba o to, aby niwelować dysproporcje. Czyli kiedy zrzucamy z blatu na młynek, a z tyłu samoczynnie przerzutka spada o np dwa stopnie, z 27 zębów na 23. Odwrotnie, podczas zmiany z przodu z małej na dużą mamy z tyłu przeskok w drugą stronę, z mniejszej na większą. Wielkość przeskoku (ilość zębatek) ustawiamy sobie wg uznania. Unikamy tym sposobem szarpnięć i momentów bez ciągu, kiedy nogi na pedałach nagle zaczynają naśladować wentylator szybkoobrotowy. Nie ma też momentu, kiedy wrzucamy na blat i nagle jest ciężko, a kolana klną na naszą bezmyslność. I zawsze, ale to zawsze zmiana czy to w jedną, czy w drugą stronę trwa pół sekundy. Trzeba też brać pod uwagę to, że w Di2 nie ma linek, a przełożeniami sterują przyciski, dlatego efekt pojawia się natychmiast po pstryknięciu na klamkomanetce. Kto jeździ po górach ten wie, jak długo te pół sekundy może trwać :)

Ostatni w kolejce jest tryb na którym jeżdżę, czyli Full Synchro. Polega na tym, że w ogóle nie musimy sterować przednią przerzutką, elektronika robi to za nas. Musimy tylko jej powiedzieć, jak ma to robić. 

Screenshot_20191215-205712.thumb.jpg.89929c05e62fd5ca5c3b2034fba3f827.jpg

Być może na pierwszy rzut oka wygląda to na skomplikowane, ale naprawdę takie nie jest. Za pomocą przycisków Up i Down oraz graficznie przedstawionej kasety ustalamy, przy osiągnięciu której zębatki z tyłu następuje zmiana z przodu, i o ile zębatek ma przeskoczyć w tym momencie tył. Proste, intuicyjne, genialne. Obrazowo: jedziemy pod górę, mając z przodu dużą zębatkę, a z tyłu zmieniamy stopniowo przełożenia na coraz lżejsze, idąc "w górę" kasety. W chwili, gdy zmienimy na kasecie zębatkę z trzeciej na drugą (u mnie ma ona 30 zębów), wówczas automatycznie z przodu następuje zrzucenie z dużej zębatki na małą. Aby nie bylo szarpnięcia, w tym samym momencie łańcuch na kasecie schodzi o dwie zębatki, dając twardsze przełożenie. 

Łatwo można sobie to wyobrazić, są też filmy pokazujące to na YT. Komfort takiego rozwiązania jest na tyle wysoki, że nie szkoda mi było wydać na Di2 pokaźnej kwoty.

Edytowany dopisek: Multi Shift

Kolejną opcją, którą można ustawić w Di2 to reakcja systemu na długie naciśnięcie przycisku zmiany zębatek na kasecie. Otóż można takie przytrzymanie zaprogramować, aby łańcuch przeskakiwał aż do skrajnej zębatki, w górę lub w dół. Jednak o wiele lepszą opcją jest ustawienie, aby po przytrzymaniu przycisku łańcuch przeskoczył na przykład o trzy zębatki. Od razu, w sekundzie - lekko, szybciutko, bez szarpnięć. Mega przydatna opcja, kiedy na pełnej prędkości atakujemy stromy podjazd, i w pewnym momencie... no sami wiecie, co się dzieje :) Tak, Multi Shift jest naprawdę spoko. 

Edycja - dodany opis ekranu danych Di2

Po zamontowaniu w rowerze Di2 zmieniłem też mojego Garmina Edge Explore na Edge 830. Nie była to zmiana konieczna, ale niestety, Explore nie jest kompatybilny z grupami bezprzewodowymi. Chcąc więc mieć podgląd tego, co się dzieje w moim rowerze, trzeba było kupić odpowiednie urządzenie, no i wybrałem Edge 830.

Sparowanie Edge 830 i Di2 przebiegło gładko i bez żadnych problemów. Trochę eksperymentowałem z ekranami i polami danych, aby w końcu wybrać odpowiedni dla siebie układ.

Możliwości modyfikacji pól danych są bardzo duże, fajnie jest mieć podgląd wielu różnych parametrów jazdy, ale na jednym ekranie można mieć tylko 10 pól danych. Konieczne jest więc ustawienie kilku ekranów, oraz przełączanie się między nimi. Zystem Di2 ma dwa dodatkowe przyciski na szczytach klamkomanetek, które do tego celu nadają się wprost idealnie.

Aktualnie mam ustawione 3 ekrany danych:

- podstawowe parametry jazdy

- mapa wraz z godziną i prędkością

- ekran Di2 z nachyleniem i wysokością

Jest też ekran Climb Pro, który wyświetla mi się automatycznie przed stromymi podjazdami. 

Na ekranie Di2, który preferuję w pagórkowatym terenie jest to, co ułatwia jazdę, odpowiednie planowanie przełączania biegów i efektywne pedałowanie. 

20200106_182645.jpg.f25ee4f5364ba6d97364af762a88d40c.jpg

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby każdy użytkownik spersonalizował sobie wszystkie pola danych według własnych preferencji.

20200106_182700.jpg.d73e09a6355fdcc8251d618bdae20d9f.jpg

 

To już w zasadzie wszystko, cała filozofia. Osprzęt ma bardzo zbliżoną wagę do mechanicznej Ultegry, bateria powinna wystarczyć na jakieś 2000 km jazdy, można korzystać z mechanicznych hamulców, wybierając odpowiedni wariant klamkomanetek, moduł sterujący można dać w kierownicy, na ramie, pod mostkiem - są różne rodzaje. Baterię najlepiej schować w sztycy. 

Na ewentualne pytania postaram się odpowiedzieć, więc śmiało. 

 

 

  • Lubię to! 5
Odnośnik do komentarza

Ojjj tak, też uwielbiam swoje Di2 i tak jak mówisz, największe jej cechy poznaje się na podjazdach, zawsze przerzuci w mgnieniu oka :) Ja osobiście nie jeżdzę na Auto (Semi synchro i Full Synchro) bo najzwyczajniej w świecie rzadko używam małego blatu (kwestia terenu zamieszkania :) 

Bateria faktycznie starcza no ok 1700-2000 km ale niczego ze sklepu IQ ściągać nie trzeba. W przypadku Garmina wyszukujemy tylko Di2 jako czujnik i wtedy zaczyna się zabawa, zmiana ekranów za pomocą przycisków to piękna sprawa zresztą jak i cała możliwa do ustawień kominacja. Dzięki aktywnym po połączeniu z Garminem ekranom Di2 możemy miec podgląd do stanu bateri, aktualnych przełożeń a także m. in. jednym tapnięciem w ekran możemy zmienić tryby synchro na manual lub odwrotnie !

 

  • Lubię to! 2
Odnośnik do komentarza

Jak masz Di2 to lepszy będzie 530 bo w 830 i tak nie wykorzystac tapnięć na ekranie a dzięki temu zostawisz sobie więcej miejsca na ekranie. W 830 dolna krawedz zabierana jest przez pojawiające się na ekranie przyciski...

 

Zrzut ekranu 2019-12-17 o 08.26.15.jpg Edytowane przez Antyszprycha
Odnośnik do komentarza

Chodzi o to, że przeciętny amator, jeżdżący dla przyjemności, nie zdaje sobie sprawy z tego, jak realnie działa Di2 i co daje. Byłem świadomy istnienia napędów elektronicznych, przewodowych i bezprzewodowych, ale nie miałem pojęcia o ich możliwościach. 

Nie trzeba od razu kupować, ale znając temat można sobie zaplanować coś na przyszłość, poszukać możliwości pojeżdżenia na rowerze z elektroniką, poznać opinie itp. 

Odnośnik do komentarza

Cześć, 

mógłby ktoś mnie wesprzeć i podpowiedzieć jakie elementy DI2 powinienem kupić, żeby zrobić upgrade z mechanicznej grupy ultregra disc. Chcialem się zorientować jaki to może być koszt takiej zmiany? 

Odnośnik do komentarza

Musisz wymienić praktycznie wszystko:

-Obie klamko-manetki

-Obie przerzutki

-kupić przewody-

-Kupić baterie

-kupić wszystkie te łączniki przewodów itp.

-Kupić ładowarkę

 I pewnie jeszcze coś.

Odnośnik do komentarza
59 minut temu, Tomek1979 napisał:

mógłby ktoś mnie wesprzeć i podpowiedzieć jakie elementy DI2 powinienem kupić, żeby zrobić upgrade z mechanicznej grupy ultregra disc. Chcialem się zorientować jaki to może być koszt takiej zmiany? 

Zostaje korba i zaciski. Reszta out

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, Tomek1979 napisał:

Cześć, 

mógłby ktoś mnie wesprzeć i podpowiedzieć jakie elementy DI2 powinienem kupić, żeby zrobić upgrade z mechanicznej grupy ultregra disc. Chcialem się zorientować jaki to może być koszt takiej zmiany? 

Zostaje korba i kaseta. Co do hamulców, to zależy jakie masz teraz. Jeśli masz hydrauliczne, to klamki do nich są dużo droższe. Jeśli masz mechaniczne, to możesz przy nich pozostać, wówczas zaoszczędzisz na tańszych klamkach. Do kupienia oprócz tego, co wymienił @Krukjeszcze odpowiedni dla Twojej ramy junction. 

Odnośnik do komentarza
5 godzin temu, JaW napisał:

Zostaje korba i kaseta. Co do hamulców, to zależy jakie masz teraz. Jeśli masz hydrauliczne, to klamki do nich są dużo droższe. Jeśli masz mechaniczne, to możesz przy nich pozostać, wówczas zaoszczędzisz na tańszych klamkach. Do kupienia oprócz tego, co wymienił @Krukjeszcze odpowiedni dla Twojej ramy junction. 

Hamulce hydrauliczne 🙄 teraz jest wrzucona Ultegra R8020

Odnośnik do komentarza
10 godzin temu, SzpiceR napisał:

Ogólnie jeśli w jakiś sposób "liczysz się z pieniędzmi" i nie uważasz, że ta rama będzie Ci służyła ładnych kilka lat to nie warto.

To jest nowy Trek Madone sl6, więc raczej trochę z nim pobędę 😉

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, Tomek1979 napisał:

To jest nowy Trek Madone sl6, więc raczej trochę z nim pobędę 😉

Piękny rower. Rób upgrade, będziesz zadowolony :) Junction do kierownicy, bateria w sztycy i będzie super. 

  • Lubię to! 2
Odnośnik do komentarza

  

W dniu 2.03.2020 o 07:38, Tomek1979 napisał:

To jest nowy Trek Madone sl6, więc raczej trochę z nim pobędę 😉

 

Też mam SL6 (2019) i będę robił upgrade. Junction w ramę, bateria w ramę i wio 😃 Hamulce mam standardowe bo to Madone z zeszłego roku modelowego 😃

Kosztowo 4600 zł z robocizną (bez bluetooth). Drogo, ale komfort inny. U mnie z linkami i pancerzami ciężko kierownica chodzi, jakaś taka toporna jest, a wszystko mocno upchane.

A tak będzie bajecznie.

Edytowane przez dmxzor
  • Lubię to! 2
Odnośnik do komentarza

Witam, mam pytanie odnoście DI2 xtr, kupiłem właśnie zestaw i go chcę zamontować . Na wyświetlaczu jest znaczek bluetooth, czy to znaczy że nie musze dokupować modułu żeby łączyć się np.  z nawigacja garmina, czy też ten moduł i tak musze kupić, dziękuję 

Odnośnik do komentarza

Cześć,

"podpinam" się pod temat i poproszę o informacje nt di2 R8070 :)

zamierzam zmienić napęd z 105 hydrauliczny na elektroniczną wersję r8070.

obecnie mam rower cannondale caad12, rok prod. 2019,  wersja shimano 105 disc, hydraulic, korba 52/30 fsa, kaseta 11/30 shimano, przerzutki, zaciski hamulcowe 105. rower przystosowany wg producenta do zamontowania systemu di2.

rozumiem, że potrzebuję kupić: 2 x klamko-manetki (pod hydraulikę), 2x przerzutki (przód, tył) oraz resztę tzn.  akumulator + wspornik aku+ ładowarkę + kable + junktion (montowany do kierownicy i ładowania/ustawiania zestawu);

pozostałe części tzn. zaciski hamulcowe + korba + support + zębatki korby pozostaną na ten czas (koszty wiadomo).

 

pytanie 1.

jaka jest średnica baterii i czy ona jest montowana w sztycy czy pod sztycą w rurze pionowej roweru; w sensie mam rower caad12 gdzie średnica sztycy i rury pionowej roweru to 25.2mm i ok 25.2mm, natomiast średnica wew. sztycy to ok 20mm (nie mam suwmiarki aby zmierzyć dokładnie);

 

pytanie 2.

jakie dokładnie części dodatkowe bym musiał kupić, najlepiej numery katalogowe Shimano. wiem  o klamkomanetkach i przerzutkach (klamki: ST-R8070-R, ST-R8070-L, przerzutki: FD-R8050, RD-R8050-GS.  ale sposób montażu? oraz jakie dodatkowe części dokładniej (numery części shimano);

 

wiadomo co jest na świecie, a w związku z tym, co w sklepach (stacjonarnych)... nie ma praktycznie nic więc pozostaje szukać części z ofert sklepów internetowych, nierzadko spoza kraju, stąd moje pytania.

 

Pozdrawiam,

Aleksander.

Odnośnik do komentarza

Ostatnio stałem się posiadaczem rowerka z Ultegrą DI2 10 rzędową z baterią przypinaną na zewnątrz. Zasilacz nie ma wejścia USB tylko jest taki jak zwykła ładowarka. No i teraz pytanie: czy można do tego kompletu podłączyć przekaźnik wu111 i czy będzie możliwość podpięcia telefonu lub Garmina (mam 520). 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...