Skocz do zawartości

Na co zwrócić uwagę kupując niedługo rower MTB


konop90

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie chciałbym się dowiedzieć na co byście polecali zwracać uwagę przy kupnie nowego roweru mtb ale nie teraz. Planuję coś kupić na jesień/zimę ale pomyślałem, że dobrze będzie się dokształcić i dowiedzieć od was na co zwracać uwagę. Może trochę o tym czego szukam. Ma być to rower jako odskocznia od szosy. Ścigać się na nim w maratonach nie będę ale szutry bądź las jak najbardziej i do tego ścieżki rowerowe w mieście kiedy bym jeździł z żoną :D 

Na początek oczywiście budżet czyli to od czego trzeba zacząć. Mogę wydać 3 tyś plus minus bo może uda mi się załatwić zniżkę w zaprzyjaźnionym sklepie (idąc tam chciałbym mieć już jakieś pojęcie czego szukam dlatego pytam). Z tego co orientowałem się to najlepszy dla mnie będzie napęd 2x10-11 oraz osprzęt na poziomie deore. Sam  siebie celowałbym w koła 29' ale tu pojawia się podobno pewne ograniczenie a dokładniej mówiąc mój wzrost - 170 cm. Wszędzie gdzie czytałem to najlepiej brać 27,5' żeby się nie męczyć przy "zwrotności". 

Jak rozmawiałem ze znajomym to mógłbym wyrwać kellys thorx 30 za około 3000 (oczywiście koła 27,5) jednak nie wiem czy jest to jedyny wybór bo była to szybka rozmowa. Nie koniecznie chodzi mi o rzucanie modelami wystarczy mi opis na co zwracać uwagę (jaki amorek dlaczego ten a nie inny, rodzaj przerzutek itp). Mam nadzieję, że w miarę "po ludzku" opisałem mój problem i z góry dzięki za pomoc.

Opublikowano
  1. Z kół 29" nie rezygnuj tak łatwo - warto powalczyć o znalezienie wielkości ramy odpowiedniej dla siebie przy dużym kole, niż z góry założyć, że 27,5" będzie lepsze. Ja mam 169 cm wzrostu i śmiga mi się na 29erze doskonale. Nie przesadzajmy z tym "męczeniem przy zwrotności" - jeśli nie będziesz się ścigał na hardkorowo trudnych i krętych, karkołomnych odcinkach technicznych, to tej minimalnej różnicy na zwrotności nigdy nie odczujesz. Za to przy dużym kole na pewno odczujesz większą łatwość w podjeżdżaniu, dużo lepszą stabilność dużego koła i lżejsze pokonywanie przeszkód, odczujesz wreszcie różnicę w prędkości - duże koło jest po prostu szybsze. Po prostu przymierz się do tego i tamtego, jeśli będziesz miał możliwość i wybierz to, co dla Ciebie lepsze.
  2.  Amortyzator - rozglądaj się za powietrznym. W tym budżecie powinno to być wykonalne (a pod koniec roku to już w ogóle - przeceny!). Sprężynowe amortyzatory są ciężkie i nie mają kultury pracy amortyzatorów powietrznych. Może Ci się uda trafić nawet jakiegoś Rock Shoxa, choć najlepsze powietrzne Suntoury też nie są złe. Na amortyzator od Fox'a raczej nie masz co liczyć w tych pieniądzach, ale amortyzatorów od RST powinieneś się już na tym poziomie wystrzegać.
  3. Napęd 2x10 czy 2x11 będzie bardzo dobrym wyborem, jest uniwersalny i przyjazny, wybacza nie zawsze wyrobioną nogę, a nie waży tonę. Najlepiej się sprawdza z kołem 29". Poziom Deore, to wartałoby sobie ustawić jako minimum. No chyba że trafi Ci się akurat rower życia, pechowo na Accera czy Altusie, to i tak bierz - i tak to kiedyś wymienisz. Nie napinaj się tylko na przerzutki Shimano - Sram jest równie dobry (jeśli nie lepszy).
  4. Dobrze, żeby główka ramy była taperowana. Amortyzatory będą szły w tę stronę, a jakbyś kiedyś chciał wymieniać, to dobrze byłoby mieć ramę, która to ogarnie.
  5. Kolor i ogólny wygląd. ;) To nieprawda, że kolor nie jedzie. Na rowerze, który fizycznie podoba Ci się mało, trudno jest złapać to coś. ;)
Opublikowano
1 godzinę temu, konop90 napisał:

Sam  siebie celowałbym w koła 29' ale tu pojawia się podobno pewne ograniczenie a dokładniej mówiąc mój wzrost - 170 cm. Wszędzie gdzie czytałem to najlepiej brać 27,5' żeby się nie męczyć przy "zwrotności". 

Za zwrotność to odpowiada geometria (no i umiejętności) a nie wielkość kół. Są maszyny na kołach 29" nie mniej zwrotne od 27,5. Jedyne ograniczenie to waga, która przekłada się na przyśpieszenie. Nie oszukując, moja 29-tka poprawiła ten parametr dopiero po zmianę kół. 

A na co zwracać uwagę? U mnie to są trzy parametry: Rama (geometria), amortyzator, koła. 

50 minut temu, Łabędź napisał:

Sprężynowe amortyzatory są ciężkie i nie mają kultury pracy amortyzatorów powietrznych

Trochę się przyczepię. Dobre spreżynowce jak Sr Suntour XCR albo Rock Shock XC30/32 pracują bardzo ładnie pod wagą 70-80kg. Oczywiście jak da radę złapać coś powietrznego to tylko się cieszyć ale jeśli będzie coś na sprężynie z w/w to nie ma tragedii.

Od siebie dodam coś przekraczające budżet http://m.romet.pl/Rower,MUSTANG_29_2,10,707,710,14524,2017.html i coś poniżej http://m.romet.pl/Rower,MUSTANG_29_1,10,707,710,14527,2017.html

  • Pomógł 1
Opublikowano

Super dzięki za wskazówki ale jak mogę to jeszcze was "wykorzystam".
1. Wiadomo im droższe rzeczy tym większy koszt serwisu. Jak to wychodzi w przypadku roweru? Mam na myśli bardziej amortyzator powietrzny bo napęd to mniej więcej wiem.
2. Co to jest ta sztywną oś i jak rozpoznać, że w danym modelu się znajduje? Domyślam się, że daje ona sztywność ale co jeszcze? Podobnie nie rozumiem co daje holowtech (chyba tak to się pisze) oraz taperowana główka? Z tego co znalazłem to nie jest opisane co to daje jedynie, że firmy idą już w tym kierunku.
3. W niektórych rowerach jest deore zaś w innych jeszcze dopisek shadow, to konstrukcja inna czy jak?

Wysłane z mojego D6503 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

1. Serwis amortyzatora powietrznego nie jest jakiś trudny czy drogi. Na YT jest kilka poradników jak to zrobić.

2. Sztywna os o po prostu oś o większym przekroju. Ogólnie zwiększa sztywność konstrukcji co przekłada się na pewność prowadzenia. Jest jest ona częścią piasty a dodawana jest do amortyzatora/ramy (każdy producent tego podzespołu ma swoje patenty blokowania osi). 

Z Hollowtech jest więcej do opisania. Korba oznaczona po prostu jako Hollowtech to taka z pustymi ramionami a te oznaczone jako Hollowtech II to po prostu kobra że zintegrowaną osią. Przykładowo korba M590 to HTII a dopiero SLX ma też puste ramiona.

Taperowana główka ramy to sterówka z powiększonym dolnym łożyskiem sterów. Podobnie jak sztywna oś ma zapewnić sztywność konstrukcji.

3. Shadow to pomniejszony profil przerzutki. Zmieniarki zbudowane w ten sposób nie wystają tak bardzo za obrys ramy jak nizsze modele. Jest jeszcze Shadow+ czyli przerzutki posiadające dodatkowo "sprzęgło" (hamulec cierny) redukujące ruchy wózka na nierównościach a tym samym obijanie się łańcucha o ramę a co ważniejsze zapobiegające samoczynnej zmianie biegów.

Opublikowano
7 minut temu, konop90 napisał:

1. Wiadomo im droższe rzeczy tym większy koszt serwisu. Jak to wychodzi w przypadku roweru? Mam na myśli bardziej amortyzator powietrzny bo napęd to mniej więcej wiem.

Jeśli założymy, ze droższe rzeczy sa lepsze jakościowo, to czasem serwis wychodzi dużo taniej niż serwisowanie czegoś badziewnego. A ogólnie rzecz ujmując serwis bez względu na wartość osprzętu wychodzi podobnie cenowo, więc portfela nie zrujnują.

10 minut temu, konop90 napisał:

2. Co to jest ta sztywną oś i jak rozpoznać, że w danym modelu się znajduje? Domyślam się, że daje ona sztywność ale co jeszcze? Podobnie nie rozumiem co daje holowtech (chyba tak to się pisze) oraz taperowana główka? Z tego co znalazłem to nie jest opisane co to daje jedynie, że firmy idą już w tym kierunku.

Sztywna oś wspomaga sztywnośc koła - i to chyba tyle.

Hollowtech jest to technologia uzywana przez Shimano w przypadku korb. Oznaczona jest jako Hollowtech (lub Hollowtech I) i Hollowtech II. Pierwsza pozwala obniżyć wagę korby poprzez zastosowanie próżni w ramonach korby (one są w środku puste, ale nadal wytrzymałe), a druga dotyczy zintegrowania osi korby z jednym z ramon,a  dokładniej z prawym. Technologia ta pozwoliła równiez na zastosowanie nieco innego rozwiązania w zakresie umieszczenia łożysk wkładu suportu - teraz są wk©ecane na zewnątrz. Wcześniej były zespolone z osią suportu. 

Taperowana główka (zwana stożkową, zwężaną,trapezową itp)- konstrukcja główki ramy roweru, w której stosuje się rury sterową amortyzatora/widelca która ma dwie średnice - większą na dole i mniejszą na górze). Dzięki temu zwiększa się sztuwnosć ramy. 

 

17 minut temu, konop90 napisał:

3. W niektórych rowerach jest deore zaś w innych jeszcze dopisek shadow, to konstrukcja inna czy jak?

Deore , obok  Turnej, Altus/Acera , Alivio, SLX,XT, XTR to oznaczenie jednej z grup osprzętu Shimano. Usytuowana jest mniej więcej na środku miedzy Alivio a SLX. Technologicznie porobne jak grupy od Alivio poczynając. Również dotyczy to ceny. Wielu uważa, ze Deore to bardzo dobra technologicznie, technicznie i cenowo grupa Shimano i w pełni się z tym zgodzę. Wystarcza większości użytkownikom.

Shadow (cień)- to jedna z technologii zastosowanych w przerzytkach tylnych. Dotyczy ona kształtu przerzutki, która ma bardziej zwartą budowę tzn. jest węższa jak popatrzysz na nia od tyłu. Dzięki temu rzuca "mniejszy cień" ;), a tak serio to rozwiązanie to chorni przerzutkę przed zachaczeniem przy pokonywaniu przeszkód - jest węższa, mniejsza więc i trudniej nią coś zachaczyć (choć nie jest to niemożliwe ;). 

 

Opublikowano

Jeśli chcesz używać rower mtb tylko rekreacyjnie, a nie planujesz ścigać się w maratonach to tak naprawdę sztywna oś, taperowana główka ramy itd. nie są Ci potrzebne. 
Wiadomo, że fajnie kiedy nasz "nowy" rower ma to wszystko, ale to przekłada się na odpowiednio wyższą cenę. 
Także proponuje się rozejrzeć za rowerem, który będzie miał właśnie osprzęt na poziomie deore i miał dobry amortyzator, który starczy na wiele lat użytkowania i przede wszystkim będzie się Tobie podobać - wtedy będziesz chciał nim jeździć :D
Nie jestem na bieżąco z najnowszymi modelami, ale mogę polecić Giant Talon 0 LTD (sam właśnie posiadam go jako rower rekreacyjny, a w maratonach też można na nim spokojnie pojeździć). Myślę, że znajdziesz jeszcze modele z 2016. 
A także widziałem ostatnio na wystawie sklepowej Krossa B8 Rio, też myślę że rower z dobrym osprzętem w dobrej cenie.
 

Opublikowano

I jak pisałeś, kup zimą. Ja z synem pojechałem po rower na początku listopada, w dużym salonie rowerowym był popłoch, że ktoś przyszedł :-) I jeszcze większy, że kupuje rower :-)

Kupowaliśmy Krossa i na modele z 2016 dawali nam 20% rabatu bez jakiegokolwiek pytania a na modele które dopiero co rozpakowali, na następny rok - 2017, dawali 10% rabatu, plus jeszcze udało się coś urwać na akcesoriach. Dodatkowo można było swobodnie wybierać, marudzić i gadać o pierdołach. Jak w maju udało się przekonać żonę do zakupu roweru, to w tym samym sklepie, rabatu dostałem 5% i to tylko dlatego, że pamiętali wcześniejsze zakupy, a sam zakup był w związku z sezonem i ilością ludzi w sklepie - był w pośpiechu.

Opublikowano
17 godzin temu, Red napisał:

Za zwrotność to odpowiada geometria (no i umiejętności) a nie wielkość kół.

Dokładnie tak jak pisze RED. I właśnie od doboru właściwej ramy nalezy rozpocząc. Jak rama Ci nie bedzie leżała to i jazda może nie sprawiać CI przyjmeności.

  • Pomógł 1
Opublikowano

No dobra to teraz przy okazji odwiedzania serwisu wsiądę na jakieś 29" i zobaczę jaka jest różnica. 

@m25 Tak jak mówisz może nigdy z tego nie skorzystam ale kupowałem kiedyś pierwsze mtb i patrzyłem co mi jest niepotrzebne bo ścigać się nie będę itp i potem drożej kosztowało mnie ulepszanie niż gdybym za pierwszym razem dołożył trochę więcej :D człowiek uczy się całe życie jak to mówią.

@Franz Mauer, @Red Dzięki za obszerne wyjaśnienia wiem już na co powoli zwracać uwagę i pierwszym od czego należy zacząć to geometria roweru. Najchętniej to bym wyrwał jakąś możliwość przetestowania roweru chociaż na 20 km ale nic w okolicy takiego nie ma a znajomi odpadają ze względu na wzrost :D 

Opublikowano

Teraz jest sezon, wiec poszukaj w necie jakiś imprez rowerowych w okolicy,bo tam najczęściej można dosiąść testowo różne rowery :)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...