Skocz do zawartości

Amortyzator sprężynowy vs. powietrzny.


Anton

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Ponoc amortyzatory sprezynowe zmieniaja swe wlasciwosci wraz ze spadkiem temp. na zewnatrz.Czy powietrzne rowniez maja taki sam problem? Pzdr?

Odnośnik do komentarza
Franz Mauer

Tak to prawda - w zimie potrafią zamarznąć tak jak powietrze w powietrznym...;)

Edytowane przez Franz Mauer
Odnośnik do komentarza
17 minut temu, Franz Mauer napisał:

Tak to prawda - w zimie potrafią zamarznąć tak jak powietrze w powietrznym...;)

Nie jezdzisz zima na rowerze??

22 minuty temu, Franz Mauer napisał:

Tak to prawda - w zimie potrafią zamarznąć tak jak powietrze w powietrznym...;)

A tak na powaznie?

Odnośnik do komentarza
Franz Mauer

Tak na poważnie to zdarza się, że smar lub olej w zimie robi się gęściejszy. Wtedy amortyzator trochę zmienia właściwości, ale to raczej gdy rower odpowiednio długo poddawany jest działaniom niskiej temperatury.

Odnośnik do komentarza

Gdzies w necie czytalem ze w niskich temperaturach amortyzatory sztywnieja.czyli dotyczy to i sprezynowego i powietrznego?obydwa maja te sama wade?

14 minut temu, Franz Mauer napisał:

Tak na poważnie to zdarza się, że smar lub olej w zimie robi się gęściejszy. Wtedy amortyzator trochę zmienia właściwości, ale to raczej gdy rower odpowiednio długo poddawany jest działaniom niskiej temperatury.

Gdzies w necie czytalem ze w niskich temperaturach amortyzatory sztywnieja.czyli dotyczy to i sprezynowego i powietrznego?obydwa maja te sama wade?

Odnośnik do komentarza

1. Tanie widelce sprężynowe w środku mają elastomer. Ten element bardzo zmienia własności pod wpływem temperatury. Stąd znacznie gorsza praca.

2. Dobre widelce sprężynowe (a są takie) i widelce powietrzne same w sobie nie będą pracować gorzej w niskich temperaturach. Ale olej, który znajduje się w tłumiku pod wpływem zimna zwiększa swoją lepkość, co prowadzi do otępienia działania całości.

O ile z pierwszym specjalnie nie da się walczyć, a i szkoda czasu/pieniędzy, to z drugim można poprzez wymianę oleju na mniej lepki. 

Odnośnik do komentarza
Napisano (edytowane)
44 minuty temu, Fenthin napisał:

1. Tanie widelce sprężynowe w środku mają elastomer. Ten element bardzo zmienia własności pod wpływem temperatury. Stąd znacznie gorsza praca.

2. Dobre widelce sprężynowe (a są takie) i widelce powietrzne same w sobie nie będą pracować gorzej w niskich temperaturach. Ale olej, który znajduje się w tłumiku pod wpływem zimna zwiększa swoją lepkość, co prowadzi do otępienia działania całości.

O ile z pierwszym specjalnie nie da się walczyć, a i szkoda czasu/pieniędzy, to z drugim można poprzez wymianę oleju na mniej lepki. 

Dobre widelce sprężynowe (a są takie) 

A jakie to sa dobre widelce sprezynowe? Dobrze pracujace w niskich temperaturach.

Edytowane przez Anton
Odnośnik do komentarza
1 godzinę temu, Fenthin napisał:

1. Tanie widelce sprężynowe w środku mają elastomer. Ten element bardzo zmienia własności pod wpływem temperatury. Stąd znacznie gorsza praca.

2. Dobre widelce sprężynowe (a są takie) i widelce powietrzne same w sobie nie będą pracować gorzej w niskich temperaturach. Ale olej, który znajduje się w tłumiku pod wpływem zimna zwiększa swoją lepkość, co prowadzi do otępienia działania całości.

O ile z pierwszym specjalnie nie da się walczyć, a i szkoda czasu/pieniędzy, to z drugim można poprzez wymianę oleju na mniej lepki. 

ad.2.

W zasadzie to otępienie nie powoduje sama sprężyna, a tłumienie takiego amorka.

Wystarczy przed zimą zmienić olej na rzadszy i po temacie.

1 godzinę temu, Anton napisał:

Dobre widelce sprężynowe (a są takie) 

A jakie to sa dobre widelce sprezynowe? Dobrze pracujace w niskich temperaturach.

Choćby Rock Shox XC30, XC32, Recon.

Jeszcze parę się znajdzie ;)

Odnośnik do komentarza
Napisano (edytowane)
16 minut temu, SpiderMAN napisał:

ad.2.

W zasadzie to otępienie nie powoduje sama sprężyna, a tłumienie takiego amorka.

Wystarczy przed zimą zmienić olej na rzadszy i po temacie.

Choćby Rock Shox XC30, XC32, Recon.

Jeszcze parę się znajdzie ;)

Dzieki?

Edytowane przez Anton
Odnośnik do komentarza
3 godziny temu, Anton napisał:

A jakie to sa dobre widelce sprezynowe? Dobrze pracujace w niskich temperaturach.

Każdy jeden widelec, czy powietrzny, czy sprężynowy, w zimie stanie się bardziej tępy. To nie jest kwestia zamarzania sprężyny czy skraplania się powietrza (tak, przekolorowane przykłady), tylko zwiększania się oporów przepływu oleju w tłumiku. 

Dobre sprężynowe widelce? Głównie wypusty Rock Shox i Marzocchi sprzed lat. Dzisiaj naprawdę dobre widelce ze sprężyną stalową znajdują swoje zastosowanie jedynie w DH. Choć i tam to niedobitki. W lżejszych zastosowaniach praktycznie każdy jeden widelec ze średniej i każdy z wyższej półki ma sprężynę powietrzną. Lżejsze, łatwiejsze do ustawienia i niewiele droższe. Na przykładzie Raidona. Wersja na stali - 599zł. Na powietrzu - 669zł. Wybór jest chyba oczywisty.

2 godziny temu, SpiderMAN napisał:

ad.2.

W zasadzie to otępienie nie powoduje sama sprężyna, a tłumienie takiego amorka.

Wystarczy przed zimą zmienić olej na rzadszy i po temacie.

A co ja innego napisałem?

Odnośnik do komentarza
3 godziny temu, Anton napisał:

Dobre widelce sprężynowe (a są takie) 

A jakie to sa dobre widelce sprezynowe? Dobrze pracujace w niskich temperaturach

Praktycznie każdy amortyzator z tłumikiem można zaliczyć do dobrych a przynajmniej przyzwoitych. Różnica jest głównie w jakości ale nawet XCM HLO jest okej jeśli nie stać cię na nic lepszego.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...