Skocz do zawartości

Różnice między kwadratem a innymi typami


thigrand

Rekomendowane odpowiedzi

(uwaga, pytanie nooba)

Cześć, kupiłem rower Kands COMP-ER 29″ Alivio

I zauważyłem, że jest w nim korba Acera na kwadracie(SHIMANO ALU 48x36x26 (FCM371-866))

W internecie udało mi się wyczytać różnice "anatomiczne" między kwadratem a innymi typami. 
Na forach i blogach też widzę, że wielu ludzi radzi uciekać z kwadratu. Stąd moje pytanie.

Co daje przejście z kwadratu na zintegrowaną oś? Nie mogę znaleźć prostej odpowiedzi. 

I czy taką różnice jest w stanie zauważyć osoba początkująca?

Edytowane przez thigrand
pomyłka w tytule
Odnośnik do komentarza

Zauważysz, korba na kwadrat po krótkim czasie zaczyna strzelać skrzypieć i ciągle ją trzeba dokręcać. Duże znaczenie ma tu waga rowerzysty, im większa tym szybciej i głośniej. Różnic w sztywności raczej nie zauważysz, w wadze też nie... 

Ale nie ma co wymieniać od razu w nowym rowerze, pojeździsz, skręcisz kilka razy aż przestanie... potem jeszcze kilka razy... 

Odnośnik do komentarza

Co do kwadratu to nie prawda wszystko zależy od stanu utrzymania przy mojej wadze 85kg nie strzela kwadrat a nie jezdzę normalnie tylko też na wyścigach i trail. Jeżeli się kupuje suporty lichej jakości tak to jest. Że sezon dana osoba pojezdzi i już coś się dzieje.

Co do różnic nowsze wkłady suportu typu Hollowtech II też strzelają jeżeli dostanie się do nich brud... Po prostu są żywotniejsze pod względem wielkości łożysk i ogólnie cały zestaw z zintegrowana osia z jednym z ramion daje sporo sztywności a nawet więcej niz większość korb na kwadrat lecz przy wyższych modelach zestawu suportu na kwadrat nie odczułem różnicy przy sztywności Hollowtech II może troszeczkę.

Temat o suportach już był na kanale Szajbajka ;) 

 

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

Raczej chodziło mi o to że strzela korba nie środek... miałem chyba 3 różne aluminiowe i za każdym razem było tak samo, po dokręceniu korby (nie suportu) pojawiało się trzeszczenie. I moje podejrzenie właśnie padło na kształt tego połączenia... 

Odnośnik do komentarza

@cepelia Dzięki za sugestię. Od razu nie wymienię. Ale jak Szajbajk radzi, będzie to moja pierwsza nagroda za wytrwałość:)

@LukasFR22 Dzięki za info. Szukałem u Szajbajka pod hasłem "korba" i znalazło jakieś filmiki, ale nie odpowiedziały mi one na to pytanie. 
Czyli podsumowując, nie chodzi o samą jazdę ale o wytrzymałość i docelowo potencjalne skrzypienie itp. Zgadza się?

Odnośnik do komentarza

Przede wszystkim chodzi o sztywność i wagę całego systemu suportu. Kwadrat jest strasznie ciężki z powodu pełnej osi, ponadto im większa sztywność tym mniej mocy przekazywanej przez mięśnie idzie w gwizdek, system na kwadrat jest zdecydowanie najmniej sztywny ze wszystkich (wygrywa chyba tylko z zabytkowymi klinami), Co do trwałości, to różnie z tym bywa i wcale nie jest powiedziane, że kwadrat będzie mniej trwały, postrzelać i potrzeszczeć faktycznie lubi.

Sens wymiany nowego, tudzież prawie nowego suportu i korby dla mnie jest praktycznie żaden, no chyba, że chcesz startować w zawodach i walczyć o czas i miejsca, wtedy przy dobrym wytrenowaniu, różnica może mieć znaczenie.

Edytowane przez Tejot
Odnośnik do komentarza

Można na tym śmiało jeździć. Też, (jak tak czytałem i oglądałem) zacząłem szukać innych rozwiązań do momentu jak sobie zdałem sprawę , że "na kwadracie" jeżdżę od ponad 7500km (obecnie po ponad 100km tyg). Mówienie tu o kwestii wagi całego systemu (względem czego?) w tej kategorii/klasie roweru to już tylko ciekawostka.

W dalszym ciągu sklepy znanych firm (nie mam tu na myśli marketowce) stosują te sprawdzone rozwiązania nawet w rowerach (budżetowych :) ) za ponad 2000zł. Są różne modele (un-26,55,100) supportów na kwadrat więc dobrze się zorientować co tam siedzi. Trzeba je też mocno dokręcić, a z własnego doświadczenia wiem , że zwłaszcza lewy ciężko jest ciężko dokręcić z odpowiednią siłą.

Część sklepów zaczęła unikać opisu "korba na kwadrat" i podają tylko model supportu lub piszą maszynowe. Jak by to był jakiś obciach jeździć na kwadracie :)) .

Edytowane przez piotr.solek
aktualizacja myśli
Odnośnik do komentarza

Posiadam kwadrat w nowym rowerze (za ponad 2500zł) i jakoś nie narzekam, ważę sporo (ok. 105kg) i na razie nic się nie psuje, nie strzela, nie krzywi.

Jeśli się zacznie z tym coś dziać to jeżeli próby czyszczenia, konserwacji, dokręcania nic nie dadzą to zmienię od razu na sztywną oś, przy nowym sprzęcie nie ma to najmniejszego sensu (chyba, że ktoś chce z wagi zbić, ale dla amatorów oraz okazjonalnych zawodowców to raczej bez znaczenia).

Odnośnik do komentarza
16 minut temu, Tejot napisał:

Waga rowerzysty ma raczej niewielki wpływ na pracę suportu jako takiego....

No trochę ma bo jak stanie w korby ktoś kto waży 100kg i ktoś kto waży 80kg to różnica będzie.;)

Odnośnik do komentarza
4 minuty temu, GBike napisał:

No trochę ma bo jak stanie w korby ktoś kto waży 100kg i ktoś kto waży 80kg to różnica będzie.;)

Czepiasz się :P 
A mówiąc poważnie, to tak korby, jak osie i łożyska wykorzystywane w rowerze są wykonane z materiałów dla których te 20 kg różnicy to żadna różnica, Nawet przy 150 kg prędzej połamiesz pedały niż skrzywisz oś lub korbę. 

Odnośnik do komentarza
Dnia 29/05/2017 o 10:35, GBike napisał:

No trochę ma bo jak stanie w korby ktoś kto waży 100kg i ktoś kto waży 80kg to różnica będzie.;)

Ale to akurat racja. Już nie wspomnę o tym, co często widać, jak ktoś już dojeżdża do miejsca zatrzymania i wisi całym ciężarem na jednej stronie "korby". 

Edytowane przez piotr.solek
Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...