Skocz do zawartości

Wymiana sterów - problem


bruno824

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Posiadałem stery  polzintegrowane kulkowe z miskami o średnicy 44mm oraz widelcem 28,6. Postanowiłem wymienić widelec na karbonowy 28,6mm a przy okazji stery na maszynowe. Zamówiłem stery accent polzintegrowane 1 1/8, miski o średnicy 44mm. Wybiłem stare miski, wbiłem nowe, ładnie weszły, idealnie dopasowaly się do ramy. Na widelec nałożyłem podkładkę stożkowa na której opiera się dolne łożysko. Włożyłem widelec, górne łożysko z pierścieniem na którym się opiera oraz kapsel, następnie dokrecilem  ekspander do rur karbonowych, mostek i zdawałoby się ze jest wszystko okej. Jednak na sterach są spore luzy.. gdy wciskam hamulec i robię ruch w przód i tył widać wyraźnie jak widelec się porusza w główce ramy (wrażenie jakby stery były niedopasowane). Czy jest możliwość ze stery maszynowe, które zakupiłem są złe ? Porównywałem stare miski i nowe i są identyczne. Różnica jest taka, ze stare są na klasycznych wianuszkach. Porównywałem widelce i również ich średnica jest identyczna.. nie wiem gdzie leży problem. Miał ktoś podobna sytuacje?  

CEFD68B6-6833-48A5-997B-8F7453A499A9.jpeg 01E24644-DD96-47EB-8309-8D61B58A002D.jpeg

Edytowane przez bruno824
Odnośnik do komentarza

A dałeś od góry taki pierścien typu klin (jest on przerwany w jednym miejscu). Zaznaczyłam na zdjęciu czerwonym kółkiem.

Czasem pomaga wyjęcie widelca i włożenie jeszcze raz. Zwróć uwagę na to, aby ułożyć widelec rurą sterową równolegle do główki ramy. Może masz to trochę krzywo i źle się przez to wszystko ułożyło.

stery.thumb.jpg.ce9547f5c83134eeaae012b94e73533a.jpg

Odnośnik do komentarza

A na widelec nie trzeba było nabić bieżni ? Albo tak Sziva piszę może ten pierścienia rozpierającego nie dałeś?

A może ekspander w rurze jest za słabo skręcony i się wysuwa ku górze?

Może za słabo skręciłeś kapsel sterów?

A może wideł z karbonu to jaki Chinol ? :D 

Odnośnik do komentarza

Wideł jest z Chin, zgadza się. Kilku znajomych używa i nie ma żadnego problemu, średnica wszędzie 28,6 mierzona suwmiarka, wiec raczej tu bym nie szukał problemu. Na widelcu jest bieżnia. W poprzednim widelcu miałem gwiazdkę która działa w sposób logiczny ciągnie widelec do góry.  Teraz mam ten ekspander dociskam widelec do ramy aby uniknąć luzu i dokręcam go i on się po prostu blokuje w rurze sterowej, ale nie ciągnie jej do góry? 

3 godziny temu, Sziva napisał:

A dałeś od góry taki pierścien typu klin (jest on przerwany w jednym miejscu). Zaznaczyłam na zdjęciu czerwonym kółkiem.

Czasem pomaga wyjęcie widelca i włożenie jeszcze raz. Zwróć uwagę na to, aby ułożyć widelec rurą sterową równolegle do główki ramy. Może masz to trochę krzywo i źle się przez to wszystko ułożyło.

stery.thumb.jpg.ce9547f5c83134eeaae012b94e73533a.jpg

Tak wszystkie elementy są na swoim miejscu. Spróbuje jeszcze tak jak mówisz aby ułożyć to rownolegle, ale kurczę nie mam pojęcia skąd tak duży luz, wątpię aby to były złe stery.. raczej nie ma czegoś innego co by pasowało. Wyglada u mnie to tak: bieżnia na widelcu łożysko miska i później u góry miska łożysko i pierścień kapsel podkładki mostek ekspander

Odnośnik do komentarza
29 minut temu, bruno824 napisał:

Tak wszystkie elementy są na swoim miejscu. Spróbuje jeszcze tak jak mówisz aby ułożyć to rownolegle, ale kurczę nie mam pojęcia skąd tak duży luz, wątpię aby to były złe stery.. raczej nie ma czegoś innego co by pasowało. Wyglada u mnie to tak: bieżnia na widelcu łożysko miska i później u góry miska łożysko i pierścień kapsel podkładki mostek ekspander

A może za słabo skręciłeś całość i ten pierścień klinujący zwyczajnie nie wszedł dość głęboko i nie zaklinował jak trzeba.

Odnośnik do komentarza

Prawdopodobnie masz ten sam problem co ja z chińskim widelcem. Ta dolna podkładka może być za szeroka i nie wciska się w to poszerzenie 30mm na widelcu. Rozwiązanie problemu to przecięcie dolnej podkładki cienką tarczą dremela i wtedy ładnie Ci się zaciśnie na rurze sterowej.

Odnośnik do komentarza

Problemem jest ekspander.

Przy tym rozwiązaniu bardzo ciężko dokręcić stery na sztywno.Miałem ten problem.

Poradziłem następująco:

Skręciłem ekspander maksymalnie ,nacisnąłem przedni hamulec i docisnąłem najmocniej jak to było możliwe ,mostek do sterów.Poruszałem w przód i w tył, jak wszystko było dociśnięte dokręciłem mostek(cały czas wszystko dociskając) i było OK

 

Odnośnik do komentarza

Przyczyna być może leży w klinie, a w sumie jego wątpliwej jakości (nie klinuje się właściwie). Miałem to samo przy tanich sterach. Wymieniłem klin ze starych sterów z dłuższą częścią, która wchodzi między widelec a łożysko i wszystko jest kici. Proponuję sprawdzić. Klin musi tak wchodzić aby wszystko było sztywne.

Odnośnik do komentarza
W dniu 21.11.2019 o 07:02, Łukasz Tkacz napisał:

Dzisiaj na 99% i tak oddam do serwisu,

Oddałeś,czy doszedłeś sam?

Odnośnie sterów,czy wszystko co masz jest z jednego zestawu?

W dniu 21.11.2019 o 07:02, Łukasz Tkacz napisał:

składam, dół ok, nic nie rusza. Wkładam górę, też ok, nic na boki nie rusza się itd

Ciekawi mnie jak to zrobiłeś,bez tego :/ 

W dniu 21.11.2019 o 07:02, Łukasz Tkacz napisał:

Zakładam nakrętki, mostek, ekspander, skręcam.

 

W dniu 21.11.2019 o 07:02, Łukasz Tkacz napisał:

Długość rury sterowej ok, bo uwzględniając podkładki, kapsel wchodzi tak, że nie jest wyżej niż powinien, ładnie przykrywa itd.

Ja bym obstawiał właśnie długość rury.Dodaj/dokup 1 podkładkę 2mm(fortuny nie kosztuje) i sprawdź.Niektóre kapsle są tak wyprofilowane,że wchodzą głębiej.Dlatego na 1 rzut oka wszystko jest OK.

Odnośnik do komentarza

Mam podobny problem ale chciałbym się upewnić.

Tak wygląda dolne łożysko (IS52/40) leżące na bieżni:

IMG_0253.thumb.JPG.bbedb7e5bc0215887cf39cda649f9124.JPGIMG_0256.thumb.JPG.e18fd34f0c7a32e90b24d7e3efbb78cc.JPG

 

Widoczna szczelina ma około 1,5 mm.

Z racji tego, że łożysko po włożeniu w główkę ramy praktycznie się z nią licuje, to po założeniu bieżni wygląda to tak:

IMG_0266.thumb.JPG.5eb7e6174ef754a9cd20535e02e06c35.JPGIMG_0268.thumb.JPG.d6f8afeec9748e6d6ffd1b8a13a625f7.JPG

 

Bieżni celowo nie nabijałem z powrotem na widelec bo nie wiem czy nie będę musiał czegoś wymienić. Dodam tylko, że po złożeniu i skręceniu wszystkiego, odstęp między bieżnią a główką ramy nie ulega zmianie.

Przejechałem tak ponad 1000 km i nie pamiętam jakichś luzów a szczelinę widziałem już wcześniej (denerwował mnie dostający się tam syf) ale dopiero przy okazji przeglądu i rozkręcenia, dokładniej się temu przyjrzałem. Podejrzewam, że albo bieżnia jest nieodpowiednia do tego rodzaju sterów (kąty łożysk są raczej prawidłowe bo oba siedzą w główce ściśle i stabilnie) albo łożysko (obecnie wysokość 8 mm) jest o ten milimetr za wysokie. Montując 7 mm łożysko, główka ramy "zejdzie" niżej przez co bieżnia schowa się delikatnie w ramie ale szczelina między łożyskiem a bieżnią zostanie tyle, że ukryta w główce ramy.

Nie ja składałem rower ale podobno stery przyszły z ramą (o bieżnię nie dopytałem). Górne łożysko firmówka, opisana no i wizualnie wygląda jakby miało wiele wytrzymać. Dolne (akurat bardziej obciążone) jakiś no name, podkładki ciężkie alu a kapa i dekiel neco.

Edytowane przez MPowerRanger
Odnośnik do komentarza

Jeśli nie chcesz mieć szczeliny ( a jest ona raczej normalna u mnie ma 0,8-1 mm, zlależy od modelu sterów) to kup sobie taka bieżnie dolną do sterów:

3_max.jpg

Na przykład tutaj.

https://allegro.pl/oferta/cane-creek-bieznia-110-41-42-30mm-1-1-8-7815720822?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_UZSD_pla_sport_turystyka_rowery_akcesoria_sport_bicycles&ev_adgr=Rowery+i+akcesoria&gclid=CjwKCAiA3abwBRBqEiwAKwICA_ZHvtShimYpNumv072fETO2XAlJmjjASE8EG9fskk_ExO4c3XoehRoCnaQQAvD_BwE

 

Rada? Bierz do modelu Cane creek 110 bo do modelu 40 jest stalowa bieżnia a do 110 aluminiowa.

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza
6 godzin temu, MPowerRanger napisał:

Mam podobny problem ale chciałbym się upewnić.

Tak wygląda dolne łożysko (IS52/40) leżące na bieżni:

Widoczna szczelina ma około 1,5 mm.

Przejechałem tak ponad 1000 km i nie pamiętam jakichś luzów a szczelinę widziałem już wcześniej (denerwował mnie dostający się tam syf) ale dopiero przy okazji przeglądu i rozkręcenia, dokładniej się temu przyjrzałem. 

Mam Cane Creek 40, dolne IS52 i szczelina na dole wynosi 1.8 mm.

Czy to stanowi jakiś problem? Jak dla mnie zerowy. Jeśli tam coś łatwo wpada to tak samo łatwo wylatuje. Ewentualnue zawsze można wziąść szczoteczkę i z łatwością wyczyścić. Czyści się zdecydowanie prościej niż jakąś wąską.

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

Wiem, że łożysko maszynowe ma swoje uszczelnienie ale nie jestem do końca pewien czy nie powinno być ono przysłonięte. Poza tym nie wiem czy łożysko nie powinno wejść głębiej w bieżnię i siedzieć ściślej - podobnie jak łożysko w główce ramy.

Też myślałem o tej bieżni cc a to przez mojego fizia na punkcie czystości. Zgadza się, że łatwo tam syf wpada (w wypadnięciu trzeba pomóc) ale za każdym razem gdy czyszczę to miejsce ubywa smarowidła a nie wydaje mnie się żeby stery należało rozbierać co kilkaset km (oczywiście zależnie od stylu jazdy i terenu).

4 godziny temu, Motke napisał:

Mam Cane Creek 40, dolne IS52 i szczelina na dole wynosi 1.8 mm.

Przez chwilę myślałem o tych sterach (110) ale jakby się okazało, że za 2 stówy dostanę dwumilimetrową dziurę byłbym rozczarowany.

Reasumując. Nie powinienem przejmować się szczelinką? Czy bieżnia jest odpowiednia? Jeśli to tylko względy wizualne to chyba zainwestuję w jakąś bieżnię z uszczelką.

Odnośnik do komentarza

Kup sobie tą bieżnie z uszczelniającym oringiem za 40 złotych i po sprawie, nie ma co dumać. Za stery 110 płacisz za jakość i dożywotnią gwarancje nie za brak lub nie przerwy między bieżnią a łożyskiem,

Ja mam głęboko osadzone łozysko dolne i u mnie bieżnia wręcz wchodzi do ramy i nie mam w ogóle miejsca na prześwit.

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

Witam. Podepnę się pod temat. Mam zamiar wymienić widelec, ten który mam na oku ma średnice trzonu 43mm, a główka mojej ramy średnice zewnętrzną 50mm (stery wchodzą 44). Będzie to działać bezproblemowo i jakoś w miarę wyglądać ?

Odnośnik do komentarza

A to istotne ? ale rama accenta stara, widelec używka. Pozostałe parametry standard jedynie ta średnica trzonu.

Ale powinno działać bez problemów, jedyna kwestia wizualna zostaje bo jednak 3,5mm będzie rzucać się w oczy.

Odnośnik do komentarza

Naturalnie.

Są 3 standardy sterów, klasyczne, pół zintegrowane  i zintegrowane.

Są 4 co najmniej rodzaje średnic rur sterowych. 1 i 1/8 cala cała potocznie prosta, 1,5 cala czyli tapered, ale też są stery 1 i 3/8cala i 1 i 1/4 cala, Pomijam fakt sterów z rurą z gwintem czyli 1 calowych.

 

Odnośnik do komentarza

To wiem, i tu mi się wszystko zgadzało. Obawiałem się tylko o syf, który od spodu może się dostawać i wygląd. Niestety nie trafiłem na zdjęcia z takim układem, a myślałem że może ktoś na forum ma taki rower i się pochwali 😀

Odnośnik do komentarza

Mówisz i masz:

DSCF0637J_qaxqqwe.jpg

DSCF0639J_qaxqqws.jpg

Tutaj różnica w średnicy korony widelca jest dużo większa. Widelec ma u góry 38 mm (mam go obecnie z ramie stalowej Jamis Sattelite, gdzie zgrywa się wizualnie dużo lepiej), a Via Montana nie wiem ile ma szerokości na główce, ale chyba więcej niż 50 mm (mam jeszcze tą ramę, ale musiałbym się do niej dogrzebać w garażu, żeby zmierzyć).

Na początku trochę mnie ta kombinacja raziła wizualnie, ale potem przywykłem. Problemów użytkowych nie było żadnych. 

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...