gietki

Regularne, metaliczne (?) dźwięki przy obracaniu koła

Rekomendowane odpowiedzi

gietki

Witam,

Po przejechaniu pierwszych 50km na nowym rowerze pojawił się dziwny dźwięk, który się regularnie powtarza przy obracaniu koła - słychać to na poniższym filmiku - jedyne źródło tego dźwięku wydaje mi się możliwe w okolicach tarczy, ale mogę się mylić - macie przypuszczenia (a może i pewność? :)) co to może być?

Video: 

 

Z góry dzięki za pomoc,

Pozdrowienia

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kruk
Napisano (edytowane)

Sprawdź tarcze czy prosta.

Sprawdź zacisk czy dobrze ustawiony.

Jeśli dwie pozycje wyżej na 100% wyeliminujesz to coś z piastą w środku.

Ściągnij koło, zakręć nim i usłyszysz czy coś z piastą nie tak jest, może luz na osi ma na boki. musisz szukać, bo mimo że często gęsto to krzywa tarcza ( zwłaszcza taka bardzo podstawowa) lub zacisk krzywo ustawiony to może być to problem z piastą, którą pewnie też nie jest specjalna.

Musisz poszukać, masz wskazówki czego szukać :)

Edytowane przez Kruk
  • Pomógł 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
gietki

Tarcza jest prosta, a zaciski sprawdzę już jutro. Nie wiem czy popełniłem błędu kupując Vellberga (model Explorer 5.2), miałem już na starcie problem ze zblokowaną manetką, na szczęście szybko rozwiązany. Firma wydała mi się mieć super stosunek osprzętu do ceny, ale praktycznie na starcie wychodzą takie niespodzianki .. 

Dziękuję za podpowiedzi, jutro wieczorem do tego siądę i dam znać czy udało się rozwiązać problem :) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kruk

Dany model to w sumie tylko rama, osprzęt jest innej firmy także raczej możesz się zastanawiać czy dobry osprzęt jest w tym rowerze :)

Niestety, są to rowery budżetowe i mogą występować takie kwiatki choć nie muszą, choć dzisiaj coraz bardziej te niskie grupy są do kitu...

BTW., poszukaj problemu, jak masz go na gwarancji to idź z nim do sklepu, jak kupiłeś używkę lub z neta to albo serwis albo sam szukaj :)

Powodzenia i daj znać co postanowiłeś :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Sziva
11 godzin temu, gietki napisał:

Tarcza jest prosta, a zaciski sprawdzę już jutro. Nie wiem czy popełniłem błędu kupując Vellberga (model Explorer 5.2), miałem już na starcie problem ze zblokowaną manetką, na szczęście szybko rozwiązany. Firma wydała mi się mieć super stosunek osprzętu do ceny, ale praktycznie na starcie wychodzą takie niespodzianki .. 

Dziękuję za podpowiedzi, jutro wieczorem do tego siądę i dam znać czy udało się rozwiązać problem :) 

A jak sprawdziłeś "prostość" tarczy? Podczas obracania koła, poświeć sobie latarką od spodu w zacisk lub ustaw rower tak, aby patrzeć pod światło i zaraz zobaczysz czy tarcza cyklicznie trze o klocki czy nie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
SpiderMAN

Ja tutaj bardziej słyszę jakby szprychę strzelającą, a nie hamulec, choć to, że koło się kręci dość krótko wskazuje na ocierający klocek hamulcowy.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
gietki
16 minut temu, Sziva napisał:

A jak sprawdziłeś "prostość" tarczy? Podczas obracania koła, poświeć sobie latarką od spodu w zacisk lub ustaw rower tak, aby patrzeć pod światło i zaraz zobaczysz czy tarcza cyklicznie trze o klocki czy nie. 

Sprawdziłem od góry tak, żeby widzieć tarczę jako cienki pasek i patrzyłem czy nie ucieka na bok względem płaszczyzny obracania - zrobię jeszcze tak jak napisałeś + ustawię zaciski wg instrukcji: 

 

18 minut temu, SpiderMAN napisał:

Ja tutaj bardziej słyszę jakby szprychę strzelającą, a nie hamulec, choć to, że koło się kręci dość krótko wskazuje na ocierający klocek hamulcowy.

 

Czy w tym wypadku wystarczy sprawdzić czy szprychy nie są poluzowane + czy nie ma luzu w piaście?

 

Niestety rower będę miał przed sobą po południu, wtedy będę działał i dam znać czy się udało.

Jeszcze raz wielkie dzięki za porady!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Sziva
2 godziny temu, gietki napisał:

zrobię jeszcze tak jak napisałeś 

Ja to ona :) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kruk

Nie gniewaj się Sziva, na pewno nie chciał obrazić :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
gietki
41 minut temu, Sziva napisał:

Ja to ona :) 

Najmocniej przepraszam, pierwszy raz spotykam się z dziewczyną, która jest tak konkretnie obeznana w temacie rowerów :)

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kruk

Ojjj to nie znasz Szivy :D by nas tutaj pozamiatała i jeszcze imprezę zamknęła :D 

A tak do tematu to musisz posprawdzać co Ci piszemy, tak to możemy gdybać ;)

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
gietki

I ja to bardzo szanuję :) Jasne, niestety praca mnie jeszcze trzyma - jak skończę, biegnę od razu pod rower  ;) 

  • Lubię to! 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Sziva
2 godziny temu, Kruk napisał:

Nie gniewaj się Sziva, na pewno nie chciał obrazić :)

Ależ ja się nie gniewam, a jedynie prostuję ;) 

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
pawel2208
Napisano (edytowane)

Dźwięk nie przypomina ocierającej tarczy o okładziny, ale warto też sprawdzić, bo koło dość szybko się zatrzymuje. Ja sprawdziłbym jeszcze łożyska w piaście.

Edytowane przez pawel2208

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kruk

Dlatego uważam że albo tarcza albo zacisk albo piasta.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
gietki
Napisano (edytowane)

W małym stopniu sukces, bo po wyregulowaniu zacisków, nie ma już tego dźwięku.

Jest jednak druga strona medalu - cały czas delikatnie zaciski ocierają o tarczę .. i raczej to nie jest kwestia kombinowania ze śrubami regulującymi zacisk; odstęp między zaciskami jest bardzo mały (ciężko jest włożyć wizytówkę między tarczę a zacisk z obu stron) - tarcza z każdej strony niemalże się styka z zaciskami.

Wymianę płynu hamulcowego (o ile to właśnie to trzeba by zrobić) wolę już chyba zostawić serwisowi .. Chyba, że jest inny, prostszy sposób?

 

Edytowane przez gietki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kruk

Prześwit między klockiem - tarcza- klocek to około 0,3 - 0,4 mm także wystarczy że tarcza jest leciutko krzywa i już jest problem. Musi być praktycznie idealnie równa. Niestety odlanie płynu nic nie da bo heble mają tak jakby "pamięć" i nawet jak cofniesz tłoczki i upuścisz oleju, to klamka i tak dopompuje ze zbiorniczka wyrównawczego :)

Musisz albo naprostować tarczę albo próbować jeszcze z zaciskiem. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
gietki

Szukałem jeszcze innych instrukcji do ustawienia zacisków i natknąłem się na taką: 
https://www.forumrowerowe.org/topic/148378-poradnik-regulacja-i-ustawianie-zacisku-hamulcowego/

tam jest napisane:

Cytat

6.Delikatnymi ruchami, staramy się ustawić zacisk tak aby po obu stronach tarczy uzyskać delikatny luz (1-2 mm)

ale najwyraźniej piszą głupoty, bo nawet na załączonym przez nich zdjęciu na pewno nie ma nawet 1mm ..

 

Przy przedniej tarczy te odległości wydają się mniej więcej takiego samego rozmiaru jak z tyłu, a tam jednak nic nie ociera. Idę zatem dalej walczyć :)

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kruk

Nie ma prostego sposobu na ustawienie 100% zacisku, bez ostrego światła nie pójdzie.

Ja robię tak że ustawiam zacisk wpierw metodą na poluzowany zacisk, zaciśnięta w opór klamka i powolne przykręcenie śrub.

A potem, gumka recepturka na klamkę i gripa tak aby można było leciutko zaciskać klamkę, obracam kołem i słyszę że ociera, wtedy sprawdzam którą śrubę poluzować i lekko poprawić i tak do skutku.

W niektórych heblach jest taki myk:

p5pb16077144.thumb.jpg.3b7022f98fc4862a4803a29f7560d806.jpg

Gdzie sam zacisk ma malutkie śrubki ułatwiające bardzo regulacje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mareq

...a ludzie piszą, że regulacja mechanicznych jest upierdliwa. Tam to sobie dowolną szczelinę ustawiasz a w takim avidzie bb7 to regulacja jest wogóle bajeczna :) .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kruk

Na pewno jest prostsza, ale po pierwsze jest taka moda że hydrauliczne heble choć te niskie modelowo mają siłę podobną do BB7, a po drugie hydrauliczne lżej chodzą, wiadomo nie ma linki. 

Temat jaki hebel jest lepszy czy mechaniczny czy hydrauliczny był już poruszany nie raz, każde z nich ma swoje zastosowanie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piter614

Ja używam specjalnych blasze do ustawiania
Wczoraj zmieniłem tarcze na 203 mm próbowałem ręcznie i przypomniało mi się że mam blaszki
Zrobiłem z nimi jedno podejście i jest igła

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
gietki
15 godzin temu, Kruk napisał:

W niektórych heblach jest taki myk:

p5pb16077144.thumb.jpg.3b7022f98fc4862a4803a29f7560d806.jpg

Niestety u mnie tego nie ma, a wydaje mi się, że to znacznie by ułatwiło zadanie.

Siedziałem wczoraj jeszcze z tym ustawianiem, w 100% nie udało mi się dobrze ustawić, bo co obrót słyszę delikatne otarcie (dosłownie czerknięcie), ale na szczęście praktycznie to nie spowalnia koła. Podczas jazdy trzeba się mocno wsłuchać, żeby to usłyszeć. Koleś w serwisie powiedział mi, żebym na razie tak przejechał 200-300km i później sprawdził, bo w takim wypadku może to samo ustąpić. Zdecyduję się więc chyba jeszcze trochę pojeździć i zobaczymy co będzie dalej - słusznie? ;)

 

I ogólnie dziękuję Wam bardzo za pomoc, bo bez Waszych rad bym sobie raczej sam nie poradził :) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kruk

Spoko, to są typowe problemy więc nie ma problemu :)

Serwisant pewnie kazał tak pojeździć by klocek w miejscu gdzie lekko ociera, się starł i tarcie ustanie :)

Jak Ci tonie przeszkadza to pewnie :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
gietki

Gdzieś tam z tyłu głowy siedzi mi to czerknięcie, ale jest to do przeżycia :D 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.