Skocz do zawartości

Nawigacja, w co pójść: elmnt roam / edge 530 / mio 405


m0cna

Rekomendowane odpowiedzi

2 godziny temu, eltomek napisał:

No powiem, że ten Explore wygląda fajnie... Chyba wpiszę go na szczyt mojej listy zakupowej. 

A jak wygląda kwestia map "nieoficjalnych" - robionych przez lud pracujący - np. UMP Map? Da się wgrać tego typu rzeczy, czy można korzystać tylko z map Garmina? 

 

Odnośnik do komentarza
42 minuty temu, kryminalistyk napisał:

A jak wygląda kwestia map "nieoficjalnych" - robionych przez lud pracujący - np. UMP Map? Da się wgrać tego typu rzeczy, czy można korzystać tylko z map Garmina?

Da się, ale ja jeszcze z nimi nie kombinowałem, bo nie wiem co więcej one oferują niż mapy Garminowe, które oparte są o OpenStreetMap (https://buy.garmin.com/pl-PL/PL/p/155338). O, gdyby udało się wrzucić (nałożyć) mapę z poziomicami to byłoby coś, bo na tych Garminowych wszystko jest płaskie (ale bardzo czytelne).

"Czyste" mapy OSM ściąga się ze strony http://garmin.openstreetmap.nl/ i wruca np.Base Campem, potem w samym komputerku włącza się lub wyłącza poszczególne mapy.

Natomiast gdybyś liczył na profil wysokości terenu (dla mnie do MTB to był bardzo ważny ficzer), to możesz być rozczarowany, zerknij na mój wpis w tym wątku. Gdyby API Garmin IQ udostępniało profil wysokości wynawigowanej trasy, to bym sobie sam napisał aplikację, ale niestety jeszcze tego nie robi (albo ja nie umiem znaleźć).

 

Odnośnik do komentarza
12 minut temu, eltomek napisał:

Da się, ale ja jeszcze z nimi nie kombinowałem, bo nie wiem co więcej one oferują niż mapy Garminowe, które oparte są o OpenStreetMap (https://buy.garmin.com/pl-PL/PL/p/155338). O, gdyby udało się wrzucić (nałożyć) mapę z poziomicami to byłoby coś, bo na tych Garminowych wszystko jest płaskie (ale bardzo czytelne).

"Czyste" mapy OSM ściąga się ze strony http://garmin.openstreetmap.nl/ i wruca np.Base Campem, potem w samym komputerku włącza się lub wyłącza poszczególne mapy.

Natomiast gdybyś liczył na profil wysokości terenu (dla mnie do MTB to był bardzo ważny ficzer), to możesz być rozczarowany, zerknij na mój wpis w tym wątku. Gdyby API Garmin IQ udostępniało profil wysokości wynawigowanej trasy, to bym sobie sam napisał aplikację, ale niestety jeszcze tego nie robi (albo ja nie umiem znaleźć).

 

Byłem na podawanej przez Ciebie stronie, ale nie wiem, czy jest nieczynna na dobre, czy to tylko chwilowe kłopoty... 

Odnośnik do komentarza
W dniu 11.06.2019 o 22:07, eltomek napisał:

Da się, ale ja jeszcze z nimi nie kombinowałem, bo nie wiem co więcej one oferują niż mapy Garminowe, które oparte są o OpenStreetMap (https://buy.garmin.com/pl-PL/PL/p/155338). O, gdyby udało się wrzucić (nałożyć) mapę z poziomicami to byłoby coś, bo na tych Garminowych wszystko jest płaskie (ale bardzo czytelne).

"Czyste" mapy OSM ściąga się ze strony http://garmin.openstreetmap.nl/ i wruca np.Base Campem, potem w samym komputerku włącza się lub wyłącza poszczególne mapy.

Natomiast gdybyś liczył na profil wysokości terenu (dla mnie do MTB to był bardzo ważny ficzer), to możesz być rozczarowany, zerknij na mój wpis w tym wątku. Gdyby API Garmin IQ udostępniało profil wysokości wynawigowanej trasy, to bym sobie sam napisał aplikację, ale niestety jeszcze tego nie robi (albo ja nie umiem znaleźć).

 

Kwestia profilu wysokości - ostatnio jadąc po kursie wygenerowanym w Connect, a później również w samym Edge nie byłem zadowolony z profilu trasy. Jakoś to oddaje czy jedzie się pod górę, z góry czy po płaskim (to najmniejszy problem), ale dokładność jest oględnie mówiąc - mała. Na mapie widzę, że już powinienem z góry zjeżdżać, a w rzeczywistości widzę jeszcze spory podjazd przed sobą. 

Profil wysokości terenu zależy od dokładności mapy DEM (Digital Elevation Model). Ta instalowana w urządzeniu dla EU (dla USA jest dokładniejsza) zbyt dużej dokładności nie ma i stąd mogą być spore różnice lub niedokładności w odzwierciedleniu terenu. Służy również do cieniowania terenu (włączenie w opcjach mapy) czyli robi coś pseudo 3D, może być przydatne w górach ale na terenie mało pofałdowanym raczej zmniejsza czytelność mapy.

Dokładne dane DEM są dostępne https://land.copernicus.eu/imagery-in-situ/eu-dem/eu-dem-v1.1?tab=mapview dokładność 25m, ale... nawet jeśli ściągnie się dane dla danego obszaru, to trzeba je przekonwertować na mapę garmina. 

Jednak jest jeszcze inny sposób. Pozyskać gotową mapę DEM o większej dokładności, niż to co jest w mapie Garmina. Najlepiej skorzystać z mapy GPS Maniaka: http://gpsmaniak.com/2010/download.htm - wybrać DEM_PL_100. Co prawda jest to mapa oparta na siatce 100m, ale i tak dokładność większa niż to co jest oferowane w DEM Garmina. Oczywiście obszar Polski.

Jest jeszcze nieco dokładniejsza siatka 50m: http://www.garniak.pl/viewtopic.php?f=2&t=17216&p=199274&hilit=DEM_PL_50#p199274 - do pobrania jest plik zawierający obszar Polski (i okolice: kwadrat) w podziale na 4 obszary. Można wrzucić bezpośrednio 4 *.img do Edge, lub lepiej zrobić jeden mapset zawierający mapę DEM_50. 

Kwestia poziomic - to akurat jest łatwiejsze do ogarnięcia, po prostu wystarczy ściągnąć albo mapkę z poziomicami, albo same poziomice jako transparentną nakładkę na aktualnie używaną mapę. 

Przykład mapy: Frikart http://www.frikart.no/garmin/velgkart.html - mapa  Topo Summer (ściągać File for GPS)

A mapę warstwic np. http://garmin.osmapa.pl/sciagnij-mape/

Oczywiście obowiązuje podstawowa zasada, że mapę routowalną (czyli taką, po której jest wyliczana nawigacja) danego obszaru należy mieć włączoną jedną, dodatkowo mogą być włączone mapy DEM i mapy nakładające się transparentne np. poziomice czy szlaki piesze/rowerowe. Uwaga - mapy szlaków powinny być nieroutowalne, no chyba, że zależy nam na nawigacji wyłącznie po siatce szlaków. Jeśli droga miałaby przebiegać poza i szlaki będą miały najwyższy priorytet, to na pewno będzie błąd wyznaczania trasy.

 Włączenie kilku map routowalnych spowoduje nie tylko to, że widoczna będzie mapa o największym priorytecie (to najmniejszy problem), ale również to, że mogą występować błędy kalkulacji tras, no i obsluga map będzie długo trwać (w końcu musi obsłużyć wszystkie włączone mapy i je wyświetlić, choć widać tylko tą o największym priorytecie). 

Edytowane przez Prozor
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

 

7 minut temu, Prozor napisał:

Kwestia profilu wysokości - ostatnio jadąc po kursie wygenerowanym w Connect, a później również w samym Edge nie byłem zadowolony z profilu trasy. Jakoś to oddaje czy jedzie się pod górę, z góry czy po płaskim (to najmniejszy problem), ale dokładność jest oględnie mówiąc - mała. Na mapie widzę, że już powinienem z góry zjeżdżać, a w rzeczywistości widzę jeszcze spory podjazd przed sobą

Dla mnie większym problemem niż niska dokładność jest to, że Garmin najczęściej mi tej kropki nie rysuje - już wiem że prawie zawsze rysuje ją dla tracka zgranego w formie GPX, za to nigdy nie rysuje jej dla trasy wyliczonej samym Explorerem, tryb nawigacji.

Dodatkowo, to że nie pokazuje kropki oznacza, nie oznacza, że ona tam jest tylko jej nie widać, profil terenu w przód nie jest pokazywany, rysowana jest jedynie wysokość przejechanej ścieżki (czyli najbardziej z prawej strony mamy najświeższe informacje z tego co właśnie przejechaliśmy, średnio przydatna informacja).

Informacje dot. map bardzo pomocne, dziękuję. Już wczoraj wgrałem sobie mapę szlaków i nawet działa, miły dodatek.

Odnośnik do komentarza
W dniu 6.06.2019 o 23:31, Ądre de Ridicule napisał:

Cześć. Używam od 2 tygodni E530 i nie jestem jakoś szczególnie zachwycony. Jak to zwykle u garmina, na rynek został wypuszczony produkt z oprogramowaniem w wersji alpha. Funkcji nawigacyjnych nie używam. Reszta jakoś działa, dopóki nie podłączy się czujników ANT+ i w tym samym czasie na BT. I uwaga, uwaga. Telefon  podłączony jest po BT i to rujnuje wszystko. Np. jeśli z jakiegoś powodu trzeba wcisnąć pauzę, to połączenie z telefonem zostaje zerwane (przestają działać funkcje LiveTracking i powiadamianie o zdarzeniach - wypadkach). Zerwane tak, że dopiero twardy reset E530 naprawia sytuację. Trzeba wciskać klawisz zasilania kilka sekund. Próba wyłączenia z menu zawiesza licznik z symbolem kółka z kreską i włączonym podświetleniem.

Aktualnie jest do pobrania (i testowania!) wersja beta firmware poprawiająca w/w błąd:

Changes made from version 3.20 to 3.33:

  • Fixes connectivity issues that could have caused ANT+ or BLE sensors to lose connection and never reconnect.
  • Fixes an issue that caused Bluetooth communication to lock up, which could have affected phone connectivity and device power down.
  • Improved performance in GPS + GALILEO mode.

https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=14953

To samo dla e830:

https://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=14955

Odnośnik do komentarza

Nie do końca wiem gdzie umieścić ten post, albo czy zakładać nowy temat, więc niejako się podepne z moim pytaniem.

Czy dobrze rozumiem, że mając Wahoo Elemnt Bolt + aplikacje Komoot na telefonie jestem w stanie wyznaczyć gdzieś w trakcie wycieczki rowerowej trasę do jakiegoś punktu/pod konkretny adres? W sensie za pomocą telefonu wyznacza trasę i przesyłam ją do Bolta, a ten mnie nią prowadzi?

No i pytanie dodatkowe, czy Garmin Edge 530 lub 520plus ma opcję wgrania trasy w trakcie wycieczki?

Chodzi o to np., że ja będąc z Bielska jadę sobie dajmy na to do Czechowic droga, którą znam bez nawigacji, a będąc tam postanawiam sobie zrobić wycieczkę i mam ochotę pojechać dajmy na to do Ustronia, tylko nie bardzo znam drogę z Czechowic. Czy jestem w stanie na którymś urządzeniu to zrobić właśnie za pomocą telefonu?

Wysłane z mojego P10 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza

@Cris92Z poziomu aplikacji Garmin Connect jesteś w stanie to zrobić na 520plus i na 530.Masz taką opcję utworzenia kursu  wg własnych punktów. Ewentualnie opcja utworzenia kursu automatycznego z zaplanowanym dystansem i kierunkiem ,np.70km kierunek zachód itp.

 

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Czy dobrze rozumiem, że mając Wahoo Elemnt Bolt + aplikacje Komoot na telefonie jestem w stanie wyznaczyć gdzieś w trakcie wycieczki rowerowej trasę do jakiegoś punktu/pod konkretny adres? W sensie za pomocą telefonu wyznacza trasę i przesyłam ją do Bolta, a ten mnie nią prowadzi?

 

 

 

Tak, tylko musisz mieć wykupione odpowiednie regiony w Komoot oraz dostęp do internetu w telefonie.

 

Tapatalk'd

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
51 minut temu, nctrns napisał:

 

Tak, tylko musisz mieć wykupione odpowiednie regiony w Komoot oraz dostęp do internetu w telefonie.

 

Tapatalk'

 

Pod warunkiem że jest zasięg GSM. Bez tego zasięgu Komoot nie wyznaczy trasy nawet jak masz wgrane mapy offline

@Cris92 Na edge 530  wybierzesz sobie punkt docelowy na ekranie urządzenia i ci wyliczy trasę, na 830 jeszcze łatwiej (jak gdzieś dalej) bo wpiszesz nazwę miasta i jedziesz.

Edytowane przez dfq
Odnośnik do komentarza

Przy GC też musisz mieć zasięg GSM.  Jedyna możliwość utworzenia i przesłania trasy z poza Garmina bez zasięgu GSM to  Locus z mapami offline + Brouter(silnik wyznaczania nawigacji offline)  i apki  Locus-IN, Locus-Out (można utworzyc w Locusie i wysłać trase do Garmina przez BT). Musi być tylko dostępna pozycja z GPSa

ps.

Dzisiaj jechałem na Bolta po  Puszczy Niepołomickiej i spisał się bardzo ładnie 😉

Edytowane przez dfq
Odnośnik do komentarza

No i tak powoli skłaniam się ku Boltowi. Chociaż nie wiem czy w tym roku jeszcze. Pewnie nie. Tak czy inaczej nawet Bolt+Komoot na cały świat wyjdzie taniej niż Edge 530.

Wysłane z mojego P10 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza

Przede wszystkim w  Bolcie jest genialnie czytelny ten monochromatyczny ekran (w słońcu, cieniu). W Garminach nie ma tak dobrze (inny rodzaj ekranu). Są momenty kiedy słabo widać.

Dziś jechałem z włączonym podświetleniem (lasy-cienie). Po 2.5h miałem jeszcze 78% baterii. Tylko komary i gzy mnie nękały.

Edytowane przez dfq
Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, dfq napisał:

Przede wszystkim w  Bolcie jest genialnie czytelny ten monochromatyczny ekran (w słońcu, cieniu). W Garminach nie ma tak dobrze (inny rodzaj ekranu).

Mam Garmina Edge Explore i akurat ekran to najbardziej udany element tego urządzenia. Jest to transreflektywny ekran TFT, który w pełnym słońcu jest bardzo czytelny, przy świetle bocznym, szczególnie gdy słońce jest nisko widoczność spada, ale dotyczy to także monochromatycznych ekranów LCD (z uwagi na polaryzator), czyli w Bolcie będzie podobnie.

Odnośnik do komentarza
6 godzin temu, dfq napisał:

Przede wszystkim w  Bolcie jest genialnie czytelny ten monochromatyczny ekran (w słońcu, cieniu). W Garminach nie ma tak dobrze (inny rodzaj ekranu). Są momenty kiedy słabo widać.

Dziś jechałem z włączonym podświetleniem (lasy-cienie). Po 2.5h miałem jeszcze 78% baterii. Tylko komary i gzy mnie nękały.

Problem w tym, że ma być widoczne coś, co jest istotne. Tu zgodnie z tematem wątku ma być widoczna porządna mapa. A tego Bolt nie zapewnia i nie zapewni. Edge zapewni nie tylko mapę producenta, ale dowolną użytkownika, tak żeby pasowała kolorystyka czy skala widoczności dróg, albo szczegółowość POI. Bolt nie zapewni przeliczania trasy po zjechaniu z zaplanowanego kursu inaczej niż poprzez wyciągnięcie smartfonu, wyznaczenie trasy i wysłania do Bolt'a. Edge zrobi to automatycznie. Podobnie zresztą jak wyznaczenie trasy do domu (czy punktu startu) to robi się w Edge błyskawicznie, bez kombinacji. 

Bolt to bardzo dobry komputer treningowy. Ale nie nawigacja. 

Jazdy kilkunasto godzinne są raczej wyjątkiem, niż regułą, większość jeździ góra po parę godzin. W końcu przez 5h można spokojnie przejechać 150 km (szosa rzecz jasna), prędzej większości padną nogi niż akumulator w podświetlonym e830. A nawet jeśli będzie potrzeba zasilania dłużej i nawet mocnego podświetlania, to zawsze można podpiąć zewnętrzne zasilanie. 

Zresztą czujnik oświetlenia zewnętrznego powinien dość dobrze regulować podświetlenie. W e1030 robi to całkiem sprawnie, choć może nie najszybciej, mała bezwładność jednak jest.

Odnośnik do komentarza

Prozor nie musisz mi  mówić o rzeczach oczywistych. Tu była dyskusja na temat jakości wyświetlacza. Prawie CODZIENNIE rano  jeżdżę treningowo  po 30km z e830.

Kąty widzenia na wyświetlaczu  są słabe i tyle.  I ta porządna mapa (cokolwiek sobie tam wgrasz ) w zależności od kąta i kierunku padania  światła  często jest słabo widoczna (a jeżdżę w niezbyt ciemnych fotochromach).

A tak w ogóle to @Cris92 pytał o możliwości  Bolta więc mu odpisałem . Proponuję czytać uważniej wątek a nie  po łebkach.

Edytowane przez dfq
Odnośnik do komentarza

No właśnie się tak zastanawiam między Boltem, a Edge 530 (830 już trochę za drogi), jedynie co mnie by irytowało, to że Bolt nie przeliczy trasy jak zjade w złą ulicę. Dopiero w Roam to zmienione. Z drugiej strony zawrócenie lub wyciągnięcie telefonu i wklepanie nowej trasy też nie jest, aż tak skomplikowane. Nie wiem. Pewnie do przyszłego roku jeszcze się 10x zmieni. Może też Roam stanieje. Z jednym i drugim nie miałem bardzo do czynienia i to jest lipa. Najlepiej by było jedna trasę zrobić z jednym, a drugą z drugim.

Co do 150km w 5h, to u mnie odpada... Mam taką formę, że 22km/h średnia to już jest nieźle o 30km/h mogę tylko pomarzyć.

Wysłane z mojego P10 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza

No wcale ci sie nie dziwię - mam oba i tez sie zastanawiam co lepsze 🤣 . Każdy ma swoje blaski i cienie.

Wszystko zalezy od potrzeb. Jesli jezdzisz szosą/grawelem/trekingiem itp po utwardzonych drogach to  Bolt spokojnie wystarczy - w dodatku bardzo wygodny w obsłudze.

Jesli eksplorujesz nieznane tereny, lasy, małe ścieżki itp gdzie czycha wiele niespodzianek (np w rzeczywistości tej dróżki nie ma albo właśnie sie skończyła) to zdecydowanie lepszy bedzie  bez dwóch zdań Garmin.

Co do Roam to z tego co wiem  (mogę sie mylic)  - przeliczania trasy to on nie ma. Ma kolorowy wyświetlacz i możliwosc przesuwania mapy na ekranie (jesli zjedziesz z trasy mozna zobaczyc gdzie jestes wzgledem ścieżki).

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

@dfq no jeżdżę tylko szosą. Póki co wyciągam telefon z kieszeni i sprawdzam na mapie google jak jechać. W sierpniu/wrześniu zmieniam telefon i chyba zainwestuje w QuadLock'a, by mieć tą mapę pod ręką. Potem może pomyślę właśnie nad komputerkiem z navi. Na ten moment czasem jest tak, że nawet jakbym chciał się gdzieś wybrać to nie bardzo mam jak, bo momentami się to równa z zatrzymywaniem co 500m żeby zobaczyć, czy dobrze skręciłem, a rowerowych znajomych nie mam wcale, by siąść na koło i jechać. Więc jeżdżę tam gdzie mniej więcej znam, wiem gdzie jechać, czasem lekko zmodyfikuje, ale powoli się zaczyna to nudzić, a rowerowej drogi do Ustronia np. nie znam, a niedaleko od Ustronia jest ciekawy podjazd pod Równicę i Dwór Skibówki.

Ale jakbym miał jechać tam z telefonem w kieszeni to ja dziękuję...

 

Wysłane z mojego P10 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
[mention=3442]dfq[/mention] no jeżdżę tylko szosą. Póki co wyciągam telefon z kieszeni i sprawdzam na mapie google jak jechać. W sierpniu/wrześniu zmieniam telefon i chyba zainwestuje w QuadLock'a, by mieć tą mapę pod ręką.


Tańsza alternatywa dla Quadlocka to Spigen Gearlock dostępny na Allegro (100zl z przesyłka za zestaw). Używam od jakiegoś miesiąca i jestem zadowolony. Chociaż raz adapter przyklejany do case odkleił się i telefon odpadł... na szczęście się nie rozbił. Z kolei adapter przyklejony do case drugiego telefonu (mam dwa różne, nie odklejam) jak dotąd nie puścił po ok 300km jak dotąd. Może kwestia materiału case.



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Odnośnik do komentarza

@Cris92 - dobry kierunek. Do tej pory mam na mostku  Quadlocka (taki "grzybek"). ŻADNA rowerowa nawigacja nie ma tak dobrego GPS-a jak mój smartfon Galaxy S5+(GPS, GLONASS, BEIDOU). Nawet zegarek  Polara M430.

W "krytycznej" sytuacji podpinam komórkę z Locusem na mostek i jazda. Kiedyś testowałem w terenie nawigacje Bolta  z  komórką w tylnej kieszonce koszulki, słuchawką BT w jednym uchu (Plantronics za 5 dych) z polskimi podpowiedziami z Locusa (ekran wygaszony) i świetnie to działało. Zupelnie inna jazda (patrzysz na navi tylko  gdy słyszysz komunikat typu za "100m skręć prawo") a po 3h jazdy miałem jeszcze 70% baterii w komórce.

W sumie 830stke kupiłem bo Bolt miał iść do roweru żony ale... qrcze lubię tego bolta 😀

@patryk92 - miałem kiedyś sztywne etui SPIGENa do komórki  i popękało mi po paru miesiącach.

Może ten Gearlock jest solidniejszy. Jeśli zatrzask jest precyzyjny, nie ma żadnych luzów to OK.  Cenowo to prawie połowa Quadlocka.

Ja swojego Quadlocka (Universal kit)  oprócz tej taśmy 3M złapałem na DISTALU. Nie ma szans żeby odpadło. Plecki komórki (i baterię) mam wymienne więc nie ma problemu - kiedyś robili takie urządzenia i jeszcze w dodatku wodoodporne, hehe.

Nawet nie muszę gasić komórki by założyć te z uchwytem (5 sekund,  na co dzień jest to niewygodne bo komórka nie jest płaska).

Edytowane przez dfq
  • Lubię to! 2
Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...