Skocz do zawartości

up'grade 9-letniego kellys'a


chcedowetliny

Rekomendowane odpowiedzi

chcedowetliny

Wita wszystkich serdecznie.

Jestem tu nowy więc najpierw się przywitam 🙂

Dzień dobry.

…a teraz przejdę do konkretów.

Już blisko 9 letni rower dojechał do momentu gdzie trzeba go trochę podrasować. Na obecną chwile złożony jest z:

przerzutka przód SHIMANO (010) M191 (31.8mm)

kaseta SHIMANO MF-TZ31-7 (14-34)

przerzutka tył SHIMANO Acera M360

łańcuch KMC Z51 (116 links)

korba SHIMANO (11) M131 (48x38x28)

suport SHIMANO cartridge (122.5mm)

szczegóły: https://www.bikko.pl/rower-crossowy-kellys-coach-2011.html

Tylna przerzutka jest już na wykończeniu tak samo jak i wolnobieg więc czas wymienić. Pomyślałem, że to dobry czas aby przy okazji go trochę podrasować. Jednakże zmieniając wolnobieg na kasetę łączy się też z wymiana koła. (nie chce pleść nowej piasty bo i obręcze są już od v-breików dobrze wytarte). Jednak wymieniając na kasetę 9/10 rzędową łączy się z wymianą korby i tu także zastanawiam się czy warto pozostawać na „kwadracie” czy jednak wejść w nowsze rozwiązania? Myślałem aby w całości iść w grupę Alivio (kasetę 9rz. Przerzutki, korba, piasta + jakieś koło) . Jednak nie wiem czy to dobre rozwiązanie bo czym więcej czytam w necie to tym mniej wiem. Nie chciałbym wydawać niepotrzebnie kasy na coś czego nie wykorzystam ale też nie chcę oszczędzać jakiejś sumy a później żałować że czegoś brakuje, a mogłem dopłacić 50 pln. Krótko mówiąc szukam czegoś w najlepszym i najrozsądniejszym stosunku ceny do jakości abym przez następne 9 lat miał święty spokój z naprawami i niepotrzebnymi regulacjami, a przy okazji sprzęt na dobrym poziomie. Dlatego też prosiłbym Was o pomoc i wskazanie w jaki modele najlepiej wejść, co polecacie jeśli chodzi o obie przerzutki, kasetę, łańcuch, piastę, korbę, suport i jakieś dobre koło aby wszystko idealnie współgrało na moim rowerze? Ile rzędów i jaki podział zębów na kasecie/blacie?

Szczegóły co do jazdy:

60% asfalt. Z czego większa część to wycieczki spokojne poza miasto w grupie na spokojnie, a jakieś 40 procent  z tego asfaltu to jazda w pojedynkę ( trening) gdzie jeżdżę  z kadencją około 80 i widzę, że tu brakuje jednak trochę mocy i prędkości. Ja bym jeszcze mógł ale rowerek nie daje rady i tu coś by się przydało. Może mniejszy jakiś blat by się przydał?

30% szutru i drogi gruntowe bardziej lub mniej przejezdne. Tutaj akurat daje radę

Do 10% to mocniejsze leśne przejazdy, maratony. Raz, dwa razy do roku wybieram się na jakiś trudniejszy oficjalny maraton i tu natomiast brakuje ewidentnie lżejszych przełożeń przy trudniejszych podjazdach, piaskach pozostaje mi zejście z roweru i dopchanie do celu. Może tu jakaś większa koronka na kasecie?

Miesięcznie od 1000 do 2000 km pedałuję, a na jedno posiedzenie od krótkich 30/40 km do tras 100-140km.

Będę wdzięczny za podpowiedź i z góry dziękuję. Jeśli czegoś nie napisałem to chętnie dopisze tylko wskażcie co.

Dzięki i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
chcedowetliny

Dużo szykuje się tej wymiany jeśli chcę coś ciekawego stworzyć i zdaje sobie z tego sprawę. Dlatego napisałem, że najważniejsze dla mnie to najlepsza i najrozsądniejsza cena w stosunku do jakości. Budżet ciężko dokładnie wskazać bo jak będzie warto dołożyć kilka setek do czegoś co naprawdę zrobi olbrzymią różnice na plus to pewnie dam się skusić 🙂

Jednakże aby odpowiedzieć na pytanie konkretnie to myślicielem gdzieś około 1000 pln (i nie wiem czy to dużo czy mało)

 

....no może 1000 pln + koła 🙂

Odnośnik do komentarza

Powiem tak jeśli bardziej pod szutry i górki chcesz sobie go zrobić to byś mógł wziął sobie Deorkowy osprzęt tam mieszany z korbą Alivio. Zaś jak bardziej szosa to może Tiagre ? Koła potrafią kupę kosztować ale jak chcesz takie okey na lata to albo coś konkretnego na maszynówkach albo coś taniej i brać jakieś koła na piastach shimano.

Odnośnik do komentarza

Chyba musisz zdecydować najpierw czego oczekujesz . Wybór tak jak pisze kolega wyżej.  Za tą kwotę napędzik zmienisz bez kłopotu. Koła pochłoną trochę kasy. Swój komplet kupiłem chyba za 700 bez opon i jestem zadowolony.  Jak jeździsz typowo rekreacyjnie to starczy Ci to alivio moim zdaniem.  Sam w zeszłym roku rozwaliłem przednią zmieniarkę. Założyłem tourneya ,bo miałem taką w domu i do dziś się nie złożyło ,żeby go wymienić. Jeżdżę codziennie ,a ona daje radę;-) pomyśl na czym Ci zależy. Na pewno w tym budżecie odrestaurujesz go bez kłopotu. 

Edytowane przez elmapeto
Odnośnik do komentarza
chcedowetliny

No właśnie... Albo jedno albo drugie. Kiedyś było łatwiej. Był do wyboru albo pelikan albo jubilat...a i tak brało się taki jaki był akurat w sklepie i bez wyboru kolorów 😉 Teraz wybór aż przytłacza. Jakbym zarabiał jak Szwajcar to kupiłbym dwa rowery. Jeden na szose, drugi w teren a tak to musi człowiek kombinować coś po środku. Stąd kiedyś mój wybór takiego właśnie cuda crossowego. 

Bardziej jednak chyba szutr i tereny leśne. Na szosie jakoś idzie na sprzęcie mtb a na odwrót czyli ze sprzętem soszowym w teren już słabiej. Myślałem że może tu warto zabawić się kasetą i takimi 11 ząbkami + sensowna korba aby trochę poprawić jazdę na asfalcie ale tak aby nie zrobić sobie wielkiej krzywdy w terenie. W końcu teraz mam słaby ten wolnobieg. Na obecną chwilę zmieniam opony wiedząc jaki teren mnie czeka w najbliższym okresie (tak próba trochę oszukani samego siebie). Koła myślałem shimano jakieś lepszej jakość do v-brake 

....i tak. Jeżdżę rekreacyjnie, amatorsko. Czasem wybiorę się na jakieś zawody ale ściągam się sam ze sobą i nie zależy mi aby wyprzedzić Kowalskiego o 2 sekundy czy zdjąć lampkę aby mieć 150g mniejszą wagę. Ja poprostu czerpie przyjemność z jazdy i to dla mnie najważniejsze. Co nie znaczy że nie chce mieć lepszego sprzętu aby przyjemność była jeszcze większą 😉

Stąd też moje zapytanie co polecacie bo to że chce dobry sprzęt nie znaczy że kupię sobie xtr bo po pietwsze nie do tego roweru a po drugie nie wykorzystałbym jego mozliwosci więc po co? Nie wspomnę ze i tak nie stać by mnie było 😉

Odnośnik do komentarza

Ja mam napęd 3x9 . Prawdą jest taka ,że ostatnich dwóch biegów używam rzadko.  Blat ma 42 zęby. Raczej przy zjazdach lub przy mocnym wietrze w plecy. Jeżdżę z dość duża kadencją,więc bardziej preferuje lżejsze przełożenia. 

Odnośnik do komentarza

Ja bym myślał nad napędem 3x10 , dałby najwięcej, bo i podjedziesz pod górkę i z górki szybko.

-Korba Alivio M4050 stopniowanie 40-32-22 ( cena około 200)

https://www.sbike.pl/shimano-korba-shimano-alivio-fc-m4050-403022-175mm-o_l_2078.html

-przerzutka tylna Deore M6000  10 rzędowa ze sprzęgłem ( cena około 170 złotych)

https://www.sbike.pl/shimano-przerzutka-tylna-shimano-deore-rd-m6000-shadow+-sgs-10-sp-o_l_9553.html

-Przerzutka przednia Alivio M4000 ( cena około 75 zł)

https://www.sbike.pl/shimano-przerzutka-przednia-shimano-alivio-fd-m4000-down-swing-3x9-o_l_2086.html

lub

https://www.sbike.pl/shimano-przerzutka-przednia-shimano-alivio-fd-m4000-top-swing-3x9-o_l_2085.html

-Manetka prawa tylna Deore M6000 ( cena około 90 złotych ) plus lewa Alivio M4000 ( cena około ) lub komplet za około 175 złotych)

https://www.sbike.pl/shimano-manetki-shimano-deore-sl-m6000-23x10-komplet-o_l_9567.html

-Kaseta Deore M6000 o stopniowaniu 11-36 (cena około 100 złotych)

https://www.sbike.pl/shimano-kaseta-shimano-deore-cs-hg50-10-speed-11-36t-o_l_1191.html

-łańcuch 11! ( specjalnie piszę 11 bo kto wie ten wie czemu 11 do 10 napędu :) ) rzędowy Cn Hg601 (koszt około 82 złotych) 

https://www.sbike.pl/shimano-ancuch-shimano-105-cn-hg601-11-sp-+-spinka-quick-link-box-o_l_10707.html

-Koło lub Koła według uznania.

Reasumując za około 810 złotych masz napęd 3x10 ze sprzęgłem i będziesz mógł serio wiele wyciągnąć z tego napędu. :)

Odnośnik do komentarza
chcedowetliny

Super. Wielkie dzięki za poświęcony czas !!!

Coś takiego podobnego właśnie chodziło mi po głowie ale co fachowiec to fachowiec 

Proponujesz 40-32-22 ja patrzyłem także na alivio ale na 48-36-26 ale nie wiem czy właśnie w terenie zabraknie.... 

Wszędzie piszą że korba alivio dedykowana do 9rz. Może to dla znawców głupie pytanie ale czy z kasetą 10rz nie będzie jakiegoś zgrztu? Czy korba i przednia przerzutka alivio bez problemu współpracuje z przerzutką i kaseta 10rz.?

No i zdradza może cóż to za "cud" z tym łańcuchem 11 do kasety 10? 😉

Jeszcze raz wielkie dzięki za kawał dobrej roboty! 

Odnośnik do komentarza
Rowerowa Szajba

Witaj ja posiadam zebatki 48-36-26  i oprócz jak na razie jednej góry która mnie pokonała reszte pokonuje jadąc na rowerze z tyłu mam 11-34(jak kupowac to minimum naped 3 x 9)

Odnośnik do komentarza

Co do tej korby to już Twoja decyzja czy bardziej miękko czy twardo wolisz.  Pamiętaj jednak ,że przednia przerzutka też ma swoją pojemność tzn. jak będzie za dużo zębów może nie działać poprawnie. Łańcuch 11 będzie dobrze śmigał. Jest węższy niż 10,więc na jakości zyska kultura pracy. Korba z przerzutka tylna powinna dać radę bez problemu.

Odnośnik do komentarza
chcedowetliny

Ok. Wielki dzięki raz jeszcze. Pomyślę więc na spokojnie nad rozmiarem korby. Przejrzę wszystko raz jeszcze i chyba powoli zacznę kompletowac sprzęt coby niebawem moc śmigać na nowo 😁 🚴‍♂️

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...