Skocz do zawartości

Sportowa geometria ramy - po czy poznać?


mariuszm

Rekomendowane odpowiedzi

Szajbajki,
po czym najłatwiej poznać, że rower MTB XC ma sportową a nie rekreacyjną geometrię ramy? Czy można się oprzeć na efektywnej długości górnej rury? Przeglądając opisy geometrii różnych rowerów MTB zauważyłem, że duża część z nich dla rozmiaru 19 ma tę wartość w okolicach 600-610mm. Wyjątkiem są Kross Hexagony (te raczej sportowe nie są) oraz Cube CMPT (Acid, Attension) bo te, aby mieć taką efektywną długość muszą mieć ramę 21.  

 

Odnośnik do komentarza

Aby nie czepiać sie szczegółów konstrukcyjnych można rzecz, ze rama do ścigania powinna wymuszać na zawodniku mocniej pochyloną sylwetkę niż w przypadku rowerów MTB do jazdy rekreacyjnej. Możliwie najkrótszy tył, który daje wówczas zwrotność. Główka ramy nie powinna być zbyt wysoko, aby bez jak najbardziej naturalnie dociążać przód przy podjazdach. Można by mówić o kontach wyprzedzenia widelca, ale w przypadku ścigania się w MTB XC, czy maratonach to chyba można poprzestać na 68-69 st. Często można po prostu poznać po napisie na ramie np. "sport", "race geometry", "Sport geometry", "XC", "Marathon", "race"(wiem, wiem trochę banalne, ale np. w rowerach GT tak właśnie jest).

 

Nawet z Acid czy Attention mozna zrobić rower do ścigania wydłużając pozycję mostkiem i offsetem siodełka. Bez problemu można się i na tym ścigać efektywnie zamiast np. ładować pieniądze w Reaction'a. Możliwości jest dużo. Dopiero wytrawny kolarz będzie widział wyraźną różnicę w geometrii roweru oraz efektywność w zbijaniu każdych gramów wagi.

 

 

Edytowane przez Franz Mauer
Odnośnik do komentarza
1 godzinę temu, Franz Mauer napisał:

Często można po prostu poznać po napisie na ramie np. "sport", "race geometry", "Sport geometry", "XC", "Marathon", "race"(wiem, wiem trochę banalne, ale np. w rowerach GT tak właśnie jest).

W przypadku GT tak jest ale np w przypadku Unibike'a napis "Race Line" to tylko chwyt marketingowy odnoszący się raczej do osprzętu a nie geometrii.

Generalnie sportowa rama to nie tylko pozycja ale przede wszystkim możliwości zwrotność-przyspieszenie. Obecnie jest to osiągane poprzez krótkie widełki łańcuchowe i ostry kąt podsiodłowy. Dla zachowania stabilności przy dużych prędkościach zastosowano łagodniejszy kąt główki niż 1-2 sezony temu.

Odnośnik do komentarza

Zgodzę się, ale Unibike nigdy nie miał zacięcia do ścigania. Dlatego wg na pierwszy rzut oka widać czy rower jest przeznaczony do jazdy turystycznej czy o zacięciu stricte sportowym, a dodatkowe napisy mogą (choć rzeczywiście nie zawsze) to potwierdzić. Np. na Trek Superfly nie widziałem, żadnych dodatkowych oznaczeń, a jest to rower uważany za jeden z najszybszych rowerów MTB na świecie. Właśnie z uwagi na bardzo przemyślaną geometrię ramy. Accent Peak to też ta odmina ramy, którą można wykorzystywać do jazdy turystycznej, ale i świetnie nadaje się do ścigania. Pewnie kwestia producenta i szczegółów. 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...