SzajBajk

ROSE Backroad - Mister Gravel 2019 bez skazy?

Rekomendowane odpowiedzi

SzajBajk

Tym razem zacznę od ceny...

Nowe ścieżki rowerowe Zielonej Góry, szutry w Łężycy i Wzgórza Piastowskie zjeździłem modelem ROSE Backroad Ultegra, który kosztuje 2549 €. Za tę kwotę otrzymujesz karbonową ramę, widelec w pełni karbonowy (tzw. full carbon), bardzo wysokiej jakości osprzęt, no i niech Ci nie umknie w opisie roweru, że rama to włókna karbonowe High Modulus Aerospace (wysokomodułowe). Nie dziwi fakt, że ROSE podaje nie tylko wagę roweru (8,4 kg), ale również wagę ramy (1040 g rozm. 51 cm). Mój model musiał mieć więc wagę poniżej 1100 gramów i pamiętajmy, że jest to konstrukcja przystosowana do dźwigania tobołów (ładniej to się nazywa bike packing). Z tą ceną Backroad to mocne uderzenie w rynek szutrowców.

 

Mniam, piaskowy jest śliczny!

Backroad jest dostępny w dwóch wersjach kolorystycznych: niebiesko - czarnej i piaskowo - czarnej. Śmigałem na tej drugiej i oczu oderwać nie mogłem, stąd masa zrobionych zdjęć, w różnych miejscówkach Zielonej Góry. W poście na Instagramie od razu zwracaliście uwagę na jasne ranty opon. Są piękne, z resztą od dłuższego czasu szukam takich wersji kolorystycznych do moich maszyn MTB. Dla mnie to Mister Gravel 2019 :)

20181006_114419_HDR.jpg20181006_114711_HDR.jpg20181010_112107_HDR.jpg

 

Kolor, to oczywiście nie wszystko. Na piękny wygląd wpływają także bardzo "czyste" kształty ramy i widelca oraz niezwykle estetyczne wykonanie, widoczne nie tylko w portach linek przy główce ramy, ale także POD mufą suportową. Dolna część rury głównej otrzymała także bardzo solidną osłonę przed uderzeniami kamieni. Zobaczcie sami...

P1190076.JPGP1190087.JPGP1190075.JPG

 

Gravel, przełaj, a może rower wyprawowy?

ROSE Backroad występuje w wersji gravelowej (tę właśnie testowałem), przełajowej, a nawet Tour (wersja podróżnicza) - ta posiada bagażnik, błotniki, dynamo w piaście oraz uchwyty na torby w widelcu. Z trzech wersji, moim zdaniem Backroad sprawdzi się najlepiej w roli szutrowca i wyprawowca. Na przełaje też nim pojedziecie, ale dla zapalonych kolarzy błotnych ;) ROSE ma w swojej ofercie typowy rower przełajowy - Pro Cross.

Jakie cechy czynią z Backroad świetnego szutrowca i kompana wypraw:

  1. Stabilność podczas jazdy - geometria oraz wytrzymałość ramy i widelca sprawiają, że rower jest bardzo przewidywalny i chętnie jedzie na wprost (docenisz to, obciążając rower bagażem).
  2. Niska waga - długie podjeżdżanie tym rowerem to przyjemność.
  3. Prześwit na opony do 42 mm to możliwość znacznej poprawy komfortu jazdy oraz odporność na zapychanie się błotem.

20181006_114526.jpg20181010_112107_HDR.jpg20181006_114510_HDR.jpg

 

W osprzęcie doceniłem głównie trzy rzeczy:

  1. Tarczowe hamulce Ultegry na ORYGINALNYCH tarczach są dosłownie ultramocne.
  2. Koła ROSE R Thirty, o ładnym stożku, są gotowe do przeróbki na system bezdętkowy. System tubelles polecam każdemu posiadaczowi gravela. Przy sztywnej ramie, niższe ciśnienie opon znacznie zwiększy komfort oraz przyczepność.
  3. Mechanizm korby w zębatkami 46-36, a nie szosowy kompakt 50-34T. Dobór przełożeń - bajka.
  4. Tylną przerzutkę w systemie Shadow - poleciało się parę razy po korzonkach i schodkach (do źródełka na Piastowskich), przy zupełnej ciszy łańcucha.

20181006_114507_HDR.jpg20181006_114601_HDR.jpg20181006_114717_HDR.jpg20181010_112057_HDR.jpg20181102_174953.jpg

20181006_114539.jpgP1190073.JPGP1190091.JPG

 

Były same plusy...

I na koniec mały minus ;) Sztywność ramy to broń obosieczna. Docenisz niesamowite przyspieszenia tego roweru, ale pochłanianie wibracji przez tę konstrukcję jest na odczuwalnie niższym poziomie, niż u dobrych szosówek typu Endurance. Pamiętajmy, że rama jest solidna i potrafi wiele znieść, ale zwróćcie np. uwagę na tylny trójkąt. Jego rurki mają znacznie większe przekroje, niż przełajowy Pro Cross, czy szosowy Pro SL. Nie ma się co po nich spodziewać większej elastyczności.

Sztyca, również wykonana z karbonu, a nawet odpowiednio wygięta, też nie ugina się tak, jak się bym tego spodziewał. To z kolei może być związane z faktem, iż nie wystaje zbyt dużo z rury podsiodłowej, a do tego ma zacisk o szerokim kołnierzu, który prawdopodobnie ogranicza nieco ruch na samym końcu tejże rury. Rozwiązanie? Zaprawdę powiadam Wam - Tubelles. W takim zestawie otrzymacie piękną, bardzo lekką i wytrzymałą maszynę, dla której 35 km/h po szutrze to błachostka :) ROSE - BRAWO!

20181102_163824.jpg20181102_163958.jpg20181102_164008.jpg20181102_164046.jpg20181102_164101.jpg

 

I na koniec, Drodzy Czytelnicy - pamiętajcie, że gravel, czy szutrowiec, to maszyna do przeżywania przygód. Poznawaj nowe ścieżki, zgub się w lesie, nie wracaj wcześnie do domu ;) 

20181102_164016.jpg20181102_164039.jpg20181102_164129.jpgP1190086.JPGP1190090.JPGP1190093.JPG

  • Lubię to! 2
  • Dziękuję! 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
nctrns

Fajnie wygląda, ale szkoda że Rose nie zaprojektował od podstaw ramy gravelowej, jak na przykład Merida. No i w prawdziwej szutrówce widziałbym korbę FSA Adventure 48/32, a nie przełajową 46/36.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
SzajBajk
3 godziny temu, nctrns napisał:

od podstaw ramy gravelowej, jak na przykład Merida

To jest ciekawy temat, bo chciałem temat geometrii poruszyć w powyższym artykule, ale np. Backroad i Silex są od siebie tak różne, że w zasadzie nie wiesz, jakie rozmiary ram przyrównywać do siebie. Backroad to moim zdaniem zaprojektowany od podstaw gravel, a odmiana CX i Tour różnią się jedynie specyfikacją. Do dłuuugich wojaży biorę zdecydowanie Silexa, z super wysoką główką, ale do szaleństw po szutrach Backroad będzie szybszy. W korbie 46/36 bardzo lubię stopniowanie, ale z kolei długie wyprawy, gdzie przyda się młynek, oczywiście przyjemniesze będą na 32T.

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
nctrns

Fakt, silex i Backroad są bardzo różne. Mam wrażenie że Rose wyszedł od roweru cyclocross, ale może faktycznie jest bardziej gravelowy od zwykłego cx.
A te 10 zębów różnicy w korbie przełajowej ma swoje plusy, wiem :). Ale mimo wszystko nawet w sportowym gravelu bym widział 48/32.

Tapatalk'd

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Rosebikes

Naszym zamierzeniem było stworzenie roweru, którym można swobodnie jechać po szosie i po szutrze. Przy okazji spisuje się nieźle w cyklokrosie. Ma niską główkę i sportowe kąty. Od zawsze tworzyliśmy rowery szosowe o sportowym charakterze stąd projektanci raczej nie mieli zamiaru tworzyć typowego gravela, bo to rower zbyt mało uniwersalny, szczególnie dla europejskiego odbiorcy, na którym się koncentrujemy. Komfort podnosi się wraz z wysokością wysunięcia sztycy, a także gdy przejdzie się na tubeless. Po zamontowaniu błotników i bagażnika świetnie sprawdza się jako szybki "mieszczuch", ale warto wtedy mieć przynajmniej 20 mm podkładek pod mostkiem. 

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Fimala

Jakbym miał wolne 2.5 tys euro to właśnie byłby to mój wybór. Piękny rower ❤️

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
arturbeb

Temat związany nie tylko z gravelami:

Jaki typ wkladu suportu zastosowano w tym gravelu, czy jest to pressfit? Jak tego typu wklady suportu sprawdzaja sie w ramach karbonowych, czy jest sie czego bać (mam na myśli eksploatacje, wymianę, serwis w porównaniu do BSA)? Czyw ramach karbonowych jesteśmy skazani tylko na pressfit, na BSA mozna już liczyć tylko w alu?

W jednym z odcinków Szaj wspomnial ze pressfit w ramach karbonowych najlepiej kupic od producenta z dużym doświadczeniem w produkcji ram karbonowych. Czy w karbonowym gravelu od Rose  nie bedziemy musieli znosic halasów z okolic suportu?

 

Jak i czy można porównać geometrie i zastosowanie Rose do Rondo Ruut CFx, czy bedzie możliwość porownia obu rowerów na kanale (na żywo i/lub na papierze)?45969477964_9e2e329faf_o__36962.15471773 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Rosebikes

My ramy karbonowe, szosowe i przełajowe konstruujemy i sprzedajemy od dobrych dwóch dekad. Jeśli chodzi o spasowanie to pilnujemy tolerancji w mufie, a jeśli coś zadzieje się z pressfitem to zwykle wymieniamy ramę. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
runeker
Napisano (edytowane)
W dniu 30.03.2019 o 08:38, Rosebikes napisał:

Naszym zamierzeniem było stworzenie roweru, którym można swobodnie jechać po szosie i po szutrze. Przy okazji spisuje się nieźle w cyklokrosie. Ma niską główkę i sportowe kąty. Od zawsze tworzyliśmy rowery szosowe o sportowym charakterze stąd projektanci raczej nie mieli zamiaru tworzyć typowego gravela, bo to rower zbyt mało uniwersalny, szczególnie dla europejskiego odbiorcy, na którym się koncentrujemy. Komfort podnosi się wraz z wysokością wysunięcia sztycy, a także gdy przejdzie się na tubeless. Po zamontowaniu błotników i bagażnika świetnie sprawdza się jako szybki "mieszczuch", ale warto wtedy mieć przynajmniej 20 mm podkładek pod mostkiem. 

Byłem na waszej stronie i ilość możliwości konfiguracji mnie lekko przeraża :) Jak dobrać odpowiednią konfigurację? Ja nie mówię tu o kołach czy oponach. Bardziej interesuje mnie jak dobrać resztę komponentów do ramy. Co w przypadku jeśli coś nie będzie pasować?

P.S.

Rower jest przepiękny, mi się podoba w kolorze niebieskim.

Edytowane przez runeker
  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
nctrns

Jak nie wiesz, to nie ruszaj, bo podstawowa konfiguracja jest ok, albo napisz maila z pytaniami. Wszystko będzie do siebie technicznie pasować, skoro są to opcje. Co najwyżej może być potem dziwnie, jak do roweru w rozmiarze 61 dobierzesz korbę z ramionami 170mm i mostek 70mm.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
runeker
41 minut temu, nctrns napisał:

Jak nie wiesz, to nie ruszaj, bo podstawowa konfiguracja jest ok, albo napisz maila z pytaniami. Wszystko będzie do siebie technicznie pasować, skoro są to opcje. Co najwyżej może być potem dziwnie, jak do roweru w rozmiarze 61 dobierzesz korbę z ramionami 170mm i mostek 70mm.

super pomoc . Ogolnie raczej lapie sie na rozmiar ramy 54 i tam chyba np korba ma 170mm aktulany rower mam w rozmiarze L z korba 172,5 wiec jednak są jakieś różnice. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
nctrns

170 dają chyba domyślnie w każdym rozmiarze. Mój błąd z sensownością domyślnej konfiguracji. Ale tak jak mówiłem, mail do nich albo wiadomość do przedstawiciela tu na forum i uzyskasz pomoc przy konfiguracji.

Tapatalk'd

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Rosebikes
W dniu 4.04.2019 o 07:51, runeker napisał:

Byłem na waszej stronie i ilość możliwości konfiguracji mnie lekko przeraża :) Jak dobrać odpowiednią konfigurację? Ja nie mówię tu o kołach czy oponach. Bardziej interesuje mnie jak dobrać resztę komponentów do ramy. Co w przypadku jeśli coś nie będzie pasować?

P.S.

Rower jest przepiękny, mi się podoba w kolorze niebieskim.

Proszę do mnie napisać na priva. Chętnie pomogę. Podstawowa konfiguracja jest ok, ale jeśli ktoś chce pośmigać po górach na ten przykład i chciałby żwawiej podjeżdżać niech pomyśli o wymianie kół na DT SWISS 1750 oraz opon na ciut lżejsze Microskiny (do miasta trochę delikatne: kolce, szkło, jakieś kawałki drutu).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.