Skocz do zawartości

Skok amortyzatora a geometria


Roman Wawa

Rekomendowane odpowiedzi

Składam rower i mam dylemat z amortyzatorem.

Wszystkie gotowe  konfiguracje jakie przeglądałem dla tej ramy mają skok 100mm.Mam amortyzator ze skokiem 150mm który chciałbym zamontować.

Pytanie brzmi czy większy skok będzie miał wpływ na geometrię/prowadzenie.

Wydaje mi się,że nie będzie miało wpływu ale proszę o poradę kogoś obeznanego w temacie.

Z góry dzięki.

 

Odnośnik do komentarza

Skoro rama jest projektowana pod amor 100 mm a TY chcesz włożyć amor o skoku 150 mm to logicznie ,że zmieni się geometria pod jaka rama była projektowana. Główka ramy będzie bardziej obciążona co może ( nie musi ) doprowadzić do pęknięcia.

Odnośnik do komentarza

Taka drastyczna zmiana skoku poważnie zmieni żywotność główki. Ponieważ przy takiej pracy skoku rama nie została zaprojektowana pomyśl sobie jak dobijesz gdzieś i dojdzie do końca jak twój przód roweru pójdzie w dół. Ogólnie też kwestia że będzie wyższy przód roweru niż wcześniej. Chyba ze to ramy dual do grawitacji to 150 spokojnie da rade i większość ram to wytrzyma. Bo jeżeli chcesz do ramy pokroju XC to nie radziłbym.

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

Dziękuje za poradę.

Jeśli możesz wyjaśnić ogólnie dlaczego zmieni się geometria?Amortyzatory o skoku 100 jak i np.120 czy 150mm mają taką samą długość od osi do pkt. osadzenia.Różni je długość skoku.No nie bardzo mogę sobie poukładać dlaczego m wpływ, rozumiem,że przy pełnym "dociśnięciu"  całość bardziej nurkuje, ale...?

 

Dziękuje samuel_87 i  LukasFR22, zrozumiałem w czym problem.

 

Odnośnik do komentarza
14 minut temu, Roman Wawa napisał:

Jeśli możesz wyjaśnić ogólnie dlaczego zmieni się geometria?Amortyzatory o skoku 100 jak i np.120 czy 150mm mają taką samą długość od osi do pkt. osadzenia.Różni je długość skoku.No nie bardzo mogę sobie poukładać dlaczego m wpływ, rozumiem,że przy pełnym "dociśnięciu"  całość bardziej nurkuje, ale...?

http://www.1enduro.pl/geometria-hardtailu-robisz-zle/

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

 

2 godziny temu, Roman Wawa napisał:

Jeśli możesz wyjaśnić ogólnie dlaczego zmieni się geometria?Amortyzatory o skoku 100 jak i np.120 czy 150mm mają taką samą długość od osi do pkt. osadzenia.

Bo właśnie nie mają. Im większy skok, tym większy wymiar oś-korona. 

Edytowane przez Fenthin
Odnośnik do komentarza

Ważnym wymiarem jest "Axle to Crown" czyli długość od środka osi koła do bieżni amortyzatora. Skok jest parametrem drugorzędnym.  Widelec o skoku 100mm ale z dużym "a2c" będzie dawał taką samą geometrie roweru co amortyzator 150mm skoku z małym a2c.

Odnośnik do komentarza
2 minuty temu, Puncu napisał:

Ważnym wymiarem jest "Axle to Crown" czyli długość od środka osi koła do bieżni amortyzatora. Skok jest parametrem drugorzędnym.  Widelec o skoku 100mm ale z dużym "a2c" będzie dawał taką samą geometrie roweru co amortyzator 150mm skoku z małym a2c.

Zwrócę uwagę na tan parametr, nigdy o nim nie słyszałem i nie kojarzę aby sklepy podawały z automatu w "manualu". Zakładam,że trzeba szukać na stronie producenta.

Odnośnik do komentarza
1 minutę temu, Puncu napisał:

Tak lub na forach.
Ostatnio się z nim spotkałem szukając sztywnego widelca Force.

Wysłane z mojego Commodore 64
 

Dzięki.

P.S.Nie w temacie ale serio używasz Commodore 64?

Odnośnik do komentarza

Talony fabrycznie robione są pod skok 100 mm. Wynika z tego, że zwiększenie skoku może wiązać się ze zmianą geometrii roweru. 110-120 mm może nie być jeszcze tak odczuwalne, ale przy 130 czy 140 zdecydowanie tak. Rower mając mocno podniesiony przód dociąży tył i stanie się mocno narwany. Można zniwelować tą różnicę obniżając kokpit np. na pozbyciu się podkładek pod mostkiem, na  ujemnym mostku. Jak to wyjdzie w praktyce sam musisz ocenić, bo też ważnym będzie czy pozycja jaką osiągniesz na rowerze będzie dla Ciebie komfortowa.

Odnośnik do komentarza

To jeszcze zależy jaki wymiar od osi do korony będzie mieć docelowy amortyzator. Sam skok to nie wszystko, bo bywa, że dwa amortyzatory o różnym skoku mają taką samą długość.

Jeśli przód się podniesie, to również przekrok się zmieni i może się okazać, że ląduje się przy hamowaniu na górnej rurze. Co kto lubi ;)

Przy dużej zmianie wysokości, można narazić główkę ramy na zbyt duże obciążenia i może ona strzelić.

Dlaczego chcesz zmienić skok?

Odnośnik do komentarza
4 minuty temu, Sziva napisał:

To jeszcze zależy jaki wymiar od osi do korony będzie mieć docelowy amortyzator. Sam skok to nie wszystko, bo bywa, że dwa amortyzatory o różnym skoku mają taką samą długość.

Jeśli przód się podniesie, to również przekrok się zmieni i może się okazać, że ląduje się przy hamowaniu na górnej rurze. Co kto lubi ;)

Przy dużej zmianie wysokości, można narazić główkę ramy na zbyt duże obciążenia i może ona strzelić.

Dlaczego chcesz zmienić skok?

Mam 100 mm i jest to dla mnie za mało. A chciałbym go też zmienić żeby wjechać gdzieś głębiej w las i coś bardziej poszaleć :D a to link do amora co chce kupić http://activia.sgl.pl/cena/amortyzatory/epixon-xc/275-cali_amortyzator-epixon-xc-rl-r-275-os-9mm-czarny-polysk-2017/1109 i powiedz mi czy 120 lub 130 mm by pasowało do talona 4 i czy rama by nie pękła lub nie złamała by się. I przy okazji czy ten amor jest powietrzny ? 

Odnośnik do komentarza
18 minut temu, Diki napisał:

Mam 100 mm i jest to dla mnie za mało. A chciałbym go też zmienić żeby wjechać gdzieś głębiej w las i coś bardziej poszaleć :D a to link do amora co chce kupić http://activia.sgl.pl/cena/amortyzatory/epixon-xc/275-cali_amortyzator-epixon-xc-rl-r-275-os-9mm-czarny-polysk-2017/1109 i powiedz mi czy 120 lub 130 mm by pasowało do talona 4 i czy rama by nie pękła lub nie złamała by się. I przy okazji czy ten amor jest powietrzny ? 

serio uważasz ,że ktoś Ci napisze na 100 % czy rama pęknie czy nie , większy skok amora do nie wszystko , jeśli chciałeś bardziej poszaleć było się rozejrzeć za rowerem typu Trail , skok 120 mm to jeszcze nie jest tak drastyczna zmiana więc powinno dać radę 

Odnośnik do komentarza

W kontekście geometrii ramy nie sugeruj się skokiem amortyzatora tylko wymiarem Axle To Crown (A2C), jest to wysokość amortyzatora od środka osi koła do bieżni widelca.
Pierwszym przykładem jaki przychodzi mi do głowy są dwa amortyzatory:
 

Marzocchi 66 RC - 180mm skoku

66rc.jpg

i

Marzocchi 888 RC - 200mm skoku

888RC.jpg

 

Oba te amortyzatory są bliźniaczo podobne, różni je to że 888 jest dwupółką i ma 20mm skoku więcej, ale gdy do 888 zamontujemy płaskie półki to wysokość os ośki do bieżni się zmniejsza. W rezultacie 888 200mm na płaskich półkach jest niższe niż 66 :)

6140012240_d92a854d5d_b.jpg

 

O to chodzi w doborze widelca by nie zepsuć geometrii ;)

 

Na Twoim miejscu zmierzyłbym A2C Twojego amortyzatora (tak mniej więcej, ale w milimetrach :P ) i szukałbym czegoś o większym skoku ale o podobnej wysokości. Jeżeli producent/sprzedawca nie podaje. Niech zmierzy ;)

  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

Witam niedawno temu upatrzyłem sobie pewien rower, kiedy dostane wypłatę bede go zamawiał jest to Giant NRS Nie znam wersji eksperci powinni stwierdzić po zdjęciu moje pytanie to:
Czy po założeniu większego amortyzatora max 160mm 150mm kiedy teraz jest założony bodajże 100mm, rama ulegnie uszkodzeniu? 
P.S Jeśli ktoś może odpowiedzieć z którego roku jest ta rama?

https://imgur.com/a/oA3RO4E

 

Odnośnik do komentarza
45 minut temu, Wydrax7 napisał:

Czy po założeniu większego amortyzatora max 160mm 150mm kiedy teraz jest założony bodajże 100mm, rama ulegnie uszkodzeniu

Geometria się zmieni, główka może pęknąć, zastanów się czy 150cm skoku jest potrzebne. 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...