Roman Wawa Opublikowano 10 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2017 Składam rower i mam dylemat z amortyzatorem. Wszystkie gotowe konfiguracje jakie przeglądałem dla tej ramy mają skok 100mm.Mam amortyzator ze skokiem 150mm który chciałbym zamontować. Pytanie brzmi czy większy skok będzie miał wpływ na geometrię/prowadzenie. Wydaje mi się,że nie będzie miało wpływu ale proszę o poradę kogoś obeznanego w temacie. Z góry dzięki. Odnośnik do komentarza
Gość Opublikowano 10 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2017 Skoro rama jest projektowana pod amor 100 mm a TY chcesz włożyć amor o skoku 150 mm to logicznie ,że zmieni się geometria pod jaka rama była projektowana. Główka ramy będzie bardziej obciążona co może ( nie musi ) doprowadzić do pęknięcia. Odnośnik do komentarza
LukasFR22 Opublikowano 10 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2017 Taka drastyczna zmiana skoku poważnie zmieni żywotność główki. Ponieważ przy takiej pracy skoku rama nie została zaprojektowana pomyśl sobie jak dobijesz gdzieś i dojdzie do końca jak twój przód roweru pójdzie w dół. Ogólnie też kwestia że będzie wyższy przód roweru niż wcześniej. Chyba ze to ramy dual do grawitacji to 150 spokojnie da rade i większość ram to wytrzyma. Bo jeżeli chcesz do ramy pokroju XC to nie radziłbym. 1 Odnośnik do komentarza
Roman Wawa Opublikowano 10 Maja 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2017 Dziękuje za poradę. Jeśli możesz wyjaśnić ogólnie dlaczego zmieni się geometria?Amortyzatory o skoku 100 jak i np.120 czy 150mm mają taką samą długość od osi do pkt. osadzenia.Różni je długość skoku.No nie bardzo mogę sobie poukładać dlaczego m wpływ, rozumiem,że przy pełnym "dociśnięciu" całość bardziej nurkuje, ale...? Dziękuje samuel_87 i LukasFR22, zrozumiałem w czym problem. Odnośnik do komentarza
suchy Opublikowano 10 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2017 14 minut temu, Roman Wawa napisał: Jeśli możesz wyjaśnić ogólnie dlaczego zmieni się geometria?Amortyzatory o skoku 100 jak i np.120 czy 150mm mają taką samą długość od osi do pkt. osadzenia.Różni je długość skoku.No nie bardzo mogę sobie poukładać dlaczego m wpływ, rozumiem,że przy pełnym "dociśnięciu" całość bardziej nurkuje, ale...? http://www.1enduro.pl/geometria-hardtailu-robisz-zle/ 1 Odnośnik do komentarza
Fenthin Opublikowano 10 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2017 (edytowane) 2 godziny temu, Roman Wawa napisał: Jeśli możesz wyjaśnić ogólnie dlaczego zmieni się geometria?Amortyzatory o skoku 100 jak i np.120 czy 150mm mają taką samą długość od osi do pkt. osadzenia. Bo właśnie nie mają. Im większy skok, tym większy wymiar oś-korona. Edytowane 10 Maja 2017 przez Fenthin Odnośnik do komentarza
Zalas Opublikowano 10 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2017 39 minut temu, Fenthin napisał: Bo właśnie nie mają. Im większy skok, tym większy wymiar oś-korona. Oj nie zawsze nie zawsze Odnośnik do komentarza
Puncu Opublikowano 10 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2017 Ważnym wymiarem jest "Axle to Crown" czyli długość od środka osi koła do bieżni amortyzatora. Skok jest parametrem drugorzędnym. Widelec o skoku 100mm ale z dużym "a2c" będzie dawał taką samą geometrie roweru co amortyzator 150mm skoku z małym a2c. Odnośnik do komentarza
Roman Wawa Opublikowano 10 Maja 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2017 2 minuty temu, Puncu napisał: Ważnym wymiarem jest "Axle to Crown" czyli długość od środka osi koła do bieżni amortyzatora. Skok jest parametrem drugorzędnym. Widelec o skoku 100mm ale z dużym "a2c" będzie dawał taką samą geometrie roweru co amortyzator 150mm skoku z małym a2c. Zwrócę uwagę na tan parametr, nigdy o nim nie słyszałem i nie kojarzę aby sklepy podawały z automatu w "manualu". Zakładam,że trzeba szukać na stronie producenta. Odnośnik do komentarza
Puncu Opublikowano 10 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2017 Tak lub na forach.Ostatnio się z nim spotkałem szukając sztywnego widelca Force.Wysłane z mojego Commodore 64 Odnośnik do komentarza
Roman Wawa Opublikowano 10 Maja 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2017 1 minutę temu, Puncu napisał: Tak lub na forach. Ostatnio się z nim spotkałem szukając sztywnego widelca Force. Wysłane z mojego Commodore 64 Dzięki. P.S.Nie w temacie ale serio używasz Commodore 64? Odnośnik do komentarza
Puncu Opublikowano 10 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 10 Maja 2017 Nie, ale to nie ma znaczenia jakiego telefonu używam Odnośnik do komentarza
Diki Opublikowano 23 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 23 Maja 2017 Siemka jaki największy skok amortyzatora do Giant talon 4 ? 120 czy 130 mm ? bo 140 to już chyba za dużo Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Opublikowano 23 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 23 Maja 2017 Talony fabrycznie robione są pod skok 100 mm. Wynika z tego, że zwiększenie skoku może wiązać się ze zmianą geometrii roweru. 110-120 mm może nie być jeszcze tak odczuwalne, ale przy 130 czy 140 zdecydowanie tak. Rower mając mocno podniesiony przód dociąży tył i stanie się mocno narwany. Można zniwelować tą różnicę obniżając kokpit np. na pozbyciu się podkładek pod mostkiem, na ujemnym mostku. Jak to wyjdzie w praktyce sam musisz ocenić, bo też ważnym będzie czy pozycja jaką osiągniesz na rowerze będzie dla Ciebie komfortowa. Odnośnik do komentarza
Gość Opublikowano 23 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 23 Maja 2017 To jeszcze zależy jaki wymiar od osi do korony będzie mieć docelowy amortyzator. Sam skok to nie wszystko, bo bywa, że dwa amortyzatory o różnym skoku mają taką samą długość. Jeśli przód się podniesie, to również przekrok się zmieni i może się okazać, że ląduje się przy hamowaniu na górnej rurze. Co kto lubi Przy dużej zmianie wysokości, można narazić główkę ramy na zbyt duże obciążenia i może ona strzelić. Dlaczego chcesz zmienić skok? Odnośnik do komentarza
Diki Opublikowano 23 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 23 Maja 2017 4 minuty temu, Sziva napisał: To jeszcze zależy jaki wymiar od osi do korony będzie mieć docelowy amortyzator. Sam skok to nie wszystko, bo bywa, że dwa amortyzatory o różnym skoku mają taką samą długość. Jeśli przód się podniesie, to również przekrok się zmieni i może się okazać, że ląduje się przy hamowaniu na górnej rurze. Co kto lubi Przy dużej zmianie wysokości, można narazić główkę ramy na zbyt duże obciążenia i może ona strzelić. Dlaczego chcesz zmienić skok? Mam 100 mm i jest to dla mnie za mało. A chciałbym go też zmienić żeby wjechać gdzieś głębiej w las i coś bardziej poszaleć a to link do amora co chce kupić http://activia.sgl.pl/cena/amortyzatory/epixon-xc/275-cali_amortyzator-epixon-xc-rl-r-275-os-9mm-czarny-polysk-2017/1109 i powiedz mi czy 120 lub 130 mm by pasowało do talona 4 i czy rama by nie pękła lub nie złamała by się. I przy okazji czy ten amor jest powietrzny ? Odnośnik do komentarza
Gość Opublikowano 23 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 23 Maja 2017 18 minut temu, Diki napisał: Mam 100 mm i jest to dla mnie za mało. A chciałbym go też zmienić żeby wjechać gdzieś głębiej w las i coś bardziej poszaleć a to link do amora co chce kupić http://activia.sgl.pl/cena/amortyzatory/epixon-xc/275-cali_amortyzator-epixon-xc-rl-r-275-os-9mm-czarny-polysk-2017/1109 i powiedz mi czy 120 lub 130 mm by pasowało do talona 4 i czy rama by nie pękła lub nie złamała by się. I przy okazji czy ten amor jest powietrzny ? serio uważasz ,że ktoś Ci napisze na 100 % czy rama pęknie czy nie , większy skok amora do nie wszystko , jeśli chciałeś bardziej poszaleć było się rozejrzeć za rowerem typu Trail , skok 120 mm to jeszcze nie jest tak drastyczna zmiana więc powinno dać radę Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Opublikowano 23 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 23 Maja 2017 @samuel_87 masz racje, do 120 mm nie wprowadzi jakiś zauważalnych zmian w geometrii ramy. Jedynie co to może pozycja być lekko do poprawy. Odnośnik do komentarza
Diki Opublikowano 23 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 23 Maja 2017 48 minut temu, Franz Mauer napisał: @samuel_87 masz racje, do 120 mm nie wprowadzi jakiś zauważalnych zmian w geometrii ramy. Jedynie co to może pozycja być lekko do poprawy. Czy ten amortyzator co dałem linka jest powietrzny ? Odnośnik do komentarza
Franz Mauer Opublikowano 23 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 23 Maja 2017 24 minuty temu, Diki napisał: Czy ten amortyzator co dałem linka jest powietrzny ? Tak ? Odnośnik do komentarza
Puncu Opublikowano 23 Maja 2017 Udostępnij Opublikowano 23 Maja 2017 W kontekście geometrii ramy nie sugeruj się skokiem amortyzatora tylko wymiarem Axle To Crown (A2C), jest to wysokość amortyzatora od środka osi koła do bieżni widelca. Pierwszym przykładem jaki przychodzi mi do głowy są dwa amortyzatory: Marzocchi 66 RC - 180mm skoku i Marzocchi 888 RC - 200mm skoku Oba te amortyzatory są bliźniaczo podobne, różni je to że 888 jest dwupółką i ma 20mm skoku więcej, ale gdy do 888 zamontujemy płaskie półki to wysokość os ośki do bieżni się zmniejsza. W rezultacie 888 200mm na płaskich półkach jest niższe niż 66 O to chodzi w doborze widelca by nie zepsuć geometrii Na Twoim miejscu zmierzyłbym A2C Twojego amortyzatora (tak mniej więcej, ale w milimetrach ) i szukałbym czegoś o większym skoku ale o podobnej wysokości. Jeżeli producent/sprzedawca nie podaje. Niech zmierzy 1 Odnośnik do komentarza
Wydrax7 Opublikowano 15 Sierpnia 2018 Udostępnij Opublikowano 15 Sierpnia 2018 Witam niedawno temu upatrzyłem sobie pewien rower, kiedy dostane wypłatę bede go zamawiał jest to Giant NRS Nie znam wersji eksperci powinni stwierdzić po zdjęciu moje pytanie to:Czy po założeniu większego amortyzatora max 160mm 150mm kiedy teraz jest założony bodajże 100mm, rama ulegnie uszkodzeniu? P.S Jeśli ktoś może odpowiedzieć z którego roku jest ta rama? https://imgur.com/a/oA3RO4E Odnośnik do komentarza
Heboket Opublikowano 15 Sierpnia 2018 Udostępnij Opublikowano 15 Sierpnia 2018 45 minut temu, Wydrax7 napisał: Czy po założeniu większego amortyzatora max 160mm 150mm kiedy teraz jest założony bodajże 100mm, rama ulegnie uszkodzeniu? Geometria się zmieni, główka może pęknąć, zastanów się czy 150cm skoku jest potrzebne. Odnośnik do komentarza
Gość Opublikowano 15 Sierpnia 2018 Udostępnij Opublikowano 15 Sierpnia 2018 Stanowczo odradzam. Odnośnik do komentarza
Wydrax7 Opublikowano 15 Sierpnia 2018 Udostępnij Opublikowano 15 Sierpnia 2018 A chociaż 140mm? Czy dalej niebezpiecznie? Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się