Skocz do zawartości

Luzy na kierownicy


b.piotrek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Mój rower od dwóch dni leżał do góry kołami (prace porządkowe.. odrdzewianie, mycie etc), dzisiaj jak go odwróciłem uszczelka od kierownicy dosłownie wyszkoczyła.. i musiało się  do środka sporo syfu dostać bo słychać przy skręcaniu.. przy próbie włożenie uszczelki z powrotem są luzy dołem przylega, na górze odstaje.. ktoś ma pomysł jaki jest powód tego ? i jak to ogarnąć ?

 

Pozdrawiam

zdjęcia poglądowe..

 

IMG_20190301_160109.jpg IMG_20190301_160117.jpg IMG_20190301_160155.jpg
Odnośnik do komentarza

Odkręcić kapsel mostka, potem śruby boczne mostka. Ściągnij to. Potem po kolei ściągnij z rury sterowe wszystkie pierścienie wraz z łożyskami, ale tak abyś powtórnie tak samo je potem wsadził. Łożyska wyczyść z brudu, przesmaruj i dokładnie w tej samej kolejności wsadzić wszystkie pierścienie z powrotem. Następnie mostek i kapsel mostka, z tym że najpierw dokręcaj z wyczuciem kapsel, aż znikną luzy na sterach, a kierownica będzie płynnie skręca na boki. Jak jest ok to dopiero dokręć śruby boczne mostka. Jak nie wiesz jak to szyksj filmiku dotyczącego wymiany sterów ramy na YT. 

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

Rozkręciłem całość.. poukładałem wszystkie pierścienie tak, żebym później tak samo złożył.. i.. okazało się, że w górnym łożysku (obydwa to łożyska wiankowe - 22 kulki) są spore luzy, kulki same wypadają.. w dolnym żadna nie wypadła podczas czyszczenia, są dobrze osadzone, ale u góry jest kiepsko, z tego co widzę o chyba lekko przestarzały system.. bo cięzko nawet te łożyska znaleźć na allegro.. lepiej będzie kupić nowe, czy przesmarować na i smar złapać te lekko rozjechane łożysko ? a może zrezygnować całkiem z koszyczka i luzem powkładać kulki ? i pytanie za 100 pkt jak jest system z 22 elementami to chyba tylko z jedną średnicą kulek ? 

Odnośnik do komentarza

pytanie to ja mam za 100punktów, czy jak złożysz wszystko w całość to nad sterami nad mostkiem pod kapslem ile masz różnicy wysokości rury sterowej a rantu mostka? powinno być około 3 mm mniej rury sterowej by to wszystko dobrze działało.Jak masz równo to musisz podkładkę dać lub rurę sterową dociąć trochę.

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

Weź wianek w garść i podejdź do pierwszego lepszego sklepu rowerowego lub z łożyskami i na pewno coś odbiorą. Jeszcze jest trochę czasu i że starymi bym nie kombinował. W ostateczności naładuj gęstego smaru i próbuj. 

Pamiętaj przy skręcaniu - wszystkie pierścienie i dekielki muszą przylegać do siebie bez luzów. 

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

Kruk - właśnie gdzieś koło 3mm jest, może ciut więcej.. Franz mam w okolicy kilka rowerowych, więc podejdę po łożyska i od razu wezmę podkładkę, żeby nie latać 100 razy, dziś wszystko otwarte do 14-ej więc te części potrzebne na gwałt, bo mam cały pokój roz.bany częściami rowerowymi ; ) swoją drogą macie pomysł dlaczego tak się stało, skoro nic nie ruszałem, a śruby sterów i kapsel były mocno dokręcone ?

Odnośnik do komentarza

Rzeczywiście, to dziwne. Na odległość trudno powiedzieć. Ale obstawiałbym wygięcie dekielka przykrywającego łożyska od góry. Rzuć okiem, bo może rzeczywiście coś z nim jest nie tak. Drugi typ związany jest z luzem na sterach wskutek zużycia kólek łożyska, które wypadły podczas obrócenia roweru do góry nogami. 

Edytowane przez Franz Mauer
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

Może nabrały z czasem luzu i wianek się rozszerzył. Wiesz, to jednak tylko wianek to podstawowe stery, wiesz jak to jest dzisiaj z tanimi rzeczami :/ Jak będziesz miał trochę kasy kup sobie Accenta Hi na maszynówkach i wtedy masz problem z bani. 

  • Lubię to! 2
Odnośnik do komentarza

Zainwestuje w ten rower więcej, na razie zależy mi żeby go porządnie złożyć ; ) Więc Franz, może być tak jak piszesz, zakupiłem nowe łożysko, ale za cholerę nie mogę nabić na nie tej uszczelki, próbowałem również najpierw nałożyć łożysko na uszczelkę, ale się ześlizguję :/ jakieś pomysły ? wysyłam zdjęcia poglądowe

IMG_20190302_123147.jpg IMG_20190302_123215.jpg
Odnośnik do komentarza

Nie da rady, opór przy dokręcaniu jest zbyt duży żeby to się powiodło, jeśli chodzi o średnicę kulek to sprawdzałem też na tych, które chcę wymienić, więc to nie może być kwestia średnicy, ostatecznie wyrzucę ten wianek i powciskam kulki indywidualnie : /

Odnośnik do komentarza

Że zdjęcia wynika, że ten pierścień to górna bieżnia łożyska, więc nie wciśniesz go do końca. Wygląda też na to, że pomiędzy nim, a łożyskiem powinien być jeszcze jeden pierścień. 

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

Pięknie.. jednak metoda siłowa rzadko kiedy się sprawdza.. właśnie urwałem gwint w gwiazdce : (

IMG_20190302_160546.thumb.jpg.a1c9a0cf832379cecdf56712cad95516.jpgIMG_20190302_160520.thumb.jpg.f5f17c4b4dd279f71d3ede6540ddbcf2.jpg

I tak to jest ze mną.. chciałem tylko umyć rower, a skończy się na wymianie wszystkich podzespołów..

Ale do rzeczy, wstawiam elementy z moich sterów poniżej

IMG_20190302_161032.thumb.jpg.bd62990424db457b0350e270bc45d954.jpg

Od prawej bo nie wiem jak wszystkie się fachowo nazywają:

  1. Łożysko wiankowe
  2. Pierścień plastykowy (Franz prawdopodobnie o ten pierścieniu mówisz)
  3. Bieżnia
  4. Gumowa uszczelka do bieżni
  5. Pokrywka gumowej uszczelki
  6. Podkładki dystansowe

Nic więcej nie mam i teraz wykonałem szereg różnych testów i oto moje spostrzeżenia

  • Przy zamontowanym łożysku + bieżni do łożyska + pierścieniu między jednym i drugim (Franz, tak jak piszesz pierścień jest specjalnie wyprofilowany pod bieżnię), przerwa jest zbyt duża, aby nie wp.dolił się tam syf w postaci chociażby piasku

IMG_20190302_160506.thumb.jpg.cfa1cb4a26178e8a925edbbe8b405f71.jpgIMG_20190302_160454.thumb.jpg.8fb1b5e8df8223f2fbc507b73ed25191.jpg

  • Kiedy wyciągam całkiem łożyska górne, to bieżnia nachodzi idealnie na plastykowy pierścień i temat jest zamknięty

IMG_20190302_161235.thumb.jpg.5f8b7f58db5b130bb04fb4b5ff62fe71.jpg

Dwa pytania do Was

  1. Czy wymiana tej gwiazdki jest możliwa ?
  2. Po wymianie gwiazdki zrobie test na same kulki już bez tego wiankowatego badziewia, czy istnieje prawdopodobieństwo, że brak wianka spowoduje luzy w kierownicy ?

Jeśli macie jakieś rady etc, chętnie wszystko przyjmę i dziękuję za pomoc

IMG_20190302_160429.jpg IMG_20190302_160608.jpg

W sumie jak teraz patrze.. to jedna niska podkładka dystansowa będzie potrzebna..

Kapsel ostatecznie doszedł już do końca..

Edytowane przez b.piotrek
Odnośnik do komentarza

Tak gwiazdkę uszkodzoną wybijesz na drugą stronę lub płaskoszczypami wyszarp z rury starą i nabij nową gwiazdkę.

Jeśli dasz same kulki to musisz dać ich więcej z racji braku wianka. Jak nie wyjdzie to wymiana na nowe stery. 

Odnośnik do komentarza

Gwiazdką zajmę sie w poniedziałek ze względu na braku części.. ale już jutro sprawdzę jak stery działają bez wianka,  w zasadzie gwiazdka do tego nie będzie mi potrzebna ;) z ilością kulek nie ma problemu.. dziś zakupiłem jeden dodatkowy wianek, no i do sprawdzenia czy nie będzie luzów + czy wszystko ładnie się zamknie, dam znać jak mi poszło po zabiegu !

Dzięki za pomoc i pozdrawiam !

Odnośnik do komentarza

I efekt jest taki sam..

Dokładnie umyłem i odtłuściłem wszystkie podzespoły sterów 

IMG_20190303_090838.thumb.jpg.47342cea8817001efb36d83bd77f7145.jpg

Organoleptycznie sprawdziłem każdy z nich, a przede wszystkim bieżnię górną i na wstępie wykluczam możliwość jej uszkodzenia, jest gładka wewnątrz, nie posiada zarysowań ani zaostrzonych krawędzi

Wykluczam również możliwość innej szerokości kulek jako że do testu na łożysku górnym użyłem kulek z jednego zestawu (kupione łożysko zamontowałem na dole)

IMG_20190303_092010.thumb.jpg.bc8c1d3aeef2a3659664ae14aff1b032.jpg

W pełnym wymiarze weszło mi 28 kulek (we wianku miałem 22), testowałem na 28 / 27 a nawet na 14 i rezultat jest taki sam - szczelina jest mała

Dociskając bieżnie (która powinna mi wycentrować ster) ręką do łożyska odnotowałem lekki luz w kierunku przód / tył - myślę, że po dociśnięciu całości kapslem i gwiazdką i przełożeniu rury przez bieżnię ten luz zniknie

Wnioski mam takie

  • z pewnością to nie jest kwestia wianka, czy jego braku, w końcu z wianka kulki i tak wystają po obydwu stronach
  • nie jest to również problem z miskami łożysk ani bieżniami
  • wg mnie szczelina, która powstała między bieżnią, a łożyskiem jest spowodowana oderwaniem się uszczelki pomiędzy nimi (pierścienia), otóż ma on nieco szerszą średnicę niż średnica ramy, po ściśnięciu jej powinien wywindować nieco w górę, widocznie musiał być mocno przyklejony, czyszcząc rower użyłem WD-40 i to pewnie poskutkowało jego odklejeniem

W poniedziałek ciąg dalszy, a więc

  • montaż nowej gwiazdki
  • kupno na wszelki wypadek niskiej podkładki dystansowej + uszczelki pod bieżnię
  • montaż sterów na wiankach
  • dokręcanie kapsla ale z WYCZUCIEM !

Jeśli coś przeoczyłem, albo uważacie, że jestem w błędzie to piszcie ; ) będe wdzięczny za każdą sugestię i inny punkt widzenia

IMG_20190303_091516.jpg
Odnośnik do komentarza
34 minuty temu, b.piotrek napisał:

Dociskając bieżnie (która powinna mi wycentrować ster) ręką do łożyska odnotowałem lekki luz w kierunku przód / tył - myślę, że po dociśnięciu całości kapslem i gwiazdką i przełożeniu rury przez bieżnię ten luz zniknie

Za to aby nie latało na boki odpowiada na ogół element w postaci klina przeciętego na pół. Twojej historii ten element nie występuje. W tych sterach go nie było?

Odnośnik do komentarza

Na 100% nie - ten rower ma koło 10 lat, więc mimo, że Kross nadal jest sprzedawany w modelu 2.0 może mieć już nowszą (na czasie) technologię. Ostrożnie rozkręcałem widelec za pierwszym razem i po kolei wyjmowałem elementy w takiej kolejności i położeniu w jakiej występowały.

To może z innej beczki ? Motke, czy istnieje możliwość przejścia na przeciętego klina ? Gdyby dało się łatwo spasować ze sobą, mógłbym spróbować

~~ Kross Evado 2.0

Odnośnik do komentarza

Kruk, wydaję mi się, że mam stery zintegrowane, więc te rozwiązanie odpada

Kruk, jednak nie.. one nie są zintegrowane, wewnątrz ramy tak wyglądają ale na zewnątrz już nie..

Zaraziłeś mnie tą opcją ^^ wymiany sterów.. wolałem uniknąć kosztów jakichkolwiek, mam teraz masę wydatków, ale znowu temat się strasznie ciągnie..

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...