Gzyms

Napęd - problemy z regulacją po serwisie (naprawach/wymianach eksploatacyjnych)

Rekomendowane odpowiedzi

Gzyms

Cześć,

Tak sobie pomyślałem, że już sam więcej i tak nie wymyślę. A trochę ręce opadają... 

Mam problem z napędem (problem tkwi raczej "gdzieś" w napędzie, dlatego zakładam temat właśnie tu). Biegi nie wchodzą gdzieś między 2giem / trzecim i czwartym. Jeżeli ciągnę od najmniejszej zębatki w górę to łańcuch ma przeważnie problem z wskoczeniem na trzecią zębatkę. Gdy podreguluję na baryłce naciąg linki to biegi w górę zaczynają wskakiwać jak po drabinie, ale już nie bardzo chcą spadać np z czwartego na trzeci, albo z trzeciego na drugi. 

Zacznę może od początku: Rower to Kross lvl b1, z 2016 roku - przejechał 1800km na oryginalnym osprzęcie (https://www.kross.pl/pl/2016/mtb-xc-29/level-b1). Jakoś koło września przymiar wpadł do łańcucha, ale pomyślałem, że w ziemie i tak nie popedałuje za bardzo więc jeździłem. W między czasie wpadł jakiś dodatkowy pieniądz i okazja więc zakupiłem korbę H2, alivio no i siłą rzeczy nowy łańcuch PC-880 do napędów 8rzędowych (korba Alivio FC-M4050 40-30-22). W tym miejscu zaznaczę, że już wtedy przerzutki nie chodziły jakoś perfekcyjnie - czasami łańcuch przeskakiwał. Ale szczerze muszę przyznać, że nie było to tak problematyczne jak teraz.

Wszystko założyłem na rower, wyregulowałem i zauważyłem problem który opisuje na początku tematu. Mówię: "ok - wymieniamy pancerz i linki. Google mówi, że to musi pomóc!" Zakupiłem komplet i przy wymianie mocno się ucieszyłem bo w starej lince znalazłem zadzior który na pewno hamował jej ruch w pancerzu. Regulacja... i dupa. Zero poprawy.

"No dobra. Może RD acery się po prostu zużyła?" Sprężyna ma może za słaby naciąg. Zacząłem rozglądać się za czymś na tył ale w między czasie pojawił się filmik u Szaja z pełnym serwisem RD XT. Napęd mam raczej zadbany. Co ~60km staram się zwilżyć łańcuch finishlinem i regularnie czyszczę go z syfu, ale przerzutki nigdy nie serwisowałem. Nawet nie wiecie jak się ucieszyłem kiedy odkręcając przerzutkę hak został mi trochę w ręce a trochę na ramie (oczywiście pomyślałem wtedy że hak był nadłamany lub wygięty i to było powodem problemów). Zamówiłem nowy hak i rozebrałem/wyczyściłem starannie RD od Acrery. Zakładam wszystko / reguluje ... i dupa. Zero poprawy.   

Wczoraj doszła do mnie deore rd-m592 sgs shadow, jako ostania próba przed wyczerpaniem budżetu. Założyłem / wyregulowałem... i jest może troszkę lepiej (a może tak sobie tylko wmawiam, żeby jakoś przełknąć wydaną kasę na marne).

Co ja kurde robię źle? Co przeoczyłem i czego jeszcze mogę spróbować? Czy któraś z moich nowych części nie gra z sobą? 

Kończą mi się pomysły a budżet topnieje - rower miał zostać jako typowy "commuter" a tymczasem zamienia się w maszynę na osprzęcie deore (mi to nie przeszkadza, ale niech ktoś tylko zapyta moją Żonę...)

 

FAQ:

- zawsze wydawało mi się, że potrafię ustawić i wyregulować przerzutki. Do tej pory nie miałem z tym problemu.

- korbę instalowałem wg instrukcji. Wszystko wygląda dobrze.

- linia łańcucha (ustawienie przerzutki względem kasety), po wymianie haka wygląda perfekcyjnie - chociaż nie mam doświadczenia w tej kwestii

- łańcuch jest uniwersalny (w sensie, że obie strony są takie same).

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gzyms
Napisano (edytowane)

Nie no jasne, że brałem to pod uwagę. Nawet wymieniłem hak (i przerzutkę) poniekąd żeby być pewny że są równe. Też zaznaczam na końcu, że linia przerzutki i kasety jest równiutka (na moje oko co prawda).

Żeby brać pod uwagę problemy z hakiem (na tym etapie, tj po wymianie) to musiał bym już zakładać, że mam skrzywioną ramę. Z tym że do żadnych incydentów po prostu nie doszło... 

EDIT:

Może ktoś mądrzejszy ode mnie udzieli się w kwestii kaset: może kaseta nie dogaduje się z nowym łańcuchem? Albo sama zużyła się tak bardzo (nie potrafię tego fachowo ocenić - wieczorem wrzucę jakieś zdjęcie) po 1800km? (Shimano Altus CS-HG200-8 12-32T)

Edytowane przez Gzyms

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
nctrns

Jesteś pewien że linka jest odpowiednio napięta? Ja też długo nie mogłem wyregulować przerzutki dopóki nie naciągnąłem porządnie linki przed zabawą z baryłką.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Sziva

Daj zdjęcie kasety, bo może to ona jest problemem.

Łańcuch po zakupie skróciłeś do odpowiedniej długości?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gzyms
Napisano (edytowane)
44 minuty temu, nctrns napisał:

Jesteś pewien że linka jest odpowiednio napięta? Ja też długo nie mogłem wyregulować przerzutki dopóki nie naciągnąłem porządnie linki przed zabawą z baryłką.

Jestem pewny, że jest napięta. Problem polega z tym przymiotnikiem "odpowiednio". Z drugiej strony napiszę żeby nie robić z siebie już (całkiem) idioty: napinałem linki kilkakrotnie razy w życiu i zwykle było ok.

Ale to już daje mi pewien punkt zaczepienia - spróbuję dziś wieczorem napiąć linkę mocniej i sprawdzić czy coś się zmieniło. 

27 minut temu, Sziva napisał:

Daj zdjęcie kasety, bo może to ona jest problemem.

Łańcuch po zakupie skróciłeś do odpowiedniej długości?

A weź ... już nawet sprawdziłem ile kosztuje nowa kaseta + manetka :( . Jak tylko wrócę do domu to cyknę fotę i wrzucę do oceny. Faktycznie zębatki mają drobne ślady zużycia (zauważyłem kilka wgnieceń na zębach). 

EDIT:

A! Łańcuch! Tak - łańcuch skróciłem na wymiar poprzedniego. Nie dawno zorientowałem się, że wymieniając korbę na nową ująłem również po 2 ząbki z blatów, ale stwierdziłem że nie powinno to mieć znaczenia. Razem z kasetą wrzucę również zdjęcie całego napędu, żeby pokazać jak siedzi łańcuch.

Edytowane przez Gzyms

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
zibi_j1
Godzinę temu, Gzyms napisał:

Jestem pewny, że jest napięta. Problem polega z tym przymiotnikiem "odpowiednio". Z drugiej strony napiszę żeby nie robić z siebie już (całkiem) idioty: napinałem linki kilkakrotnie razy w życiu i zwykle było ok.

Ale to już daje mi pewien punkt zaczepienia - spróbuję dziś wieczorem napiąć linkę mocniej i sprawdzić czy coś się zmieniło. 

A weź ... już nawet sprawdziłem ile kosztuje nowa kaseta + manetka :( . Jak tylko wrócę do domu to cyknę fotę i wrzucę do oceny. Faktycznie zębatki mają drobne ślady zużycia (zauważyłem kilka wgnieceń na zębach). 

EDIT:

A! Łańcuch! Tak - łańcuch skróciłem na wymiar poprzedniego. Nie dawno zorientowałem się, że wymieniając korbę na nową ująłem również po 2 ząbki z blatów, ale stwierdziłem że nie powinno to mieć znaczenia. Razem z kasetą wrzucę również zdjęcie całego napędu, żeby pokazać jak siedzi łańcuch.

Jeśli łańcuch przyłożyłeś do starego wyciągniętego jak byk (który sam w sobie mógł być za długi),  a do tego zmieniłeś ilość zębatek to masz za długi łańcuch. Skróć go i kultura pracy powinna się poprawić. Pamiętaj że za zrzucanie w dół odpowiada wózek a w gorę manetka. Odepnij linkę, ustaw zakres. Przykręć linkę i naciągnij najmocniej jak się da, żeby nie przeszkadzała zrzucaniu. 

  • Pomógł 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piter614

Jak nie wyrzuciłes starego łańcucha policz ogniwa na nowym i starym zobaczysz czy jest różnica
Proponuję podkręcić naciąg przerzutki trzecią śrubką
Ja jak reguluje to
Dolny i górny wychył reguluje bez linki odchylajac przerzutkę ręką jak jest ok
Manetka na zero wkrecam baryłkę na max potem napina dwa obroty
Podpinam linkę
Jak już popiołem naciagajac linkę ręką podczas przykrecania by nie była luźna
Podciagam manetke i patrzę jak zmieniają się biegi jak nie wchodzi wyżej podkrecam
Sposób zawsze działa
Nie sugeruje że robisz coś źle czy że nie umiesz regulować ale czasem można coś przeoczyć

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gzyms

Cześć,

Okazuje się, że wyjeżdżam na weekend i zdążyłem zrobić tylko zdjęcia. Wszystkie wasze rady i podpowiedzi będę mógł wdrożyć dopiero w niedzielę.

4 godziny temu, zibi_j1 napisał:

Jeśli łańcuch przyłożyłeś do starego wyciągniętego jak byk (który sam w sobie mógł być za długi),  a do tego zmieniłeś ilość zębatek to masz za długi łańcuch.

Zibi, nie przesadzał bym z tym wyciągniętym "jak byk" :D A zmieniła się nie ilość zębatek, co po prostu ubyło ząbków (po dwa na każdej z trzech zębatek z przodu).

Tak to wygląda (no i wychodzi na to, że dupa jestem bo na najmniejszych zębatkach przerzutka wygląda jakby leżała):

IMG_20190111_164035.thumb.jpg.9a00fd26798cd61ee5a62fdc7f3c22f4.jpg

Pytanie, czy jak ujmę ogniwka to czy w pozycji max nie będzie trochę zbyt napięta:

IMG_20190111_164141.thumb.jpg.f4936d8b97d500f84683f0e6a48e5892.jpg

Spróbuję ująć ogniwko.

Zdjęcia kasety. Na moje oko nie wygląda to tragicznie.

IMG_20190111_160839.thumb.jpg.0214b4788fb2368bd758bda481beb95f.jpgIMG_20190111_160856.thumb.jpg.d7d584f1fdc63e7d146aac593cbdee09.jpgIMG_20190111_160826.thumb.jpg.61e19fbecfdee1612ac44282319b7c88.jpg

3 godziny temu, piter614 napisał:

Proponuję podkręcić naciąg przerzutki trzecią śrubką
Ja jak reguluje to
Dolny i górny wychył reguluje bez linki odchylajac przerzutkę ręką jak jest ok
Manetka na zero wkrecam baryłkę na max potem napina dwa obroty
Podpinam linkę
Jak już popiołem naciagajac linkę ręką podczas przykrecania by nie była luźna
Podciagam manetke i patrzę jak zmieniają się biegi jak nie wchodzi wyżej podkrecam
Sposób zawsze działa
Nie sugeruje że robisz coś źle czy że nie umiesz regulować ale czasem można coś przeoczyć

No cóż. Tu zgadzamy się w 100%. Działam tak samo krok po kroku :( 

B-tension ("trzecia śrubka") ustawiam zawsze tak, żeby między ząbkiem kółka dolnego a ząbkiem na największej zębatce były jakieś 5-6 mm. Kiedyś robiłem to z suwmiarką ale teraz wystarczy "na oko".

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
zibi_j1
Cześć,
Okazuje się, że wyjeżdżam na weekend i zdążyłem zrobić tylko zdjęcia. Wszystkie wasze rady i podpowiedzi będę mógł wdrożyć dopiero w niedzielę.
No cóż. Tu zgadzamy się w 100%. Działam tak samo krok po kroku  
B-tension ("trzecia śrubka") ustawiam zawsze tak, żeby między ząbkiem kółka dolnego a ząbkiem na największej zębatce były jakieś 5-6 mm. Kiedyś robiłem to z suwmiarką ale teraz wystarczy "na oko".
Nie rób tego na pałę tylko policz
d5114da4e6c4d28a6b256022883b8c66.jpg
  • Lubię to! 1
  • Pomógł 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gzyms
Napisano (edytowane)
W dniu 11.01.2019 o 17:23, zibi_j1 napisał:

Nie rób tego na pałę tylko policz

Dzięki Zibi. Tak zrobię w niedzielę jak już wrócę na swoje śmieci. 

Napiszę co dalej.

Pozdrawiam

 

EDIT:

Wyregulowałem.

Przed wyjazdem, na weekend rozkręciłem i utopiłem manetkę w oleju. Policzyłem długość łańcucha wg wzoru od Zibiego i skróciłem łańcuch o cztery ogniwka. Naciągnąłem ponownie również linkę. Łańcuch teraz wskakuje na swoje miejsce, zarówno w dół jak i w górę. Nie dzieje się to tak płynnie jak "od nowości", ale zwalam to na zużytą kasetę - zobaczę jeszcze jak będzie się zachowywał pod obciążeniem, w trasie.

Pozdrawiam i dziękuję wszystkim za udział w dyskusji i pomoc.

Edytowane przez Gzyms

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się