SR Suntour XCR Air LOR - serwis i naprawa blokady.


SzajBajk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Administrator

Widelec amortyzowany SR Suntour Air LOR

SR Suntour XCR Air to budżetowy, chyba najtańszy na rynku, powietrzny amortyzator do rowerów górskich. Poniżej poradnik wideo, w którym rozkminiam jego budowę i serwis. Poniżej filmu, zdjęcia z głównych etapów przeglądu. Przy okazji - odkrycie roku: urodzaj części zamiennych TUTAJ.

 

Jak rozpoznać swój model

Na zdjęciach widać:

  • dźwignię hydraulicznej blokady skoku,
  • pokrętło regulacji tłumienia odbicia,
  • wersja 29", Boost, oś przelotowa (możesz mieć inne standardy, chodzi o "bebechy"),
  • kapsel wentyla sprężyny powietrznej.

2019-01-03pl.mp4_20190104_121009.553.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121027.813.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121032.905.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121045.213.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121056.372.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121101.920.jpg

 

Jak otworzyć blokadę Suntour QLoc

Nie mocuj się ;) Z jednej strony otwierasz dźwigienkę, z drugiej wciskasz oś do środka piasty. Tyle...

2019-01-03pl.mp4_20190104_121135.448.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121201.656.jpg

 

Jak rozebrać widelec Suntour XCR, z czego się składa i jak go złożyć

  1. Zaczynasz od spuszczenia powietrza i demontażu goleni dolnych.
  2. Pokrętło tłumienia może siedzieć dosyć ciasno.
  3. Przed wyciągnięciem sprężyny powietrznej, możesz użyć śruby mocującej do wypchnięcia plastikowego elementu.
  4. Do odkręcenia kartridża możesz użyć oryginalnego klucza. Ja prezentuję dwie inne metody.
  5. Kartridż jest nierozbieralny.
  6. W komorze powietrznej znajdowało się około 5 ml oleju, zapewne aż 80 wt.
  7.  

 

2019-01-03pl.mp4_20190104_121213.295.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121231.509.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121237.590.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121242.487.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121247.185.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121303.631.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121310.285.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121318.295.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121322.616.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121326.654.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121329.917.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121333.448.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121346.696.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121357.882.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121400.921.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121415.279.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121421.570.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121427.520.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121430.419.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121433.462.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121451.647.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121459.155.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121511.045.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121529.904.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121542.184.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121547.087.jpg

 

Jak naprawić blokadę

Problem z hydrauliczną blokadą najczęściej da się usunąć, dokręcając (delikatnie) śrubę kluczem imbusowym 5 mm.

2019-01-03pl.mp4_20190104_121554.115.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121559.417.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121614.271.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121621.569.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121628.457.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121635.228.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121641.318.jpg

 

Jak Wam poszło? Czy znacie jakieś triki serwisowe do tego modelu?

  • Lubię to! 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka

Jest na forum wątek ws. serwisu Raidona. XCR Air i Raidon Air to dość zbliżone konstrukcje, więc można było się na nim wzorować.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Materiały serwisowe do Suntoura są dostępne na stronie producenta: http://www.srsuntour-cycling.com/ru/service/tech-videos/ Są też na stronie polskiego przedstawiciela: http://activia.sgl.pl (Tam też jest sklep z pełną ofertą części zamiennych, narzędzi, smarów, olejów etc...). Materiały serwisowe nie dotyczą jednak konkretnych modeli widelców, tylko rozwiązań, jakie w nich występują, są za to w formie video, więc dość pomocne. Na stronach producenta można też znaleźć dość szczegółowe schematy budowy poszczególnych modeli, choć trzeba się trochę przekopać przez dokumentacje techniczne. (np. tutaj: http://www.srsuntour-cycling.com/it/service/download-area/consumer-downloads/bike/owners-manuals/)  Ślizgi ważne jest dobrze przesmarować smarem, który nie gęstnieje. Do komory powietrznej nalewam ok. 10 ml oleju 80 W -- to jest olej stosowany w skrzyniach biegów, można go nabyć za ok 15zł na większości stacji benzynowych. Ciśnienia w Suntourach są niższe niż np. w RockShox'ach i  dla 70 kg to jest 65 -- 75 psi. A film... bardzo fajny i pomocny. I to prawda: jeden z nielicznych dotyczących serwisu amorów tego producenta. Dzięki Daniel, bardzo pozdrawiam.

Edytowane przez Markko
  • Lubię to! 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka

Zalewanie dolnych lagów to faktycznie dyskusyjny temat. Nie zalewam i amor śmiga płynnie. Może i jest coś w tym ale ja sam nie widzę potrzeby robienia tego jeśli amor jest należycie serwisowany. Ale jak ktoś odczówa tak potrzebę to niech zalewa.

  • Lubię to! 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To prawda. Niestety właśnie tego doświadczyłem. Po pewnym czasie kartridż blokady zmniejsza skok, bo olej dostaje się do środka i amor przestaje pracować poprawnie. Sprawa nie do naprawy, pozostaje wymiana kartridża. Jednym słowem – nie zalewać lagów w Raidonach :(

 

Edytowane przez Markko
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 2 weeks later...

W tych modelach są nierozbieralne tłumiki przez co bardzo narazone na dostanie sie do środka  tlumika olej ktory został wlany w dolnych lagach. W przypadku wystąpienia tego problemu to gwarancję  sie traci na kartridż a koszt nowego to ponad 200zl

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 10 months later...
  • 4 months later...
FreeRideJano

Witam 
Rower Merida Big seven 300 2018 r. Amortyzator Suntour 27 XCR LOR Powietrzny.
Amortyzator działał coraz gorzej , więc go rozebrałem , wyczyściłem , nasmarowałem itp. i teraz chodzi dobrze. tylko że teraz amortyzator nie działa na całej długości skoku. tzn. nawet jeżeli spuszczę powietrze całkowicie amortyzator nie chce się schować całkowicie do samej góry. zostaje jakieś 20 mm i dalej nawet nie drgnie. tak samo jak mam nabite powietrze , amortyzator działa płynnie tylko że nie działa na całej długości 100 mm skoku , dobija tak na 80 mm i dalej nie chce się chować. 
czy to wina tego kartridża/tłumika z lewej strony ? trzeba go wymienić ? 
Pozdrawiam

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się