SzajBajk

SR Suntour XCR Air LOR - serwis i naprawa blokady.

Rekomendowane odpowiedzi

SzajBajk

Widelec amortyzowany SR Suntour Air LOR

SR Suntour XCR Air to budżetowy, chyba najtańszy na rynku, powietrzny amortyzator do rowerów górskich. Poniżej poradnik wideo, w którym rozkminiam jego budowę i serwis. Poniżej filmu, zdjęcia z głównych etapów przeglądu. Przy okazji - odkrycie roku: urodzaj części zamiennych TUTAJ.

 

Jak rozpoznać swój model

Na zdjęciach widać:

  • dźwignię hydraulicznej blokady skoku,
  • pokrętło regulacji tłumienia odbicia,
  • wersja 29", Boost, oś przelotowa (możesz mieć inne standardy, chodzi o "bebechy"),
  • kapsel wentyla sprężyny powietrznej.

2019-01-03pl.mp4_20190104_121009.553.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121027.813.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121032.905.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121045.213.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121056.372.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121101.920.jpg

 

Jak otworzyć blokadę Suntour QLoc

Nie mocuj się ;) Z jednej strony otwierasz dźwigienkę, z drugiej wciskasz oś do środka piasty. Tyle...

2019-01-03pl.mp4_20190104_121135.448.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121201.656.jpg

 

Jak rozebrać widelec Suntour XCR, z czego się składa i jak go złożyć

  1. Zaczynasz od spuszczenia powietrza i demontażu goleni dolnych.
  2. Pokrętło tłumienia może siedzieć dosyć ciasno.
  3. Przed wyciągnięciem sprężyny powietrznej, możesz użyć śruby mocującej do wypchnięcia plastikowego elementu.
  4. Do odkręcenia kartridża możesz użyć oryginalnego klucza. Ja prezentuję dwie inne metody.
  5. Kartridż jest nierozbieralny.
  6. W komorze powietrznej znajdowało się około 5 ml oleju, zapewne aż 80 wt.
  7.  

 

2019-01-03pl.mp4_20190104_121213.295.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121231.509.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121237.590.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121242.487.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121247.185.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121303.631.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121310.285.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121318.295.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121322.616.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121326.654.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121329.917.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121333.448.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121346.696.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121357.882.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121400.921.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121415.279.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121421.570.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121427.520.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121430.419.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121433.462.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121451.647.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121459.155.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121511.045.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121529.904.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121542.184.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121547.087.jpg

 

Jak naprawić blokadę

Problem z hydrauliczną blokadą najczęściej da się usunąć, dokręcając (delikatnie) śrubę kluczem imbusowym 5 mm.

2019-01-03pl.mp4_20190104_121554.115.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121559.417.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121614.271.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121621.569.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121628.457.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121635.228.jpg2019-01-03pl.mp4_20190104_121641.318.jpg

 

Jak Wam poszło? Czy znacie jakieś triki serwisowe do tego modelu?

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka

Jest na forum wątek ws. serwisu Raidona. XCR Air i Raidon Air to dość zbliżone konstrukcje, więc można było się na nim wzorować.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Markko
Napisano (edytowane)

Materiały serwisowe do Suntoura są dostępne na stronie producenta: http://www.srsuntour-cycling.com/ru/service/tech-videos/ Są też na stronie polskiego przedstawiciela: http://activia.sgl.pl (Tam też jest sklep z pełną ofertą części zamiennych, narzędzi, smarów, olejów etc...). Materiały serwisowe nie dotyczą jednak konkretnych modeli widelców, tylko rozwiązań, jakie w nich występują, są za to w formie video, więc dość pomocne. Na stronach producenta można też znaleźć dość szczegółowe schematy budowy poszczególnych modeli, choć trzeba się trochę przekopać przez dokumentacje techniczne. (np. tutaj: http://www.srsuntour-cycling.com/it/service/download-area/consumer-downloads/bike/owners-manuals/) Też mam suntoura (Raidon) i jest w budowie bardzo podobny do pokazanego na filmie. Również jest na smarze, a nie na oleju. Ale... choć to dyskusyjne -- ja nalewam do goleni od dołu po 50 ml oleju do amortyzatorów 5W i zamontowałem gąbki olejowe. Nie mam problemów z wyciekami, a amor zaczął pracować przynajmniej o klasę lepiej. Ślizgi ważne jest dobrze przesmarować smarem, który nie gęstnieje (szczególnie, jeśli nie nalewamy oleju). Do komory powietrznej nalewam ok. 10 ml oleju 80 W -- to jest olej stosowany w skrzyniach biegów, można go nabyć za ok 15zł na większości stacji benzynowych. Ciśnienia w Suntourach są niższe niż np. w RockShox'ach i przy opcji bez oleju w goleniach dla 70 kg to jest 65 -- 75 psi., po nalaniu oleju będzie większe, bo tarcie niższe. A film... bardzo fajny i pomocny. I to prawda: jeden z nielicznych dotyczących serwisu amorów tego producenta. Dzięki Daniel, bardzo pozdrawiam.

Edytowane przez Markko
  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka

Zalewanie dolnych lagów to faktycznie dyskusyjny temat. Nie zalewam i amor śmiga płynnie. Może i jest coś w tym ale ja sam nie widzę potrzeby robienia tego jeśli amor jest należycie serwisowany. Ale jak ktoś odczówa tak potrzebę to niech zalewa.

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Markko
Napisano (edytowane)

Po ok 3 latach jeżdżenia bez oleju (czyli tak, jak fabryka złożyła i z serwisem raz w roku) i ok. 1 roku z olejem (zresztą po sugestii serwisanta, żeby sobie spróbować) różnice jakie odczuwam są takie:

Bez oleju:

  • działał płynnie
  • dobrze tłumił większe nierówności
  • trudno dobić
  • nie bujał na prostej (rzadko używałem blokady)
  • szybko tłumił odbicie

Ale:

  • z czasem tracił czułość (Suntour zaleca serwis z wymianą smarów co 100h)
  • mocno tracił czułość przy niskich temperaturach, gdy smar zgęstniał (pon. 10 st.C)
  • niezbyt czuły na drobne nierówności
  • trochę kłopotliwe czyszczenie smaru z wnętrza podczas serwisu

Z olejem w dolnych lagach:

  • działa znacznie płynniej
  • znacznie lepiej wybiera drobne nierówności
  • nie traci czułości także w niskich temperaturach
  • większa sprężystość
  • łatwiejszy serwis, bo olej skutecznie "myje" wnętrze amora i konserwuje metalowe części.

Ale:

  • bardziej buja (zacząłem używać blokady na prostej)
  • wymaga większego ciśnienia (dla wymaganego SAG-u)
  • wymaga ustawienia silniejszego tłumienia powrotu
  • dobrze robi postawienie na tylnym kole, żeby olej spłynął ku górze (u mnie dzieje się to w związku z transportem windą)
  • no i rower o ok. 90 g cięższy :)

Są więc za i przeciw. W każdym razie kłopotów po zalaniu 50 ml do każdej goleni nie odnotowałem: nie miałem wycieków, ani jakoś bardziej nie brudzi górnych goleni (jedynie na samym początku). Bez wątpienia zmieniła się charakterystyka, a to już pewnie bardziej kwestia preferencji osobistych i ustawień.

 

Edytowane przez Markko

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA

W tych modelach są nierozbieralne tłumiki przez co bardzo narazone na dostanie sie do środka  tlumika olej ktory został wlany w dolnych lagach. W przypadku wystąpienia tego problemu to gwarancję  sie traci na kartridż a koszt nowego to ponad 200zl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się