Skocz do zawartości

FUJI Jari vs Cross


nshprck

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

Rozglądam się za rowerem, który z jednej strony będzie posiadał charakterystykę typowej szosówki i wdzięczniej będzie się prowadził po asfalcie ale z drugiej strony sprawdzi się na terenach off-road'owych. Wiem, że taką rolę będzie spełniał Gravel. Przeszukiwałem ofertę FUJI (mam słabość do tej marki) i wiem, ze w ofercie jest model Jari. Podobają mi się też modele Cross, myślałem konkretnie o modelu 2.1 (https://rower.com.pl/fuji-cross-2-1-968881). Ten jedak jest Cyclorossowy, i teraz problem polega na tym, że nie bardzo sobie radzę z rozróżnieniem obu modeli. Na moje oko (laika) wyglądają dość komplementarnie. Jeżeli dobrze wyczytałem to Cross jest konkretnie dedykowany pod zawody, a Jari będzie bardziej "rekreacyjny"?

Jeżeli polecalibyście jednak Jari to która konfiguracja jest najkorzystniejsza mając na uwadze stosunek ceny do jakości. Nie jest sztuką wydać morze hajsu na topowy model. Z resztą tyle nie mam :) Będę wdzięczny za radę w tym temacie. 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza

Cross to rower przełajowy, do krótkich wyścigów z przeszkodami w błocie (w uproszczeniu). Przekłada się to na:

-bardziej agresywną pozycję (pochyloną = mniej wygodnie i bardziej aero). Przykład różnicy w geometrii na przykładzie rowerów szosowych, zwróć uwagę na różnicę w wysokości kierownicy i siodła:Header.jpg?1406117099

-bardziej zwinne prowadzenie (albo nerwowe - łatwiej ciasno skręcać, ale rower mniej wybacza przy jeździe wprost). Na zdjęciu powyżej zwróć uwagę na odległość koła od rury dolnej, w przypadku roweru wyścigowego jest bliżej.

-węższe opony i ograniczony prześwit (jako rowery wyścigowe muszą spełniać wymogi UCI, które ograniczają szerokość opony do 33mm. Tymczasem w gravelu wiele osób uważa za optymalne okolice 35-42mm)

 

W sumie przełaje są polecane chyba tylko:

-osobom ścigającym się w wyścigach przełajowych

-szosowcom szukającym zimówki

-(rzadki przypadek) osobom zainteresowanym gravelami, którym jakimś trafem przypadnie do gustu geometria przełajówek

 

Podsumowując - napisz lub zastanów się, do czego dokładnie ma służyć rower i jak jeździsz, ale przypuszczalnie lepszy dla Ciebie będzie gravel. Na pytanie który nie odpowiem, bo to zależy od budżetu.

Edytowane przez RadS
  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

Dziękuję Ci bardzo za odpowiedź. Rozumiem dobrze o co teraz chodzi, wszystko jasne!

Odpowiadając na pytanie ten rower ma służyć w wielkim skrócie to treningów, które docelowo miałyby trwać 1-2h. Z całą pewnością nie mam w głowie zawodów Cross'owych więc wygoda i komfort podczas dłuższych (kilka razy w tygodniu) treningów to priorytet.

Chciałbym pojeździć po asfalcie ale okolica w której mieszkam to Park Krajobrazowy - mnóstwo pięknych leśnych ścieżek więc będę przejeżdżał zarówno po szosie jak leśnych, szutrowych odcinkach. W tej chwili eksploatuje MTB'ka ale to jest ciężki rower (ponad 13kg) i troszkę się już zużył, jeżdżę nim parę lat i na asfalt jest męczący. Dlatego w pierwszej kolejności zamarzyły mi się długie dystanse po szosie ale myślę, że rower który uwzględnia drogi utwardzone i leśne to jest to czego szukam. 

Jeżeli chodzi o budżet to myślałem o czymś do 5-6K. 

Mój wzrost to 190 cm, długoś nogi po wnętrzu to ~86-87 cm. Piszę to bo mam również problem z doborem ramy. Tzn. znalazłem kalkulatory dla MTB oraz szosówek ale nie natrafiłem na jednoznaczne i wiarygodne kalkulatory czy tabelki. 

Z góry jeszcze raz dziękuję za pomoc przy doborze maszyny!

 

 

Odnośnik do komentarza

Jak wygoda, to w zestawieniu gravel vs przełaj na pewno wygrywa ten pierwszy.

 

Jak chcesz jeździć po leśnych drogach, to proponuję znaleźć taki model, do którego wejdzie trochę grubsza opona, np 42 lub 45mm. Nie musi takiej mieć od razu, byle by prześwit pozwalał na zmianę w przyszłości. Ja mam oponę 35mm i na idealne, twarde leśne dukty może być, ale jak pojawia się piach lub korzenie to jest średnio.

 

Swoją drogą, nie musisz ograniczać się do stajni Fuji. Tzn nie zrozum mnie źle, uwielbiam swojego Jari 1.3 :) Niestety nie wiem, jak prezentuje się obecna linia Jari na 2019. W kwestii budżetu, pamiętaj że sezon praktycznie się skończył, jest czas wyprzedaży, i 10% powinieneś dostać od ręki zanim skończysz pytanie zawierające słowo "rabat" :P Z pewną dozą prawdopodobieństwa uda Ci się zejść jeszcze niżej z ceną, ale z drugiej strony gravele są wyprzedawane na pniu, więc może być różnie.

 

Co do rozmiarówki, to jeżdżę na 58cm mając 188cm wzrostu i 91cm nogę. O ile dobrze pamiętam rozmiarówkę Fuji, to rozważałem nawet przymierzanie 56cm, chociaż ostatecznie tego nie zrobiłem, bo 58cm pasowała idealnie. Tak więc w Twoim  przypadku pewnie trzebaby przymierzyć 56 i 58cm. I tak, owszem, TRZEBA. To jak z butami lub garniturem - musi pasować, a tabelki i przeliczniki ze wzrostu  mają tylko zawęzić rozmiary do przymierzenia.

Odnośnik do komentarza

Nie chcę się ograniczać oczywiście do Fuji. W międzyczasie zacząłem przeglądać ofertę graveli w tym budżecie i jest kilka propozycji, np.:

1. MARIN Gestalt 2: https://rowerowy.com/sklep/rowery/gravel/prod/marin-gestalt2
2. TREK Checkpoint AL 3: https://www.pmbike.pl/pl/p/TREK-Checkpoint-AL-3-2019/5305
3. SPEC Diverge E5 Elite: http://www.rowerowy.pl/sklep/rowery/prd,specialized-diverge-e5-elite-56-czabia-18,rid,54055.html

No i banda Jari, gdzie prawie każdy mieści się w budżecie:
1.5 (2018): https://rower.com.pl/fuji-jari-1-5-968884?cPath=6_699_8036&
1.5 (2019): https://rower.com.pl/fuji-jari-1-5-1764692?cPath=6_699_8036&
1.7: https://rower.com.pl/fuji-jari-1-7-968885

HELP :)

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...