elovelo Opublikowano 4 Maja 2024 Opublikowano 4 Maja 2024 Cześć. Od ponad 10 lat śmigam na szosie i chcę się wkręcić w mtb. moim celem są rekreacyjne wycieczki po beskidzkich szlakach. Mam dylemat jakiego typu rower poskładać w tym celu. Lubię podjeżdżać, to jest mój konik, więc wydawałoby się, że wybór paść powinien na xc (relatywnie niska waga, agresywna, przesunięta do przodu pozycja), ale z drugiej strony rowery xc ze względu na swoją geometrię (bardziej pionowy kąt główki i krótsza baza kół) oraz relatywnie mały skok ( do 100 mm) amortyzatora kiepsko nadają się do zjeżdżania. Wszędzie w necie czytam, że rower typu trail to dobry kompromis pomiędzy podjeżdżaniem, a zjeżdżaniem. Choć porównując obydwa typy rowerów z tych samych przedziałów cenowych, to trailówki są cięższe od xc o ok. 2 kg, co jest sporym dodatkowym balastem pod kątem podjeżdżania. Nadmienię tylko, że nie zamierzam bawić się w żadne zjazdy, czy skakanie. Zależy mi na w miarę bezpiecznym i komfortowym zjechaniu tego, co podjechałem. Czy w takim wypadku powinienem wybrać trailówkę, np. z amorem 140 mm? Jeśli tak, to czy jest sens przystosować ją nieco bardziej pod podjeżdżanie np. Poprzez zamontowanie nieco dłuższego mostka z negatywnym kątem, np. -7° lub nawet -17° i relatywnie wąską kierownicą bez wzniosu, np. 720 mm, co przesunęło by mnie bardziej do przodu dociążając przednie koło, gdyż jak patrzę na gotowe rowery tego typu, to większość ma krótkie mostki 0° i szerokie kierownice pow. 760 mm. Dodam jeszcze, że w obydwu typach ram, celuję w hardtail'e, gdyż nie chcę rozbić banku. Z tego też względu interesują mnie dwa, chyba najtańsze modele dostępne na rynku - accent peak 29 boost i dartmoor primal 29. W przypadku primala, jest dostępna starsza wersja v1 i nowsza v2. Starsza różni się od nowszej mocowaniem IS zamiast PM. Ponadto nowsza ma sramowski hak przerzutki UDH. Nie wiem czy to taka bardzo zaleta. Na korzyść v1 przemawia geometria pod kątem podjeżdżania, gdyż kąt główki, jest bardziej pionowy, bo 66°, gdzie w v2 jest to 65°. Poza tym, już mniej istotne jest to, ze v1 mają ładniejsze malowanie. Jeśli zaś miałyby to być xc, to czy na takie rekreacyjne jeżdżenie po górach jest rozsądne składanie go ze sztywnym widelcem carbonowym, czy lepiej jednak dla bezpieczeństwa wstawić amor ? Obecnie mam mocno zmodyfikowaną starą i budżetowa meridę k8 z takim właśnie widelcem, na której chcę sprawdzić, czy da się na czymś takim podjeżdżać i zjeżdżać. Do tego ma 4-tłoczkowe hamulce i napęd 1x 30T / 51-11T. Z góry dzięki za merytoryczne uwagi.
Greg29 Opublikowano 4 Maja 2024 Opublikowano 4 Maja 2024 Poczytaj sobie o dość nowej kategorii rowerów mtb, czyli downcountry. Jest to taki trochę mix xc i trailu, ze skokiem 120 mm, lepiej zjeżdżający niż xc ale nie tak toporny na podjazdach jak trail 1
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się