Skocz do zawartości

Deore vs NOVATEC


Piotr_Antonik

Rekomendowane odpowiedzi

Piotr_Antonik
Opublikowano

Witajcie. Przymierzam się do wymiany tylnej piasty w rowerze. Koła 700c, rower treningowy a więc dystanse w większości po utwardzonych nawierzchniach, czasami gdzieś przejazd przez las czy szuter ale bez szaleństw. Swoje ważę bo mam ok 115 kg. Zastanawiałem się nad Shimano Deore FH M6000 (ok 160 zł) ale z info które znalazłem w sieci jest to zwykle łożysko plus stożek. Za w sumie niewiele wiecej bo za 220 zł są piasty NOVATEC na 4 łożyskach maszynowych co samo w sobie wydaje mi się o wiele lepszym rozwiązaniem.

Jak myślicie? Warto dołożyć te kilka zł czy nie? Jakie macie doświadczenia?

Piotr_Antonik
Opublikowano

Zdecydowanie nie mój kolor. Raczej jeśli już pozostanę przy NOVATEC koloru czarnego. 4 maszynowe jeśli są dobrej jakości wystarczą na baaaardzo długo przy mojej jeździe..

Opublikowano

Zdecydowanie weź tego novateca na maszynowych łożyskach.

Wysłane z mojego LM-G810 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Po głębszym zastanowieniu się nie wiem czy nie pozostanę przy tradycyjnym systemie czyli stożek i kulki. Dlaczego? Otóż klasa Deore oferuje już na tyle chyba twardy stożek i kulki że wystarczy dwa razy do roku rozebrać wyczyścić i przesmarować od nowa by wszystko działało elegancko. Ponadto będąc daleko od domu (np 2000 km od) łatwiejsze w razie awarii jest serwisowanie piasty tradycyjnej niż bawienie się w szukanie odpowiednich łożysk i ich wymiana.

Opublikowano

Sam sobie odpowiedziałeś na pytanie. Stożek i kulki wymaga zaglądania i serwisowania w przeciwieństwie do maszynowych łożysk gdzie praktycznie nic się nie robi. Za to gdy odpowiednio się dba żywotność jest znacznie wyższa.

Opublikowano

Zawsze możesz kupić zestaw łożysk na wymianę i wozić ze sobą. Na pewno jest to o wiele łatwiejsze niż babranie się kulkami 2k km od domu w terenie. Zadbane maszyny zasadniczo pracują bezobsługowo naprawdę długi czas, mam rower, który ostatnie 10 lat zasadniczo spędził wisząc w szopie, z może zrobionym 1k km wczoraj po przesmarowaniu łańcucha wsiadłem na niego i spokojnie 50km zrobiłem i nie widzę, żeby coś maszyną dolegało, a mają one z wcześniejszych lat lekko 50k natrzaskane. Wg. mnie prędzej szprychy w kole Ci pójdą niż te łożyska będą wymagać serwisu...

Wysłane z mojego LM-G810 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Ludzie których znam serwisują swoje shimano raz w sezonie na wiosnę.

Takie piasty same w sobie są mniej narażone na awarie bo po prostu są bardziej pancerne. Łożysko maszynowe to tak naprawdę małe łożysko kulkowe zamknięte z dodatkowym uszczelnieniem.

Im mniejszy element tym bardziej jest narażony na uszkodzenie lub też odkształcenie pod wpływem działającej siły.

Serwisuje sporo rowerów i prawie, że nie widziałem kół na maszynach,które miałyby przejechane 20k+ km i nie wymagały serwisu ( chociaż najczęściej to tylko ciche szumienie i jeszcze trochę by pojeździły).

Nie twierdze też, że takie koła są gorsze ( sam w 3 rowerkach mam koła tylko na maszynach) ale też nie ma tu jakiejś przewagi. Rozwiązania równoważne.

Przy zbyt ciasno lub luźno ustawionych konusach takie piasty szybko idzie zajeździć. Także coś  tam o serwisowaniu trzeba wiedzieć. Za to znam jednego starszego pana, który na kółkach Dura Ace 7800 ma przejechane ponad 50k km i nic poza smarowaniem i jedną profilaktyczną wymianą kulek z nimi nie robił.

 

Opublikowano

Dobrze. Kupiłem NOVATEC i Deore. Ale ponieważ pomiędzy tanią budżetową piastą shimano a Deore nie widzę specjalnie różnicy (pomiędzy uszczelnieniem) zadecydowałem się na montaż Novatec.
Dziś odebrałem koło i wszystko jest ok. Poza jedną rzeczą. Otóż jak mocniej zamknę klamkę, wygląda to tak jakby ściskało bębenek przez co powstają opory w toczeniu koła a gdy rozkręcę koło (rower do góry kolami) i puszczę pedały to obracający się bębenek kręci się wraz z kołem łańcuchem i przednią przekładnią. Czy mogę poluzować lekko ten cały niby stożek?

Opublikowano
W dniu 13.05.2021 o 07:39, Nemrod napisał:

Przy zbyt ciasno lub luźno ustawionych konusach takie piasty szybko idzie zajeździć.

A gdzie tam.

W dniu 13.05.2021 o 07:39, Nemrod napisał:

Za to znam jednego starszego pana, który na kółkach Dura Ace 7800 ma przejechane ponad 50k km i nic poza smarowaniem i jedną profilaktyczną wymianą kulek z nimi nie robił.

Mam piasty ( bo koła już dawno nie istnieją) 1055 z ponad 70tys przebiegu. W środku nic nie robione i nadal jak nówki, ale te piasty tak mają ;)

Wszystko kwestia materiału.

21 godzin temu, Piotr_Antonik napisał:

Ale ponieważ pomiędzy tanią budżetową piastą shimano a Deore nie widzę specjalnie różnicy

Konusy z innych materiałów, a to wystarczy by piasta Deore przejechała 2x tyle co zwykła.

Opublikowano

Skoro stożki twardsze trzeba tylko było kupić stożki i kulki lepsze. Pozostaje pytanie ile wytrzyma miseczka w paście.

Opublikowano

Wystarczy tylko zmienić konusy na twardsze.

Opublikowano

Stoję przed tym samym problemem, Shimano czy Novatec? Wiem jak jest zbudowane Shimano kulki z jednej i drugiej w bębenku. A jak jest zbudowany Novatec na 2 i 4 łozyslach? Jedno łożysko jest z lewej na brzegu piasty, a to drugie czy jest w bębenku jak kulki w Shimano? Czy na końcu piasty? I kolejne wątpliwości czy w 4 lożyskach te dwa w bębenku odpowiadają za obrót ośki czy za obrót bębenka?

Poza tym coś mi stuka w piaście w sytuacji gdy kręcę szybko i lekko pedałami, jak kręcę normalnie pod obciążeniem nie ma problemu. Co to może być? Konus, kulki wymienione z tego właśnie powodu.

Opublikowano

Z tego co zauważyłem w Novatec masz piastę podpartą w trzech punktach. Jedno łożysko masz na zewnątrz bębenka jedno mniej więcej w środku zaraz na łączeniu bębenek piasta i na zewnątrz. Wygląda solidnie. Łożyska 6001.
Chrupotanie lub zgrzytanie jest ewidentnym znakiem że coś jest zużyte lub uszkodzone. Oglądaj dokładnie.

  • Pomógł 1
Opublikowano

Piotr_Antonik dzięki za odpowiedź,

właśnie to miałem na myśli, jak to jest zrobione żeby było wytrzymałe bo jeżdżę dużo 7-8 tys km rocznie i potrzebuje czegoś wytrzymałego. Rozważam F362 albo F162 od Novateca albo coś od Shimano typu Sora.

Opublikowano

Każda piasta na maszynówkach jest podobnie skonstruowana 2+1 łożysko bębenka stanowi łożysko obrotowe koła, kulkowe to zazwyczaj 2+2, czyli 2 łożyska obrotowe koła. Zazwyczaj, bo budżetowy Mavic to 2+1 + ślizg, zaś stare kulkowe Sachsy pod kasetę miały podobną konstrukcję co obecne na maszynach.

W dniu 22.05.2021 o 18:40, Kamx napisał:

Poza tym coś mi stuka w piaście w sytuacji gdy kręcę szybko i lekko pedałami, jak kręcę normalnie pod obciążeniem nie ma problemu. Co to może być?

Problem z zapadkami. Albo feler fabryczny, albo powoli się kończą.

 

W dniu 22.05.2021 o 19:16, Kamx napisał:

właśnie to miałem na myśli, jak to jest zrobione żeby było wytrzymałe

Za wytrzymałość odpowiada materiał. Sorę bym sobie darował, jakiekolwiek chińczyki na brandowanych Novatecach  w zupełności wystarczą na kilka dobrych lat.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...