Skocz do zawartości

Całkowita zamiana komponentów


metyl

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć,

w zeszłym tygodniu wziąłem się za swojego zaniedbanego treka series 3 i postanowiłem zrobić całościowy upgrade, do wymiany idzie wszystko z wyjątkiem ramy, amortyzatora, kiero i siedzenia. Od nowości był wyposażony w mechanizm korbowy 3 blatowy na kwadrat od shimano, przerzutkę przednią tourney, przerzutkę tylną altus, klamkomanetki shimano, hamulce chyba tektro z tego co pamiętam i wolnobieg shimano MF-TZ31 14-34T.
Teren po którym jeżdżę jest zróżnicowany, szosa, lasy z wystającymi korzeniami, kamienne i żwirowe drogi z większymi lub mniejszymi wybojami, miejscami ostre wzniesienia i właśnie przez te wzniesienia nie wiem czy nie celować w 3 blatową korbę. Lubię przycisnąć i czasami brakuje mi prędkości.
Robiłem 2 dni research o poszczególnych grupach shimano ale koniec końców nie mogę się zdecydować. Najbardziej realna opcja z moim budżetem który wynosi około 600zł i żeby to był jakiś upgrade to zaopatrzenie się w grupę alivio i hamulce v-brake. Jak to widzicie?

Opublikowano

Koło 26'' (chyba, że źle poszukałem) i wolnobieg - z tego nawet XT więcej nie wyciągnie ... bo brakuje przełożeń.

Trza by zmienić koło tylne na takie z bębenkiem i kasetą. Wtedy wsadzasz kasetę np 9rz 11-28 + korba 3rz 22/32/44 i masz zarówno prędkość jak i podjazdy strome na młynku z palcem w nosie. Oczywiście do tego manetki 3x9 i śmigasz. Inaczej 'się nie da się'...

... albo przesiadka na duże koło (29''). Ale to już inny temat i inna moneta.

Opublikowano (edytowane)
W dniu 15.08.2019 o 11:54, metyl napisał:

...do wymiany idzie wszystko z wyjątkiem ramy, amortyzatora, kiero i siedzenia....

...Najbardziej realna opcja z moim budżetem który wynosi około 600zł i żeby to był jakiś upgrade to zaopatrzenie się w grupę alivio i hamulce v-brake. Jak to widzicie?

Cześć.

Jeśli masz na myśli nowe części to opcja jest nierealna. Nie z takim budżetem.

Sam napęd: korba, suport, łańcuch, kaseta, przerzutki to prawie 4 stówki. A gdzie hamulce i osprzęt linkowy, i manetki? Gdzie koła, opony, dętki? Masz jakieś wejścia i naprawde dobre rabaty w jakieś hurtowni? No chyba, że mowa o używkach.

 

Edytowane przez zenobek
poprawka literówki
Opublikowano (edytowane)

Aha no właśnie nie dodałem, że koło oczywiście zmieniam, raz że obręcz zjechana no i kasety na to nie założę, co do kół to nie wiem czy z tyłu bym wcisnął 29" nawet jakby dało radę to i tak zostaję przy 26". Co do manetek, jeśli mam klamkomanetkę do korb z 3 biegami to mogę podpiąć to z dowolną przednią przerzutką do 3 blatów? Tak to bym sobie pewnie z 60-70zł wydatku zaoszczędził, a to już grosz w kieszeni.

Edytowane przez metyl
Opublikowano

Tak, jak masz prawą na 3 rzędy to możesz zostawić.

Wątpię byś wsadził koło 29 do ramy na 26 ... ja bym kupił koło 26'' dostosowane do nowych wymagań.

  • Lubię to! 1
Opublikowano (edytowane)

Mowa o nówkach, budżet na koła/opony/dętki to osobna sprawa i na szczęście mam jedną klamkomanetkę to też trochę mi odciąży.
Jeśli chodzi o napęd, może zamiast 44/32/22 i 28/11 zrobić 40/30/22 i 36/11? Wtedy biorę korbe Alivio FC-M4050, przerzutkę przednią Alivio FD-M4000 i przerzutkę tylną Acera albo Alivio x9 zależy na co budżet pozwoli a jeśli dorzucenie kasety, łańcucha i klamkomanetki x9 mocno nadwyręży to mogę zostać z obecnymi hamulcami. Oczywiście pamiętam o wkładzie suportu.

I teraz jeśli chodzi o wybór kasety i łańcucha, modeli jest od groma, wiem że z obecnym konfigiem kaseta musi mieć 9 blatów 36/11 i na tym moja wiedza się kończy, macie jakieś propozycje co do kasety, łańcucha, pancerzy i linek?

Edytowane przez metyl
Opublikowano

Ja bym na tył wrzucił CS-HG 400 11-34 lub 11-32 rozkład będzie lepszy, mnie sie na 11-32 bardzo przyjemnie stopniuje. Przy korbie 40/30/22 będziesz spokojnie w miejscu kręcił przy kadencji 80 na najlżejszych wychodzi około 6km/h! zasapać się można a przed inwalidą bez nogi nie uciekniesz. 

Fajne narzędzie do liczenia. Ja sobie tu porównywałem: http://gears.mtbcrosscountry.com/#26/1.95I9096I4X26/1.95I2004I4X26/1.95I986I4

Komplet nowych manetek alivio 3x9 to 60 pln. klamki m4000 to też jakiś 50 pln. Chyba że zerkniesz za używkami, czasem są świetne modele tanio.

Opublikowano
W dniu 15.08.2019 o 11:54, metyl napisał:

zaopatrzenie się w grupę alivio i hamulce v-brake

W 100% realne i bardzo dobry wybór. Alivio jest bardzo zbliżona do Deore ,a przy tym dużo tańsza.Poszukaj kół używanych,bo nie wydolisz z budżetem

Opublikowano

Metyl

Tu masz kalkulator: http://gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=36&RZ=11,13,15,17,19,21,24,28,32,36,42&UF=2161&TF=80&SL=2.6&UN=KMH

Wrzuć sobie dwie opcje i porównaj. Przypomnij sobie z jakimi prędkościami jeździsz.

Pamiętaj, że przy 3rz z przodu skrajnych przełożeń nie używasz.

-----------------

Korba 40/30/22 - na 30tce z małymi kołami będziesz latał na dole kasety bo się zakręcisz na śmierć ... z tarczą 40 również ale szybciej ... 22 do podjazdów, ale po co na kasecie Tobie 32 tego nie rozumiem - prawie stoisz a nie jedziesz. A tego na kasecie używasz by podjechać. Dlatego pisałem o 11-28 bo przy 3rz z przodu jest znacznie lepsze i na 100% nie zabraknie na podjazdach. Jak zrobisz jak piszesz to będziesz woził 'kupę towaru' , z którego nie będziesz korzystać.

Albo jeszcze lepiej 2rz: 36/22 albo 38/24. Wtedy będziesz efektywnie wykorzystywał ten napęd. Duży blat do jazdy normalnej i cała kaseta dostępna, mały na podjazdy. To można osiągnąć z korby z trzema wymiennymi tarczami.

Ja mam w swoim 29'' aktualnie 36/26 (FC-M590 44/32/22) i kaseta 11-28. Nie mam problemu by szybko pojechać, nie mam problemu z podjazdem. Średnią przelotową +-25km/h mam na 36 i 5tym biegu na kasecie - idealnie na środku kasety, bez przekosów.

 

Opublikowano

 

Dobrą masz kadencje. Ja kręce wolno i przy 26" na 42z i 13z miałem około 26-27 km/h :) musi dobrać do swojej kadencji .

Wczoraj zmieniłem korbę na 40/30/22 faktem jest że 22 przód i 32 tył to kręcenie w miejscu. wczoraj sprawdziłem jak ustawiałem przerzutki, pieszego spokojnie idącego ciężko gonić. 

Tak że jak pisałem im mniejsza rozpiętość tyłu tym będzie łatwiej dobrać przyjemne przełożenie. Raczej będzie Ci brakować 10z na tyle :D

Opublikowano

No wolę trochę pokręcić, to mi daje taka fajną 'elastyczność i płynność'. Pewnie w tym swoje 3 grosze ma ciasna kaseta - bardzo lubię takie rozwiązanie.

Opublikowano

Nie mam pojęcia jak z moją kadencją i teraz też nie sprawdzę bo nie mam na czym :c ale z tego co czytam to na pewno mogła by być wyższa. Sprawdziłem swoją korbę i jest to TOURNEY FC-M131 42/34/24, jeździłem prawie non-stop na 34 przód i skakałem między 4 a 7 biegiem z tyłu, podjeżdżając pod górki też w sumie głównie na 34 to robiłem, czasami tylko musiałem zejść na 24 z przodu i teraz wiem, że na pewno zbyt rzadko korzystałem z jedynki na podjazdach. Tyle lat jazdy na rowerze i teraz pierwszy raz mi się słowo kadencja obija o uszy (ale nic dziwnego jak nigdy nie spojrzałem na rower z szerszej perspektywy), dlatego teraz też ciężko mi się tym kalkulatorem posługiwać bo nie wiem do końca czego szukać. Wklepałem swoje przełożenia na których jeździłem do tej pory, które proponowałem i porównałem z waszymi, tak bardzo jak kuszą mnie 2rz z przodu bo lubię prostotę, tak będę musiał wziąć 3rz ze względów finansowych i fizycznych, nie wiem czy moje nogi ogarną każdy podjazd na dwóch blatach. Dlatego chyba wezmę 9x11-28  44/32/22 i będę na bieżąco sprawdzał jak sobie daję rade żeby przy następnej ewentualnej zmianie mieć więcej w głowie.

Opublikowano

Jak masz 2 z przodu to tak jakbyś z 3 blatowej korby usunął największy - średni i mały zostają zatem z podjazdami kłopotów mieć nie będziesz.

Co do wyboru korby brałbym taką pod uwagę, która ma wymienne tarcze w rozstawie śrub 104/64. Najpopularniejsze, wtedy jak się zużyją wymieniasz tarcze na nowe bez zmiany całej korby. Warto też wziąć HT II pod uwagę bo tą sztywność się czuje.

W zależności od stopniowania korby trza jeszcze dobrać przednią zmieniarkę. Jak teraz masz np 8/10 (duży-średni/średni/mały) to w przypadku zrobienia 2 rzędów dobrze zachować stopniowanie średni/mały również 10T, wtedy nie trzeba jej zmieniać.

Opublikowano (edytowane)

Pozostanę przy 3rz, hmm ogólnie z grupy alivio nie mogę znaleźć korby 44/32/22 ze znaczkiem M (czy w ogóle zrobili taką), jest z grupy alivio 44/32/22 ale, ze znaczkiem T co podobno oznacza trekking. Popełnię zbrodnie jak wsadzę do roweru mtb korbę przeznaczoną do trekkingu?

Edytowane przez metyl
Opublikowano

Bez znaczenia raczej.

Jakbyś chciał trochę gratów do upgrade’u to podbij na pw, wydaje mi się, ze mam trochę wymienionych w temacie szpejów.

Opublikowano (edytowane)

Z jednej strony dobrze, tylko wizualnie bardziej mi się podoba z serii M xD wygląda agresywniej. Jeszcze jedno pytanie, czy dobrze myślę, że mechanizm korbowy który jest przeznaczony np. do współpracy z kasetami 9x będzie też skory do współpracy z wolnobiegami 7x?

Dziękuję wam za pomoc i porady, uporałem się ze wszystkim i czekam na częsci, temat można zamykać :)

Edytowane przez metyl
Opublikowano
W dniu 20.08.2019 o 17:52, metyl napisał:

mechanizm korbowy który jest przeznaczony np. do współpracy z kasetami 9x będzie też skory do współpracy z wolnobiegami 7x?

Nie będzie skory :/ łańcuchy 6,7,8 mają inny rozstaw wew łańcucha niż  9,10,11

Co do M i T to w rowerach MTB(M) producent przewidział mniejsze zębatki gdyż w terenie prędkość jest mniejsza niż na trasie(T)Trekking.Więc zastanów się czy budujesz MTB czy Trekking'a i takie komponenty wybierz

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...