Skocz do zawartości

5. Szosa / rower szosowy w cenie około 5000 - 7499 zł.


Canyon19
Przejdź do rozwiązania Rozwiązane przez SzajBajk,

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
6 godzin temu, komandosek napisał:

Wytrzymałość wytrzymałością, ale by aluminiowa rama była szywna jak karbon to musiałaby być cieniowana i bardzo szeroka a takich ram jakoś sie nie robi często na szosę.

Dobry karbon ma to do siebie że przy każdym depnieciu w pedały czujesz jak rower wyrywa do przodu

To są mity https://magazynbike.pl/tour/2020/05/27/test-cannondale-caad13-i-supersix-evo/ 

Sztywność miejsc newralgicznych, tj. główki ramy i suportu Caad13 i supersixa w hi-modzie jest oceniona na tym samym i najwyższym poziomie 1.0, wartosci pomiarowe są praktycznie te same, supersix 5x droższy. Waga ramy Caad13 to 1305g w rozmiarze 56, to jest mało, jak na ramę alu, ale w karbonie średnia rama endurance to 1100-1150g.

Zwrócę jeszcze uwagę na parametr komfort. Supersix jest wybitnie komfortową maszyną, ale Caad13 wcale nie jest w tym względzie zły, wręcz przeciwnie. Ma również bardzo podatną sztycę. Dla przykładu wartości podatności sztycy dla Tarmaca SL7, czy Canyona Aeroada są zdecydowanie słabsze (wartości mierzalne na stanowisku), co pewnie przekłada się ogólną ocenę komfortu gorszą dla tych maszyn, niż w przypadku aluminiowego Caad13. Jest jeszcze jeden aspekt, dla mnie istotny, a mianowicie produkcja ram karbonowych. Jakaś część ram karbonowych już na etapie sprawdzenia jakości, wad, ląduje na wysypisku, do tego dochodzi znaczna ilość ram uszkadzanych w eksploatacji (mówcie co chcecie, ale tych przypadków jest więcej niż przy alu, czy stali). Nagle taka rama, kosztująca majątek, staje się bezwartościowym śmieciem, którego proces utylizacji nie został praktycznie rozwiązany. To jest jeden z najgorszych odpadów. Są w Internecie materiały, jak wygląda sterta ram przy fabryce Orbea - słaby widok.

Dlaczego wypowiedzi wciąż zapisują się, jako ukryte (niewidoczne dla innych)?

Edytowane przez Chino
Uzupełnienie
Opublikowano

Skoro to mity to recenzenci je powielają. Cytat z linku powyżej.


Nie doświadczamy tu wprawdzie uczucia euforii, jak na szybującym niemalże SuperSix Evo, ale to nie kwestia ramy. Jak na aluminium wartości pomiarowe są wręcz wybitne. Rama z powodzeniem mogłaby stanowić atrakcyjną bazę pod budowę własnego, wysokich lotów projektu.



Czyli co gorsze wrażenia z jazdy ale jak na aluminium super


Po powrocie do domu jeszcze raz rzucilem okiem na tekst, kolejne powielanie "mitu"

Podczas jazdy SuperSix Evo wyróżnia się przede wszystkim amortyzacją, która z jednej strony wynika z konstrukcji ramy, a z drugiej z cudownie sprężystych opon Vittoria.



Opublikowano

ten test jest totalnie z czapy. Z treści dowiemy sie ze rower za 10k i za 40k są właściwie tak samo super. Z danych dowiemy się za to że rowery prowadzą sie inaczej a CAAD13 ma znacznie niższa zwrotność (7 w skali do14) niż Supersix Evo (9/14). Brzmi jak inny kąt główki ramy.

Tymczasem rowery mają identyczną geometrię
https://geometrygeeks.bike/compare/cannondale-caad13-2019-56,cannondale-supersix-evo-2021-56/

Opublikowano
2 godziny temu, kuba79 napisał:

No to teraz z kolei mamy na przemian informacje o tym, że aluminium jest za mało sztywne względem karbonu oraz że jest za bardzo sztywne ;)

😀Jak widać powyżej, nie jest prawdą, że alu nie jest sztywne. To są cyferki z poważnego stanowiska pomiarowego. 

Co do komfortu, oczywiście alu ma określone właściwości, jest jednorodne (jak ktoś wyżej napisał). Są oczywiście różne stopy, ale różnice nie są wielkie. Karbon zapewnia dużo większe możliwości modelowania właściwości. Ale, jak widać, rama to nie wszystko i odpowiednią oponą i jej rozmiarem oraz np. sztycą można zrobić, że rower alu będzie bardziej komfortowy od karbonowego. Podejrzewam wręcz, że udział ramy w ogólnym komforcie jest tak naprawdę mało wyraźny i często trudny do jednoznacznej oceny.

Opublikowano

Nie znamy metodologii badańań, poziomu dokładności sprzętu pomiarowego ani nie możemy ekstrapolować jednostkowego pomiaru na całą populację ram karbonowych i aluminiowych.

Pierwszym co podważa dokładność pomiaru są odczucia samych testerów które nie wydają sie zbieżne z pomiarami.

Drugim, kilka minut researchu. Cannondale Supersix Evo 2011 osiągało sztywność główki ramy równą 139.2Nm/kg, Cannondale Supersix Evo z 2021 100Nm/kg

Jesli wierzyć pomiarom, sztywność spadła o 28% z biegiem lat

Źródlo

https://www.cyclist.co.uk/in-depth/1310/the-cyclist-guide-to-frame-stiffness



Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, komandosek napisał:

Nie znamy metodologii badańań, poziomu dokładności sprzętu pomiarowego ani nie możemy ekstrapolować jednostkowego pomiaru na całą populację ram karbonowych i aluminiowych.

Pierwszym co podważa dokładność pomiaru są odczucia samych testerów które nie wydają sie zbieżne z pomiarami.

Drugim, kilka minut researchu. Cannondale Supersix Evo 2011 osiągało sztywność główki ramy równą 139.2Nm/kg, Cannondale Supersix Evo z 2021 100Nm/kg

Jesli wierzyć pomiarom, sztywność spadła o 28% z biegiem lat

Źródlo
 




https://www.cyclist.co.uk/in-depth/1310/the-cyclist-guide-to-frame-stiffness
 


 

Wydaje się, że raczej warto patrzeć na wyniki z jednego stanowiska pomiarowego. Uważam, że jeżeli mamy przykład ramy alu, która jest bez wątpienia sztywna, a wcale nie wygląda masywnie, wręcz przeciwnie, to takie wyniki sztywności w przypadku tak jednorodnego materiału, jak alu można powtarzać dla innych ram. Podam jeszcze jednego przedstawiciela gatunku, Spec Allez Sprint, np. https://bikerumor.com/2019/01/14/why-did-sagan-race-an-alloy-specialized-allez-sprint-disc-road-bike-down-under/

W ogóle rowery alu są wciąż powszechnie stosowane w wyścigach typu kryteria uliczne (u nas chyba coraz mniej popularne). Ale, jak ktoś widział, to wie o co chodzi - bardzo dynamiczny wyścig, dużo zakrętów i moce w pikach po 1500W po wyjściu z zakrętów. Jeśli alu miało by się giąć pod takimi kopytami, to nie byłoby stosowane w takich wyścigach, a jest wręcz przeciwnie. Drugi plus jest taki, że w takich wyścigach jest sporo wypadków, a taka rama może przyjąć sporo różnych szlifów i pojedzie dalej, a jak się już uszkodzi, to nowa kosztuje ułamek ramy karbonowej.

Alu jest sztywne 😀

Edytowane przez Chino
  • Lubię to! 1
Opublikowano

Trzeci plus to marketing.

Sagan przejechał sie dosłownie raz na doslownie jednodniowym evencie o pietruszkę, ktory sie tradycyjnie odbywa przed otwarciem australijskiego touru. W swiat poszly zdjecia artykuły a sagan dalej jechał na karbonie


Innego powodu bym nie upatrywał, wątpie ze aluminium wybrał z myślą o kraksie dzień przed startem w zawodach z UCI World Tour, kogo próbujesz oszukac chyba siebie.

Przepatrzyłem tez wyniki z tego jednego stanowiska pomiarowego, są do siebie super zbliżone
Cannondale CAAD13 98 Nm; Cannondale SuperSix Evo 100Nm; Canyon Aeroad CF SL 91Nm; Scott Addict RC10 90Nm; Spec Tarmac 106Nm; Trek Madone 90 Nm; Willer Zero SLR 100Nm; Pinarello Dogma F12 91Nm

Co wiecej link ktory podawałem wczesniej zawiera dane z tego samego laboratorium.

Opublikowano

Np wlasnie patrząc po wynikach tych testow sztywność znacznie spadła. Spec Tarmac 2011 141Nm, Spec Tarmac 2020 106Nm.
Jestem bardzo ciekaw dlaczego

Opublikowano

Trzebaby porównać spadek masy samej ramy do ich sztywności. Może tu jest pies pogrzebany. Bo jak wiadomo co roku trzeba modeln odchudzić bo inaczej będzie bee..

Opublikowano
2 godziny temu, komandosek napisał:

Np wlasnie patrząc po wynikach tych testow sztywność znacznie spadła. Spec Tarmac 2011 141Nm, Spec Tarmac 2020 106Nm.
Jestem bardzo ciekaw dlaczego

Może, jak z oponami. Od 2011 peleton przesiadł się na 25C, czasami więcej, na początku wszyscy pukali się w czoło, że niższe opory (że jak), komfort (pff, po co). Może granica sztywności została powiedzmy bezzasadnie przekroczona, a poluźnienie w sztywności głównych węzłów, podobnie jak zwiększenie szerokości opon wpływa pozytywnie na odczucia z jazdy, komfort, nie czyniąc ją wolniejszą. Gdybanie 😉

KosmicznyNocnik
Opublikowano (edytowane)

Siema Szajbajki, nosze się z zakupem nowej szosy.
Nie będzie to moja pierwsza szosa, ale pierwsza "nowoczesna" teraz śmigam na szosie retro. Rama Kristall cr-mo, osprzęt w sporej części bardzo stary Dura ace, koła również dosyć stare Rigidy, siodło Selle San Marco Rolls z '90. 
Więc do geometrii "race" chyba jestem trochę przyzwyczajony.
Mój wzrost 192cm i waga 115kg, tu się pojawia chyba największy problem, bo np. na stornie Canyon'a wyraźnie informują że masa rowerzysty, roweru oraz bagażu nie może przekraczać 120kg. Jest to sztywna granica czy powiedzmy 125 jeszcze przejdzie?

Raczej zdecydowany jestem na hamulce tarczowe (a podobno jak tarczowe to koniecznie hydrauliczne), ze względu na swoją masę to raz, a dwa że miałem już dwie kolizję z samochodami osobowymi nie z mojej winy ale gdybym miał lepsze hamulce mógłbym temu zapobiec. 
Co do ceny to powiedzmy te 7,5tyś jeżeli będzie warto.
Kuszące są dla mnie modele Canyon Endurace AL Disc 6.0 i 7.0 ale ze względu na ich geometrię która podobno jest bardziej nastawiona na "endu" niż "race" nie wiem czy będzie to dobry wybór.

Edit. Zapomniałem dodać że rowerem raczej jeżdżę dla przyjemności i aktywności, ścigać się nie zamierzam 

Edytowane przez KosmicznyNocnik
Opublikowano




Kuszące są dla mnie modele Canyon Endurace AL Disc 6.0 i 7.0 ale ze względu na ich geometrię która podobno jest bardziej nastawiona na "endu" niż "race" nie wiem czy będzie to dobry wybór.


Jeżeli chcesz "race", to zobacz modele Ultimate. Niestety najtaniej z hamulcami tarczowymi i grupą 105 to ok. 10 tyś. zł, bo już chyba nie ma tego modelu z aluminiową ramą.



Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka

KosmicznyNocnik
Opublikowano (edytowane)

Niestety to już daleko poza budżetem, zaczynałem od 4 tyś i naciągnąłem do 7,5 😅 Ale chyba nie tylko ja tak miałem.
Chciałbym żeby ktoś kto miał do czynienia z modelem Endurace wypowiedział się czy jego geometria jest tak komfortowa jak mówią.
Ewentualnie jestem otwarty na propozycję innych firm

Edytowane przez KosmicznyNocnik
Opublikowano (edytowane)

W ogóle już trochę ciężko jest znaleźć szosę typu "race" w aluminium i w założonym przez Ciebie budżecie. Większość producentów oferuje już tylko karbon w tego typu rowerach. Poza tym, jeżeli potrzebujesz roweru do jazdy rekreacyjnej, ale lubisz bardziej sportową pozycję, to przecież prostym sposobem np. obniżeniem mostka, nawet z szosę typu "endurance" można ustawić w nieco bardziej wymagającej pozycji.

 

https://www.scott.pl/produkt/1190/8027/Rower-Speedster-10-Disc

https://www.rosebikes.pl/rose-pro-sl-disc-105-2693207?product_shape=matt+silvergrey&article_size=61cm-28

https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-szosowe/rowery-szosowe-wyczynowe/émonda/émonda-alr/émonda-alr-4/p/33078/?colorCode=grey

https://kross.eu/pl/rowery/szosowe/road/vento-5-0-rubinowy-czarny-matowy

https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/2035/scultura-400

 

 

Fajną opcją jest TCR, co prawda wyjściowo 1000 zł więcej niż Twój budżet, ale może dałoby radę coś ponegocjować. 

https://www.giant-bicycles.com/pl/tcr-advanced-3-disc

Edytowane przez KamilP88
KosmicznyNocnik
Opublikowano

O widzę że wróciły rozmiary Rose Pro Sl, ostatnio jak patrzyłem były wyprzedane i bałem się że wyprzedali że względu na nowy model, a jest to bardzo kusząca propozycja. Czy koła DT Swiss P1850 albo E1850 w canyon są mocnymi kołami czy raczej wylajtowanymi na które będzie trzeba bardziej uważać i częściej centrować?

Opublikowano (edytowane)

Mam pytanie.
Któremu z tych 2 bliżej do endurance
Radon r1 105 2021
czy
Rose pro sl disc 105 2021

Geometria
Radon 58r
Rose 57r
Cena radon:1300
Cena rose:1600

 

roseradon.jpg

Edytowane przez Mar24
Opublikowano
5 godzin temu, Mar24 napisał:

Mam pytanie.
Któremu z tych 2 bliżej do endurance
Radon r1 105 2021
czy
Rose pro sl disc 105 2021

Geometria
Radon 58r
Rose 57r
Cena radon:1300
Cena rose:1600

 

roseradon.jpg

Najszybsza ocena to współczynnik stack/reach i wtedy im mniejszy wynik to bardziej sportowa pozycja. Tutaj mamy:

1.5 dla Radona i 1.44 dla Rose, to dość wyraźna różnica. 1.44 to geometria już sportowa, 1.5 to taka pośrednia między endurance a race, bardziej w stronę endurance.

Nawet nie licząc powyższego widać, że Rose ma dłuższy reach (bardziej wyciągnięta pozycja) mimo mniejszego rozmiaru i niższą główkę ramy (niżej kierownica) oraz minimalnie mniejsze obniżenie środka suportu (wyżej siodło).

KosmicznyNocnik
Opublikowano (edytowane)
7 godzin temu, Mar24 napisał:

Mam pytanie.
Któremu z tych 2 bliżej do endurance
Radon r1 105 2021
czy
Rose pro sl disc 105 2021

Geometria
Radon 58r
Rose 57r
Cena radon:1300
Cena rose:1600

 

roseradon.jpg

Jesteś pewny że są to dane geometrii Rose Pro Sl Disc 105 2021, a nie starszego modelu? Nie zgadzają się z tym co można znaleźć na stronie producenta, tam współczynnik stack/reach to 1.49 dla rozmiaru 57cm 

To samo tyczy się również Radon'a, dane nie pokrywają się z tym co podaje producent na swojej stronie

Edit. 
Wszystko się zgadza poza nazwami, wymiary Radona to wymiary Rose, a wymiary Rose to wymiary Radona. Czyli współczynnik stack/reach Rose to 1,49, a Radona to 1,44

Edytowane przez KosmicznyNocnik
Opublikowano
2 godziny temu, KosmicznyNocnik napisał:

Jesteś pewny że są to dane geometrii Rose Pro Sl Disc 105 2021, a nie starszego modelu? Nie zgadzają się z tym co można znaleźć na stronie producenta, tam współczynnik stack/reach to 1.49 dla rozmiaru 57cm 

To samo tyczy się również Radon'a, dane nie pokrywają się z tym co podaje producent na swojej stronie

Edit. 
Wszystko się zgadza poza nazwami, wymiary Radona to wymiary Rose, a wymiary Rose to wymiary Radona. Czyli współczynnik stack/reach Rose to 1,49, a Radona to 1,44

Faktycznie mój błąd.
Myślec czy warto dołożyć do tego rose ? Chciałem coś kupić za 5-6k ale póki co nic niema ciekawego a tu już by było zamówione i z głowy . Ktoś coś poleci ?
Szkoda ze radon niema endurance w ofercie bo cenowo fajnie wychodzi

KosmicznyNocnik
Opublikowano

 Canyon Endurace AL Disc 6.0 za 6 tyś +przesyłka? Czy musi być 105?

Qczalalatarantala
Opublikowano

A warto w ogóle teraz coś zamawiać? Zima się zaczyna, rowerów jakoś mało na rynku do wyboru i ceny kosmiczne.

KosmicznyNocnik
Opublikowano

Tego nie wie chyba nikt, gdybym zdecydował się na np. Canyona Endurace AL 7.0 Disc wysłali by go dopiero w maju 🤡
Strach pomyśleć co będzie później. A co do cen to raczej na spadki się nie zapowiada

 

Qczalalatarantala
Opublikowano (edytowane)

Jak się wk****, to w końcu to kupię: 

https://www.mediaexpert.pl/rowery/rowery-szosowe/rower-szosowy-fondriest-tf4-m19-carbon-105-11x2-czarny#topVariants?utm_source=Internal&utm_medium=link&utm_campaign=2019.07.00_Internal&utm_content=c112115f1c81e4f4b74a738aef045c30

 

Na pierwszy rower szosowy chyba więcej niż spoko i przynajmniej są dostępne. :P Problem może być z serwisem i odsprzedażą ewentualnie.

Edytowane przez Qczalalatarantala
Opublikowano
Nie znam marki, się nie wypowiem. Ale nie byłoby już bezpieczniej brać coś z Decathlonu?
2 lata gwarancji na karbonową ramę o nieznanych właściwościach d...y nie urywa jak dla mnie.
Niestety jedyne co mają jak na razie na tarczach to tribany i jeden karbonowy przełaj
https://www.decathlon.pl/p/rower-prze-ajowy-rcx-van-rysel-grx-1x/_/R-p-324261?mc=8580527&utm_source=convertiser&utm_medium=affiliate&utm_campaign=6519&utm_content=direct&cvrid=CVR.6519.114660.6646.content.direct.26f4f4cf712ab8a516b029b7ed08ee05&cvrpid=6519&cvrsid=114660&utm_term=CNVSR_6519-114660&dclid=CJ-Fxtqwje0CFYwUGAodbeoDbQ

Podejrzewam ze na tej samej ramie na wiosne bedą dostepne szosy endurance
Jesli na szczękowych to tak, teraz są wyprzedaże bo wchodzą szosy z tarczówkami


Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...