Skocz do zawartości

Kona Unit 2013 - Single Speed


psu

Rekomendowane odpowiedzi

Mój rower na którym jeżdzę od kilku już lat to tytułowa Kona Unit. Samą specyfikację roweru znajdziecie tutaj: http://2013.konaworld.com/bike.cfm?content=unit , myślę jednak że nie ona jest tu najważniejsza. 

Najważniejsza w tym wszystkim jest idea roweru który nie posiada żadnego biegu, a w zasadzie posiada ich aż trzy: 

- na siedząco ^_^

- na stojąco xD

- na popych :D

Dlaczego taki wybór ktoś zapyta? Zaczęło się od "problemów finansowych", od szybko zużywającego się napędu w "biegowcu" i szukania ekonomicznego rozwiązania. Następnie artykuł w BikeWorldzie nt. zagranicznej mody na SS, potem przeróbka starego roweru i tysiące km. na jednym łańcuchu, zębatkach. Tak oto okazało się, że podjechać można wszędzie. Dystans też nie jest problemem a zawsze idzie dotrzymać tempa znajomym, szczególnie w terenie. Do tego rower jest praktycznie bezobsługowy, naprawić można wszystko podstawowym zestawem narzędzi. Nie ma możliwości by urwać / skrzywić przerzutkę. Nie trzeba martwić się tym, że za późno zmieniłeś bieg. Jeżeli chcesz podjechać - musisz cisnąć mocniej. W ogóle technika jazdy jest nieco inna - np. aby podjechać warto jest się rozpędzić dużo wcześniej i utrzymywać kadencję. Paradoksalnie w ten sposób podjedziesz szybciej niż osoby z biegami. 

Są oczywiście minusy. Jest nimi oczywiście prędkość maksymalna ograniczona maksymalną kadencją jaką jesteśmy utrzymać. W zależności od stromości wzniesienia, nie zawsze uda się podjechać. Mimo tego z doświadczenia wiem, że co najmniej 90% terenów z jakimi się spotykam (Wielkopolska) nie stanowi problemu. Rajdy turystyczne / rodzinne nie stanowią problemu. Problemem są wypady gdzie prędkość średnia jest większa niż dajmy na to 25 km/h. No i brakuje osób o takim samym podejściu do kolarstwa :(

 

Wracając jednak to Kony. Rower jest w pełni stalowy, a więc wytrzymały. Koła 29', szerokie opony jak i sama stal powodują że amortyzator nie jest potrzebny. Stalowy widelec również bardzo ciekawie się ugina, więc też ma swój wpływ na amortyzację.. Mechaniczne tarczówki ułatwiają samodzielne regulacje. Fabryczne opony to Ikony od Maxxisa - jestem z nich bardzo zadowolony. Obręcze, siodełko od WTB. Sztyca, kierownica, mostek od Kony. Rower posiada regulowane haki umożliwiające dodatkowy naciąg łańcucha a przez to jeszcze większe wydłużenie żywotności napędu. Do roweru można zamontować przerzutki. Wymaga to jednak wymiany haków - Kona ma specjalny model w ofercie.

Moje modyfikacje to dokręcone rogi od Procraft'a, chwyty ESI oraz pedały SPD od Shimano (jedyne Shimano w tym rowerze!). Wymieniłem też dętki na Schwalbe - w środku zalane uszczelniaczem OKO. 

Polecam taki rower (oraz styl jazdy) każdemu kto lubi prostotę, bezawaryjność, bezobsługowość, oryginalność i satysfakcję że podjedzie tam, gdzie inni często nie mogą ;)

 

 

DSC06857.JPG DSC06498.JPG DSC04623.JPG
  • Lubię to! 1
  • Pomógł 4
Odnośnik do komentarza

Waga mojego roweru to < 12,5 kg (rozmiar 20, dla 185 cm wzrostu). Piszę "<" ponieważ ważony przeze mnie rower miał w dętkach wlany uszczelniacz. Dodałem też rogi. Nie jest on może najlżejszy (pomimo braku przerzutek i amortyzatora), no ale co tam - trudno go za trzymać i z górek bez pedałowania wyprzedzam "górali" ^_^

Odnośnik do komentarza
Dnia 24.04.2017 o 14:41, psu napisał:

 trudno go za trzymać i z górek bez pedałowania wyprzedzam "górali" ^_^

Przyjedź w góry do nas i pierwsze to wyjedz na nie. 9_9U nas po singlach na zjazdach nawet na „Wigry” śmigali.;)

 

Projekcik ciekawy lubię takie.B|

Odnośnik do komentarza

Jedna z niewielu Kon na forum ;)

Fajny rower, coś innego niż cała reszta aczkolwiek nie do końca by mi odpowiadała taka specyfikacja ale najważniejsze, że Tobie daje dużo frajdy z jazdy ;)

Odnośnik do komentarza

Dla ciekawych ile waży stal. W tym modelu:

- rama - 2520g

- widelec - 1287g

- haki tylnego koła - 163g

Ktoś wie jak się mają do tego inne stalowe ramy, typu Surly itd?

Odnośnik do komentarza

Cześć, trochę odświeżę temat :) Myślę o kupnie modelu na 2018 rok Unit X - z napędem 1x  do takich 2-3 tygodniowych wyjazdów bajkpakingowych- zastanawiam się czy warto biorąc pod uwagę że będę jeździł 40% asfalt / dziury w asfalcie 30% las / single track 30% żwirówki i inne gravele :)  Podoba mi się ten rower i jego cena ale nie wiem czy się nie zamorduję na tym asfalcie.

Odnośnik do komentarza

Co masz na myśli "zamorduję na asfalcie", tzn co ma Cię zabić? X posiada przerzutki, więc nie zamachasz się na śmierć. Jeżeli pytasz o brak amortyzacji, to kwestia przyzwyczajenia się. 

Na bikepacking brałbym Sutre LTD, albo jakieś inne Rondo Stalowe.

  • Lubię to! 2
Odnośnik do komentarza

Też jestem właścicielem Kony Unit - tyle że z 2018 roku. Mam spory problem ze skrzypieniem/trzeszczeniem/cykaniem ramy, a dokładnie elementu wzmacniającego połączenie główki i dolnej rury. Ów element nie jest przyspawany w całości i między ramę a wspomniane wzmocnienie dostaje się piasek i woda. Czy ktoś z użytkowników ma może podobny problem? Może jest jakiś cudowny sposób, by sobie z nim poradzić? Myślę o wepchnięciu w to miejsce smaru i uszczelnienie go - usunąwszy wcześniej brud (sprężonym powietrzem).

Odnośnik do komentarza

@mickam Dasz fote? Dziwne że tam coś trzeszczy, musiałoby to wszystko ostro pracować. 

Ja spróbowałbym wyczyścić powietrzem, a zamiast smaru na początek zakleił taśmą by nie wchodził brud i sprawdził czy pomogło.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...