cypreess

Zywotnosc baterii

Rekomendowane odpowiedzi

cypreess

Jak jest zywotnosc baterii w aktualnie stosowanych e-bikach i orientacyjna cena zakupu nowego zestawu? Czy trzeba o nie szczegolnie dbac? Ladowac zimą itp zeby nie padly. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
michalek.th79
W dniu 11.06.2018 o 10:05, cypreess napisał:

Jak jest zywotnosc baterii w aktualnie stosowanych e-bikach i orientacyjna cena zakupu nowego zestawu? Czy trzeba o nie szczegolnie dbac? Ladowac zimą itp zeby nie padly. 

Witaj z tego co mi się zdaje to ponoć na 1000 ładowań ma wystarczyć. Obliczylem z znajomym że ładujac raz w tygodniu to w roku to sa 53 ładowania czyli 530 razy ja na ladujesz to masz 10 lat juz a zostało jeszcze troche😁

Moj rower stał całą zimę w piwnicy i nic nie doładowywałem bateri choc bylem kilka razy w pracy gdzie mroz rano był - 6 i rower jechał bez większych przeszkod. Pozdrawiam 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marwol

Kupilem swoj rower w 2015r w czerwcu obecnie dobijam do 20tys km.W sezonie laduje baterie po kazdej jezdzie czyli praktycznie codziennie.Po sezonie taz jezdze ale mniej moze 2 razy w tygodniu srednio.Na razie nie zawazylem jakiegos wyraznego spadku pojemnosci.Baterie wyprodukowala yamaha na markowych ogniwach zdaje sie sanyo.Ogniwa litowe lubia doladowywanie dlatego laduje baterie po kazdej jezdzie nie czakajac az bedzie zupelnie rozladowana.W zimie przy -12 widac niewielki spadek pojemnosci ale musze zaznaczyc ze na jazde rower wyciagam z cieplego mieszkania a nie zimnej piwnicy wiec nie wiem jak to by wygladalo jak by rower stale stal w zimnie.Co do jazd w zimie to jak kupisz ebika to polubisz jazde po sniegu to moge ci zagwarantowac wiec praktycznie zaczniesz uzywac roweru caly rok co wykluczy jakies spacjalne traktowanie bateri o tej porze roku.Co do ceny to 400Wh kosztuje 2600pln a 500Wh 3600pln.Tanio nie jest ale bateria zawiera w sobie BMS oraz dobrej jakosci ogniwa a to musi kosztowac.Zamiennikow nie spotkalem a nawet jak by takowe byly to nie warto ryzykowaz pozaru.To juz jest zbyt skomplikowane urzadzenie zawierajace sporo energii zeby ryzykowac pozar lub wybuch szczegolnie jak trzymasz rower w domu.Jak masz jeszcze jakies pytania to pisz jak bende umial na nie odpowiedziec to ci odpowiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Igorch

ja jeszcze sie zastanawiam czy takie aku boscha posiadają kontrole ilości ładowań i postarzają sztucznie ogniwa?

ja ogolnie staram sie pilnować i nie ładować do 100% tylko np 95%, bo kto wie co tam siedzi?

Zjawisko sztucznego postarzania baterii jest w laptopach, mimo ze ogniwa są ok to elektronika w baterii je nam sztucznie uszkadza(oszukuje) i trzeba kupić nową, bateria w laptopie liczy cykle i laptop pod dużym obciązeniem podłaczony do ładowarki cały czas ma 99->100% i tak w kółko, baterie można szybciutko załatwić(zn elektronika ja zablokuje) a ogniwa będą dalej dobre.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marwol

 

W dniu 26.06.2018 o 15:51, Igorch napisał:

ja jeszcze sie zastanawiam czy takie aku boscha posiadają kontrole ilości ładowań i postarzają sztucznie ogniwa?

ja ogolnie staram sie pilnować i nie ładować do 100% tylko np 95%, bo kto wie co tam siedzi?

Zjawisko sztucznego postarzania baterii jest w laptopach, mimo ze ogniwa są ok to elektronika w baterii je nam sztucznie uszkadza(oszukuje) i trzeba kupić nową, bateria w laptopie liczy cykle i laptop pod dużym obciązeniem podłaczony do ładowarki cały czas ma 99->100% i tak w kółko, baterie można szybciutko załatwić(zn elektronika ja zablokuje) a ogniwa będą dalej dobre.

Z tym postarzaniem baterii w lapsach to troche kraza mity.Dzisiejsza elektronika tak szybko sie starzeje ze nie warto juz niczego bardziej postarzac szczegolnie jak jest na stale wbudowane w sprzet.HP kiedys stosowala chamskie zagrywki z drukarkami i czipem ktory zliczal ilosc wydrukow ale to bylo dawno.Baterie rowerowe maja gwarantowana przez producenta  ilosc ladowan i mysle ze predzej rozleca sie mechanicznie od wstrzasow niz elektochemicznie.Moja yamaha po wypieciu z roweru jak nia potrzasam to w srodku ma delikatne luzy(slysze jak ogniwa wewnatrz lataja)Nie jest to moze mocne ale jest.Nie wiem jak to jest u boscha to by trzeba sprawdzic.Bosch produkuje elektronarzedzia i nie slyszalem zeby jakos szybko padaly baterie we wkretarkach wiec mysle ze nie ma sie co przejmowac tylko jezdzic i ladowac.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marwol

Moja bateria w zimie jest uzywana tylko mniej nie w sezonie.Pytales czy spada ogolnie pojemnosc przy niskich temperaturach?Spada 20-30% .Raz tylko jechalem przy -14.Bateria jakos dawala rade ale moja twarz juz nie.Czesciej jezdzilem do -6 po sniegu i spadek  pojemnosci jest ale trasy tez sa blizsze wiec nie ma sie czym przejmowac.I tak po kazdej jezdzie laduje baterie.

Edytowane przez Marwol

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Igorch

elektro narzedzia nie maja zadnej elektroniki kontrolujacej żywotność ogniw także tam bez obaw jedynie dobre ogniwa i załatwione.

w takim laptopie po wymianie samych ogniw nic to nie pomoże baterii, bo elektronika i tak bedzie blokować nawet nowe ogniwa - użytkownik zdany jest na łaske układu baterii wiec z tąd moje zastanowienie czy tu nie jest podobnie, bo bateria zawiera BMS'a który czuwa nad nią, tylko pytanie czy w dobrej wierze?

baterie boscha wyswietlają nawet wersje oprogramowania które mozna zaktualizować(tylko w serwisie) tak wiec na 99% także liczą ilość cykli, przyjeżdza klient na gw bo bateria padła -> podłaczają kompa pod baterie wyswietla np:801 cykli i gwarancja już jej nie obejmuje, przypadek podłączają wyswietla 150cykli wiec albo wymieniają albo regenerują, na bank coś w tym jest co napisałem.

Baterie boscha sa produkowane w Polsce :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marwol

To ciekawe co piszesz.Moja yamaha(2015r) jest prostym systemem bez mozliwosci wgrania nowej wersji oprogramowania przynajmniej w warunkach domowych wiec nie wiem tak naprawde czy jest oprogramowanie diagnostyczne do niej,co wyswietla i gdzie to podlaczyc.Jedynym ewentualnym miejscem jest port ladowania znajdujacy sie bezposrednio na baterii.Co do liczenia cykli to nie bardzo mamy wplyw na ,,uczciwosc''producenta i mozemy tylko liczyc ze nikt niczego na sile nie postarza.Moja bateria tez jest z Polski ale nie ma dojscia zeby kupic taniej niestety.Puki co jestesmy betatesterami tego sprzetu i jak wystapia ewentualne awarie i inne problemy to pierwsi sie o nich dowiemy i bedziemy mogli o nich napisac np na tym forum a moze na innym to sie zobaczy w przyszlosci.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Igorch

dodaje zdjecia jak to wyglada w bosch'u, także jak widać bateria oraz silnik ma pełną komunikacje z komputerem, aktualizacje tego komputera(nyon) mozna zrobić samemu, a silnik i aku jest do zrobienia w serwisie, poprzez port usb zawarty w komputerze

Czytałem gdzieś na zagraniczynym forum że ktoś miał stary soft w silniku i komputer kazał zrobić aktualizacje, ja osobiście w nyonie miałem stary soft jak go kupiłem i także nie chciał współpracować z silnikiem - wywalał niezgodność wersji

20180629_151501.jpg 20180629_151824.jpg 20180629_151842.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marwol

Te aktualizacje cos wnosza?Jakies dodatkowe funkcje? Czy bosch tylko lata bledy wlasnego sprzetu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Igorch

np: z tego co wiem to poczatkowo bosch miał za ostry start wspomagania zostało to poprawione z aktualizacjami

oraz nie ktorym nie podobała sie praca boscha, bo docierał do 25km/h i miał drastyczne odciecie, teraz ociecie jest dopiero przy 27km/h z tym że miedzy 25-27km/h jest już wygasające

Co do komputera to bawiłem sie nim gdy był w najstarszej wersji i działało to tragicznie, dlatego też można znaleźć niepochlebne opinie o komputerze nyon, aktualnie działa on powiedziałbym doskonale

Także aktualizacje coś wnoszą, wiadomo wychodziły pierwsze ebajki to sie producenci musieli douczyć, yamaha nie ma możliwości prostej aktualizacji, nie jezdziłem na niej ale z tego co czytałem to wygrywała z pierwszymi boschami pod wzgledem kultury pracy, mam boscha i w aktualnej wersji nie ma sie do czego przyczepić - działa idealnie i jestem mega zadowolony, a nyon to cos pieknego, numer jeden upgrade ebike

Edytowane przez Igorch

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marwol

Co do kultury pracy to moge potwierdzic ze yamaha jest bardzo dobra.Naped delikatnie zaczyna wspomaganie i delikatnie odlacza.Jak kupowalem nowy rower w 2015r to jezdzilem na haibiku(2013r) z bosch pierwszej generacji i byl bardzo narwany pod tym wzgledem.Do tego rower wygladal jak by mial dolaczony silnik od kosiarki wiec wybralem haibika(2015) z yamaha ktora byla zintegrowana z rama, lepiej wygladala i przyjemniej dzialala.Bosch juz wtedy mial rowery z silnikami 2 i 3 generacji ale nie mialem mozliwosci sprawdzenia jak dzialaja a pozatym byly drogie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Yossarian

Wracając do dbania o baterię wg mojej wiedzy

1. nie jest wskazane częste ładowanie np. po każdej, nawet krótkiej jeździe

2. nie wskazane jest częste rozładowywanie baterii do 0%

3. na pewno nie wolno pozostawiać na dłuższy czas baterii kompletnie rozładowanej

4. nie powinno się również na długi czas, np. całą zimę zostawiać baterię naładowaną do 100%. Powinno być ok 50-70%

Jeśli chodzi o żywotność, to spotkałem kiedyś w górach kogoś kto twierdził że używał baterii Yamaha ładowanej około 600 razy i wskazywała zużycie w trakcie testu pojemność jak nowa w zakresie od 75-100%.

W bateriach Yamaha od 2015r można sprawdzić stan baterii tzn, ilość cykli ładowania które jeszcze można wykonać oraz stan dostępnej pojemności. Nie jest to bardzo dokładny pomiar bo odczytuje się go z diod na baterii.

Jeśli chodzi o zimę, to ja zauważam w zakresie od 0 do -6 stopni spadek pojemności około 10%. Dodam że używam zimą neoprenowego pokrowca a rower parkuję w domu. Co ciekawe podobny spadek pojemności widzę w trakcie upałów ok 30 stopni. 

Co do cen baterii Yamaha (Bosch i Shimano podobnie, inne systemy centralne jak Brose, Impuls, Batavus nie spotkałem się z dostępnymi ofertami ).

W sklepie oryginał 400Wh - 2600 zł 500Wh - 3600 zł

Zamienniki na Ebay.de - można kupić od 400 EUR za 400Wh do 500 EUR za 522 Wh

Baterie oryginalne Bosha i Yamahy są produkowane w Polsce i są oferowane prywatnie za odpowiednio 400/1500 i 500/2000 pln, alu tu bym się zastanowił , bo nie ma pewności czy to nie jakieś uszkodzone lub nie spełniające standardów odpady z produkcji.

Można też kupić okazyjnie w niemieckich sklepach rowerowych, ja ostatnio kupiłem 400 Wh za 479 EUR z dostawą.

Igorch zastanawia mnie serwis napędów Boscha i Yamahy. Mnie jak kupowałem rower (YAMAHA w Activia Ruda Śląska) to powiedziano że napęd jest bezobsługowy, nie wymaga żadnych przeglądów. Nie potrafię też nigdzie w necie znaleźć niczego na ten temat. Żadnych autoryzowanych serwisów, żadnego forum gdzie użytkownicy opisywaliby jakieś doświadczenia w tym względzie, żadnych filmów na YT itp. Czy ty mając Boscha dowiedziałeś się czegoś więcej od swojego sprzedawcy? Przecież te rowery są na naszym rynku od dobrych kilku lat, czyżby były naprawdę niezniszczalne?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Igorch

Ja kupilem swój poza "konkursem" tzn. z wyprzedazy/likwidacji sklepu, ale jestem w trakcie dowiadywania sie o aktualizacje oprogramowania w silniku i baterii, bo widze sa juz dostepne nowsze niz ja posiadam zobacze ile sobie zazycza w serwisie w mojej okolicy, ogolnie autoryzoawane serwisy boscha w polsce sa, ale mysle ze zajmuja sie oni raczej sprowadzaniem i wymiana jakichs elementow ktore uzytkownik sam zepsuje

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marwol

Yamaha swoje silniki produkuje od 1993r wiec pewnie zdazyli udoskonalic technologie na tyle ze sie nie psuje.Prawdopodobnie wszystko rownomiernie sie zuzywa i jak juz ulegnie awarii to taniej bedzie wymienic caly silnik niz go naprawiac.Co do akumulatora to laduje go po kazdej jezdzie nawet bardzo krotkiej.Przynajmniej elektronika ma okazje wyrownac poszczegolne ogniwa wewnatrz baterii.Yossarian jaka jest procedura sprawdzenia pojemnosci i cykli ladowania bat. yamahy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Yossarian
31 minut temu, Marwol napisał:

 jaka jest procedura sprawdzenia pojemnosci i cykli ladowania bat. yamahy?

Przytrzymujesz długi czas przycisk na baterii, po około 15 sec. jeśli zapali się 1 dioda to oznacz że bateria ma mniej niż 50 cykli ładowania za sobą, jeśli 2 diody to odpowiednio więcej jeśli 4 diody to znaczy że jest w ostatnim zakresie i może już mieć około 700 cykli za sobą. Cały czas trzymając przycisk po kolejnych kilkunastu sekundach zapali się ponownie jakaś ilość diod. Jeśli 4 tzn że bateria ma 75-100% pojemności nowej itd. jeśli zapali się 1 dioda to sprawność baterii to mniej niż 25%.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
tas

Aby maksymalizować żywotność należy:

1. Ładować do pełna jak najczęściej się da, nawet jeśli zużyliśmy tylko 10% na dojazd do pracy - ma to związek z charakterystyką pracy BMSów i ich konserwacją tylko jeśli aku zakończył ładowanie

2. Podczas przechowania ebajka na zimę należy go doładowywać co kilka tygodni do pełna aby rekompensować spadki i nierówności na sekcjach aku wynikające z samo rozładowywania się tegoż

3. Absolutnie niedopuszczalne jest w zwyczaju wyładowywanie aku np codzienną jazdą i ładowanie go raz w tygodniu - uniemożliwiamy wtedy prawidłową pracę BMSówi co skutkuje ograniczonym procesem konserwacji i krótszą żywotnością aku.

Degradacja ogniw od naładowania do pełna jest znana, przewidywalna i równomierna w całym aku oraz nie powoduje rozjazdu sekcji obniżających parametry aku. Natomiast samo rozładowanie nie korygowane pracą BMSa już to powoduje i z dwojga złego ta pierwsza opcja jest dla aku (a dokładniej dla jego właściciela) bardziej korzystna.

Ogólnie to mam sporo znajomych po serwisach fabrycznych marek i aku oraz mechaniczne elementy napędowe w silnikach centralnych  to podstawowe elementy ulegające awariom w okresie po gwarancyjnym więc trzeba się z nimi (szczególnie z aku) obchodzić delikatnie bo do 3 letniego roweru np w systemie Bosh aku potrafi kosztować 800€ :(

Edytowane przez tas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Yossarian

W takim razie nie wszystkie baterie eksploatuje się w ten sam sposób. Yamaha wyraźnie w instrukcji określa że np. na zimę nie wolno ładować baterii do pełna tylko utrzymywać w ok 60%. Moja bateria przez całą zimę straciła tylko 3 % swojej pojemności, więc wcale nie musiałem doładowywać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
tas

Słowo klucz "moja"

Tobie się nic nie stało, a 20 innym się stało i trafiają do mnie czy do wielu innych warsztatów z akumulatorami płacąc za słuchanie się rad producenta, któremu zależy na tym, aby aku (a właściwie cały rower)  pracował max 2 lata okresu gwarancyjnego a po nim klient ma chcieć kupić nowy rower albo naprawiać w serwisie autoryzowanym stary (bo wsio jest kodowane w rowerze i programatory mają tylko serwisy autoryzowane),

Tak działa miłościwie nam panujący kapitalizm, rower jest jak pralka czy lodówka ;)

Ogólnie zasada jest taka:

Jeśli mamy 1 ogniwo = napiecie przechowywania jest 50-60%, zgoda, tak jest napisane w notach producenta ogniw 

Jeśli mamy 100 ogniw w pakiecie = producent ogniw absolutnie nie wspomina NIC o takim połączeniu zatem nie ma podstaw aby twierdzić, że dla pakietu ogniw należy stosować strategię taką samą jak dla 1 ogniwa. Powodem jest specyfika pracy elektroniki podłączonej do takiego pakietu a mającej dbać o niego i wyrównywać naturalne różnice wynikłe podczas użytkowania poszczególnych jego segmentów.

Skoro każdy pakiet ma BMSa zatem rozumie się, że montuje się układ wyrównujący pakiet ponieważ ten pakiet dostaje rozjazdu. Gdyby nie dostawał rozjazdu to BMSy w ogóle by nie istniały :) A skoro producent dopuszcza rozjazdy i montuje układy przeciwdziałające pojawianiu się takowych to należy doprowadzać do sytuacji, aby układy te miały maksymalnie dużo okazji do pracy i dziań konserwacyjnych do jakich zostały przeznaczone :)

Edytowane przez tas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Igorch

ogolnie najlepszym zabezpieczneim akumulatora byłby program "storage" który utrzymywałby napiecie na celach na poziomie 3,8V, no ale takiego nie ma mozna jedynie ładować pakiet do pełna, przyczym przy rozjeździe cel i tak jedne osiagają napiecie max szybciej niż inne co jest niezdrowe dla tych które osiogneły je szybciej, bo balansowanie cel jest zawsze robione małym prądem i nie sa one w stanie sie wyrównać przed koncem ładowania.

Wyładowywanie akumulatora do konca lub niskich wartości także nie jest dobrym pomysłem, zachodzą wtedy w nich nieodwracalne reakcje chemiczne. Co kiedyś było zalecane do ogniw ni-cd & ni-mh jest niezdrowe dla li-pol & li-lon & li-fe, ale znowu ładwanie ich do pełna i "niech leżą" też nie jest do konca dobre, ale lepsze niz zostawienie wyładowanych

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marwol
W dniu 24.07.2018 o 14:23, Yossarian napisał:

Przytrzymujesz długi czas przycisk na baterii, po około 15 sec. jeśli zapali się 1 dioda to oznacz że bateria ma mniej niż 50 cykli ładowania za sobą, jeśli 2 diody to odpowiednio więcej jeśli 4 diody to znaczy że jest w ostatnim zakresie i może już mieć około 700 cykli za sobą. Cały czas trzymając przycisk po kolejnych kilkunastu sekundach zapali się ponownie jakaś ilość diod. Jeśli 4 tzn że bateria ma 75-100% pojemności nowej itd. jeśli zapali się 1 dioda to sprawność baterii to mniej niż 25%.

Zrobilem jak napisales i po 15sec zapalily sie 3 diody a po jakims czasie 4 czyli wniosek z tego ze bateria w dobrym stanie pomimo duzej ilosci cykli ladowania.To potwierdza teorie Tasa o czestym ladowaniu nawet po krotkich trasach.Teraz powstaje tylko pytanie czy jak przekrocze ilosc cykli ladowan to wszystko sie zablokuje jak w drukarce HP czy dalej bedzie mozna uzywac i ladowac.Czas pokaze😉

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
jubitom

Czyli sugerujecie aby nawet po krotkiej jezdzie ( spadek do poziomu na przykład 82%) ładować baterię do pełna i zostawić?

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Yossarian

Nie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mike w

Mam pytanie niestety Rower elektryczny który kupiłem stał 2 lata nie używany i nie mogę naładować baterii czy faktycznie bateria już padła czy jest jeszcze jakaś możliwość uratowania tej baterin 

Gdy podłączyłem zapalił sie wszystkie diody i po chwili zgasly i zapaliła się czerw dioda w ładowarce więc dołączyłem i podłączyłem jeszcze raz i zaczęły migac 1_2_1_2_1_2 ochocidz zależy by uratować. I ta baterie 

Edytowane przez Mike w

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
TwardyBlaszak

@Mike w sprawdź w instrukcji ładowarki/baterii/roweru co oznacza zapalenie się czerwonej diody po podłączeniu baterii do ładowania. Kolor i częstotliwość mrugania lub ciągłe świecenie diody coś oznacza. Producenci opisują znaczenie tych ,kodów' w instrukcjach.

Jeżeli bateria była wpięta w rowerze to na bank jest całkowicie rozładowana. Tak długie przechowywanie baterii całkowicie rozładowanej zwykle powoduje jej trwałe uszkodzenie, co nie znaczy, że zawsze. Czasem udaje się ją uratować przy utracie części jej pojemności.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się