Skocz do zawartości

Specialized Chisel 2018 Mała rewolucja w średniej klasie?


krystian94

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Was serdecznie Szajbajki.

Już jakiś czas temu zauważyłem na stronie Speca, że wraz z rokiem 2018-tym wdrażają do swojej oferty całkiem nowy i moim zdaniem ciekawy model.

Chisel (bo o nim mowa) ma trafić na nasz rynek w 3 męskich i 2 damskich wariantach. Główne różnice między tymi modelami, wewnątrz segmentów damskiego i męskiego, to typ napędu (bardziej wyścigowo skrojony z jednoblatem i wersja 2x) i różnice osprzętowe, które znajdą odzwierciedlenie w cenie.

https://www.specialized.com/pl/pl/men/bikes/mountain/chisel chłopcy

https://www.specialized.com/pl/pl/women/bikes/mountain/chisel-women i dziewczęta 

Skupiając się na modelach męskich - producent oferuje 3 warianty:

1. Chisel Expert 1x: (Reba, 1x RF, Reszta napędu Sram GX,NX, hamulce Sram Level TL), 7999 zł

2. Chisel Expert 2x: (Reba, 2x RF, Reszta napędu Shimano XT,SLX, hamulce z grupy Deore), 7999 zł

3. Chisel Comp - tutaj mamy jedynie wersję 2x i tym razem 10 rzędów z tyłu (11-36t), korba produkcji własnej Speca, Widelec RS Judy, który myślę nie będzie jakąś wielką bolączką dla osób nieco lżejszych lub jeżdżących nieco bardziej rekreacyjnie. Golenie 30mm tym razem. A i hamulce nadal z grupy Deore. No i za ten model "katalogowo" producent życzy sobie 6699 zł

Zastanawiacie się zapewne po co Wam to wszystko mówię? :D 

A mówię Wam to dlatego, że moim skromnym zdaniem (co zawsze lubię podkreślać a i tak dostaję baty), ten rower świetnie zapełnia pewną niszę. Dzisiejszy świat rowerowy pędzi w stronę karbonu a przecież trzeba pamiętać, że nie każdy klient (człowiek) nadąża lub po prostu chce nadążać za tak szybko rozwijającą się branżą. Mamy przecież nadal sporo "Aluminatich", którzy nie wyobrażają sobie innego materiału, z którego ma być zrobiona rama, jak aluminium właśnie. 

I powiecie zapewne - "o co Ci chodzi chłopcze, przecież cały czas były i są rowery alu". Tak zgadza się, były, nie mniej jednak mam wrażenie, że każdy z nich był swojego rodzaju kompromisem i zwyczajnie czułeś, że jedziesz/patrzysz na czymś/na coś co nie do końca nadąża za rynkiem. W jednych stosowano siermiężne, mało zaawansowane ramy, inne (gdy cała rama już była ok) proponowały wciskany support (absolutnie tego nie rozumiem w rowerze alu), bo wiadomo taniej wyfrezować otwór, niż go gwintować, jeszcze inne miały w ogóle jakąś archaiczną geometrię z przekrokiem wypadającym ponad kaskiem. Przykłady tych niedogodności można mnożyć ale wspólnym mianownikiem jeżeli mówić o tych brakach było zwyczajnie to, że producenci (moim zdaniem) podchodzą już troszkę po macoszemu do tematu "aluminiowa maszyna do XC".

Co na to Specialized?

Chisel oferuje moim zdaniem wszystko o czym marzy zawodnik amator, konserwatysta ( :) ): mamy tutaj zaawansowaną ramę, doskonale cieniowaną i lekką, a zarazem mocną dzięki bardzo sprytnym spawom (zachęcam do zgłębienia tematu), geometria - co ważne - jest w zasadzie identyczna jak w karbonowych modelach Epic HT. Mamy wkręcany i bezproblemowy support, oczywiście chowane w ramie pancerze, jak również standard boost, zarówno z przodu jak i w dropach. Całość zachwyci fanów "clean look", bo próżno tu szukać zbędnych odstępstw od normy. Pomyślano nawet o lakierze. Mamy do wyboru wersję "błyszczącą" i matową. Można też nabyć samą ramę i uzupełnić ją wedle własnego "widzi mi się". Tu też Spec "wyciąga pomocną dłoń", bo rama pozbawiona jest jakiegoś dziwnego offsetu, dzięki czemu włożymy niemalże każdy widelec z półki, rzecz jasna widelec z taperowaną sterówką. Rama umożliwi Ci także montaż sztycy "myk myk", jest na to specjalny "kanał" w ramie. I tu być może jedyny minus który dostrzegam. Do podsiodłówki wchodzą rurki o świetle 27,2 mm, chyba nie ma zbyt wielu "droperów" pod ten rozmiar (?). A te które są pewnie będą lubiły mocno łapać luzy ale to już moja teoria.

Reasumując. Sądzę, że modele z serii Chisel, to doskonała kwintesencja nowoczesnych rozwiązań znanych z drogich rowerów głównie karbonowych, połączona w jednym rowerze z czymś co jest bardziej przyjazne użytkownikowi mniej ambitnemu, konserwatywnemu, posiadającemu aspiracje ale nie chcącemu przy tym wydawać 20 tyś zł za rower. Chisel oszczędza kieszeń zawodników, którzy chcą fajny, szybki i nowoczesny rower ale nie chcą karbonu. Tak ja to widzę.

 

Chciałbym Was trochę sprowokować do dyskusji na temat tego modelu. Powiedzcie proszę co o nim sądzicie, być może część z Was mogła już go zbadać organoleptycznie. Jak Waszym zdaniem przyjmie się nad Wisłą? Zauważyłem, że nie ma zbyt wielu artykułów w sieci a na tle konkurencji, która tylko zmienia osprzęt i malowanie, ten rower zakrawa mi o małą rewolucję. 

Pozdrawiam, szanuję, błogosławię. ( :) ).

Edytowane przez krystian94
Odnośnik do komentarza

No ładną reklamę przekleiłeś. Każdy szanujący się producent ma wyścigowe hardtaile z naprawdę lekkimi i mocnymi aluminiowymi ramami. Na szybko: Scott Scale 940 i w dół, Grand Canyon AL, Trek Superfly. Jest w czym przebierać. Wszystkie lekkie, dopracowane pod kątem wyścigów i z doskonałym osprzętem.

Odnośnik do komentarza

Proszę bardzo. Po kolei, na szybko:

1. Scott Scale 940 7799 zł: Fox 32 Float Rhythm - chyba najuboższy tłumik w ofercie foxa i tak fajnie, że w tym roku ma czarne golenie. Wciskany support (na prawdę nie każdy to lubi i to może być powód rezygnacji z danego modelu). Od poprzedniego roku zmienili kolor i włożyli tańszy widelec.

2. Canyon AL SLX 9.0 7799 zł: Fox 32 Float Rhythm, sprzedają wysyłkowo, pewnie trudniej zbić z ceny. Ten ma chyba gwintowaną mufę, więc jeszcze bym go brał pod uwagę (wiem, że wyrażam sporo subiektywnych opinii). Ma lepszą przerzutkę z przodu i manetki. Hamulce SLX, też fajna opcja. Ale nie wiem czy zamieniłbym to wszystko za Przedni widelec. 

3. Trek Superfly, nie wiem czy celowo wspomniał Pan o modelu starszym, podczas gdy mówię o "nadziejach" 2018, czy to po prostu małe niedopatrzenie i chodziło Panu o Treka Procaliber 8 (podobna cena do Chisela Expert)? Załóżmy, że o to drugie. Myślę, że nie każdy Kowalski potrzebuje zawiasu na styku rury górnej i rury podsiodłowej. Nie wiem jak się to sprawdzi na dłuższą metę. Z opinii tych, którzy jeździli wiem, że sztyca karbonowa daje zdecydowanie lepszy efekt niż ten Rozdzielacz IsoSpeed (mówimy o ramie alu). Miałem też okazję przejechać się na kilku testowych trekach. W niektórych "zgrzytał" support, praktycznie już po wyjęciu z pudełka.

Ja nie twierdzę, że konkurencja nie ma dobrych propozycji. Wydaje mi się tylko, że trzymają się kilku schematów, które z tego co czytam nie każdy lubi. Być może zrzędzę ( :) ) ale dla mnie pressfit to coś co dany rower eliminuje z gry definitywnie. W karbonowej konstrukcji usprawiedliwiam to tym, że inaczej albo się nie da albo byłoby to mało skuteczne/opłacalne.

Proszę niech mi Pan powie. Jaką przewagę w alu ma press fit nad gwintem? Na prawdę bardzo proszę :)

 

P.S Jeżeli faktycznie napisałem niechcący reklamę, to może by warto pomyśleć o zapłacie? jest tu ktoś ze Speca? Halo, Halo?

A tak na poważnie to, jak teraz czytam ten swój post, to chyba faktycznie za dużo emocji :D. Ale nie ukrywam, że "rozpala" mnie i intryguje ten model, a mało jeszcze o nim w sieci i nie mam jeszcze okazji go dosiąść. Wybaczcie, nikt mi nie płaci za promocję, jestem tylko "zajawionym" studenciakiem i być może nie zawsze trzymam się racjonalnego podejścia do tematów rowerowych. Może chociaż fajnie się Wam to czyta? :D

Edytowane przez krystian94
  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

Na mnie robi wrażenie jedynie rama aluminiowa, która rzeczywiście jest estetycznie wykonana, a jej waga 1350g dorównuje niektórym ramom karbonowym. I to jest jedyne co robi na mnie wrażenie w tym rowerze.

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza

No tak, ja też cały czas pisałem o ramie :D. Waga niektórych karbonów + geometria znana z niektórych karbonów + bezproblemowy support + niższa cena niż w przypadku karbonu = rower, którego konkurencja nie posiada, wbrew temu co Pan Sawicki próbował mi przekazać. Czyli mówicie chłopaki, że jest w porządku ale nie bardzo jest się nad czym rozwodzić? Zależy mi na Waszym zdaniu, bo nie ukrywam, że noszę się z zamiarem kupna tego roweru w przyszłości.

Odnośnik do komentarza

Uważam, że Reba to nie wszystko, a press-fit to nie samo zło. Mając budżet prawie 8000, możesz sobie złożyć coś z Rebą, zaczynając od gołej ramy Scale albo innej markowej, z nowoczesnymi rozwiązaniami. Dlatego Spec Chisel jest faktycznie fajny, ale nie jedyny i nie na poziomie pisania o nim elaboratów.

Edytowane przez Andrzej Sawicki
Odnośnik do komentarza

Dobrze, nadal polemizowałbym co do pressfitu (bo nie widzę jego zalet) ale na tym etapie powiem "pass". Ewentualnie gdy uda mi się dostać na jakiś czas tego Chisela, to pójdę z tą "krucjatą" dalej. Na tym etapie każdy z nas ma swoje zdanie. Dla mnie Chisel to obecnie najlepsza rama aluminiowa w rowerze do 8000 zł, a Pan widzi dla niego równorzędnych konkurentów i to zdanie oczywiście szanuję i proponuję skończyć w tym miejscu (ten konkretny wątek), bo nie przekonamy się nawzajem. :) 

Odnośnik do komentarza

Tylko jaki sens ma przekonywanie kogokolwiek o zaletach tego roweru skoro tylko Ty jesteś nim zainteresowany? Jeśli podoba Ci się to go nabądź i podziel się odczuciami z jego użytkowania ?

W zasadzie to Ty chcesz go kupić,bo mam wrażenie,że sprzedajesz? 

Na marginesie to w tym przedziale cenowym można znaleźć ciekawą ofertę rowerów z zaawansowanymi technologicznie ramami karbonowymi.Ale każdy celuje w to co go interesuje ?

Odnośnik do komentarza

@Franz Mauer 

49 minut temu, Franz Mauer napisał:

W zasadzie to Ty chcesz go kupić,bo mam wrażenie,że sprzedajesz? 

Haha, dzięki, wrzucę sobie to do CV, bo nie ukrywam, że rozglądam się za pracą w sklepie rowerowym :D.

A co do pierwszego akapitu Twojej odpowiedzi. Wy mnie chłopaki chyba źle odebraliście. Moją intencją nie była sprzedaż, wciskanie czegoś komuś, po coś. 

Przedstawiłem krótko czym się charakteryzują te modele, co je wyróżnia itd. Przedstawiłem je dlatego, bo wiem, że nie każdy ma czas, by zwiedzać internet i na bieżąco się orientować co się w danym temacie dzieje. Z resztą uczyli mnie, że aby dany temat przedyskutować, to trzeba go najpierw naświetlić. 

Już sam tytuł dałem nieco bardziej "prowokacyjny", żeby zachęcić ludzi do dzielenia się swoimi odczuciami na temat tej nowej ramy. Jej specyfikację też myślę dosyć dokładnie przedstawiłem ( przez co zarzucono mi, że przeklejam formułki marketingowe ze strony ). 

Tam gdzie jest subiektywnie, tam wklejam zwroty typu "moim zdaniem". Ja rozumiem, że tak bardzo się z tym zdaniem liczycie, że już macie na nogach buty i wychodzicie z domu po rower ( :) ) ale spokojnie.

A i jeszcze trzeci akapit Twojej odpowiedzi. Właśnie chodzi o to, że nie każdy kto ma 8 kafli na rower chce lub potrzebuje karbonu. I własnie w tym momencie pojawia się rama, która waży niemalże jak karbon, ma geometrię zapożyczoną z modelu karbonowego a jednocześnie daje wszelkie plusy użytkowania płynące z tego, że to metal. I to chyba jest cały powód mojej ekscytacji i klu całego tematu. 

Dział forum, to dyskusja ogólna. Przedstawiłem swój punkt widzenia, myślałem, że podacie mi chłopaki swój punkt widzenia i wydedukujemy wspólnie, czy jest na co odkładać pieniądze. Rozumiecie? Pewnie źle rozpocząłem całą dyskusję i wyszło nieporozumienie. I nie jestem żadną ukrytą opcją, czy tajnym agentem firmy Specialized, ale komplementy przyjmuję i dziękuję.

Zdrówka. :)

 

Edytowane przez krystian94
  • Pomógł 1
Odnośnik do komentarza

Podpinając się pod temat. Mam zamiar w przyszłym roku (około sierpnia) kupić rower. Stosunkowo porządny - 5500 - 6000 plnów. Więc już wcześniej rozważam różne opcje. W tej chwili pod trenażer stoi podpięty kross level r4 i on będzie treningowy na każde warunki. Ale patrząc na oferty w tym przedziale moją uwagę przykuły dwa rowery. Canyon: https://www.canyon.com/pl/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-slx-8-0.html

oraz Merida: http://www.rowerymerida.pl/produkt1425/bignine-700-rower-merida.html

Zależy mi przede wszystkim na sztywnych osiach, amorku i hamulcach. Napęd 2x11/10. 1xX odpada.

Niestety, ale mam wrażenie, że Spec odpada w przedbiegach. W meridzie martwi mnie amor (zero info o tym Manitou) i części sygnowanie Meridą. W Canyonie głównie zmorą są hamulce.

Spec ma coś ciekawszego? ew. gdzie szukać?

Szukam poradników dotyczących rocznika, ale jest niewiele. Spec to marka klasy światowej, ale jednak wolę lepszy sprzęt z gorszą marką, niż pchać się w sprzęt do wymiany, ale markowy.

Odnośnik do komentarza

Argument przeciw 1. Cena

Za 8000 zł, mogę kupić coś za pół ceny, z tańszym amorem, będzie też napęd 1x11 od Shimano. I będzie tylko trochę cięższy.

W takiej cenie np. oglądałem: https://www.scott.pl/produkt/438/2513/Rower-Scale-965/ i był do wzięcia jeszcze kilkaset zł taniej.

Za drugą połowę jestem w stanie zorganizować sobie wyjazd na fajną etapówkę, np. 4 Islands w Chorwacji. I dla rowerzysty na moim poziomie będzie to IMO ciekawsze rozwiązanie.

Argument przeciw 2. Napęd

W wersji 1x mamy z przodu 30 zębów z tyłu zakres 11-42, jakoś mnie ten zakres nie przekonuje. W tej cenie widziałbym 1x12 od GX Eagle, najtańsze 12 blatów, ale mam zakres 500% i wtedy z przodu dla mnie może być 32. I wtedy byłby to idealny zakres. Tym bardziej, że różnica pomiędzy napędami w cenie jest tylko kilkaset zł. Oczywiście można się ratować kasetą 11-46 lub dodatkami typu One Up, ale wydać 8000 zł aby dopłacić kolejne kilkaset?

Testowałem taki zakres w Scott i zakres jest o wiele za wąski. Na płaskich przydałby się jeszcze jeden bieg, pod górkę też mi brakowało miękkich.

Z mojej perspektywy nie jest to rewolucja lub genialne posunięcie producenta, raczej szukanie niszy. 

Odnośnik do komentarza
11 godzin temu, Antyszprycha napisał:

Kiedy kupiłeś ?

 

A jakiś niecały miesiąc temu. Mieli oczywiście przecenę na modele zeszłoroczne, ale zapytałem w prost czy na przyszłoroczne modele też mają jakąś zniżkę i usłyszałem, że tak 15 % mogą mi dać i na pozostałe artykuły jakie u nich kupię też dostanę 15 %, więc wziąłem też buty, kask, jakiś strój i kilka innych pierdół. 

Odnośnik do komentarza
W dniu 13.10.2017 o 22:22, krystian94 napisał:

A co do pierwszego akapitu Twojej odpowiedzi. Wy mnie chłopaki chyba źle odebraliście. Moją intencją nie była sprzedaż, wciskanie czegoś komuś, po coś. 

A ja rozumiem ideę twojego posta. Jest od cholery rowerów. Ale do czasu aż z pełnym rozmysłem i wiedzą przystępujesz do kupna czegoś nowego i w dodatku chcesz położyć na stole grubszą sumkę. I nagle okazuje się.... że ten jest carbonowy (tak, dla niektórych to wada), ten ma pressfitt, w ten nie wejdzie opona grubsza niż 2,2, w tym z tyłu jest samozamykacz a tamten ma wytaniony amor, inny znowu nie ma nowych szerokich piast boost. Znowu jeszcze w innym nie pomyślano o tak prozaicznej rzeczy jak drugie mocowanie na koszyk do biodonu. I nagle okazuje się, że na rynku jest jeden model, który ma wszystko a producent pomyślał o najdrobniejszych szczegółach. Różnie mówią o Specach, ale wiem jedno - potrafią dobrze przemyśleć konstrukcje swoich rowerów. Gdy szukałem gravelówki i zrobiłem listę rzeczy i nowoczesnych rozwiązań oraz gadżetów które musi rower mieć to na liście sostał właściwie tylko Spec Sequoia - ot magia Speca :) 

Odnośnik do komentarza

Również szukałem bardzo długo i właśnie Chisel trafił idealnie prawie we wszystkie moje wymagania. Jedyny minus to brak manetki blokady amortyzatora - chociaż po ustawieniu mniejszego SAG rzadko muszę go blokować.

Odnośnik do komentarza

Też mam takie spostrzeżenia po dłuższej eksploatacji - że to  bardzo przemyślane rowery 🙂

Sam się zastanawiałem nad manetką blokady ale doszedłem do wniosku ze w praktyce dla mnie Reba jest wystarczająco sztywna. W zamian wolę mieć w specyfikacji np dobre, lekkie koła co ten model spełnia.

Odnośnik do komentarza
W dniu 20.11.2017 o 08:55, MariuszBie napisał:

A jakiś niecały miesiąc temu. Mieli oczywiście przecenę na modele zeszłoroczne, ale zapytałem w prost czy na przyszłoroczne modele też mają jakąś zniżkę i usłyszałem, że tak 15 % mogą mi dać i na pozostałe artykuły jakie u nich kupię też dostanę 15 %, więc wziąłem też buty, kask, jakiś strój i kilka innych pierdół. 

Boże gdzie taki sklep istnieje?

Proszę o namiary dziękuję

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...