ponczi

Manitou Marvel Pro vs. SR Suntour Axon

Rekomendowane odpowiedzi

ponczi
Napisano (edytowane)

Czołem Szajbajki,

jako, że składam nową maszynkę, postanowiłem zakupić, jakiś lepszy, solidniejszy, lżejszy, a co za tym idzie powietrzy amorek.

Wybór padł na Manitou Marvel Pro bądź SR Suntour Axon. Mają podobną cenę. Manitou ma skok 120mm, podczas gdy Axon 100mm. Oba są na sztywnej osi 15mm. Suntour ma manetkę na kierownicy, natomiast Marvel na koronie. Przyznam, że mam dylemat, który model wybrać. Z jednej strony Axon wychodzi minimalnie taniej (różnica w kosztach przesyłki), jest jakby prostszy w serwisie - tłumik jest zamknięty i rozebranie to tylko kilka śrubek. Za to Marvel lepiej pasuje kolorystycznie do ramy (biały z czerwonymi elementami, podobnie, jak biała rama i czerwone naklejki) oraz przy serwisie mam większy wpływ na to co robię (większy dostęp do zakamarków amora). Dodatkowo dochodzi możliwość lepszego ustawiania konfiguracji pod siebie. Z roweru korzystam głównie pod kątem jazdy asfaltowej (czasem to jak kolarstwo górskie zdzirami na drodze), od czasu do czasu teren i ubite ścieżki, a w sierpniu w zawodach.

Przyznam, że mam dylemat, niczym kobieta na wyprzedaży, co wybrać. Co będzie lepsze, solidniejsze? Ewentualnie czy byłaby jakaś alternatywa do max 850zł, ze sztywną osią, taperowaną rurą sterową oraz wagą do max 1600g ?

 

Zakupu będę zapewne dokonywał dzisiaj, tak by ogarnąć się ze złożeniem wszystkiego do końca przyszłego tygodnia.

 

Pozdrawiam :)

Edytowane przez ponczi

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka
Napisano (edytowane)

Dziś będziesz zamawiał to trochę mało czasu dałeś na debatę ;) Może ktoś zdąży Ci doradzić, bo ja niestety po za tym że jeżdżę na amorach SR Suntour od paru lat to o modelu Axon właściwie nie wiem nic. Powodzenia i oby to co wybierzesz było trafione ;) 

Gdzie żeś znalazł Axona lub Marvela za 850 zł? Które to roczniki? Znalezienie taperowanej sterówki i sztywnej osi (mówimy o nowym amorze?) za taką cenę będzie chyba nie realne lub prawie nie realne. Tegoroczny Axon kosztuje 1400 zł z skokiem do 120 mm. Marvel podobnie ale za 2014 rok.

Czyżby to te?

http://allegro.pl/manitou-marvel-pro-120mm-26-tpc-absolute-2013-i6837895326.html

http://allegro.pl/sr-suntour-axon-rl-100mm-model-2008-super-cena-i4996497304.html

Jedyne na allegroszu jakie znalazłem w tej cenie.

Edytowane przez PrzeLuka

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ponczi
Napisano (edytowane)

@up

jeśli chodzi o Manitou to o tego chodzi. Axon jest z oferty eurobike z allegro za 799zł z darmową przesyłką wersja rlrc.

O ile o Suntoura można być spokojnym, w końcu w ofercie oficjalnego dystrybutora w Polsce, o tyle Manitou aż dziwną okazją jest. Rocznik 2013 (Marvel), więc dość młody (na wszelki warto zmienić olej). Wszystko wygląda na nóweczkę - dosłano mi zdjęcia, bo w ofercie był błąd z wyświetlaniem.

 

Wiem, że mało czasu, ale jakoś tak nie mogłem się ogarnąć z rejestracją tutaj :P

Edytowane przez ponczi

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka
Napisano (edytowane)

Zakupiłeś już? Podeślij linka do tego Axona. Faktycznie olej można by zmienić dla samej zasady wszak koszta są nie duże. Zanim jednak się za to weźmiesz sprawdź dokładnie jakie i ile oleju trzeba. 

Edytowane przez PrzeLuka

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ponczi

@up

ostatecznie wybrałem Manitou. Ze względu, że powinien być ciut bardziej zaawansowany niż Axon. Dodatkowo ze względu na lepiej dopasowaną kolorystykę do ramy. Mam nadzieję, że nie będzie nic felernego i będzie służył.

Link do Axona: 

http://allegro.pl/amortyzator-suntour-axon-26-taper-os-15-i6852063030.html

przy czym jest on na koła 26 cali, wcześniej o tym nie wpominałem.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka
ponczi

Pompkę już zakupiłem, chyba nawet takiego Beto, jaki podałeś.

Nad błotniczkiem pomyślę. Jedyne co na pewno średnio mi się w tym Manitou podoba, to sposób montażu pancerza hamulcowego. Z racji odwróconej podkowy. Trzeba będzie pokombinować z dobrym poprowadzeniem, by nic nie obcierało.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka
Napisano (edytowane)

Z tym poradzisz sobie bez problemu. Kilka tretytek i powinno być oka. Kumpel śmiga na odwróconej podkowie i wygląda to trochę dziwnie ale prowadzenie linki nie jest jakieś szczególnie tragiczne.  Do odwróconej podkowy to polecam Race Fender XL. Dłuższy jest i będzie lepszy. Obróci się o 180 stopni ze względu na podkowę ale zamontuj zgodnie z otworami. Co do podkowy to do podkowy co do lagów to do lagów.

Edytowane przez PrzeLuka

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Franz Mauer

Manitou to dobry zakup :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ponczi

Pytanko do osób mających tego Marvela, lub pokrewny. Na jaką wysokość powinien sięgać poziom oleju? W materiałąch Manitou pisze o ok. 113mm (instrukcja z 2012). Dla nowszej instrukcji poziom jest niższy. Dodatkowo, jaki olej najbardziej polecacie? Coś od rockshoxa, czy może motorex? Czym zalewacie dolne lagi, jeśli nie ma w ofercie motorexa semi bath?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka

Poszukaj w necie dokładnej instrukcji tudzież jakiegoś tutoriala jak serwisować amor. Rocznik ma znaczenie jak zauwazyłeś w przypadku ilości oleju.. Ważne abyś amor zalał takim olejem (mam na myśli gęstość) jaki zaleca producent.  Przestrzegaj również podanych ilości choć jak zalejesz 2-3 mm więcej lub mniej to tragedia się nie stanie. W każdym razie olej lejesz do komory powietrznej, do tłumika i w dolne lagi. Tak jest np. w amorach RS. Jak zalewa się Marvela dokładnie nie wiem. Jak coś ustalę to podzielę się zdobytą wiedzą :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ponczi

@up

Amorek mi przyszedł, ale z racji bycia w pracy, wieczorem będę miał go w rękach. Instrukcje przeczytałem chyba wszystkie. Wątpliwe są kwestie poziomu oleju, gdyż wg tego opisu z 2012r. (str. 24): https://www.manitoumtb.com/wp-content/uploads/2016/12/2012-Service-Manual-REV2.1.pdf

powinno być to ok. 113mm. Natomiast wg tego: https://www.manitoumtb.com/wp-content/uploads/2016/11/Oil-Height-Diagram_new-REV2.pdf

już tylko 75mm. Chociaż patrząc na wygląd widelca, nowszy Marvel ma skosy przy górnej goleni, a ten co ja mam nie.

W Marvelu nie leje się już oleju do powietrznej części. Jedynie tłumik (podane 5wt [ale 5wt nie wszędzie jest równe 5wt] i chyba gdzieś mi mignął motorex) i dolne golenie (coś z wysokim cst@40C).  Zostało mi trochę 5wt od RS, którego użyłem do tuningu mojego obecnego uginacza, więc pewnie wykorzystam to, bądź zmieszam (przyjmując, że musi być 5wt pokroju motorexa).

 

Czasami jak człowiek o czymś czyta, to może się pogubić od nadmiaru informacji :P

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka
Napisano (edytowane)

Jasne, że może się pogubić ;) Określ w takim razie jaki rodzaj tłumika masz i na tej podstawie zalej go odpowiednią ilością oleju. A najlepiej zrobisz jak zlewając stary olej mierzysz ile go tam jest ;) Jak z amorem będzie instrukcja to może w niej będzie więcej informacji. Instrukcja z 2012 opisuje iż dolne lagi trzeba zalać. Chyba 15W.  Nie mieszał bym olejów od różnych producentów. Lepkość niby ta sama ale każdy producent ma "swój skład" i obawiałbym się zważenia takiej mieszanki. Z tego co wygrzebałem na stronie, też pewnie na niej grzebałeś i nie ma manuala do rocznika 2013 wiec 2012 powinien być właściwy. Ale to tylko moje przypuszczenia.

Edytowane przez PrzeLuka

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ponczi

Na dół powinien być motorex semi-bath, ale takiego nigdzie nie ma. Ale o podobnym wskaźniku lepkości znalazłem ELF fork oil 20. Lepkość ciut większa, ale jak to ktoś napisał na jednym forum: "nie powinno mieć to aż takiego znaczenia. Grunt to trzymać się zaleceń co do tłumika".

Jako, że mam już amorek w rękach, muszę powiedzieć, że prezentuje się ładnie. Jego waga bez przycinania rury oraz z założoną osią to 1724 gram. Zapewne ze 100 gram więcej niż Axon, ale już trudno. W załączniku zdjęcie. Ogólnie w stosunku do tego co mam obecnie, jest to strasznie wielka krowa. Oby120mm skoku nie popsuło za mocno geometrii ramy (ta mi przyjdzie jutro).

Gdybym mieszał to zapewne od RSa 5wt, którą mam i 10wt (w stosunku 55/45), uzyskując wartość motorexa.

 

PrzeLuka widzę, że Axona nie ma już. Czyżbyś zakupił :>??

IMG_20170620_175829.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka
16 godzin temu, ponczi napisał:

PrzeLuka widzę, że Axona nie ma już. Czyżbyś zakupił :>??

Nie. Mój Raidon ma się świetnie. Te minimalne ilości gęstszego oleju smarują tylko lagi wiec jeśli będzie odrobinę gęstszy nic się nie stanie. Gęstość oleju w tłumiku ma już znaczenie. Dla przykładu. Mój kumpel w zeszłym roku zalał tłumik swojego RS Recon olejem 15W zamiast 5W. Po jakimś czasie amor przestał się uginać a jak już się ugiął to nie wracał. Czyszczenie, płukanie, smarowanie i wymiana płynów na właściwe w odpowiednich ilościach sprawiło, że amor odżył. Śmiga jak nowy. W swoim Krossie amor wymieniłem z 100 mm skoku na 140 mm. Rama uniosła się co oczywiste ale działanie było zamierzone, bo jeździło mi się za płasko a nie chciałem podnosić kierownicy podkładkami. Z ramą nic się nie dzieje. 20 mm skoku więcej ramie krzywdy nie zrobi. Co do pozycji na rowerze to pokombinuj z podkładkami na początku lepiej dać więcej i ewentualnie przekładać na góra niżeli przyciąć za krótko. 100 gr więcej wagi raczej nie odczujesz jako kolarz amator ;) 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ponczi

To co jeszcze mnie zastanawia to ilość klików dla tłumika ABS+ w sieci znalazłem wzmiankę o 7 stopniach. Ciekawe czy to jest 7 stopni + blokada, czy z blokadą. U mnie jest tak, że jest 7 kliknięć, a ostatnia pozycja - max otwarta, nie posiada tego kliku. Rebound ma 18 klików, przy czym skrajne są takie ledwo co. Fajne jest zamykanie koła. Spotkałem się z opinią, że problematyczne, a bardziej skomplikowane wygląda to od Suntoura.

Z geo będę jeszcze rozmyślał, gdyż rama, którą zakupiłem, będzie mniejsza od obecnej i nie wiem, jak dotychczasowe części (mostek, podkładki, itd.) będą wyglądały. To wyjdzie na dniach.

Ogólnie testy nowego amorka będą na początku przyszłego tygodnia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
blitzer
18 godzin temu, ponczi napisał:

Oby120mm skoku nie popsuło za mocno geometrii ramy (ta mi przyjdzie jutro).

Zawsze możesz zmienić na 100 mm ;)

Ja nie ryzykowałem i skoro producent mojej ramy zaleca amorki o skoku 100 mm to wolałem zmniejszyć skok. Nie wiadomo jak zmiana geometrii wpłynie na "żywotność" ramy? Jedna wytrzyma, drug się rozleci.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka
Napisano (edytowane)
25 minut temu, blitzer napisał:

Nie wiadomo jak zmiana geometrii wpłynie na "żywotność" ramy

Producenci przeważnie podają nieco niższe wartości żeby użytkownik nie przesadził przynajmniej tak mi się wydaje ale mogę się mylić ;) 

38 minut temu, ponczi napisał:

To co jeszcze mnie zastanawia to ilość klików dla tłumika ABS+

Swój wyregulowałem przekręcając o 30 % obrotów w kierunku "wolniej". Potem ewentualnie robi się korekty zależnie od terenu. 

38 minut temu, ponczi napisał:

Z geo będę jeszcze rozmyślał, gdyż rama, którą zakupiłem, będzie mniejsza od obecnej i nie wiem, jak dotychczasowe części (mostek, podkładki, itd.) będą wyglądały. To wyjdzie na dniach.

Dlatego dobrze wszystko przemyśl, przetestuj a dopiero potem tnij. Wymiana sterówki łatwa nie będzie w razie niepowodzenia. Dojdzie rama wrzuć fotke. Jak poskładasz rower to też się pochwal.

Edytowane przez PrzeLuka

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ponczi
9 godzin temu, blitzer napisał:

Zawsze możesz zmienić na 100 mm ;)

Ja nie ryzykowałem i skoro producent mojej ramy zaleca amorki o skoku 100 mm to wolałem zmniejszyć skok. Nie wiadomo jak zmiana geometrii wpłynie na "żywotność" ramy? Jedna wytrzyma, drug się rozleci.

Marvel pro, najprawdopodobniej nie ma możliwości zmiany skoku. Nigdzie takiej informacji nie znalazłem, tym bardziej, że wszędzie podawane są dwie wersje 100 i 120mm.

 

Przeluka w kwestii klików, chodziło mi raczej o to, czy jest łącznie 7, czy 8 pozycji, gdzie jedna nie ma kliknięcia.

Zrobiłem małego babola, bo okazało się, że w sterach, dolna miska musi miec 56mm, a ja kupiłem 55 :/

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka

Aaaa... No nie załapałem ;) Jak ostatni klik nie jest wyczuwalny to nic mam dokładnie ten sam "problem" i kliknięcia liczę od momentu aż zacznie klikać :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ponczi

Czyli widocznie tak bywa, że może nie być kliknięcia. Wolę wyłapać ewentualne nieprawidłowości, co  nie było, że zabawa w serwisu, zwroty czy coś.

Jak nic się nie zmieni, to koło wtorku rowerek zostanie złożony. Zapewne też wtedy zrobię pierwsze testy, pobawię się ustawieniami.

Do do zmiany skoku, przy jakimś serwisie będę miał na uwadze, czy czasem jednak sie nie da zmienić skoku. Chociaż minus taki, że nie miałbym tej podkładki obniżającej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka

Droga być nie powinna. Najpierw wypróbuj potem się ewentualnie "martw" takimi rzeczami. Na własnym przykładzie mogę opisać to tak. Wziąłem więcej skoku żeby nie mieć problemu z dobijaniem amora. Przy solidniejszym tąpnięciu 100 mm skoku w chodzi jak w masło wiec na upartego mogę o te 20 mm zmniejszyć bez ryzyka, że zabraknie mi skoku ale nie specjalnie chce mi się w to bawić.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się