Waldek

Co z tymi łańcuchami Shimano?

Rekomendowane odpowiedzi

Waldek

Postanowiłem poruszyć temat łańcuchów zwłaszcza tych szosowych... Być może był już poruszany takowy. Uważam że jakość produktów Shimano z każdym rokiem jest drastycznie słaba. Kupiłem nowy rower który był na pełnej grupie Sh. Tiagra, co ciekawe stwierdziłem że po 2000 km i 25000m przewyższeń czas go podmienić, nie robiłem tego zabiegu nigdy w szosie, jakie było moje zdziwienie kiedy po demontażu łańcucha Tiagry był on o 5 mm dłuższy od nowej Ultegry którą nabyłem dosyć okazyjnie. Do tej pory stosowałem łańcuchy SRAMa choć nie były lekkie, bo różnica na wadze do Shimano to ponad 30 gram, to jednak 7000-8000 km i ponad 100000 UP robiły i wyciągały się 2 mm za ten okres. Moim stylem jest twarda kadencja i do tego u mnie jest dużo gór. Różnica w jakości mnie rozwaliła... Chyba że to mi się trafił wadliwy łańcuch? Jeździłem kilka lat temu na KMC i też szału nie było. Jestem ciekaw jak długo wytrzyma Ultegra. Macie z tym jakies swoje doświadczenia?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
de Villars

Łańcuch wymieniam co 1,5 miesiąca, bez znacznie czy to Shimano, KMC czy jakiś no name. Takie czasy - popyt musi się odnawiać, żeby producenci mieli z czego żyć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Piotr78

Wymieniłem w swoim rowerze łańcuch 9 rzędowy na deore xt hg93. Wraz z kasetą hg400. Po przejechaniu 1700 km koronki kasety wyglądają niezbyt dobrze. Na oko jak po 3 k km na łańcuchu z 1999 r  hg72. Znajomy ma kmc x9.73 i zero śladu po około 1000 km ( u mnie pierwsze ślady już po 300 km zauważyłem )

po 650 km zrobiłem fotkę :

https://drive.google.com/file/d/16s60aFUP6nj322ZKeDQBJrSvfsBBNux5/view?usp=sharing

po 1300 km :

https://drive.google.com/file/d/1FkNCc-dl4RYqHe_NPplsw3iVtZHgIu6W/view?usp=sharing

obecnej jeszcze nie mam ( 1700 km )

No, ale to stosunkowo tani napęd, więc dramatu nie ma. hg400+hg93 120 pln + kw na allegro ( z kmc x9.73/93 podobnie )

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mariuszm
Napisano (edytowane)
26 minut temu, Piotr78 napisał:

Wymieniłem w swoim rowerze łańcuch 9 rzędowy na deore xt hg93. Wraz z kasetą hg400. Po przejechaniu 1700 km koronki kasety wyglądają niezbyt dobrze.

Ciekawe jak będzie u mnie z HG93 też na kasecie CS-HG400-9? 🤔 Poprzednią zajeździlem po 8600km i trzech łańcuchach HG53 (wymiany po ok.2100-2300km). Obecny zestaw ma na razie nieco ponad 300km przebiegu, więc tyle co nic; przyjrzę się dzisiaj czy coś się pojawia na niej. 

Bardziej zastanawiam się czy korba Alivio FC4050 wytrzyma dalej, bo po blisko 11K km przebiegu zdarza się jej sporadczynie przy mocniejszym depnięciu przeskoczyć o ząbek na środkowej tarczy.

Edytowane przez mariuszm

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Waldek

Sram i kaseta i łańcuch wytrzymuje dużej, zdecydowanie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
leejoonidas
Napisano (edytowane)

Kto smaruje ten jeździ, ale to jeszcze za mało.

Kto wie czym smarować i wie kiedy należy smarować ten bardzo długo pojeździ.

Lepiej zacząć od pretensji do samego siebie że nie dbałem należycie o łańcuch i się szybciej zużył a dopiero potem do producenta że produkuje towar o gorszej jakości niż jeszcze kilkanaście lat temu.

A teraz mały szok.

Poniżej na zdjęciu tak wygląda w moim rowerze łańcuch HG-X11. Pewnie myślicie że jest brudny, nic bardziej mylnego nie można sobie pomyśleć, łańcuch jest ubabrany smarem, ale nie jest to smar do łańcuchów rowerowych, ale jest to smar do łańcucha. Tak ubabrany łańcuch przejeżdża 3500km w skrajnie niekorzystnych warunkach jak woda, piach, błoto,śnieg i przyrząd do mierzenia zużycia łańcucha nie wpada jeszcze w niego na wartości 0,75.

IMG_20190917_160028.jpg Edytowane przez leejoonidas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Piotr78

Jak patrzę na ilość smaru, syfu,  który na nim jest to tylko jeden krótki komentarz.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
komandosek

Jakbyś umył łańcuch to by 0,75 wpadło parę tys km temu ;)

  • Lubię to! 1
  • Dziękuję! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Waldek

Ja myje łańcuch raz w tygodniu specjalnym preparatem następnie nanosze smar z teflonem, kiedy mnie zleje, napęd jest od razu czyszczony i nakładany smar, mimo tych czynności łańcuch się naciagnął myślę że zbyt szybko, jednak 4000 powinien wytrzymac

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
leejoonidas
Napisano (edytowane)

A teraz zdjęcie dla niedowiarków czystego łańcucha HG-X11 który pracował też w skrajnych warunkach o podobnym przebiegu, smarowanego smarem typu Off Road do łańcuchów motocyklowych.

IMG_20190917_181554.jpg

Godzinę temu, Piotr78 napisał:

Jak patrzę na ilość smaru, syfu,  który na nim jest to tylko jeden krótki komentarz.

Twój argument jest co najmniej słaby bo Prezes prawdopodobnie ma kiepskie pojęcie o rowerach i na nich nie jeździ ze względu na słabe stawy kolanowe na które się leczy, ale za to na kotach zna się świetnie.

Edytowane przez leejoonidas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Piotr78

Szczerze powiem, że tak grubo nasmarowany łańcuch to jeszcze ujdzie, ale w teren gdy leży wszędzie pełno śniegu i będziemy jechać długo.  Kazde inne warunki to po prostu przesada. Z wielu powodów. I nie mam zamiaru Ciebie przekonywać ;) Ja wolę mieć czysty napęd i oczywiście nasmarowany. Dlatego czyszczę i smaruję po każdej jeździe. Inaczej w teren inaczej nieco na asfalt. Nie jeżdżę od lat już po śniegu, a deszczu unikam. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Waldek

Czysty napęd to oszczędność kasy na zużyte korbie i kasecie, łańcuch w tym najtańszy jest

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
komandosek
Godzinę temu, leejoonidas napisał:

A teraz zdjęcie dla niedowiarków czystego łańcucha HG-X11 który pracował też w skrajnych warunkach o podobnym przebiegu, smarowanego smarem typu Off Road do łańcuchów motocyklowych.

IMG_20190917_181554.jpg

Twój argument jest co najmniej słaby bo Prezes prawdopodobnie ma kiepskie pojęcie o rowerach i na nich nie jeździ ze względu na słabe stawy kolanowe na które się leczy, ale za to na kotach zna się świetnie.

Kolego, smar motocyklowy, nieważne czy do offroadu czy nie, nie nadaje się do roweru. Inna temperatura pracy, inna lepkość i inna penetracja łańcucha bo łańcuchy motocyklowe są oringowe. W rowerze masz łańcuch bezoringowy.

Masz też odpowiedź dlaczego łańcuch w Twoim rowerze jest tak masakrycznie oblepiony - smar motocyklowy musi mieć bardzo wysoką lepkość by nie chlapał naokoło.

A co do zdjęcia, może miara jakaś nieudana. Ja mam dwie miary i na jednej pokazuje że łańcuch dalej ok, a druga wpada. Wierzę tej która wpada w łańcuch.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
leejoonidas

No ale przyznasz że smar robi dobrą robotę skoro można uzyskać przebieg rzędu 3500km niespecjalnie przejmując się czyszczeniem łańcucha tylko go regularnie smarując i łańcuch jest w świetnym stanie już nie wspominając o reszcie napędu.

No chyba o to chodzi aby dany element jak najwolniej się zużywał, a to że smar ma przeznaczenie do czegoś innego wcale nie wyklucza jego użycia w innych zastosowaniach bo jego parametry pracy są takie czy siakie. 

Pisząc to wszystko tutaj i pokazując zdjęcia wiedziałem że zadziała to jak efekt kija wsadzonego w szprychy, ale tak to miało zadziałać aby ludzie zastanowili się nad tym że problem nie zawsze leży w jakości wykonania danego elementu (łańcucha), ale w sposobie jego smarowania lub użycia odpowiedniego smaru, akurat w tym przypadku smar przeznaczony do łańcuchów motocyklowych lepiej chroni przed zużyciem łańcuch rowerowy niż niejeden olej lub smar do niego dedykowany.

Godzinę temu, Piotr78 napisał:

Szczerze powiem, że tak grubo nasmarowany łańcuch to jeszcze ujdzie, ale w teren gdy leży wszędzie pełno śniegu i będziemy jechać długo.  Kazde inne warunki to po prostu przesada. Z wielu powodów. I nie mam zamiaru Ciebie przekonywać ;) Ja wolę mieć czysty napęd i oczywiście nasmarowany. Dlatego czyszczę i smaruję po każdej jeździe. Inaczej w teren inaczej nieco na asfalt. Nie jeżdżę od lat już po śniegu, a deszczu unikam. 

A tak przy okazji Prezesa to abyśmy się wspólnie pośmiali (proszę potraktować to jako żart który nie ma na celu nikogo urazić i sprowokować) to znalazłem takie oto zdjęcie z pradziadem Prezesa.

IMG_20190917_184632.jpg
  • Lubię to! 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
komandosek
8 minut temu, leejoonidas napisał:

No ale przyznasz że smar robi dobrą robotę skoro można uzyskać przebieg rzędu 3500km niespecjalnie przejmując się czyszczeniem łańcucha tylko go regularnie smarując i łańcuch jest w świetnym stanie już nie wspominając o reszcie napędu.

No chyba o to chodzi aby dany element jak najwolniej się zużywał, a to że smar ma przeznaczenie do czegoś innego wcale nie wyklucza jego użycia w innych zastosowaniach bo jego parametry pracy są takie czy siakie. 

Pisząc to wszystko tutaj i pokazując zdjęcia wiedziałem że zadziała to jak efekt kija wsadzonego w szprychy, ale tak to miało zadziałać aby ludzie zastanowili się nad tym że problem nie zawsze leży w jakości wykonania danego elementu (łańcucha), ale w sposobie jego smarowania lub użycia odpowiedniego smaru, akurat w tym przypadku smar przeznaczony do łańcuchów motocyklowych lepiej chroni przed zużyciem łańcuch rowerowy niż niejeden olej lub smar do niego dedykowany.

A tak przy okazji Prezesa to abyśmy się wspólnie pośmiali (proszę potraktować to jako żart który nie ma na celu nikogo urazić i sprowokować) to znalazłem takie oto zdjęcie z pradziadem Prezesa.

IMG_20190917_184632.jpg

Zgadzam się robi. Ale te "nowoczesne" smary do łańcuchów rowerowych to pewien kompromis pomiędzy smarowaniem a oporami pracy. Oraz ciągłym kupowaniem buteleczek 125ml po 30zl ;) 

Producenci wiedzą co robią

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
leejoonidas
Napisano (edytowane)

Ale ta cena 30pln-ów za 125ml. jest za olej do łańcucha rowerowego czy motocyklowego?

Bo ja za smar do łańcucha motocyklowego który używam w rowerze płacę 55pln-ów za 750ml. i starcza to na kilka lat.

Edytowane przez leejoonidas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Piotr78
Napisano (edytowane)

Ja taki ( 6 pln/rok )

https://rowertak.pl/pl/products/olej-wazelinowy-expand-1821.html

z droższych się przez przypadek wyleczyłem ( zgubiłem i z braku innego pod ręką zacząłem używać tego ).

/edit

ale teraz kupię ten :

https://allegro.pl/oferta/olej-wazelinowy-90ml-do-maszyn-szyjacych-domowych-8302637687

bo norma jest ta sama co stary expand z 1 linku ( nowe są zbyt rzadkie )

Edytowane przez Piotr78

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ares
7 godzin temu, Waldek napisał:

Postanowiłem poruszyć temat łańcuchów zwłaszcza tych szosowych... Być może był już poruszany takowy. Uważam że jakość produktów Shimano z każdym rokiem jest drastycznie słaba. Kupiłem nowy rower który był na pełnej grupie Sh. Tiagra. 

Nie kupuje się niżej niż XT i XTR czyli Ultegra i Dura Ace. Tak jest już od sporego czasu. 

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Yan

Mam wrażenie że temat już był albo jakieś inne forum czytałem. Za każdym razem konkluzja jest jedna: zależy czym i gdzie jeździsz.

Ja mam w ruchu 5 łańcuchów. 3 w gravelu i 2 w MTB. Jeżdżę na łańcuchach Sram (4)  Shimano (1), regularnie czyszczę i smaruje najtańszym smarem od Shimano (na mokre, odkrycie tego roku bo w końcu mogę smarować łańcuch co 200-300km) ... Powodem mojego przydługiego wstępu jest z gołą odmienny problem. Lubię eksperymentować z osprzętem rowerowym a on jak na złość nie chce się wyciągać i zużywać.

Teraz mam najeżdżone na gravelu około 5tys a zużycie napędu na trzech łańcuchach jest znikome. MTB w zeszłym roku pokazał mi żółta kartkę bo przymiar wpadł przy 0.75 i jeżdżę nim do dzisiaj na dwóch łańcucha a on jak na złość nie chce przeskakiwać.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Franz Mauer

@leejoonidas z tym nadmiernym optymizmem bym uważał. Przymiar może nie być dokładny, szczególnie ten. Po drugie, warto zapoznać się z instrukcją łańcucha, bo obecnie producenci stawiają górną granicę zużycia łańcucha w napędach 1x11,1x12 na 0,75. Zalecają wymianę przy luzie 0,5.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
leejoonidas

Ech te niektóre zalecenia producentów są po to aby głównie napędzać sprzedaż i kasę. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Łza Włóczynutka
12 godzin temu, komandosek napisał:

125ml po 30zl

 

12 godzin temu, leejoonidas napisał:

za smar do łańcucha motocyklowego który używam w rowerze płacę 55pln-ów za 750ml.

A co z olejem do łańcuchów pił spalinowych? Ma te same parametry co olej do łańcuchów rowerowych, a kosztuje 10zł/litr.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Piotr78

Można smarować niemal czymkolwiek ( pomijając oleje jadalne itp. ). Idealny smar do łańcucha to taki, który po aplikacji wystarczy na bardzo długo oraz się nie lepi. Taki nie istnieje. Zawsze jest jakiś kompromis. Dlatego tanie oleje wazelinowe, pilarole itp. mogą nieco krócej utrzymywać się na łańcuchu czy bardziej łapać brud, ale jak się nie przesadzi z aplikacją i częściej czyści to jak najbardziej ok.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
PrzeLuka

Odkad mam w rowerze 1 x 10 używam hg95ki. Robie na lańcuchu 2-3k km i wymiana. Zrobiłby zepewne drugie tyle ale szkoda mi poprostu kasety, więc to profilatyka nie konieczność. Łańcuch myje i smaruje średnio co 100 km. Czy Shimano zaniża jakość? Pytanie stare jak Świat i tyczy się wielu innych producentów. Jeśli Sram wytrzymuje dłużej to czemu takowego nie zakupisz? Troche nie rozumiem takiego podejścia. 

Okazyjnie zakupiłem kasete Sram z łańcuchem. Jak wróce na rower to będę mógł porównać ale nie spodziewam się powalającej różnicy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.