SzajBajk

Co może Cię zaskoczyć - konwersja roweru na e-bike.

Rekomendowane odpowiedzi

SzajBajk

Co może pójść nie tak...

Zamiana auta na rower hybrydowy w mieście, to jedna z najlepszych decyzji, jakie możesz podjąć. Sama przesiadka na rower może oznaczać spore oszczędności, ale dla każdego, komu nie podobają się ceny fabrycznych rowerów typu e-bike, przygotowałem serię artykułów i filmów, w których przerabiam rozmaite rowery, na szybkie maszyny, będące najlepszym rozwiązaniem na miejskie korki.

Żeby jednak nie było zbyt różowo, zaczynam od pokazania Wam, co w praktyce może stanowić problem, podczas e-konwersji. Zaczynamy od silnika centralnego, w moim przypadku będzie to zestaw RAPID MID250.

To nie jest więc poradnik, jak dokonać konwersji, ale artykuł, który pokaże, o czym należy pomyśleć PRZED zakupem zestawu.

Czy posiadasz klucze i potrafisz się nimi posługiwać?

P1000544.MP4_20190721_113333.091.jpgP1000545.MP4_20190721_113407.707.jpgP1000546.MP4_20190721_113420.672.jpgP1000547.MP4_20190721_113432.738.jpgP1000548.MP4_20190721_113451.844.jpgP1000560.MP4_20190721_113732.476.jpg

 

Pamiętaj, że montaż zestawu centralnego wymaga poniższych czynności:

  • usunięcie mechanizmu korbowego oraz wkładu suportu,
  • rozpięcie łańcucha,
  • demontaż i niekiedy ponowny montaż linek / pancerzy,
  • demontaż chwytów kierownicy.

Oznacza to, że będziesz potrzebował:

  • ściągacza do ramion korby (jeżeli masz suport na kwadrat),
  • klucza do odkręcenia wkładu suportu (lub zestaw do łożysk Press Fit),
  • wyciskacza do łańcucha lub klucza do spinki, jeżeli jest bardzo ciasna,
  • mocnego magnesu (do ew. montażu linek wewnętrznych),
  • strzykawki (do ściągnięcia opornych chwytów).

Zestaw RAPID MID250 ma w komplecie potrzebne klucze. Nie polecam jednak ściągacza do korb - użyłem własnego (podobno chłopaki z RAPIDA pracują nad lepszym ściągaczem). Oczywiście strzykawka, magnes i zestaw do łożysk typu Press Fit, to narzędzia, jakie w razie potrzeby należy skombinować samemu (zakładam najrzadsze scenariusze).

 

Czy Twój rower jest kompatybilny?

To najważniejsze pytanie, na jakie musisz znaleźć odpowiedź. Jakie elementy sprawdzić:

  • czy okolice suportu zmieszczą jednostkę napędową - przeszkodą może być dolny ślizgacz linek, albo wystający port linek (na zdjęciu widzicie, jak piłuję ten element), dodatkowo musiałem usunąć ostre opiłki z rury wewnątrz mufy, które uniemożliwiały umieszczenie w niej suportu z motorem,

P1000567.MP4_20190701_121737.894.jpgP1000582.MP4_20190721_114612.053.jpgP1000582.MP4_20190721_114632.792.jpgP1000584.MP4_20190721_114707.509.jpgP1000585.MP4_20190721_114718.416.jpgP1000592.MP4_20190721_114821.764.jpgP1000593.MP4_20190721_114859.038.jpg

  • czy rozmiar i kształt ramy nie uniemożliwi montażu baterii (jak używam tej największej),
  • czy gwinty do montażu koszyka na bidon nie są poluzowane (niekiedy pojawia się ich luz w ramie) i czy utrzymają, wraz z opaską zaciskową, ciężar baterii,

P1000630.MP4_20190721_120554.691.jpgP1000632.MP4_20190721_120615.196.jpg 

 

No i kilka drobnych spraw...

Poniżej widać manetkę silnika (osobiście nigdy jej nie montuję), którą musiałem umieścić po lewej stronie kierownicy, przez co jej kabel jest skierowany na zewnątrz, zamiast w stronę wyświetlacza. Zamocowana po stronie prawej, przesuwała manetkę tylnej przerzutki za daleko od dłoni. Kwestia estetyki.

P1000652.MP4_20190701_122203.901.jpgP1000653.MP4_20190721_120804.073.jpg

Może się też zdarzyć, że magnes na tylne koło nie będzie pasował do szprych (zwłaszcza, jeśli masz kole szprychy typu aero), albo że będziesz musiał podłożyć coś pod czujnik prędkości, by nie znajdował się za daleko od szprychy, choć ten z zestawu toleruje akurat spory odstęp.

P1000667.MP4_20190721_120926.971.jpgP1000672.MP4_20190701_122101.907.jpg

 

To w zasadzie wszystko, co udało mi się zauważyć. Wprawny serwisant rowerów, poradzi sobie z tematem w około 2-4 godzin. Jeżeli jednak nie posiadasz różnych narzędzi i nie masz doświadczenia z dłubania przy rowerze, bardzo dobrym rozwiązaniem jest zlecenie takiej konwersji w serwisie rowerowym, który już coś takiego robił. Co jeszcze dodalibyście w tym temacie?

Pełny poradnik w formie wideo już w tym tygodniu...

P1000549.MP4_20190721_113537.089.jpg P1000553.MP4_20190721_113620.720.jpg P1000558.MP4_20190721_113701.514.jpg P1000559.MP4_20190721_113720.395.jpg P1000560.MP4_20190701_121655.873.jpg P1000560.MP4_20190721_113819.188.jpg P1000564.MP4_20190721_113947.392.jpg P1000565.MP4_20190721_114107.983.jpg P1000573.MP4_20190721_114249.513.jpg P1000575.MP4_20190721_114325.564.jpg P1000575.MP4_20190721_114334.391.jpg P1000576.MP4_20190721_114406.265.jpg P1000579.MP4_20190721_114513.450.jpg P1000580.MP4_20190721_114545.580.jpg P1000590.MP4_20190721_114807.620.jpg P1000592.MP4_20190701_121806.615.jpg P1000594.MP4_20190721_114922.012.jpg P1000596.MP4_20190721_114941.348.jpg P1000597.MP4_20190721_114955.936.jpg P1000598.MP4_20190721_115018.751.jpg P1000598.MP4_20190721_120045.487.jpg P1000601.MP4_20190701_122542.737.jpg P1000606.MP4_20190721_120203.789.jpg P1000607.MP4_20190721_120242.408.jpg P1000608.MP4_20190701_121845.133.jpg P1000608.MP4_20190721_120304.284.jpg P1000610.MP4_20190701_121906.387.jpg P1000610.MP4_20190721_120324.679.jpg P1000652.MP4_20190721_120753.400.jpg P1000662.MP4_20190701_122012.462.jpg P1000672.MP4_20190721_120950.464.jpg P1000680.MP4_20190721_121022.124.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
leejoonidas
Napisano (edytowane)

Patent z silnikiem w okolicach mufy suportowej nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem, gdy nagle przyjdzie nam pokonać wysoki krawężnik to nisko zawieszony silnik jest narażony na uderzenie o krawędź krawężnika, dodatkowo mamy zwiększone obciążenie części napędu jak łańcuch i zębatki co powoduje ich szybsze zużycie.

Bardzo wątpliwe jest mocowanie zestawu silnik-suport w mufie które będzie generowało po pewnym czasie luzy i dziwne odgłosy z okolic suportu, no i jak to się ma do linii łańcucha?

Ale co tam, czekamy na film.

Edytowane przez leejoonidas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Eddek

Ja bym dodał jeszcze wstępniak dotyczący detali prawnych, żeby się nie okazało, że po konwersji zatrzyma nas patrol i zatrzyma rower, bo się okaże, że poruszamy się motorowerem bez uprawnień.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
piter614

Osobiście uważam to za lipne rozwiązanie
Szkoda kombinować
Chyba że mieszkasz z dużymi górkami i potrzebójesz dojeżdżać do pracy
Generalnie nie wygląda to jakoś ciekawie
Jaki koszt całego zestawu?

Już znalazłem dość dużo kosztuje

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
m0cna

Napęd w tylnej piaście jest mniej obciążający dla łańcucha.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
leejoonidas

No właśnie! Jak silnik w rowerze to tylko w piaście. Jednym z ograniczeń tego rozwiązania jest to że nie da się tego zrobić mając ramę na sztywną oś, przynajmniej nie widziałem jeszcze takiego rozwiązania.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
SzajBajk
W dniu 21.07.2019 o 13:42, leejoonidas napisał:

jak to się ma do linii łańcucha?

Linię łańcucha ustawiłem bez problemu, jak chciałem. Z konwersji, osobiście preferuję napęd w tylnej piaście i to będzie mój następny projekt. Co do prześwitu - nie sądzę, by był problemem w mieście i na ścieżkach leśnych, a takie jest przeznaczenie tego roweru.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Adalbertus

"Jak silnik w rowerze to tylko w piaście." 
Bardzo upraszczające i moim zdaniem wprowadzające w błąd stwierdzenie.
Mam oba typy rowerów ( silnik centralny i tzw. hub - czyli silnik w tylnej piaście).

Każdy z nich ma swoje zalety i wady. Do jeżdżenia po ścieżkach rowerowych i płaskim niezbyt wymagającym terenie , wystarczy hub .Nie obciąża łańcucha , jest praktycznie bezgłośny i z reguły sporo tańszy.  Na trasy MTB i generalnie do jeżdżenia bardziej wyczynowego lepszy będzie napęd centralny.Ponieważ  oprócz większego momentu, rower z napędem centralnym będzie miał też lepszą trakcję ( lepsze rozłożenie masy ).  Oczywiście mówimy o zestawach zgodnych z aktualnymi przepisami ( max moc ciągła 250W ) a nie o monstrach po kilka KW ładowanych w tylne koło. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.