Administrator SzajBajk Napisano 21 Lipiec 2019 Administrator Udostępnij Napisano 21 Lipiec 2019 Co może pójść nie tak... Zamiana auta na rower hybrydowy w mieście, to jedna z najlepszych decyzji, jakie możesz podjąć. Sama przesiadka na rower może oznaczać spore oszczędności, ale dla każdego, komu nie podobają się ceny fabrycznych rowerów typu e-bike, przygotowałem serię artykułów i filmów, w których przerabiam rozmaite rowery, na szybkie maszyny, będące najlepszym rozwiązaniem na miejskie korki. Żeby jednak nie było zbyt różowo, zaczynam od pokazania Wam, co w praktyce może stanowić problem, podczas e-konwersji. Zaczynamy od silnika centralnego, w moim przypadku będzie to zestaw RAPID MID250. To nie jest więc poradnik, jak dokonać konwersji, ale artykuł, który pokaże, o czym należy pomyśleć PRZED zakupem zestawu. Czy posiadasz klucze i potrafisz się nimi posługiwać? Pamiętaj, że montaż zestawu centralnego wymaga poniższych czynności: usunięcie mechanizmu korbowego oraz wkładu suportu, rozpięcie łańcucha, demontaż i niekiedy ponowny montaż linek / pancerzy, demontaż chwytów kierownicy. Oznacza to, że będziesz potrzebował: ściągacza do ramion korby (jeżeli masz suport na kwadrat), klucza do odkręcenia wkładu suportu (lub zestaw do łożysk Press Fit), wyciskacza do łańcucha lub klucza do spinki, jeżeli jest bardzo ciasna, mocnego magnesu (do ew. montażu linek wewnętrznych), strzykawki (do ściągnięcia opornych chwytów). Zestaw RAPID MID250 ma w komplecie potrzebne klucze. Nie polecam jednak ściągacza do korb - użyłem własnego (podobno chłopaki z RAPIDA pracują nad lepszym ściągaczem). Oczywiście strzykawka, magnes i zestaw do łożysk typu Press Fit, to narzędzia, jakie w razie potrzeby należy skombinować samemu (zakładam najrzadsze scenariusze). Czy Twój rower jest kompatybilny? To najważniejsze pytanie, na jakie musisz znaleźć odpowiedź. Jakie elementy sprawdzić: czy okolice suportu zmieszczą jednostkę napędową - przeszkodą może być dolny ślizgacz linek, albo wystający port linek (na zdjęciu widzicie, jak piłuję ten element), dodatkowo musiałem usunąć ostre opiłki z rury wewnątrz mufy, które uniemożliwiały umieszczenie w niej suportu z motorem, czy rozmiar i kształt ramy nie uniemożliwi montażu baterii (jak używam tej największej), czy gwinty do montażu koszyka na bidon nie są poluzowane (niekiedy pojawia się ich luz w ramie) i czy utrzymają, wraz z opaską zaciskową, ciężar baterii, No i kilka drobnych spraw... Poniżej widać manetkę silnika (osobiście nigdy jej nie montuję), którą musiałem umieścić po lewej stronie kierownicy, przez co jej kabel jest skierowany na zewnątrz, zamiast w stronę wyświetlacza. Zamocowana po stronie prawej, przesuwała manetkę tylnej przerzutki za daleko od dłoni. Kwestia estetyki. Może się też zdarzyć, że magnes na tylne koło nie będzie pasował do szprych (zwłaszcza, jeśli masz kole szprychy typu aero), albo że będziesz musiał podłożyć coś pod czujnik prędkości, by nie znajdował się za daleko od szprychy, choć ten z zestawu toleruje akurat spory odstęp. To w zasadzie wszystko, co udało mi się zauważyć. Wprawny serwisant rowerów, poradzi sobie z tematem w około 2-4 godzin. Jeżeli jednak nie posiadasz różnych narzędzi i nie masz doświadczenia z dłubania przy rowerze, bardzo dobrym rozwiązaniem jest zlecenie takiej konwersji w serwisie rowerowym, który już coś takiego robił. Co jeszcze dodalibyście w tym temacie? Pełny poradnik w formie wideo już w tym tygodniu... Odnośnik do komentarza
leejoonidas Napisano 21 Lipiec 2019 Udostępnij Napisano 21 Lipiec 2019 (edytowane) Patent z silnikiem w okolicach mufy suportowej nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem, gdy nagle przyjdzie nam pokonać wysoki krawężnik to nisko zawieszony silnik jest narażony na uderzenie o krawędź krawężnika, dodatkowo mamy zwiększone obciążenie części napędu jak łańcuch i zębatki co powoduje ich szybsze zużycie. Bardzo wątpliwe jest mocowanie zestawu silnik-suport w mufie które będzie generowało po pewnym czasie luzy i dziwne odgłosy z okolic suportu, no i jak to się ma do linii łańcucha? Ale co tam, czekamy na film. Edytowane 21 Lipiec 2019 przez leejoonidas Odnośnik do komentarza
Eddek Napisano 22 Lipiec 2019 Udostępnij Napisano 22 Lipiec 2019 Ja bym dodał jeszcze wstępniak dotyczący detali prawnych, żeby się nie okazało, że po konwersji zatrzyma nas patrol i zatrzyma rower, bo się okaże, że poruszamy się motorowerem bez uprawnień. Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 22 Lipiec 2019 Udostępnij Napisano 22 Lipiec 2019 Osobiście uważam to za lipne rozwiązanieSzkoda kombinowaćChyba że mieszkasz z dużymi górkami i potrzebójesz dojeżdżać do pracyGeneralnie nie wygląda to jakoś ciekawieJaki koszt całego zestawu? Już znalazłem dość dużo kosztuje Odnośnik do komentarza
m0cna Napisano 22 Lipiec 2019 Udostępnij Napisano 22 Lipiec 2019 Napęd w tylnej piaście jest mniej obciążający dla łańcucha. Odnośnik do komentarza
leejoonidas Napisano 22 Lipiec 2019 Udostępnij Napisano 22 Lipiec 2019 No właśnie! Jak silnik w rowerze to tylko w piaście. Jednym z ograniczeń tego rozwiązania jest to że nie da się tego zrobić mając ramę na sztywną oś, przynajmniej nie widziałem jeszcze takiego rozwiązania. Odnośnik do komentarza
Administrator SzajBajk Napisano 23 Lipiec 2019 Autor Administrator Udostępnij Napisano 23 Lipiec 2019 W dniu 21.07.2019 o 13:42, leejoonidas napisał: jak to się ma do linii łańcucha? Linię łańcucha ustawiłem bez problemu, jak chciałem. Z konwersji, osobiście preferuję napęd w tylnej piaście i to będzie mój następny projekt. Co do prześwitu - nie sądzę, by był problemem w mieście i na ścieżkach leśnych, a takie jest przeznaczenie tego roweru. Odnośnik do komentarza
Adalbertus Napisano 24 Lipiec 2019 Udostępnij Napisano 24 Lipiec 2019 "Jak silnik w rowerze to tylko w piaście." Bardzo upraszczające i moim zdaniem wprowadzające w błąd stwierdzenie. Mam oba typy rowerów ( silnik centralny i tzw. hub - czyli silnik w tylnej piaście). Każdy z nich ma swoje zalety i wady. Do jeżdżenia po ścieżkach rowerowych i płaskim niezbyt wymagającym terenie , wystarczy hub .Nie obciąża łańcucha , jest praktycznie bezgłośny i z reguły sporo tańszy. Na trasy MTB i generalnie do jeżdżenia bardziej wyczynowego lepszy będzie napęd centralny.Ponieważ oprócz większego momentu, rower z napędem centralnym będzie miał też lepszą trakcję ( lepsze rozłożenie masy ). Oczywiście mówimy o zestawach zgodnych z aktualnymi przepisami ( max moc ciągła 250W ) a nie o monstrach po kilka KW ładowanych w tylne koło. Odnośnik do komentarza
Administrator SzajBajk Napisano 11 Październik 2019 Autor Administrator Udostępnij Napisano 11 Październik 2019 No to już po testach zestawu do konwersji Rapid Mid 250. Oto 3 wady i zalety, jakie widzę w takim rozwiązaniu: Odnośnik do komentarza
Gruchen Napisano 11 Lipiec 2020 Udostępnij Napisano 11 Lipiec 2020 (edytowane) A ja przerobiłem UNIBIKE Globetrotera za pomocą zestawu EcoBike'a 500. Największa wada to ogromny blat (44T), przez co, bez wspomagania, prawie się nie da jeździć. I linia łańcucha jest dość kiepska. I nie da się założyć mniejszego blatu. A i gniazdo ładowania baterii jest kiepskie - po prostu na wtyczkę z bolcem (a nie z kilkoma jak zazwyczaj). A z kształtu wydawałaby się identyczna jak ta u Szaja w zestawie Rapida... I trzeba się przyzwyczaić do opóźnienia przy zmienianiu biegów - warto sekundę odczekać po zaprzestaniu pedałowania, aż się napęd wyłączy (zestaw bez czujników do klamek, bo hydraulika). Poza tym samo wspomaganie sprawuje się bardzo dobrze. Ma sensowną moc i spokojnie pozwala podjeżdżać pod okrutne trójmiejskie górki nawet mojemu 120kg synowi 😉 Edytowane 11 Lipiec 2020 przez Gruchen Odnośnik do komentarza
Gość Napisano 11 Lipiec 2020 Udostępnij Napisano 11 Lipiec 2020 No to już po testach zestawu do konwersji Rapid Mid 250. Oto 3 wady i zalety, jakie widzę w takim rozwiązaniu: Strasznie brzydki ten rowerWygląda jak hybryda Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się